چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵

فارس میزبان هفت کارگاه آموزش مجازی شد؛

مروری بر دومین هفته برنامه آموزشی مجازی «کتاب باران»

کارگاه کتاب باران در فارس

ویژه برنامه «کتاب باران» در دومین هفته، با برگزاری هفت کارگاه آموزشی ادامه یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، در دومین هفته اجرای  طرح کتاب باران، ویژه برنامه کارگاه آموزش مجازی کتابخانه های عمومی فارس ویژه فصل زمستان، هفت کارگاه متنوع برگزار شد.

 قصه گویی و کاردستی مهمان خانه های علاقه مندان

در دومین هفته از اجرای سلسله کارگاه های آموزشی مجازی کتاب باران، کارگاه قصه گویی و معرفی کتاب به همراه آموزش نقاشی و کاردستی برای کودکان از بستر فضای اسکای روم مهمان خانه های فارسی ها شد.

در این کارگاه ابتدا زهرا افروز، کتابدار کتابخانه قدمگاه به قصه گویی از کتاب «من حضرت زهرا(س) را دوست دارم» نوشته غلامرضا حیدری ابهری پرداخت. سپس کتاب های «نقطه» نوشته پیتر رینولدز، ترجمه اکرم حسن از انتشارات علمی فرهنگی و «ما اینجا زندگی می کنیم» نوشته الیور جفر، ترجمه شبنم حیدری پور از انتشارات پرتقال برای کودکان معرفی شد.

در ادامه اعظم ایزدی به آموزش نقاشی و کاردستی برای کودکان پرداخت.

برای شعر سرودن باید به کلام شاعرانه دست یافت

امیرهمایون یزدانپور، مدرس دوره آموزش شعر در این طرح در دومین نشست با موضوع کلام شاعرانه، عنوان کرد: فقط خواندن شعر کافی نیست؛ باید بر تمامی ابیات شاعران بزرگ تامل و ظرافت های شاعرانه را درک کنیم.

وی در ادامه مباحث خود به شعر معاصر پرداخت و با این توضیح که شعر معاصر با نیما یوشیج و سرودن منظومه افسانه آغاز شد، گفت: کار نیما یوشیج تحولی در حوزه شعر فارسی بود و بسیاری از شاعران پس از نیما این سبک شعری را برگزیدند.

یزدانپور ادامه داد: نیما حرفی نو داشت که ادامه دهنده قالب کهن سراهای ایران است. شعر نیمایی شعری موزون است، اما قافیه از کلام حذف شده است. در شعر نیمایی مصرع ها هم اندازه نیست، اما هم وزن است و هم قافیه کردن مصرع ها لزومی ندارد.

این شاعر شیرازی در ادامه به تحلیل برخی از اشعار حافظ پرداخت.

ادبیات سعدی، ادبیات تعلیمی است

دومین کارگاه «بوستان دوستان؛ داستان هایی از بوستان سعدی» با تدریس مجید اسکندری برگزار شد. اسکندری در این نشست ضمن اشاره به شخصیت سعدی عنوان کرد: سعدی شیرازی را مشرف الدین نامیده اند؛ یعنی کسی که بر دین اشراف کامل دارد و تحصیل کرده نظامیه بغداد است. او شخصیتی است که به مذهب پایبند است و اعتقادات دینی خود را در بوستان و گلستان جلوه گر کرده است.

اسکندری با اشاره به سنی مذهب بودن سعدی، گفت: سعدی پس از حمد خدای یکتا به ستایش پیامبر اسلام و چهارخلیفه پرداخته است و به حضرت علی(ع) توجه ویژه داشته است.

وی ضمن اشاره به سفرهای زیاد سعدی گفت: سعدی از خوشه چینی ننگ ندارد. سعدی جهانگرد بود و با توجه به جهانگرد بودنش سعی کرده از هر جا و هر کسی مطلبی بیاموزد و در بوستان بیاورد. او در این زمینه می گوید:

 در اقصای گیتی بگشتم بسی/ بسر بردم ایام با هر کسی

تمتع به هر گوشه‌ای یافتم/ ز هر خرمنی خوشه‌ای یافتم

اسکندری ادامه داد: ادبیات سعدی ادبیات تعلیمی است. برای تربیت، سعدی بوستان را نگاشته است. بوستان را به کاخی تشبیه کرده است که ده در از تربیت در آن گنجانده است.

این استاد ادبیات فارسی تصریح کرد: عشق در بوستان با عشق در گلستان تفاوت دارد. عشق بوستان همان عشق آسمانی است و اگر شواهدی از عشق زمینی در بوستان بیان می شود، مقدمه ای برای معرفی عشق آسمانی است.

اسکندری در ادامه به شعرخوانی و تفسیر دو داستان از بوستان سعدی پرداخت.

دنیای مجازی سبک یادگیری دانش آموزان را دگرگون کرده است

در ادامه سلسله کارگاه های آموزشی مجازی کتاب باران، دومین کارگاه «دانش آموزان و فضای مجازی» با تدریس مریم صحرایی برگزار شد. صحرایی در این کارگاه ضمن اشاره به این که دنیای مجازی سبک یادگیری دانش آموزان را دگرگون کرده است، گفت: فضای مجازی باعث شده، یادگیری شنیداری دانش آموزان مختل شود.

صحرایی ادامه داد: ورود به فضای مجازی آسان ولی خروج از آن سخت است. فضای مجازی توانمندی ذهنی بچه ها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ضمن اشاره به مزایا و معایب فضای مجازی، عنوان کرد: خیلی از والدین این دغدغه را دارند که بچه ها زمان امتحان به ویژه امتحانات مجازی استرس دارند. برای کاهش استرس، معلم ها باید زمان امتحانات مجازی را افزایش دهند.

صحرایی ضمن اشاره به لزوم تعامل والدین و فرزندان، گفت: باید توجه داشته باشیم، نوجوان دیگر بچه نیست و با فرزندان خود دوست باشیم. در تعامل با فرزندان سعی کنیم، گفتگو کنیم و محبت داشته باشیم.

این مشاور خانواده و تحصیلی ضمن اشاره به موانع ارتباطی با نوجوانان، گفت: سرزنش کردن، مقایسه کردن، داد زدن، استقلال ندادن و مسخره کردن از جمله موانع ایجاد ارتباط بین والدین و فرزندان است. والدین باید برای تعامل بیشتر با فرزندان از شرایط روانی فرزندان خود اطلاع داشته باشند.

صحرایی در این کارگاه ضمن معرفی انیمیشن «درجستجوی نمو» و فیلم «ملی و راه های نرفته اش» کتاب «والدین سمی» نوشته سوزان فوروارد را معرفی کرد.

باور و تمرین دو بال یادگیری تندخوانی و تقویت حافظه است

مرضیه نگهداری مدرس دوره تندخوانی و تقویت حافظه نیز در دومین جلسه این کارگاه عنوان کرد: برای تندخوانی نیاز به دو بال داریم، بال باور و بال تمرین. بال باور اکتسابی است و با تمرین و ممارست باید به هدف نهایی رسید.

نگهداری هدف از برگزاری این دوره را تقویت حافظه و تندخوانی برشمرد و گفت: مخاطبان این دوره در صورت عمل کردن به تمرین هایی که داده می شود، می توانند به مهارت خواندن ۶۰۰ کلمه در دقیقه بعد از دو ماه برسند.

وی در این کارگاه مهارت های خط بری، تمرین ماژیک، تمرین EQ۲ و تمرین سپاسگزاری را برای مخاطبان آموزش داد.

نگهداری تصریح کرد: مسیر عصبی مثل ساختن پل است و برای یادگیری باید مسیر عصبی ساخته شود. استعداد، مسیرهای عصبی است که در ذهن ساخته می شود. با استفاده از واژه جادویی «هنوز» این فرصت را به خود می دهیم تا توانایی و مهارت های خود را افزایش دهیم.

آموزش با کودک باید بر محور رفتار باشد

در ادامه ویژه برنامه کتاب باران در فارس، صبح یکشنبه ۱۴ دی ماه، نخستین جلسه آموزش «خانواده و فرزندان» با تدریس حسن رهگذر با موضوع کودکان دو تا هفت سال و آموزش مشکلات و شیوه های تربیتی کودکان در این دوره، در شهر شیراز برگزار شد.

مدرس این دوره با اشاره به اینکه از تولد تا دو سالگی سن وابستگی و اعتماد است، عنوان کرد: سن دو سالگی سال های دلبستگی کودک است که والدین به ویژه مادر باید در کنار او باشد.

حسن رهگذر با اشاره به اینکه به مراحل حساس رشد روحی کودک باید دقت شود، اضافه کرد: نباید به کودک فشار بیاورید. کلاس های آموزشی مداوم و سنگین برای کودک خسته کننده است و به یادگیری او آسیب می زند.

وی با اشاره به اینکه کودک از سن سه سالگی به جلب توجه نیاز دارد، اضافه کرد: دروغ گویی، اعتقاد به باور و جادو و تمرکز گرایی از ویژگی های کودک سه تا هفت سال است و این رفتارها باید در کودک مدیریت شود.

این روان شناس و استاد دانشگاه تاکید کرد: آموزش با کودک باید بر محور رفتار باشد. با کودکان بازی کنیم اما قواعد بازی را حفظ کنیم و به کودکان با حرف و بازی مسائل را یاد بدهید. گفتار هفت درصد بر کودک تاثیر دارد اما تاثیر قدرت لحن چهل درصد و زبان بدن پنجاه درصد است.

رهگذر اشاره کرد: تربیت یک دایره است که علاوه بر والدین، بستگان، نزدیکان خانواده و آموزش و پرورش نیز در آن دخیل هستند. حس امید را باید در کودک زنده کنیم؛ ناامیدی را با رفتار و گفتار به کودکان خود القا نکنیم.

انس با صحیفه سجادیه راه رسیدن به خدا را هموار می کند

نخستین جلسه دوره آشنایی با صحیفه سجادیه از جمله کارگاه های طرح کتاب‌باران یکشنبه ۱۴ دی‌ماه با تدریس حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا اعوانی برگزار شد.

اعوانی در ابتدای این دوره درباره توجه علامه محمدتقی مجلسی به کتاب صحیفه سجادیه گفت: علامه محمدتقی مجلسی در خاطرات خود از خوابی یاد می کند که در آن امام زمان (عج) کتاب صحیفه سجادیه را به او می دهند. پس از این رویداد، این فقیه بزرگ ۴۰ سال از عمر خود را در نشر معارف کتاب همت گماشت.

مدرس این دوره در ادامه با بیان اینکه هرکس می خواهد راه خشنودی خدا را طی کند، با صحیفه سجادیه انس داشته باشند، بیان کرد: صحیفه سجادیه انسان را در مسیر رسیدن به خداوند ارتقا می دهد.

اعوانی گفت: مهم ترین وجه تمایز این کتاب با سایر کتب روایی ما در دعایی و انشایی بودن جملات است. کتب روایی دیگر به صورت اخباری هستند اما این کتاب که عصاره تفکرات اهل بیت(ع) است در قالب دعا بیان شده است. عمده اهمیت انس با دعا و صحیفه سجادیه این است که انسان ابراز فقر خود و ابراز غنای خدا را می داند و همین کار، انسان را در مسیر صراط مستقیم قرار می دهد.

این روحانی اضافه کرد: راه رسیدن به خدا واضح و روشن بیان شده اما وضوح به معنای هموار بودن آن نیست‌. انس با صحیفه سجادیه نفس اماره را که بزرگ ترین شیطان است، دفع و راه را هموار می کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 13 =