دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار کتابداران استان فارس تأکید کرد؛

ظرفیت‌های گسترده اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی در تمامی حوزه‌ها

دیدار و گفت و گوی دبیرکل نهاد با کتابداران استان فارس

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سفری دو روزه به استان فارس، با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سفری دو روزه (۵ و ۶ اردیبهشت ماه) به این استان، با کتابداران دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران استان فارس، اظهار داشت: حضور در جمع همکاران در استان‌ها یکی از شیرین‌ترین جلسات ما است. نگاه ما به حضور در استان‌ها از جنس همکاری است. سفر به استان فارس به دعوت استاندار و برای حضور در جلسه شورای اداری استان انجام شد؛ اتفاق خوب و مهمی که گشایشی برای حوزه کتابخانه‌های عمومی استان خواهد داشت. یکی از اقداماتی که ما در دستور کار قرار دادیم شناساندن نهاد در سطوح مختلف مدیریتی است تا بتوانیم از ظرفیت موجود در نهاد بهره برده و نقاط ضعف را رفع کنیم؛ تا وقتی مسئولان اجرایی ظرفیت نهاد را نشناسند، نمی‌توانیم برای رفع مشکلات تقاضای استمداد کنیم.

وی فلسفه سفرهای استانی را دیدار با همکاران، گفتگو و شنیدن نقطه نظرات یکدیگر و گشایش مسائل در دیدار با مقامات استانی دانست و گفت: در واقع از طریق دیدار با همکاران و گفتگو با استانداران، نمایندگان ولی فقیه، فرمانداران، نمایندگان مجلس، شخصیت‌های فرهنگی و علمی و... انسجام لازم برای پیشبرد امور استان شکل می‌گیرد. در این سفرها دغدغه‌های همکاران را می‌شنویم و بعضی موضوعات شخصی آنها پیگیری می‌شود؛ به طور قطع مزایا و آورده سفرها بسیار است. جذابیت این نوع سفرها برای من تنها اشتیاق دیدار با کتابداران است و یکی از آرزوهایم دیدار با همکاران در ابعادی وسیع‌تر است و امید دارم که روزی با تمامی کتابداران جایی جمع شویم و از مصاحبت با یکدیگر لذت ببریم. تلاقی ظرفیت‌هایی که در نهاد وجود دارد اتفاقی شیرین و اثربخش خواهد بود. به اعتقاد بنده، فضایی پویا است که در آن باب گفتگو و نقد باز باشد.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به مشکلات در نهاد تصریح کرد: اشکال، نقطه ضعف، ایراد، فشار اقتصادی و... درست، قابل درک و احترام است. انکار مشکلات، موانع و نواقص، پاک کردن صورت مسئله است. ما وجود اشکالات را می‌پذیریم اما به حل منطقی مسائل قائلیم. همانگونه که در تمامی خانواده‌ها به هر حال مسائلی وجود دارد؛ با این حال توقع از عکس‌العمل و رفتار در یک خانواده فرهنگی و فرهیخته متفاوت است. کما اینکه در حال حاضر این توقع در بسیاری از موارد در نقطه تحقق قرار گرفته است.

ظرفیت‌های گسترده اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی در تمامی حوزه‌ها

باب خلاقیت را در کارهایتان نبندید

وی خطاب به کتابداران استان گفت: باب خلاقیت و نوآوری را در کارهایتان نبندید. در نظام ارزشیابی که در دست تهیه داریم، یکی از اولویت‌ها خلاقیت، نوآوری و ابداع است که در ارزیابی عملکرد همکاران اثرگذار است. این درست نیست که ویترین هزاران کتابدار فعال و زحمتکش را چند نفری داشته باشند که تعلق خاطر عمیقی به کتابخانه و نهاد ندارند. درست نیست فعالانی که با وجود مشکلات مالی و معیشتی با روی گشاده با مراجعین برخورد می‌کنند، عقب بایستند و کسانی که چنین تعلقاتی ندارند، ویترین را تشکیل دهند.

رمضانی توقع از یک نهاد فرهنگی را در نظر گرفتن موضوع خلاقیت عنوان کرد و افزود: در شرایط ایده‌آل مورد انتظار ما در هر کتابخانه منابع، ساعات کار، برنامه‌های فرهنگی و... باید بسته به شرایط همان کتابخانه تأمین شود؛ زیرا اقتضائات هر کتابخانه متفاوت‌ است. طرح «مأموریت کتابخانه من»، مدلی انتخابی برای اداره کتابخانه‌ها به این شیوه بوده است.

ظرفیت‌های گسترده اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی در تمامی حوزه‌ها

ظرفیت‌های گسترده اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی در تمامی حوزه‌ها

فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در تمامی دنیا اساساً یکی از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی انجام اقدامات فرهنگی، ترویجی و اجتماعی است. ما نیز این اولویت را ساماندهی کرده و در این مسیر حرکت خواهیم کرد. ۸۰ درصد مردم امریکا عضو کتابخانه هستند؛ بر خلاف تصور صرفاً برای استفاده از مخزن کتابخانه عضو نشده‌اند، بلکه عضویت آنها به خاطر بهره‌مندی از خدمات فرهنگی و اجتماعی این مراکز است. حتماً کتابداران عزیز ما به عنوان نقطه تماس ما با مردم یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌ها را برعهده دارند. در این شکی نیست؛ اما در نظر داشته باشید که اگر عضوی وجود نداشته باشد، کتابدار و کتابخانه معنی پیدا نمی‌کند. کتابداری شغلی جذاب است و مواجهه با مردم زمینه خلاقیت را ایجاد می‌کند؛ کتابدار نتیجه زحمات و خدماتش را در مراجعان مشاهده می‌کند و این اتفاقی لذت‌بخش است. بنابراین توجه به اعضا، خدمات‌دهی مفید به اعضا و حفظ و افزایش آنها از اولویت‌های جدی ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. ما نمی‌توانیم درباره توسعه نهادی که اثر اجتماعی ندارد، صحبت کنیم؛ ما باید به لحاظ اجتماعی اثرگذار باشیم تا بتوانیم از طریق افزایش این اثرگذاری، مشکلات سیستم خود را رفع کنیم.

ظرفیت اطلاع‌رسانی کتابخانه‌ها بسیار موسع است

وی یکی از ظرفیت‌ها و اقدامات مثبت نهاد را برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی دانست و با اشاره به لزوم رفع اشکالات اجرایی بر ضرورت استمرار آن تأکید کرد و گفت: ما به دنبال آمارسازی نیستیم اما در عین حال به فعالیت برای جلب مشارکت بیشتر در این رویداد اعتقاد داریم. داشتن نقد به فرایند کار به معنی دست از کار کشیدن نیست، نقد باید مطرح شود و راه نقد، ارائه نظر و پیشنهاد در این زمینه بسته نیست.

رمضانی یکی از ظرفیت‌های کتابخانه‌ها را بحث اطلاع‌رسانی و تأثیر بر منطقه کتابخانه دانست و گفت: مبنای اطلاعات، نشر و گسترش آن است. ظرفیت اطلاع‌رسانی کتابخانه‌ها بسیار موسع است و در تمامی حوزه‌ها از جمله مشاغل خانگی قابل استفاده است.

در برخی موضوعات طی ۱۶ ماه به اندازه ۱۸ سال گذشته کارها پیگیری شده است

دبیرکل نهاد با اشاره به مشکلات معیشتی همکاران گفت: معیشت همکاران یک حلقه درهم پیچیده کشوری است. همواره پیگیر این موضوع بوده‌ایم، در برخی حوزه‌ها توفیقاتی داشته‌ایم و می‌دانیم تا نقطه مطلوب فاصله داریم اما رو به جلو حرکت کرده‌ایم و به گشایش‌ها امیدوار هستیم. امکان اعمال چند آیتم قانونی شامل مناطق کمترتوسعه‌یافته، مناطق مرزی و مناطق جنگی، وجود داشت، که با پیگیری‌های انجام شده، به سرانجام رسید. در مصوبه مجلس برای افزایش یک میلیون تومانی حقوق، بودجه‌ای به نهاد اختصاص نیافته بود که با پیگیری، به نتیجه رسید. در حوزه افزایش بودجه نهاد برای رفاهیات کارکنان پیگیری‌های جدی انجام شده است. ظرف ۱۶ ماه گذشته به اندازه ۱۸ سال گذشته در برخی موضوعات مختلف نهاد پیگیری کردیم. ما دلسرد نخواهیم شد و برای شناساندن و تبیین نهاد قدرتمند کتابخانه‌های عمومی کشور به مسئولان تلاش می‌کنیم؛ چراکه وقتی ما را نمی‌شناسند، اساساً امکان کمک وجود ندارد. ما برای حل مشکلات نیاز به احیای هویت نهاد داریم. برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» و انیمیشن «آقا و خانم کتابدار»، نمونه‌ای از اقداماتی است که به منظور احیای هویت کتابخانه و کتابدار انجام شد.

طرح جدید نهاد برای عضویت همه مردم ایران در کتابخانه های عمومی

وی با اشاره به طرح جدید عضویت در کتابخانه‌های عمومی گفت: در این طرح همه مردم ایران عضو مخزن کتابخانه‌های عمومی هستند و درجه‌بندی کتابخانه‌ها بر اساس خدمات ارائه شده از سوی کتابداران انجام می‌شود. بودجه و ثروت نیز بر اساس خدمات ارائه شده، بین کتابخانه‌ها توزیع می‌شود. در این صورت کتابخانه‌ای که ۲۰ خدمت ارائه می‌دهد با کتابخانه‌ای که فقط مخزن و سالن مطالعه‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود.

رمضانی از به نتیجه رسیدن پیگیری‌های انجام شده در حوزه اصلاح قانون نهاد و اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در مجموعه این اصلاحات، مشکلات استخدامی، مالی و معیشت همکاران نیز باید رفع شود؛ ما باید مبتنی بر اجرا و عمل صحبت کنیم و بنده هیچ حرفی نزده‌ام که عمل نکرده باشم. در حوزه معیشتی همواره پیگیر بوده‌ام و هر کجا کوچک‌ترین ظرفیتی وجود داشته، تلاش کردم قدمی، هر چند کوچک برای رفع مشکلات معیشتی همکاران بردارم. نشانه‌هایی از گشایش مشاهده شده و من امیدوارم به زودی اتفاقات خوبی رخ دهد. مطمئن باشید ما خود را متعهد به تلاش برای رفع مشکلات سیستم نهاد کتابخانه‌ها می‌دانم.

ظرفیت‌های گسترده اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی در تمامی حوزه‌ها

ظرفیت‌های گسترده اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی در تمامی حوزه‌ها

ظرفیت‌های گسترده اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی در تمامی حوزه‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 0 =