شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱

فرماندار کامیاران:

ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه وظیفه ای همگانی است

کامیاران

نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی کامیاران در سال جاری به ریاست کیوان شافعی، فرماندار شهرستان و با حضور محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی کامیاران در سال جاری به ریاست کیوان شافعی، فرماندار شهرستان و با حضور محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه وظیفه ای همگانی است

کیوان شافعی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی کامیاران در این جلسه گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی در راستای ارتقای سرانه مطالعه، وظیفه ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنند.

وی اظهار کرد: نهادینه سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی تنها مختص به یک دستگاه خاص نیست و تمامی نهادها و عموم مردم در این زمینه می توانند نقش ایفا کنند. افزایش سرانه مطالعه و توجه اقشار مختلف به کتاب و کتابخوانی سبب توسعه فرهنگی و پیشرفت کشور می شود.

فرماندار کامیاران با تاکید بر اینکه خانواده ها باید در دوران کودکی فرزندانشان را به سمت و سوی کتاب خوانی سوق دهند، افزود: جامعه ای که به مقوله کتاب و کتابخوانی توجه دارد سریع تر به توسعه می رسد.

وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی به منظور جذب بیشتر افراد کتاب خوان باید به ذائقه و نیازهای آن ها توجه کنند، تصریح کرد: غنی سازی منابع کتابخانه ها با توجه به ذائقه مخاطبان نقش بسیار مهمی در ارتقای سرانه مطالعه دارد.

شافعی در خصوص تاثیرات فضای مجازی بر زندگی افراد، گفت: آگاهی ناقص، دانش ناقص و خوداجتهادی برخی از تاثیرات مخرب فضای مجازی است که می تواند جامعه را به مرز نابودی بکشاند.

وی نقش انجمن کتابخانه های عمومی را در ارتقای وضعیت مطالعه مهم ارزیابی کرد و افزود: برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح به منظور رفع مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی از مهم ترین وظایف این انجمن است.

ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه وظیفه ای همگانی است

محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در ادامه جلسه به فعالیت های متنوع این نهاد فرهنگی اشاره کرد و گفت: کتابخانه های عمومی امروزه به یک پایگاه اجتماعی- فرهنگی تبدیل شده اند و نقش مهمی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی کشور ایفا می کنند.

وی وضعیت کتابخانه های عمومی در کامیاران را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: مسئولان و خیرین می توانند با حمایت بیش از پیش از این نهاد به ارتقای شاخص های مطالعه و کتابخوانی در شهرستان کمک کنند.

مخدومی ایجاد کتابخانه در مناطق با بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت را از برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور برشمرد و گفت: مسئولان در شهرها و روستاها می توانند فضای مورد نیاز برای راه اندازی کتابخانه را در اختیار این نهاد قرار دهند.

وی از تجهیز و روزآمدسازی امکانات کتابخانه های عمومی کامیاران در سال جاری خبر داد و افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، ارتقای کمی و کیفی امکانات موجود در کتابخانه های عمومی شهرستان توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان در سال جاری انجام می شود.

شفیع قربانی، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کامیاران نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت ۹ باب کتابخانه عمومی در این شهرستان، بیان داشت: از این تعداد چهار باب در شهرها و پنج باب دیگر در روستاها فعال است.

وی تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی شهرستان کامیاران را چهار هزار و ۵۰۰ نفر برشمرد و گفت: همچنین بالغ بر ۹۳ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی شهرستان در دسترس عموم قرار دارد.

قربانی در پایان با تقدیر از شهرداری کامیاران در پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه ها، اضافه کرد: در سال جاری شهرداری مبلغ ۳۶۰ میلیون ریال به حساب کتابخانه های عمومی واریز کرده است.

گفتنی است، در پایان این جلسه از زحمات ماندانا قبادی، رئیس پیشین اداره کتابخانه های عمومی کامیاران تقدیر و شفیع قربانی به عنوان سرپرست جدید این اداره در شهرستان منصوب شد.

   

ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه وظیفه ای همگانی است

  

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 1 =