سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

گفتگو با برگزیدگان طرح «مأموریت کتابخانه من»/ ۱۹

نتیجه طرح «مأموریت کتابخانه من» طبقه بندی نیازهای جامعه خدمت‌گیر برای ارائه خدماتی هدفمند بود

اقلیما سعیدی

مسئول کتابخانه شهید مطهری تربت جام گفت: چالش های دوران بلوغ و ناآگاهی از چگونگی برخورد با مسائل، بسیاری از خانواده ها را دچار مشکل می کند و این مسأله ما را بر آن داشت کتابخانه را به گروه های مشاوره مجهز کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به دنبال تعیین مقاصد آرمانی کتابخانه‌های عمومی کشور (شامل مأموریت، چشم‌انداز و ارزش) و ابلاغ آن، مسیر برنامه‌ریزی راهبردی برای کتابخانه‌های عمومی ایجاد شد و در این مسیر، طرح «مأموریت کتابخانۀ من» به عنوان نخستین گام برای تحقق عملیاتی آن در گستره ملی اجرا شد. کتابخانه عمومی شهید مطهری تربت جام، با مسئولیت اقلیما سعیدی رباط یکی از کتابخانه های داوطلب شرکت در این طرح، این مأموریت را با موفقیت به انجام رساند.

اقلیما سعیدی، مسئول کتابخانه شهید مطهری تربت جام که ۶ سال است در کسوت کتابدار خدمت می کند، در معرفی کتابخانه محل خدمت خود گفت: کتابخانه شهید مطهری در سال ۱۳۷۸ با زیربنای ۴۱۰ مترمربع در مجتمع فرهنگی و هنری ولایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در شمال غرب شهرستان ترتب جام تأسیس شد. محدوده خدمت کتابخانه جمعیتی بالغ بر ۲۱ هزار نفر را پوشش می دهد و در این محدوده مراجعان ما عموما افراد تحصیل کرده و به لحاظ سطح برخورداری، متوسط رو به بالا هستند.

وی تصریح کرد: بیشترین مراجعان کتابخانه شهید مطهری قشر کودک و نوجوان و نیز دانش آموزان کنکوری هستند؛ در حالی که کتابخانه ما با داشتن ۲ هزار عنوان کتاب کودک، فاقد بخش مستقل کودک است. با این وجود، گذر زمان خیرخواهی کتابخانه را ثابت کرده و اعتمادی که بین ما و مراجعانمان شکل گرفته، ارتباطاتمان را نزدیک تر، همچون اعضای یک خانواده، کرده است. بسیاری از والدین با ما تماس می گیرند، از فرزند خود گله می کنند و از ما می خواهند غیرمستقیم رفتار یا کردار درست را به آن ها یادآوری کنیم.

سعیدی ادامه داد: در واقع نوجوانی، چالش های دوران بلوغ و ناآگاهی از چگونگی برخورد با مسائل، بسیاری از خانواده ها را دچار مشکل می کند. دیدن این مشکلات ما را بر آن داشت در طراحی خدمت جدید کتابخانه، به برقراری ارتباط بهتر بین خانواده ها و فرزندان و در نهایت بهبود زندگی مراجعانمان، توجه کنیم. بدین منظور تصمیم گرفتیم کتابخانه را به گروه های مشاوره مجهز کنیم. در این خدمت جدید، مشاوران متخصص و داوطلب از بین اعضای کتابخانه انتخاب می شوند و در قالب گروه های مشاوره، خانواده ها و نوجوانان را در حل مسائل و چالش ها یاری می کنند. این امر ضمن اینکه به توانمندسازی جامعه خدمت گیر کتابخانه کمک می کند، از آنجا که نیاز جامعه را مورد توجه قرار داده و ثمره آن در زندگی تک تک افراد دیده خواهد شد، اعتماد آن ها را به کتابخانه افزایش می دهد و نتیجه این اعتماد مراجعه بیش از پیش خواهد بود.

وی اجرای طرح «مأموریت کتابخانه من» را اقدامی سودمند در جهت ارتقای کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی دانست و گفت: شرکت در این طرح اختیاری و داوطلبانه بود و من با علاقه این کار را انجام دادم؛ مفاهیم ارائه شده در کلاس ها برایم بسیار ارزشمند بود و نتیجه آن طبقه بندی نیازهای جامعه خدمت‌گیر کتابخانه ام به منظور ارائه خدماتی هدفمند بود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 5 =