به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به دنبال تعیین مقاصد آرمانی کتابخانههای عمومی کشور (شامل مأموریت، چشمانداز و ارزش) و ابلاغ آن، مسیر برنامهریزی راهبردی برای کتابخانههای عمومی ایجاد شد و در این مسیر، طرح «مأموریت کتابخانۀ من» به عنوان نخستین گام برای تحقق عملیاتی آن در گستره ملی اجرا شد. کتابخانه عمومی ملت شهرستان تکاب آذربایجان غربی، با مسئولیت میترا عزتی یکی از کتابخانه های داوطلب شرکت در این طرح، این مأموریت را با موفقیت به انجام رساند.
میترا عزتی، مسئول کتابخانه عمومی ملت شهرستان تکاب، که بیش از ۹ است در کسوت کتابدار خدمت می کند، در معرفی کتابخانه محل خدمت خود گفت: کتابخانه ملت، به عنوان کتابخانه مرکزی تکاب در سال ۱۳۷۰ تأسیس و در بخش جنوبی شهر در بوستان ملت واقع شده است. کتابخانه در منطقه ای پر رفت و آمد قرار داد و محل مراجعه افراد از تمامی اقشار است. با این حال، بر اساس بررسی های انجام شده، نوجوانان و جوانان بیشترین قشر مراجعه کننده به کتابخانه هستند؛ در عین حال، بسیاری از خانم های خانه دار به همراه فرزندان خود به کتابخانه می آیند و خیلی از آن ها نمی دانند کتابخانه خدماتی برای آن ها نیز دارد.
وی تصریح کرد: نوجوانان و جوانانی که عموما به کتابخانه مراجعه می کنند، برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود تلاش می کنند و خب عاقبت جوینده، یابنده است. ما در طراحی خدمت جدید کتابخانه ملت، بانوان را مورد توجه قرار دادیم؛ گروهی که به واسطه فرزندان خود بسیار به کتابخانه مراجعه می کنند و تصورشان از کتابخانه مکانی برای دانش آموزان و محصلان است. در کنار این گروه، بانوان بسیاری روزانه یا هفتگی برای ورزش به بوستان ملت تکاب می آیند و بعد از ورزش در گروه هایی چند نفره دور هم به گفتگو می نشینند. از آنجایی که بانوان نقش مهمی در کانون خانواده ایفا می کنند، تصمیم گرفتیم کتابخانه و سودمندی آن را به این گروه بشناسانیم؛ به این امید که گرایش آن ها به کتاب و کتابخانه، مقدمه ای برای دوستی تمامی اعضای خانواده با کتاب شود.
عزتی ادامه داد: گروهی از بانوان بعد از ورزش صبحگاهی رو به روی در ورودی کتابخانه به گفتگو می نشستند که یکی از آن ها عضو کتابخانه بود. وارد جمع آن ها شدیم و از فعالیت های گروهی و نیازهایشان پرسیدیم. بیشتر آن ها سوادآموز بودند و به صورت گروهی به تبلیغ و بازاریابی مشاغل خانگی خود می پرداختند. برای برقراری پیوند این گروه با کتابخانه تصمیم گرفتیم کتابخانه را به پایگاه مهارت آموزی برای خانم ها تبدیل کنیم. در این خدمت جدید، با برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی، توانمندی های افراد را تقویت می کنیم و از آن ها دعوت خواهیم کرد که در کنار اساتید فنی حرفه ای، آن ها که مایلند تجربه، مهارت و علم خود را با سایرین به اشتراک بگذارند.
وی در خاتمه اجرای طرح «مأموریت کتابخانه من» را اقدامی سودمند در جهت ارتقای کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی دانست و گفت: با اجرای طرح مأموریت کتابخانه من، خدمات بومی سازی شده و کتابخانه به پایگاه ایده آلی برای جامعه خدمتگیر خود تبدیل می شود. در این صورت سودمندی کتابخانه افزایش می یابد، پیوندی عمیق بین کتابخانه و جامعه کاربران برقرار می شود، کتابخانه در جذب مخاطب جدید موفق تر عمل می کند و در واقع می توانیم واقعیت کتابخانه را به جامعه بشناسانیم.
ارسال نظر