به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، سلسله کارگاههای آموزشی مجازی اداره کل کتابخانههای عمومی فارس با عنوان «کتاب باران» در چهارمین هفته با برگزاری ۴ کارگاه ادامه یافت.
قصهگویی، معرفی کتاب، نقاشی و کاردستی
در کارگاه «قصه گویی و معرفی کتاب به همراه آموزش نقاشی و کاردستی برای کودکان» معصومه اقتداری، کتابدار کتابخانه مشارکتی زبرجد شیراز به قصه گویی از کتاب «خدا خیلی خیلی مهربان است» پرداخت. این کتاب نوشته ی رضا سیامک با تصویرگری نجمه عباسی و از انتشارات زروان است.
درادامه اقتداری کتاب «هم قصه هم نقاشی» نوشته منصوره صابری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتاب «خط خطی» نوشته زهره پریرخ از انتشارات موسسه نشر شهر را برای بچه ها معرفی کرد.
اعظم ایزدی، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این کارگاه با استفاده از برگ و ساقه خشک و وسایل ساده کاردستی کارتپستال را به بچه ها آموزش داد.
شعر کلاسیک شالوده شعر فارسی است
امیرهمایون یزدانپور، مدرس دوره آموزش شعر در سلسله برنامه های کتاب باران در چهارمین جلسه کارگاه خود به آموزش عروض و قافیه در شعر و بررسی قالب های ادبی پرداخت و با اشاره به مفهوم بیت در ادبیات، گفت: بیت اساس شعر فارسی است؛ تک بیت ها یا مفردات، گاهی مطلع غزلی است و گاهی از میان غزل ها و قصیده و مثنوی ها گرفته شده است. این در حالی است که برخی از شاعران فقط تک بیت یا مفردات می سرایند.
وی اضافه کرد: گاهی یک بیت مفهومی چنان ژرف در خود دارد که مفهوم مدنظر شاعر را به تنهایی بیان می کند.
یزدانپور با اشاره به قالب های رباعی و دوبیتی اضافه کرد: رباعی بیشتر به سمت فلسفه و تعقل می رود اما مضامین عاشقانه و عارفانه هم جای خاصی در رباعی دارد؛ این در حالی است که دوبیتی بیشتر مضامین عاشقانه را بیان می کند.
این ادیب شیرازی در ادامه به بحث اهمیت شناخت ادبیات کلاسیک پرداخت و گفت: شعر کلاسیک شالوده شعر فارسی است و بدون آشنایی با آن نمی توان در حوزه شعر نو موفق بود. لطافت شعر شاعر امروز، از آشنایی با ادبیات کهن سرچشمه می گیرد.
دبیر محفل ادبی قند پارسی ادامه داد: لازم است با ادبیات کهن کشور آشنا باشیم. شعر کلاسیک را بخوانیم تا زبان ما به شعر گفتن باز شود. تا زمانی که ادبیات کلاسیک را نشناسیم، شعر ما عاری از تمام زیبایی های ادبی می شود.
عبادت به جز خدمت خلق نیست
مجید اسکندری در چهارمین کارگاه «بوستان دوستان، داستانهایی از بوستان سعدی» عنوان کرد: سعدی قلم به مزد نبوده، با جسارت و شجاعت شعر سروده و این شجاعت در بیانش جلوهگر است:
دلیر آمدی سعدیا در سُخُن / چو تیغت بدست است فتحی بکن
بگو آنچه دانی که حق گفته به / نه رشوت ستانی و نه عشوه ده
طمعبند و دفتر زحکمت بشوی / طمع بگسل و هر چه دانی بگوی
در ادامه اسکندری حکایت عمربنعبدالعزیز را از بوستان روایت کرد. خلیفهای اموی که عمل نیک و دیگرخواهی و عدالت را سرلوحه کار خود قرار داده بود. حاکمی که در وقت خشکسالی نگین انگشتری خود را می فروشد و به نیازمندان کمک می کند.
در ادامه اسکندری با خوانش حکایت تُکله از بوستان عنوان کرد: هدف سعدی از این حکایت این است که خدمت کردن به خلق، یکی از مصادیق بارز عبادت است. از نگاه او ارزش و فضیلت انسان، به سود و خدمتی است که از او به دیگران رسیده است. آنکه زر می اندوزد و دلش بر احوال آدمیان نمی سوزد، از انسانیت بی بهره است. در عالم بوستان، همه افراد با یکدیگر همدلی و همدردی می کنند.
برای تمرین خطبری نیازی به درک مطلب نیست
مرضیه نگهداری در چهارمین جلسه کارگاه «تندخوانی و تقویت حافظه، آشنایی با روش های خواندن و مطالعه» تمرین خطبری را با مخاطبان انجام داد و گفت: برای تمرین خطبری نیازی به درک مطلب ندارید. اگر هنگام خطبری احساس کردید، مطلب را درک می کنید کتاب را برعکس بگیرید و یا از کتابی به زبان دیگر استفاده کنید.
نگهداری در ادامه به تدریس مبحث «عبارتخوانی» پرداخت و استفاده از میدان وسیعتر و عادتدادن چشم برای حرکت سریع را از سطوح عبارتخوانی دانست.
نگهداری در خصوص شرایط مطالعه گفت: فاصله استاندارد کتاب هنگام مطالعه ۳۰ سانتیمتر است اما در تندخوانی فاصله باید ۴۰ سانتیمتر باشد. زاویه کمر و زانو هنگام نشستن روی صندلی باید ۹۰ درجه باشد تا هنگام مطالعه کمتر خسته شویم. همچنین استفاده از کتابیار از دیگر پیشنهادات برای مطالعه بهتر بود.
ارسال نظر