چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵

نویسنده مطرح کشور در جمع کتابداران گیلان؛

کتابداری از شريف‌ترين شغل‌ها است

قدوسي زاده

حسن قدوسی‌زاده، نویسنده کتاب«گام‌های سلوک» در نشستی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی شهر رشت، از رشته کتابداری به عنوان شریف‌ترین حرفه‌ها ياد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، حسن قدوسی‌زاده، از نویسندگان برجسته کشور ۲۵ مرداد ماه با حضور در جمع کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی، به معرفی آثار خود پرداخت و به پرسش‌هاي حاضرین پاسخ گفت.

در ابتدای این نشست امیر محمدپور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ضمن معرفی اجمالی این نویسنده برجسته کشور، آثار وی را ارزشمند و انسان‌ساز توصیف کرد.

در این نشست همچنین حسن قدوسی زاده، نویسنده کتاب‌هایي چون «شهد شهود»، «آیین عروج»، «عطر ملکوت»، «مرگ شیطان نزدیک است»، «در محضر روح‌الله»، «گام‌های سلوک» و «شمس‌الشموس سلطان علی بن موسی الرضا(ع)» در معرفی خود به حضار گفت: در دوره دبیرستان، در رشته طبیعی درس می‌خواندم و از شاگردهای درس‌خوان کلاس بودم؛ آنزمان اقبال زیادی برای ورود به رشته پزشکی وجود و کشور نیاز فراوانی به پزشک داشت؛ زیرا پزشکان هندی و پاکستانی، در روستاهای سراسر کشور و حتی در برخی شهرها، حضور داشتند و من چون درسم خوب بود، احساس کردم که می‌توانم در این رشته خدمت‌گذار مردم باشم.  از این رو رشته پزشکی را انتخاب کردم؛ البته اهداف خاصی در ذهنم بود که دلم می‌خواست با این انتخاب آنها را جامه عمل بپوشانم. ولی متاسفانه، شرایط و موانع خاصی پیش آمد.

این نویسنده به‌نام کشور ادامه داد: من از نوجوانی علاقه زیادی به مطالعه داشتم و روزانه حدود ۴ تا ۵ ساعت مطالعه می‌کردم؛ در دوره تحصیل در دبیرستان که به علت نیاز مالی، کار هم می‌کردم، هنگام رفتن سر کار، کتاب همراه می‌بردم و کار و مطالعه را همزمان انجام می‌دادم. با ورود به رشته پزشکی، با دنیای وسیعی از اطلاعات علمی مواجه شدم؛ بنده نیز در آنزمان عطش بسیاری به مسائل علمی علوم پایه داشتم و خیلی با علاقه درس می‌خواندم.

وی اضافه کرد: این علاقه و عشق روزافزون به پزشکی کم‌کم در من فروکش کرد و بدین ترتیب، آهسته به این نتیجه رسیدم که از پزشکی فاصله بگیرم و به فعالیت‌های فرهنگی روی آورم. خدای سبحان توفیق عنایت کرد و در دوره‌ای ۴ ساله با فعالیت‌های پرورشی و آشنا کردن دانش‌آموزان با معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام روزهای خوبی را پشت سر گذاشتم و تجارب گرانقدری نصیبم شد و بعد از آن بود که با دعوت مسئول وقت مرکز فرهنگی نهاد در قم عازم این شهر مقدس شدم و با عنایت حضرت حق و الطاف کریمه اهلبیت، حضرت معصومه سلام الله علیها «طرح مکابته و اندیشه» پایه‌ریزی و قسمت این بود که فعالیت برای دانش‌آموزان، به فعالیت برای دانشجویان تبدیل شود.

حسن قدوسی‌زاده همچنین در خصوص آخرین اثر خود به‌نام «گام‌های سلوک» نیز گفت: این کتاب دستورالعمل‌هایی در زمینه سیر و سلوک و خودسازی است. در این نوشتار سعی شده است جهت استفاده جوانان به ویژه قشر دانشجو چهل دستور و توصیه اخلاقی برای تهذیب نفس و راهیابی به درجات کمال انسانی ارائه شود و اهمیت و مراتب اموری مانند: نماز، تلاوت قرآن، صدقه دادن، با وضو بودن، برآوردن حاجات برادران مومن، کوشش برای فراگیری علم، استراحت، بهداشت، مراقبه نفس، محاسبه نفس، ذکر دائمی، صله‌رحم، نیکی به پدر و مادر، کنترل چشم و زبان، ارتباط با امام زمان(ع)، شکر نعمت‌های الهی، رعایت تقوای الهی، خوش خلقی، پرهیز از گناه، توبه و استغفار، یاد مرگ، اخلاص، اهتمام به دعا و نیایش، دوراندیشی، نرمی و مدارا با دیگران، امید به فضل و رحمت الهی، انجام تفریحات سالم و ... پرداخته و نقش این امور در خودسازی و سیر سلوک اخلاقی بیان شود.

قدوسی زاده در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی نیز گفت: کتاب میراث بزرگی است که در اختیار ماست و نقش برجسته‌اي در زندگي فردي و اجتماعي انسان ايفاد مي‌كند.

وی همچنین از حرفه کتابداری به عنوان شریف‌ترین شغل‌ها ياد كرد و گفت: نقش کتابداران در توسعه امر کتابخوانی، بر کسی پوشیده نیست و همچنین رزقی که این قشر زحمتکش از این راه نصیب آنها می شود، از بهترین روزی‌هاست.

نویسنده مطرح کشور با اشاره به اهمیت مقوله مطالعه افزود: خداوند در اولین آیات نازل شده در قرآن از کلمه خواندن یاد كرده و پیامبر را دعوت به خواندن می‌کند پس می‌توان دریافت مطالعه در دین مبین اسلام جایگاه رفیعی دارد.

وی عالم را محل انباشت علوم دانست و گفت: انسان با این هدف آفریده شد تا با کنکاش و مطالعه این علوم را بازیابی و از آن بهره کافی ببرد و تمامی امور دیگر در جهت حصول به این نتیجه است.

ادامه اين نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

برچسب‌ها