دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

گفت‌وگو با کتابداران طرح «با هم بخوانیم»/ ۵

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

کتابخانه ملت تکاب (8).jpg

کویستان درویشی، کتابدار کتابخانه عمومی ملت تکاب در استان آذربایجان غربی با اشاره به روند برگزاری جلسات طرح «با هم بخوانیم» در این کتابخانه، به تشریح دستاوردهای اجرای این طرح برای اعضای کتابخانه عمومی ملت پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور در شهریور ماه سال جاری برگزار شد و کتابخانه عمومی ملت تکاب در استان آذربایجان غربی نیز یکی از کتابخانه های مشارکت کننده در این طرح بوده که در ضلع جنوبی شهرستان تکاب، خیابان شهید بهشتی داخل پارک ملت واقع شده است. کتابخانه ملت در مساحتی حدود ۶۰۰ متر مربع دارای ۲۶۰۰۰ هزار نسخه منابع فیزیکی در بخش‌هایی چون مخزن، نوجوانان، کودکان، مرجع، امانت، نشریات ادواری و نوسوادان، کمک درسی است و با داشتن ۸۰۰ نفر عضو فعال در طیف های مخالفت سنی، مشغول ارائه خدمت به مردم شهرستان تکاب است.

کویستان درویشی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابدار شهرستان سنندج از استان کردستان است که  طرح «با هم بخوانیم» را در بازه زمانی مرداد تا اوایل مهر ماه سال جاری در کتابخانه ملت برگزار کرده است.

این کتابدار در این باره توضیح داد: به پیشنهاد کارشناس ستاد کل نهاد خانم ارونقی و کارشناس فرهنگی استان آذربایجان غربی خانم لطفی جهت برگزاری دوره دوم این طرح معرفی شدم و پس از آموزش های مجازی به همت کارشناسان محترم ستاد کل نهاد آقایان مصباحی و ساجدی و خانم ارونقی این طرح را با اعضای پسر کتابخانه در گروه سنی ۹تا ۱۲ سال در قالب ۲۰ جلسه  برگزار کردم که ۱۲ جلسه آن به شکل کاملا حضوری و ۸ جلسه نیز به شکل غیر حضوری (فردی) بود.

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

وی افزود: در این دوره ۲۰ عنوان کتاب در ۷۶ نسخه با محوریت سبک زندگی ایرانی و اسلامی به کتابخانه عمومی ملت ارسال شده بود. موضوعات کتاب‌های انتخاب شده از تنوع خوبی برخوردار بودند و ما هر جلسه را با محوریت یک کتاب به جمع خوانی، بلند خوانی، مطالعه فردی، ساخت کاردستی، پرسش و پاسخ، بحث و تبادل نظر، آزمایشهای علمی، اوریگامی، نمایش، قصه گویی، نقاشی با بچه ها می‌پرداختیم. طی برگزاری این جلسات بچه ها ضمن آشنایی با سوره های قرآن و آیه ها و تفاسیر، شخصیتهای مذهبی و امامان و کسب اطلاعات علمی و هنری و ادبی، لحظات دلپذیری را همراه با کتاب سپری می‌کردند و اعتقادات و باورهایشان نسبت به زندگی صحیح و تشخیص درست از غلط تقویت می‌شد.

کویستان درویشی اقداماتی چون انتخاب مکان مناسب جهت برگزاری جلسات، فضاسازی مکان برگزاری جلسات، اهدای نشریات گذشته نگر به اعضا را از دیگر اقدامات خود در طی برگزری این طح عنوان کرد و گفت: از بین ۲۰ عنوانی که نهاد برای اجرای طرح در نظر گرفته بود تعدادی عناوین دارای نسخه‌های بیشتر و تعدادی درای نسخه‌های کمتر بودند. به همین دلیل اعضا هنگام امانت گرفتن برای مطالعه فردی جر و بحث می کردند و این موضوع گاهی باعث به وجود آمدن دلخوری بین بچه ها می‌شد؛ به همین دلیل تلاش می‌کردم تا نسخه‌های اضافی از کتاب مورد نظر بچه ها را از سایر کتابخانه ها پیدا کنم تا بچه ها راضی شوند.

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

این کتابدار درباره برگزاری این جلسات توضیح داد: بسته به شرایط آب و هوایی گرم تابستان بعضا به دل طبیعت می سپردیم و بسیاری از مباحث و موضوعات تدریس شده را با طبیعت و محیطی که در آن بودیم مرتبط می‌کردم تا برای بچه‌ها قابل درک و لمس باشد. همچنین در انتهای دوره بچه‌ها را برای میثاق با شهدای گمنام بر سر مزار بردم و از سخنان خوب و شنیدنی حجت الاسلام و المسلمین  حاج علی میکاییلی استفاده کردیم. در پایان نیز طی مراسمی با حضور همکاران کتابخانه، رییس اداره شهرستان، رییس اداره ارشاد، مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و والدین کودکان، جوایزی را به بچه‌ها تقدیم کردیم.

وی یادآور شد: بعد از پایان دوره هم بچه‌ها همچنان به کتابخانه مراجعه می کردند و بسیاری از کتاب ها را به شکل امانی برای چندمین بار امانت می‌گرفتند و با خود می‌بردند و پس از مطالعه با دستاوردهای هنری، کاردستی و یا با تهیه شیرینی کتاب‌ها را بازگشت می‌دادند.

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

درویشی درباره دستاوردهای برگزاری این دوره برای بچه‌های شرکت کننده در این طرح گفت: تقویت حس اجتماعی بودن و انجام کار گروهی، تقویت روخوانی و روانخوانی و تندخوانی، تقویت مهارت پرسش و پاسخ در جمع، تقویت حس کنجکاوی و  ماجراجویی در انجام آزمایشهای علمی، تقویت زندگی فردی از بعد دینی و اجتماعی و روانشناسی، تقویت نظم و انضباط فردی و گروهی و وظیفه امانتداری، تقویت حس شادی و نشاط، تقویت حس مسئولیت و وظیفه شناسی، تقویت حس سالم رقابت در میان همسالان و کاهش استرس و تقویت نفوذ خودباوری و اعتماد به نفس در جمع از دستاوردهای این طرح برای بچه‌ها بود. در طول برگزاری این دوره خانم معصومی مدیرکل محترم استان، خانم لطفی کارشناس فرهنگی، آقای موسوی مسئول حراست استان، آقای آقایی رییس اداره شهرستان، حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای علی میکاییلی از اداره تبلیغات اسلامی و تعدادی از والدین بچه ها از کتابخانه و فعالیت‌های ما بازدید داشتند. همچنین در مراسم اختتامیه طرح نیز که با تقدیر از اعضای فعال در این طرح برگزرا شد، حجت الاسلام و المسلمین رستم پور، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، خانم زکیه حسینی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و والدین اعضا نیز حضور داشتند.

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

تقویت مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در طرح «با هم بخوانیم»

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 1 =