به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، طرح «مأموریت کتابخانۀ من» که به منظور ایجاد تاثیر واقعی در زندگی مردم، به طراحی خدمات و برنامههای متناسب هر کتابخانه بر اساس جامعۀ خدمتگیر خود میپردازد، در دستور کار نهاد کتابخانههای عمومی قرار گرفت که دوره اول این طرح در سال ۱۳۹۹ با مشارکت ۲۵ کتابخانه عمومی برگزار شد که با نتایج موفقی همراه بود.
مریم مجدهادی، مسئول کتابخانه خاتم الانبیاء رشت که به عنوان یکی از مشارکت کنندگان، در این طرح حضور داشت، طی گفتگویی درباره این طرح گفت: حدود ۹ ماه پیش هنگام مطالعه اخبار پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور متوجه شدم بخش معاونت برنامهریزی نهاد تصمیم به اجرای طرحی به نام «ماموریت کتابخانه من» دارد. صرف رفع کنجکاوی خبر را با جدیت و توجه خواندم و نظرم جلب شد. احساس کردم موضوعی که در طول ۲۰ سال سابقه کاریام دغدغه ذهنیام بود در حال تحقق است.
وی درباره انگیزههای خود برای مشارکت در این طرح گفت: راستش همیشه به این موضوع فکر میکردم که چرا نهاد برای تمام کتابخانهها به صورت واحد تصمیمگیری و اجرای بخشنامه میکند، در صورتی که هر کتابخانه شرایط متفاوتی با کتابخانه دیگر دارد و شرایط جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و یا سایر موارد دیگر منطقهای که یک کتابخانه در آن واقع شده در نیاز فرهنگی مردم ساکن و بهره بردار از آن منطقه تاثیر دارد. برای همین در طول دوره کاریام همواره سعی کردهام برنامههایی که در کتابخانه اجرا میکنم نیاز مردم منطقه را برطرف کند.
مجدهادی افزود: با توجه به علاقهمندی خودم به این موضوع و از آنجایی که در این طرح ارتباطی ویژه بین کتابخانهها و نهاد کتابخانهها برقرار میشد، با اشتیاق فرم اولیه ثبت نام را تکمیل کردم. خوشبختانه به عنوان یکی از ۲۵ مسئول کتابخانه منتخب برای گذراندن طرح «ماموریت کتابخانه من» انتخاب شدم. بی دلیل برای این اتفاق خوشحال شدم، اما با برگزاری اولین جلسه دلیل شوق و خوشحالی خودم را فهمیدم؛ حضور افرادی باسواد با تجربه و آگاهی بالا در این دوره و همچنین یادگیری مسائلی که برای اولین بار میشنیدم، باعث شد مشتاقتر شوم و این دوره را جدیتر پیگیری کنم.
مسئول کتابخانه خاتم الانبیاء رشت درباره ویژگیهای حضور در این طرح گفت: حضور برخی از استادان فن در کارگاههای آموزشی، اجرا فعالیتهای هفتگی، شناسایی جامعه خدمتگیر محل کار، بررسی منطقه بهرهمند خدمت، تشخیص کاربرانی که بیشترین مراجعه را به کتابخانه دارند و دسته بندی آنها، تعیین الگوی خدمت به کاربران در آینده، استفاده از جدیدترین روشهای کتابداری جهت رفع نیاز کاربران، تعیین خط مشی ماموریت شخصیسازی شده کتابخانه من، همه اینها مواردی بود که آموختم و لذت بردم.
وی درباره ماموریت اختصاصی کتابخانه خود نیز توضیح داد: پس از اینکه دوره اول طرح «مأموریت کتابخانه من» را گذراندیم و پس از آموزش هایی که دیدیم، توانستیم یک ماموریت شخصی سازی شده برای کتابخانه طرح ریزی کنیم. طبق بررسیهای آماری که انجام دادیم بیشترین مخاطبانی که به کتابخانه ما مراجعه میکردند بانوان بودند که عمدتا در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال قرار داشتند؛ طبق بررسی نیازها و مشکلاتی که این گروه با آن مواجه بودند، ما ترتیب برنامهای را برای «بالا بردن میزان تابآوری اجتماعی بانوان ۲۰ تا ۳۰ سال» در کتابخانه ارائه دادیم و موانع و مشکلات رسیدن به این هدف و همچنین امکانات انسانی و تجهیزات کتابخانهای مان را بررسی کردیم. با توجه به اینکه شرایط زمانی اجرای طرح فشرده بود، همه سعی خودم را کردم تا بتوانم این کار را به سرانجام برسانم؛ خوشبختانه با دوستان راهنمای معرفی شده از طرف نهاد کتابخانههای عمومی کشور این کار به پایان رسید.
مسئول کتابخانه خاتم الانبیاء رشت اجرای این طرح را نوعی آمادهسازی و تجهیز کتابداران دغدغهمند دانست و گفت: اختتامیه طرح «ماموریت کتابخانه من» ثابت کرد که اشتیاق من برای مشارکت در این طرح بی دلیل نبود، چراکه دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور هم همواره به این موضوع اهمیت میدادند و داشتن دغدغه درباره مسائل فرهنگی شهر و محله خودمان را به ما یادآور میشدند که این توصیهها ما را به سمت طراحی ماموریت کتابخانه خودمان سوق داد. امیدوارم این حرکت تداوم داشته باشد و با حمایتهای لازم به ثمر بنشیند.
ارسال نظر