پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

مروری بر سفر دبیرکل نهاد به استان فارس؛

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است

سفر دبیرکل به شیراز

مهدی رمضانی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور ۵ و ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به منظور دیدار با کتابداران و بازدید از کتابخانه های عمومی به استان فارس سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد ۵ و ۶ اردیبهشت ماه به منظور دیدار با کتابداران و بازدید از کتابخانه های عمومی به استان فارس سفر کرد. وی طی این سفر ضمن دیدار با کتابداران، بازدید از کتابخانه های عمومی و دیدار با خانواده شهید شیرعلی سلطانی، در جلسه شورای اداری استان، مراسم افتتاح کتابخانه عمومی آرشام سرایداران و مراسم کلنگ زنی کتابخانه مرکزی شیراز شرکت کرد.


نبود کتابخانه مرکزی نقطه ضعف بزرگی برای استان فارس است

برگزاری شورای اداری استان فارس به ریاست استاندار و حضور دبیرکل نهاد

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در جلسه شورای اداری استان ضمن ابراز خرسندی از اختصاص اولین جلسه شورای اداری سال به حوزه فرهنگ، اظهار داشت: در دیداری که مقام معظم رهبری با مسئولین داشتند بر اهمیت حوزه فرهنگ تأکید کرده، آن را مهم بر شمردند و اعلام کردند که این حوزه همواره در اولویت است.

وی همچنین در این جلسه به تشریح برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری در روز عید سعید فطر پرداخت و گفت: سخنان مقام معظم رهبری که بخشی در خطبه اول و دوم نماز عید فطر و بخشی در دیدار با مسئولین است، در سال‌های متمادی یک ساختار مشخص داشته است. مقام معظم رهبری مؤید حضور مردم در فضای معنوی کشور هستند و به فضل الهی و به برکت دین مبین اسلام این فضا همواره بر کشور حاکم و پررونق بوده است.

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است

دبیرکل نهاد ادامه داد: رهبر انقلاب در خطبه دوم به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور اشاره دارند و این موضوع امسال هم مشاهده شد. ویژگی خطبه دوم ایشان، تأکید و سوق دادن مردم و مسئولین به سمت وحدت بود، در شرایطی که جامعه با التهاباتی مواجه است. استفاده ایشان از واژه مهربانی، استفاده خاصی بود که باید این موضوع را مدنظر و توجه داشت. این موضوع جای تأمل دارد، البته در کنار اقتصاد که اولویت است و برای آنکه جامعه به آرامش برسد باید موضوعات اقتصادی پیگیری شود، از سوی دیگر اقتصاد هم نیاز به فرهنگ دارد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان همزمان با روز عید، گفت: تأکید ایشان بر موضوع فلسطین، جهان اسلام و در نهایت وحدت بود. چنین فضایی در بعد سیاست خارجی و بعد سیاست داخلی و در بین مردم و مسئولین می‌تواند همچون نقشه راهی برای اداره سیاسی کشور باشد.

رمضانی با بیان اینکه ایجاد فضای گفتگو دیگر موضوعی بود که رهبری در این مراسم به آن اشاره داشتند، گفت: در جلسات متعددی که مقام معظم رهبری با گروه‌های مختلف داشته‌اند، فضای گفتگو را ایجاد کردند اما اوج این گفتگو را می‌توان در دیدار با دانشجویان مشاهده کرد. در این جلسات برخی مسائل تکراری است، برخی حرف‌ها و موضوعات نسبت به گذشته با لحن تندتری مطرح می‌شود اما مقام معظم رهبری با صبر و طمأنینه فضای گفتگو را ایجاد می‌کنند. به اعتقاد من این اقدام یک دستور عملی از مقام معظم رهبری به ما است تا با صبر، آرامش، تلطیف فضا و دقت پاسخگوی موضوعات باشیم.

دبیرکل نهاد در خصوص کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: سابقه کتابخانه‌های عمومی در کشور به دهه ۴۰ بر می‌گردد و در حال حاضر ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سطح کشور در حال فعالیت است. بعد از مدارس گسترده‌ترین شبکه فرهنگی در کشور شبکه کتابخانه‌های عمومی است.

نبود کتابخانه مرکزی نقطه ضعف بزرگی برای استان فارس است

رمضانی تصریح کرد: در حوزه توسعه شبکه کتابخانه ای از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۷، ۳۴۰ کتابخانه در کشور ایجاد شد و از آن سال تا به امروز بیش از سه هزار کتابخانه ایجاد شده است. این در حالی است که کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و کانون فرهنگی هنری مساجد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جدای از کتابخانه‌های عمومی هستند. کشور ما از حیث شبکه کتابخانه‌ای در منطقه در رتبه اول قرار دارد و کشوری همچون ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد، تنها ۱۲۰۰ کتابخانه عمومی دارد. در جهان اسلام بعد از کشور مالزی به عنوان کشور دوم، در آسیا در بین پنج کشور اول و در جهان در بین بیست کشور اول دارای شبکه کتابخانه‌ای هستم و اینها به برکات انقلاب اسلامی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به میزان استفاده از این شبکه فرهنگی اشاره و اضافه کرد: در حوزه سرانه فضا، تأسیسات و تعداد کتابخانه بیش از تعداد مخاطب توفیق داشته‌ایم؛ اما وضع مخاطب کتابخوان و کتابخوانی در کشور وخیم نیست. آنچه در قالب عدد و رقم توصیف می‌شود، صحیح نیست. با این حال تا نقطه مطلوب و مدنظر مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی فاصله داریم.

وی همچنین تصریح کرد: کتابخانه‌ها در دنیا از مفهوم سنتی عبور کرده و به مراکزی برای گفتگو و دریافت خدمات اجتماعی تبدیل شده و مرکزی فرهنگی-اجتماعی با هسته کتاب هستند. بزرگترین مرکز آموزش غیررسمی در دنیا کتابخانه است و این ظرفیت هم اکنون در ایران وجود دارد. در کتابخانه‌های عمومی بیش از ۵۰ خدمت تعریف شده است که گالری، سینما، بخش آموزش و بخش کودک و نوجوان، که در همه کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، تنها بخشی از این خدمات است. ما برای کسب توفیق در حوزه فرهنگ ناچار به توجه به حوزه کودک و نوجوان هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ تأکید داشتند که زنگ مطالعه در مدارس شکل بگیرد، این اتفاق صورت نگرفت؛ اما پیگیری این اقدام از وزارت آموزش و پرورش در دستور کار ما است.

رمضانی به برگزاری جشنواره طعم کتاب با عشایر در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم خوزستان از برگزاری این جشنواره، انتظار می‌رود که در استان فارس هم با توجه به ظرفیت این استان روند برگزاری آن دنبال شود.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی اضافه کرد: این نقطه ضعف بزرگی است که شهر شیراز و استان فارس کتابخانه مرکزی ندارد و امید است به همت استاندار فارس این استان صاحب کتابخانه مرکزی شود.

رمضانی با اعلام این که ۲۰ شهر استان فارس فاقد کتابخانه هستند، ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی اگر فضایی در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار بدهند ما اقدام به ایجاد و تجهیز کتابخانه خواهیم کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: در استان فارس ۱۲ پروژه نیمه‌تمام با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت وجود دارد که در صورت تکمیل از سوی پیمانکار، تجهیز و تأمین نیروی انسانی برای بهره برداری از آنها در دستور کار قرار خواهد بود.

توجه به مشارکت خیرین استان فارس و ورود آنها به این حوزه با توجه به ظرفیت‌های استان از دیگر موضوعاتی بود که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به آن اشاره کرد.

نبود کتابخانه مرکزی نقطه ضعف بزرگی برای استان فارس است

در ادامه محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در سخنانی بیان کرد: از همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران درخواست دارم همت کنند تا حوزه کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مدنظر باشد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در تمامی طرح‌های اجرایی جهش ملی مسکن این موضوع مصوب شد تا پنج واحد کتابخانه، مدرسه، درمانگاه، یک زمین ورزشی و مسجد به ازای هر بافت جمعیتی ایجاد و به همراه اجرای پروژه ساخته شود.

استاندار فارس با اشاره به اینکه در حوزه کتابخوانی راه‌اندازی و فعالیت کتابخانه‌های سیار یک اتفاق بسیار خوب و باارزش است، گفت: این اقدام باید توسعه یابد و خیرین می‌توانند با کمک خود در این حوزه ورود کنند.

ایمانیه خاطرنشان کرد: سازمان‌ها و مدیران می‌توانند در مناسبت‌هایی همچون نوروز هدایای خود را، کتاب انتخاب کنند. همچنین در پشت در اتاق‌های خود در سازمان یک کتابخانه ایجاد شود تا مردم از کتاب استفاده کنند.

استاندار فارس همچنین در این جلسه خواستار شد تا ایجاد زنگ مطالعه از شیراز و فارس آغاز شود. وی همچنین نسبت به برگزاری جشنواره طعم کتاب با عشایر در فارس اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: فرمانداران استان با کمک خیرین و منابع بودجه‌ای که در اختیار دارند باید برای ۲۰ شهری که فاقد کتابخانه هستند اقدام کنند؛ چراکه زیبنده نیست شهری فاقد کتابخانه باشد.

استاندار فارس در ادامه به ۱۲ پروژه نیمه‌تمام استان اشاره و عنوان کرد: در این خصوص سازمان برنامه و بودجه باید کمک کند تا این پروژه‌ها به اتمام برسد.

ایمانیه همچنین خواستار کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی در بوستان ولی‌عصر(عج) شد و از مساعدت شهرداری در این زمینه خبر داد.

استاندار فارس در پایان اظهار داشت: در خصوص مساعدت برای ایجاد کتابفروشی و کتابخانه‌ها باید سازوکاری تعریف شود تا عوارض و مالیات کمتری در نظر گرفته شود تا فرهنگ مربوط به ایجاد کتابفروشی و کتابخانه تقویت شود.


شهدای شاهچراغ فضا را به نفع جبهه حق تغییر دادند

افتتاح کتابخانه عمومی شهید آرشام سرایداران در روستای کفترک استان فارس با حضور دبیرکل نهاد

دبیرکل نهاد در ادامه این سفر در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی شهید آرشام سرایداران که دویست و پنجاه و ششمین کتابخانه عمومی استان فارس محسوب می‌شود، شرکت کرد.

در ابتدای این مراسم که پدربزرگ و مادربزرگ شهید آرشام سرایداران، فرماندار بخش مرکزی شهرستان شیراز و مسئولان فرهنگی نیز حضور داشتند، محمدحسین فیروزی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: کتابخانه عمومی شهید آرشام سرایداران به مساحت ۱۲۰ متر زیربنا با هزینه ۱۵ میلیارد ریال با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به بهره‌برداری رسیده است.وی افزود: در راستای رسالت کتابخانه‌های عمومی این مکان می‌تواند پاتوق فرهنگی خوبی برای مردم این منطقه باشد.

شهدای شاهچراغ فضا را به نفع جبهه حق تغییر دادند


در ادامه مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: افتتاح واقعی یک کتابخانه زمانی رخ می‌دهد که مردم در آن حضور پیدا کنند و از ظرفیت ایجاد شده استفاه کنند. با این حال این افتتاح به دلیل انتخاب نام شهید عزیزمان آرشام سرایداران برای آن، کمی متفاوت است چراکه برخی شهادت‌ها رنگ و بوی متفاوتی دارد و برخی خون‌ها اثر و تأثیر غیرقابل تصوری دارد. شهدای عزیز شاهچراغ و شهید عزیزمان آرشام سرایداران جنس شهادتشان و رنگ شهادتشان و تأثیری که خونشان بر اتفاقات و روند حرکت انقلاب اسلامی گذاشت متفاوت بود و فضا را به نفع جبهه حق تغییر داد و ما به این سادگی نمی‌توانیم از این موضوع بگذریم. ان‌شاءالله خداوند شهادت را روزی ما قرار دهد و این نامگذاری و تبرک نام این کتابخانه به نام این شهید عزیز منشایی برای تربیت فرزندانی با این کیفیت و نگاه باشد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد این کتابخانه برای اقدامات فرهنگی این روستا و مردم منطقه تأثیر بسزایی داشته باشد.

گفتنی است کتابخانه عمومی شهید آرشام سرایداران، پنجاه و یکمین کتابخانه روستایی در استان است که در زمینی با مساحت ۲۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۲۰ متر در روستای کفترک از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز به بهره برداری رسیده است. این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی از جمله مخزن اصلی، بخش کودک و اسباب بازی سالن مطالعه است.


کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند

کلنگ‌زنی پروژه کتابخانه مرکزی شیراز با حضور دبیرکل نهاد و استاندار فارس

کلنگ زنی پروژه کتابخانه مرکزی شیراز با همراهی استاندار فارس از دیگر برنامه های سفر دبیرکل به استان فارس بود.

استاندار فارس در مراسم کلنگ زنی پروژه کتابخانه مرکزی شیراز گفت: احداث کتابخانه مرکزی شیراز از طرح‌هایی است که نیاز به همت همه دستگاه‌های استانی دارد.

محمدهادی ایمانیه با اشاره به نیاز شیراز به چنین کتابخانه‌ای افزود: طراحی ابتدایی این پروژه حدود دو تا سه ماه به طول می‌انجامد برای همین امیدواریم از مرداد ماه مراحل احداث پروژه آغاز شود. ایمانیه تأکید کرد که ساخت این کتابخانه به فضای سبز بوستان ولی عصر(عج) شیراز آسیبی وارد نخواهد کرد.

در ادامه این مراسم مهدی رمضانی طی سخنانی با تأکید بر ضرورت تعریف پروژه‌های قابل اجرا گفت:‌ همیشه در نهاد تلاش کردیم کارها به خصوص در حوزه بهره‌برداری از کتابخانه‌ها به نتیجه برسد و پس از آن طعم شیرین خدمت‌رسانی را در آن فضا درک کنیم. استاندار محترم فارس شخصیت فرهنگی است و اهتمام ویژه به حوزه کتاب و کتابخوانی داشته و دارد و از جمله استاندارانی است که به صورت مشخص و ملموس در این حوزه کنش دارد که جای تقدیر و سپاس دارد.

همچنین از شهردار شیراز، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران استان و عزیزانی که بر ساخت کتابخانه مرکزی شیراز اهتمام دارند تشکر می‌کنم.

وی افزود: بسیار جای تأسف است که شهری مانند شیراز کتابخانه مرکزی نداشته باشد. کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند. درست است که در مرکز استان واقع شده اما بر شاخصه‌های فرهنگی یک استان تأثیر می‌گذارد و این تجربه را در دیگر استان‌ها داشته‌ایم و امیدواریم این اتفاق در شیراز هم به نتیجه برسد.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان گفت: در حد بضاعت تلاش و کمک می‌کنیم تا پروژه به نتیجه برسد. نهاد بودجه عمرانی برای ساخت کتابخانه ندارد اما تا حصول نتیجه برای به نتیجه رسیدن پروژه‌ها پیگیری‌های مؤثری خواهیم داشت. در جلسه شورای اداری استان، استاندار محترم تأکید کردند که در استان فارس پروژه‌ای که کلنگ‌زنی شود و به نتیجه نرسد نداریم و نباید داشته باشیم که از این جهت اهتمام ایشان جای تقدیر دارد.

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند


یادی از سردار بی‌سر در کتابخانه مسجد المهدی(عج) شیراز

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده شهید شیرعلی سلطانی در سفر به استان فارس

دبیرکل نهاد در پایان سفر استانی خود به فارس، با خانواده شهید شیرعلی سلطانی دیدار و گفتگو کرد.

مهدی رمضانی در این دیدار گفت: تلاش بر این بوده تا در دوران مسئولیتمان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ادای احترام به مقام شهیدان به دیدار با خانواده شهدا اهتمام بیشتری داشته باشیم چراکه محتاج دعای خانواده شهدا برای ادامه مسیرمان در راستای آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی هستیم.

رمضانی افزود: فهم شرایط انقلاب اسلامی، امام(ره) و شهداء برای جوانان نسل امروز قدری سخت است؛ بخشی از آن هم به کم‌کاری ما مسئولان در معرفی این قهرمانان برمی‌گردد، در حالی که انقلاب و این نظام به حرمت خون شهیدان پابرجاست.

دبیرکل نهاد تصریح کرد: امام خمینی(ره) برای انقلاب و وقوع آن تلاش و کار بزرگی انجام داد، اما کار رهبر انقلاب در در حفظ و زنده نگه داشتن انقلاب در بیش از سه دهه گذشته کار بزرگتری بوده است.

وی تأکید کرد: شهدای این مرز و بوم ظرفیت و ذخائر انقلاب اسلامی هستند و بی‌شک ما هر چه داریم از برکت خون شهدا است.

یادی از سردار بی‌سر در کتابخانه مسجد المهدی(عج) شیراز

در ادامه این نشست همسر شیرعلی سلطانی به بیان خاطراتی از این شهید بزرگوار پرداخت و گفت: هم شاعر بود و هم مداح اهل بیت(ع). علاقه خیلی زیادی هم به کتاب و کتابخوانی داشت و کتابخانه این مسجد را هم خودش احداث کرد.

علی‌نژادیان فرد شیرازی ادامه داد: همسرم به اقامه نماز خیلی علاقه داشت و ما در محله‌مان مسجدی نداشتیم. برای همین عبا روی دوشش می‌انداخت و در حیاط منزلمان نماز جماعت برپا می‌کرد. بعد از مدتی تصمیم گرفت تا خودش مسجدی برای محله‌مان بسازد. اول یک خانه کوچک خرید و در آن حسینیه‌ای بنا کرد. بعد یک زمین دیگر هم برای احداث مسجد خرید. در آن زمان صاحب زمین یک شرط برای همسرم گذاشته بود و اینکه دوشنبه‌ها برود و برای او مداحی کند و او با جان و دل پذیرفت.

همسر شهید افزود: در راه ساخت مسجد خیلی مرارت کشید. با این حال پا پس نکشید و این مسجد را با هزینه خودش ساخت. همیشه می‌گفت کار که برای رضای خدا باشد، خدا هم همواره خیر و برکت در کار را زیاد می‌کند و این نکته‌ای بود که من بارها در زندگی به آن رسیدم. ۲ سال ساخت مسجد طول کشید و وقتی تمام شد نام آن را گذاشت «المهدی(ع)».

علی‌نژادیان فرد شیرازی تصریح کرد: شب و روزش امام حسین(ع) و فاطمه زهرا(س) بود. او از مدتها قبل برای شهادت آماده بود، قبر خودش را در کتابخانه مسجد با دست خودش آماده کرده بود و شبها در آن قبر می‌نشست و با خدایش رازونیاز می‌کرد. در عشقش به امام حسین(ع) همین بس که برای قبر خودش جای سر نگذاشته بود؛ یعنی قبرش کوچک‌تر از قد و قامتش بود. مدام می‌گفت من باید مثل اربابم امام حسین(ع) سر در بدن نداشته باشم. روزی هم که آوردندش سر در بدن نداشت. قبر به قدری اندازه‌اش بود که اگر کمی از گردنش در پیکرش باقی بود آن جا نمی‌شد.

وی افزود: ما ۱۴ سال با هم زندگی کردیم، شیرین‌ترین لبخندش را در هنگام خداحافظی و وداع زد. هیچ کاری برای خودش نکرد؛ هر چه کرد برای خدا بود و اهل بیت(ع).

در ادامه این نشست دختر شهید سلطانی ضمن تشکر و قدردانی از حضور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: با دستان خودش کتاب‌های کتابخانه مسجد المهدی(ع) را خرید و آثاری امروز در کتابخانه موجود است که برخی از آنها در بازار نایاب هستند. ساخت مسجد هنوز کامل نشده بود و ایشان را گونی به دست دیدم. سؤال کردم گفت: اینها کتاب است برای کتابخانه مسجد. اولین کتابی هم که به دست من داد داستان انبیاء(ع) بود.

وی ادامه داد: جلساتی که برای اهالی محل و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بود در این مسجد برگزار می‌شد و مخاطبان خوبی هم داشت. خودش دوست داشت در همین کتابخانه دفن شود و این را در وصیتنامه‌اش هم نوشته بود.

یادی از سردار بی‌سر در کتابخانه مسجد المهدی(عج) شیراز

در ادامه دختر شهید سلطانی در این دیدار ، گفت: شهید سلطانی در حوزه کتاب و کتابخوانی برای استان، محلات، مساجد شهر شیراز و سایر شهرستان ها اقدامی جهادی کرد و برای اهالی محل و کسانی که به این حوزه علاقه مند بود جلساتی در مساجد برگزار می‌کرد.

او همچنین با اشاره به علاقه پدرش به کتاب و کتابخوانی اضافه کرد: شهید سلطانی هم نویسنده بود هم شاعر و هم مداح. ایشان دو کتاب از خود به یادگار گذاشته؛ «حق و باطل» و «شهید شمع تاریخ» که چند نوبت چاپ شده است. حتی وصیت کرده‌اند که درآمد حاصل از چاپ دو کتاب را در مسجد برای امور فرهنگی و ترویج کتابخوانی هزینه کنیم.

یادی از سردار بی‌سر در کتابخانه مسجد المهدی(عج) شیراز

همچنین در این نشست ساجده تقی‌زاده نویسنده کتاب «خانوم ماه؛ روایتی از زن بدون هیچ پسوندی ...»، که زندگی و خاطرات همسر شهید شیرعلی سلطانی است، به بیان خاطراتی از نگارش کتاب پرداخت و گفت: این کتاب برخلاف اکثر کتاب‌هایی که با شهادت شهید تمام می‌شود، با شهادت شهید ادامه می‌یابد. واقعاً همسر ایشان با چالش‌های زیادی مواجه بودند از جمله اینکه همسرشان وصیت کرده بودند بعد از شهادت به هیچ عنوان از امتیاز اسم و عنوان شهید استفاده نکنند. او با ۵ فرزند زندگی را گذرانده و این فرزندان را بزرگ کرده است که می‌تواند الگویی برای زنان امروز جامعه، خصوصاً زنان سرپرست خانوار باشد.

وی ادامه داد: یکی از خاطراتی که خیلی تأثیرگذار است و در مصاحبه‌ها با خانم علی‌نژاد شنیدم این بود که شهید سلطانی بعد از تولد هر فرزند هدیه‌ای به همسرش می‌داد. فرزند آخر حدود ۴۰ روز پس از شهادت پدر به دنیا آمد. خانم علی‌نژاد تعریف می کند که کنج غروب در حیاط نشسته بود و با خودش گلایه می‌کرد که چرا همسرش هدیه‌ای برای تولد فرزند به او نداده است. همان زمان فردی در خانه را می‌زند. وقتی جلوی در می‌رود مرد طلافروشی به او می‌گوید مدتی قبل شیرعلی برای همسرش سفارش گردنبندی را داده است و دیگر نیامده است و کادوی فرزند آخر را به او می‌رساند. در واقع طلافروش پرسان‌پرسان منزل شیرعلی را پیدا کرده و طلا را به همسرش رسانده است.

تقی‌زاده افزود: از خاطرات خوبم برای این کتاب این است که چند هفته بعد از چاپ کتاب خانمی از آذربایجان شرقی پیام داد که من ۲ سال با همسرم مشکل داشتم و قصد جدایی داشتیم که با خواندن این کتاب تصمیم گرفتم در تصمیم تجدیدنظر کنم. معجزه کتاب‌ها این است که زندگی یک زن در شیراز می‌تواند زندگی یک زن دیگر در آذربایجان را نجات دهد. معجزه ای که همسران شهدا می‌کنند. قطعاً در ترویج این فرهنگ باید بیشتر تلاش کنیم.


ظرفیت‌های گسترده اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی در تمامی حوزه‌ها

دیدار و گفت و گوی دبیرکل نهاد با کتابداران استان فارس

دیدار با کتابداران از دیگر برنامه های سفر مهدی رمضانی بود.دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران استان فارس، اظهار داشت: حضور در جمع همکاران در استان‌ها یکی از شیرین‌ترین جلسات ما است. نگاه ما به حضور در استان‌ها از جنس همکاری است. سفر به استان فارس به دعوت استاندار و برای حضور در جلسه شورای اداری استان انجام شد؛ اتفاق خوب و مهمی که گشایشی برای حوزه کتابخانه‌های عمومی استان خواهد داشت. یکی از اقداماتی که ما در دستور کار قرار دادیم شناساندن نهاد در سطوح مختلف مدیریتی است تا بتوانیم از ظرفیت موجود در نهاد بهره برده و نقاط ضعف را رفع کنیم؛ تا وقتی مسئولان اجرایی ظرفیت نهاد را نشناسند، نمی‌توانیم برای رفع مشکلات تقاضای استمداد کنیم.

وی فلسفه سفرهای استانی را دیدار با همکاران، گفتگو و شنیدن نقطه نظرات یکدیگر و گشایش مسائل در دیدار با مقامات استانی دانست و گفت: در واقع از طریق دیدار با همکاران و گفتگو با استانداران، نمایندگان ولی فقیه، فرمانداران، نمایندگان مجلس، شخصیت‌های فرهنگی و علمی و... انسجام لازم برای پیشبرد امور استان شکل می‌گیرد. در این سفرها دغدغه‌های همکاران را می‌شنویم و بعضی موضوعات شخصی آنها پیگیری می‌شود؛ به طور قطع مزایا و آورده سفرها بسیار است. جذابیت این نوع سفرها برای من تنها اشتیاق دیدار با کتابداران است و یکی از آرزوهایم دیدار با همکاران در ابعادی وسیع‌تر است و امید دارم که روزی با تمامی کتابداران جایی جمع شویم و از مصاحبت با یکدیگر لذت ببریم. تلاقی ظرفیت‌هایی که در نهاد وجود دارد اتفاقی شیرین و اثربخش خواهد بود. به اعتقاد بنده، فضایی پویا است که در آن باب گفتگو و نقد باز باشد.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به مشکلات در نهاد تصریح کرد: اشکال، نقطه ضعف، ایراد، فشار اقتصادی و... درست، قابل درک و احترام است. انکار مشکلات، موانع و نواقص، پاک کردن صورت مسئله است. ما وجود اشکالات را می‌پذیریم اما به حل منطقی مسائل قائلیم. همانگونه که در تمامی خانواده‌ها به هر حال مسائلی وجود دارد؛ با این حال توقع از عکس‌العمل و رفتار در یک خانواده فرهنگی و فرهیخته متفاوت است. کما اینکه در حال حاضر این توقع در بسیاری از موارد در نقطه تحقق قرار گرفته است.

ظرفیت‌های گسترده اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی در تمامی حوزه‌ها

باب خلاقیت را در کارهایتان نبندید

وی خطاب به کتابداران استان گفت: باب خلاقیت و نوآوری را در کارهایتان نبندید. در نظام ارزشیابی که در دست تهیه داریم، یکی از اولویت‌ها خلاقیت، نوآوری و ابداع است که در ارزیابی عملکرد همکاران اثرگذار است. این درست نیست که ویترین هزاران کتابدار فعال و زحمتکش را چند نفری داشته باشند که تعلق خاطر عمیقی به کتابخانه و نهاد ندارند. درست نیست فعالانی که با وجود مشکلات مالی و معیشتی با روی گشاده با مراجعین برخورد می‌کنند، عقب بایستند و کسانی که چنین تعلقاتی ندارند، ویترین را تشکیل دهند.

رمضانی توقع از یک نهاد فرهنگی را در نظر گرفتن موضوع خلاقیت عنوان کرد و افزود: در شرایط ایده‌آل مورد انتظار ما در هر کتابخانه منابع، ساعات کار، برنامه‌های فرهنگی و... باید بسته به شرایط همان کتابخانه تأمین شود؛ زیرا اقتضائات هر کتابخانه متفاوت‌ است. طرح «مأموریت کتابخانه من»، مدلی انتخابی برای اداره کتابخانه‌ها به این شیوه بوده است.

فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در تمامی دنیا اساساً یکی از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی انجام اقدامات فرهنگی، ترویجی و اجتماعی است. ما نیز این اولویت را ساماندهی کرده و در این مسیر حرکت خواهیم کرد. ۸۰ درصد مردم امریکا عضو کتابخانه هستند؛ بر خلاف تصور صرفاً برای استفاده از مخزن کتابخانه عضو نشده‌اند، بلکه عضویت آنها به خاطر بهره‌مندی از خدمات فرهنگی و اجتماعی این مراکز است. حتماً کتابداران عزیز ما به عنوان نقطه تماس ما با مردم یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌ها را برعهده دارند. در این شکی نیست؛ اما در نظر داشته باشید که اگر عضوی وجود نداشته باشد، کتابدار و کتابخانه معنی پیدا نمی‌کند. کتابداری شغلی جذاب است و مواجهه با مردم زمینه خلاقیت را ایجاد می‌کند؛ کتابدار نتیجه زحمات و خدماتش را در مراجعان مشاهده می‌کند و این اتفاقی لذت‌بخش است. بنابراین توجه به اعضا، خدمات‌دهی مفید به اعضا و حفظ و افزایش آنها از اولویت‌های جدی ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. ما نمی‌توانیم درباره توسعه نهادی که اثر اجتماعی ندارد، صحبت کنیم؛ ما باید به لحاظ اجتماعی اثرگذار باشیم تا بتوانیم از طریق افزایش این اثرگذاری، مشکلات سیستم خود را رفع کنیم.

ظرفیت اطلاع‌رسانی کتابخانه‌ها بسیار موسع است

وی یکی از ظرفیت‌ها و اقدامات مثبت نهاد را برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی دانست و با اشاره به لزوم رفع اشکالات اجرایی بر ضرورت استمرار آن تأکید کرد و گفت: ما به دنبال آمارسازی نیستیم اما در عین حال به فعالیت برای جلب مشارکت بیشتر در این رویداد اعتقاد داریم. داشتن نقد به فرایند کار به معنی دست از کار کشیدن نیست، نقد باید مطرح شود و راه نقد، ارائه نظر و پیشنهاد در این زمینه بسته نیست.

رمضانی یکی از ظرفیت‌های کتابخانه‌ها را بحث اطلاع‌رسانی و تأثیر بر منطقه کتابخانه دانست و گفت: مبنای اطلاعات، نشر و گسترش آن است. ظرفیت اطلاع‌رسانی کتابخانه‌ها بسیار موسع است و در تمامی حوزه‌ها از جمله مشاغل خانگی قابل استفاده است.

در برخی موضوعات طی ۱۶ ماه به اندازه ۱۸ سال گذشته کارها پیگیری شده است

دبیرکل نهاد با اشاره به مشکلات معیشتی همکاران گفت: معیشت همکاران یک حلقه درهم پیچیده کشوری است. همواره پیگیر این موضوع بوده‌ایم، در برخی حوزه‌ها توفیقاتی داشته‌ایم و می‌دانیم تا نقطه مطلوب فاصله داریم اما رو به جلو حرکت کرده‌ایم و به گشایش‌ها امیدوار هستیم. امکان اعمال چند آیتم قانونی شامل مناطق کمترتوسعه‌یافته، مناطق مرزی و مناطق جنگی، وجود داشت، که با پیگیری‌های انجام شده، به سرانجام رسید. در مصوبه مجلس برای افزایش یک میلیون تومانی حقوق، بودجه‌ای به نهاد اختصاص نیافته بود که با پیگیری، به نتیجه رسید. در حوزه افزایش بودجه نهاد برای رفاهیات کارکنان پیگیری‌های جدی انجام شده است. ظرف ۱۶ ماه گذشته به اندازه ۱۸ سال گذشته در برخی موضوعات مختلف نهاد پیگیری کردیم. ما دلسرد نخواهیم شد و برای شناساندن و تبیین نهاد قدرتمند کتابخانه‌های عمومی کشور به مسئولان تلاش می‌کنیم؛ چراکه وقتی ما را نمی‌شناسند، اساساً امکان کمک وجود ندارد. ما برای حل مشکلات نیاز به احیای هویت نهاد داریم. برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» و انیمیشن «آقا و خانم کتابدار»، نمونه‌ای از اقداماتی است که به منظور احیای هویت کتابخانه و کتابدار انجام شد.

طرح جدید نهاد برای عضویت همه مردم ایران در کتابخانه های عمومی

وی با اشاره به طرح جدید عضویت در کتابخانه‌های عمومی گفت: در این طرح همه مردم ایران عضو مخزن کتابخانه‌های عمومی هستند و درجه‌بندی کتابخانه‌ها بر اساس خدمات ارائه شده از سوی کتابداران انجام می‌شود. بودجه و ثروت نیز بر اساس خدمات ارائه شده، بین کتابخانه‌ها توزیع می‌شود. در این صورت کتابخانه‌ای که ۲۰ خدمت ارائه می‌دهد با کتابخانه‌ای که فقط مخزن و سالن مطالعه‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود.

رمضانی از به نتیجه رسیدن پیگیری‌های انجام شده در حوزه اصلاح قانون نهاد و اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در مجموعه این اصلاحات، مشکلات استخدامی، مالی و معیشت همکاران نیز باید رفع شود؛ ما باید مبتنی بر اجرا و عمل صحبت کنیم و بنده هیچ حرفی نزده‌ام که عمل نکرده باشم. در حوزه معیشتی همواره پیگیر بوده‌ام و هر کجا کوچک‌ترین ظرفیتی وجود داشته، تلاش کردم قدمی، هر چند کوچک برای رفع مشکلات معیشتی همکاران بردارم. نشانه‌هایی از گشایش مشاهده شده و من امیدوارم به زودی اتفاقات خوبی رخ دهد. مطمئن باشید ما خود را متعهد به تلاش برای رفع مشکلات سیستم نهاد کتابخانه‌ها می‌دانم.


لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

همچنین نشست رونمایی از آثار آیت الله دکتر احمد بهشتی، با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الله فیروزی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، معاونان عمرانی و منابع انسانی استانداری فارس، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس، فرمانداران شیراز و فسا، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس، خیرین و شخصیت‌های علمی و فرهنگی استان، بعد از ظهر ششم اریبهشت در سالن همایش‌های شهر شیراز برگزار شد.

در این مراسم دو کتاب «حکمت و سیاست» و «ماه در محاق» همچنین پوستر این چند کتاب «آیت بهشت» رونمایی شد.

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

عدم نگاه تجاری به تألیف کتاب‌ها و مقالات

آیت الله احمد بهشتی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم بیان کرد: این برنامه‌ها موجب می‌شود تا جوانان، طلاب و دانشجویان ما بر سر شوق بیایند و مشکلات زندگی را پشت سر گذاشته و در آینده برای جهان بشریت مفید و مؤثر باشند.

وی افزود: اگر امروز چیزی دارم از هم‌نشینانی است که داشته‌ام و این لطف خداوند است که بتوانم خدمات ناقابلی را به اسلام، انقلاب و نظام ارائه کنم.

آیت الله بهشتی افزود: مدیون سه نفر از اساتید هستم که استاد مطهری و امام خمینی(ره) از جمله آنها هستند.

وی گفت: به طلاب عزیزم توصیه می‌کنم که قلم داشته و بنویسند و صحبت کنند و به منبر بروند.

آیت الله بهشتی ادامه داد: به مقالات و کتب خودم هیچ گاه نگاه تجاری نداشته‌ام و هیچ زمانی به این موضوع فکر نکرده‌ام.

او همچنین در پایان به مسئله قلم و اهمیت آن از نظر قرآن کریم اشاره و بیان کرد: مسئله قلم در اسلام بسیار بااهمیت است. چراکه اثری ماندگار بوده که همواره باقی می‌ماند و در قرآن هم از آن دو بار نام برده شده است.

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در آیین رونمایی آثار آیت الله احمد بهشتی، بیان کرد: بنده توفیق داشتم ۱۷ سال در خدمت مرحوم آقای حسینیان معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی باشم. کار در مرکز اسناد توفیقات متعددی داشت. در این سالها در جریان مباحث مختلف تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفتم. یکی از نکات مطرح در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی، این است که ما معمولاً در موضوع نگارش و روایت تاریخ عقب بوده‌ایم. ذکاوت، درایت، آینده‌نگری و هوش حضرت امام(ره) باعث شد در دو مقطع جناب آقای سیدحمید روحانی را مأمور به نگارش تاریخ انقلاب کنند و طی آن مرکز اسناد انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد. به این ترتیب فضایی شکل گرفت که راویان تاریخ انقلاب کسانی شدند که در آن نقش داشتند.

وی ادامه داد: مرحوم حسینیان می‌گفتند، اگر اقدامات انجام شده و اتفاقات رخ داده مکتوب و در مورد آنها صحبت نشود به مرور زمان و در فرآیندهای تاریخی با فضایی مواجه خواهیم شد که این اقدامات با انکار و تغییر روبه‌رو می‌شوند.

مهدی رمضانی تصریح کرد: حجم تولیدات دشمن در حوزه تاریخ انقلاب به شدت گسترده و قابل توجه است. در مقابل آنچه در داخل کشور اتفاق می‌افتد با حجم تولیدات در خارج از کشور برابری نمی‌کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: ‌آیت الله احمد بهشتی یک شخصیت علمی و انقلابی است که مرور خاطراتشان تنها مرور خاطرات ایشان نیست، بلکه با خواندن خاطرات ایشان گویا یک دور تحولات تاریخ انقلاب را به صورت خلاصه و چکیده می‌خوانیم.

وی با بیان اینکه برخی از تحولات خارجی و تحولات پس از انقلاب را می‌توان در خاطرات ایشان تجربه کرد، افزود: فراهم شدن این فضا فرصتی برای تمجید از یک شخصیت دینی و انقلابی می‌دانم که نیاز جامعه امروز ما است.

عضو شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: یکی از ضعف‌هایی که با آن مواجه هستیم این است که در تبیین شخصیت‌ها و ظرفیت‌ها کم‌کاری کرده‌ایم و جوان‌ها جذب فضاهای دیگری شدند؛ این به کم‌کاری ما بر می‌گردد. برای اینکه یک شخصیت پرورش پیدا کند، به نقطه شکوفایی و بالندگی برسد و به جامعه تقدیم شود، اتفاقات متنوعی افتاده است. این در حالی است که ما به راحتی و سادگی از کنار این سرمایه‌ها عبور می‌کنیم و قدرشان را نمی‌دانیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: مرجعیت آیت الله احمد بهشتی در فضای عمومی استان دلگرم‌کننده است و استان قدردان این ظرفیت است اما این پرسش مطرح است که این ظرفیت چقدر به نسل جوان، خارج از استان و کشور معرفی شده است؟ از سوی دیگر جای تشکر دارد که ایشان در کنار فعالیتهای علمی، فقهی و اخلاقی، اقدام به نگاشتن و مکتوب کردن خاطرات خود کرده‌اند.

شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور شبکه‌ای پیش‌برنده

وی ادامه داد: شبکه کتابخانه‌های عمومی شبکه فرهنگی گسترده، اثرگذار، قابل بهره‌برداری و پیش‌برنده است و امید است در بهره‌برداری از این شبکه موفق باشیم. یکی از رده‌های پرامانت کتاب در کتابخانه‌ها و نیز در حوزه فروش، تاریخ است و این نشان می‌دهد اقبال به این حوزه وجود دارد. ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا کتاب‌های تاریخی در فضای کتابخانه‌های عمومی قرار بگیرد. نیاز است تا داده‌ها و اطلاعات مرجع در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان فرآوری شود؛ چراکه ما در این موضوع ضعف داریم و باید برای نسل جدید بیشتر کار کنیم. ما تلاش کرده‌ایم با ذائقه‌سازی و جلب توجه تولیدکنندگان به این مسئله تا حد امکان کمک کنیم. با این حال نیاز به همتی همگانی و همراهی عمومی است.

دبیرکل نهاد با اشاره به جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: جشنواره کتابخانه رضوی از سال ۱۳۹۱ برگزار می‌شود و هم‌اکنون بزرگترین رویداد فرهنگی با موضوع کتاب است. در ۲ دوره اخیر به ترتیب بیش از یک میلیون و سی‌صد هزار نفر و یک میلیون نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند. از معدود مسابقاتی است که امکان مشارکت افراد به صورت خانوادگی، گروهی و فردی در آن فراهم شده است. همچنین این مسابقه تنها محدود به تکمیل پرسشنامه چهارگزینه‌ای نیست، بلکه افراد می‌توانند بر اساس منابع جشنواره محتوا تولید کنند. بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این جشنواره کودکان و نوجوانان هستند. این جشنواره یک کار گسترده، عمیق و اثرگذار در حوزه فرهنگی است؛ ما تمام تلاش خود را برای گسترش و به‌روزرسانی این رویداد به کار گرفته‌ایم و ان‌شاءالله در فضای عمومی کشور اثرگذار باشد. بحمدلله یکی از آثار آیت الله بهشتی از منابع این دوره از جشنواره است.

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

ترویج کتاب‌های آیت‌الله بهشتی در کتابخانه‌های عمومی

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این مراسم رونمایی از آثار آیت الله احمد بهشتی اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی بزرگداشت مفاخر هنری کاری بسیار خوب و لازم است و امروز اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس این افتخار را دارد برای سومین نوبت از آثار گران‌سنگ استاد اخلاق آیت الله بهشتی رونمایی کند.

محمدحسین فیروزی عنوان کرد: پیش از این در آبان ماه سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ بود که از آثار ایشان رونمایی شد.

وی با اشاره به همزمانی این آیین با پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر گفت: در این آیین از دو اثر گران‌سنگ مرتبط با آیت الله بهشتی با عنوان ماه در محاق (سیری در سیره اخلاقی امام حسن عسکری(ع)) و کتاب «حکمت و سیاست» که مجموعه خاطرات آیت الله بهشتی است، رونمایی می‌شود.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان فارس اضافه کرد: این دو کتاب خصوصیات مختلفی داشته و کتاب «ماه در محاق» امروز جزء منابع دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی است و جشنواره ملی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چند سالی است که متولی مدل‌های مختلف در راستای ترویج فرهنگ سیره اهل بیت(ع) با محوریت امام رضا(ع) تلاش شده است.

فیروزی با بیان اینکه در این دوره کتاب استاد جزء منابع جشنواره است، افزود: در تمام کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور که بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه است این کتاب ترویج می‌شود.

وی همچنین به کتاب «حکمت و سیاست» اشاره و عنوان کرد: این کتاب مجموعه خاطرات شخصیت آیت الله بهشتی است که کتابی مهم برای شیراز و فارس بوده است.

فیروزی ادامه داد: علاقه وصف‌ناپذیر آیت الله بهشتی نسبت به کتاب نمونه‌ای خاص بود و اولین کتاب وی با عنوان «ترجمه دعای ابوحمزه ثمالی» بود که این کتاب هم‌اکنون در کتابخانه منزل ایشان می‌باشد که اثری خاص و ماندگار است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس یادآور شد: آیت الله بهشتی از دوران جوانی در مسیر کتاب قدم گذاشت و امروز بیش از یکصد جلد کتاب از ایشان به چاپ رسیده است.

فیروزی با اشاره به اینکه در زمان سخن گفتن و نوشتن از شخصیت آیت الله بهشتی دست و پای ما می لرزد که نتوانیم حق مطلب را در کلمات ادا کنیم، افزود: سخن گفتن از بزرگی همچون ایشان تنها از بزرگی وی می‌کاهد.

گفتنی است در پایان مراسم ضمن رونمایی از دو کتاب «حکمت و سیاست؛ خاطرات آیت الله احمد بهشتی» و «ماه در محاق؛ مروری بر اندیشه‌های سیاسی و اخلاقی امام حسن عسکری(ع)» از خدمات علمی وی با حضور استاندار فارس و دبیرکل نهاد تقدیر شد.


افتتاح کتابخانه عمومی شهید آرشام سرایداران در روستای کفترک استان فارس با حضور دبیرکل نهاد

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است


برگزاری شورای اداری استان فارس به ریاست استاندار و حضور دبیرکل نهاد

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است


دیدار و گفتگوی دبیرکل نهاد با کتابداران استان فارس

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است


دیدار دبیرکل نهاد با خانواده شهید شیرعلی سلطانی

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است


کلنگ‌زنی پروژه کتابخانه مرکزی شیراز توسط استاندار فارس

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است

کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابه‌جا می‌کند/ فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی در کتابخانه اولویت است

حضور دبیرکل نهاد در ویژه‌برنامه «آیت بهشت» و رونمایی از دو اثر آیت الله العظمی احمد بهشتی

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

لزوم فرآوری تاریخ انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 2 =