یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

اعظم صنعت‌جو در گفتگو با رادیو فرهنگ؛

نیاز امروز ما توانمندسازی جامعه در ابعاد مختلف از جمله کسب‌وکار است

حضور استادان و شخصیت های فرهنگی کشور در ویژه برنامه های غرفه نهاد در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

اعظم صنعت جو در گفتگوی تلفنی با رادیو فرهنگ گفت: کارکرد اجتماعی کتابخانه های عمومی، نشان دهنده نقش آن ها در حل معضلات اجتماعی است و در کشور ما یکی از این معضلات بیکاری است؛ نیاز امروز ما این است که جامعه را در ابعاد مختلف از جمله کسب و کارهای کوچک توانمند کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اعظم صنعت جو، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر علمی همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» ۲۷ اردیبهشت ماه در گفتگوی تلفنی با برنامه ققنوس رادیو فرهنگ به موضوع ضرورت و اهمیت اتصال کسب‌وکارهای کوچک و کتابخانه‌های عمومی پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: روزهای ۲۵ و ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۲ شاهد برگزاری همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» در شهر مشهد خواهیم بود. کار این همایش از سال گذشته با راه‌اندازی دبیرخانه و برگزاری فعالیت‌هایی مرتبط و جانبی از جمله پیش‌نشست‌ها و جلسات و شناسایی کارآفرینان در مراکز استان‌ها آغاز شد؛ ان‌شاءالله در سال جاری که سال «مهار تورم و رشد تولید» نام گرفته، با ادامه فعالیت‌ها، کارگاه‌های آموزشی و همایش بین‌المللی با حضور متخصصان داخلی و خارجی به سرانجام می‌رسد.

وی با اشاره به جایگاه کتابخانه‌های عمومی در حوزه کسب‌وکار، ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی نهادهایی فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شوند که نسبت به اعتلای سطح فرهنگ، آگاهی و اطلاعات جامعه مسئول هستند. هدف غایی این آگاهی‌بخشی که با تدارک منابع اطلاعاتی و ارائه خدمات انجام می‌شود، توسعه کشور در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. از یک سو، کسب‌وکارهای کوچک اساس رونق‌بخشی بیش از ۹۰ درصدی اقتصاد در کشورهای پیشرفته هستند؛ از سوی دیگر کارکرد اجتماعی کتابخانه‌های عمومی، نشان‌دهنده نقش آنها در حل معضلات اجتماعی است و در کشور ما یکی از این معضلات بیکاری است؛ بنابراین پرداختن به امر کسب‌وکار در کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌هایی اجتماعی، باعث توسعه و حل مسئله بیکاری می‌شود و بسیار حائز اهمیت است. بعلاوه، در سال‌های اخیر تحولی اساسی در رویکرد کتابخانه‌ها اتفاق افتاد و امروز کتابخانه از مکانی برای نگهداری و دسترسی به منابع به محل ارائه خدمات متناسب با نیازهای جامعه تبدیل شده است. این امر نشان‌دهنده پویایی و اثربخشی این پایگاه‌های اجتماعی است. کما اینکه در کشور ژاپن، قرائتخانه‌ها تعطیل شد و کتابخانه عمومی محلی برای گفتگو و تبادل ایده و اندیشه است. به این ترتیب نیاز امروز ما این است که جامعه را در ابعاد مختلف از جمله کسب‌وکارهای کوچک توانمند کنیم.

صنعت‌جو اضافه کرد: در کشورهای معدودی کتابخانه‌های عمومی به موضوع کسب‌وکار توجه کرده‌اند. این کار پیش از این در امریکا انجام شده است؛ تابستان سال گذشته وبیناری با حضور مگان جانیکی از کتابخانه کنگره امریکا برگزار شد و ایشان به تجربه ایالات متحده امریکا در این خصوص پرداختند. خانم جانیکی یکی از اعضای کمیته علمی ما در همایش هستند.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی به صورت محلی فعالیت کرده و در منطقه محل خدمت خود نقشی مرکزی دارند؛ بنابراین شناخت جامعه محلی و نیازهای آنها و نیز توانمندسازی افراد جامعه برای کتابخانه بسیار حائز اهمیت است. یکی از نیازهای جامعه راه و اندازی کسب‌وکار است و کتابخانه باید از بعد آموزشی و اطلاعاتی افراد جامعه را تقویت کرده و نیز به عنوان پلی ارتباطی بین آنها و سازمان‌های فعال در حوزه کسب‌وکار عمل کند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» گفت: برای برگزاری این همایش بین‌رشته‌ای، از سال گذشته وبینارهایی با حضور متخصصان داخلی و خارجی در حال برگزاری است. همچنین یکی از بخش‌های همایش، جایزه طراحی خدمت است که از صاحبان ایده دعوت شده با ارسال طرح خدمت پیشنهادی در حوزه کسب‌وکار در رقابتی علمی و حرفه‌ای مشارکت کنند. از صاحبان ایده‌های برتر با اهدای جایزه نقدی قدردانی خواهد شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 3 =