یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد مطرح کرد؛

قصه‌گویی، ابزاری مناسب برای دعوت کودکان و نوجوانان به کتابخوانی

محمدرضا اسفاری

محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در خصوص دومین جشنواره قصه‌گویی «نهال امید» گفت: آنچه موجب استمرار این جشنواره شده، مهارت کتابداران و توانمندی های آنها در زمینه قصه گویی، به عنوان ابزاری مناسب برای دعوت کودکان و نوجوانان به کتابخوانی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دومین دوسالانه جشنواره قصه‌گویی نهاد با عنوان «نهال امید» که از مردادماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد، پس از طی مراحل استانی و منطقه‌ای، به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود.

محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی در گفتگو با روابط عمومی نهاد پیرامون ضرورت برگزاری جشنواره قصه‌گویی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اهتمام مدیران نهاد در رونق‌دهی به خدمات کتابخانه‌ها به عنوان «مکان سوم»، مکان‌های دسترس‌پذیری که کیفیت ارائه خدمات آن پیوند نزدیکی با ایجاد پاتوق فرهنگی-اجتماعی در هر منطقه دارد، از یک سو و شناخت مخاطبان کتابخانه‌ها، تلاش برای جذب کاربران جدید و مهم‌تر از همه حفظ اعضای قدیمی و جلب رضایت آنها توسط کتابداران باتجربه و علاقه‌مند، به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوانان از سوی دیگر، موجب شده فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها روز به روز گسترش پیدا کرده، چارچوب ارائه خدمات به سمت فعالیت‌هایی هدایت شود که مخاطب‌پسند بوده و نظرها و خواسته‌های آنان را برآورده سازد. قصه‌گویی نیز از جمله همین خدمات است که به عنوان ابزار ترویج کتابخوانی در کتابخانه‌های نهاد مورد استقبال بوده و در دو دوره به رقابت کتابداران و علاقه‌مندان منجر شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های جشنواره قصه‌گویی نهال امید، تصریح کرد: آنچه منجر شده این جشنواره استمرار داشته و دومین دوسالانه آن نیز اجرا شود، مهارت کتابداران و توانمندی‌های آنها در زمینه قصه‌گویی، به عنوان ابزاری مناسب برای دعوت کودک و نوجوان به کتابخوانی و ترغیب اعضای توانمند به استفاده از این مهارت در کتاب‌خوان کردن اطرافیان خود بوده است. این موضوع باعث شد نهاد کتابخانه‌ها از این جشنواره همانند سایر رویدادهای کتاب‌محور بهره‌برداری کند. ساماندهی خواسته‌های مخاطبان کتابخانه‌ها و افزایش دانش تخصصی کتابداران و کارشناسان حوزه کتاب از ویژگی‌های جشنواره نهال امید است.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی درباره ثمرات این جشنواره گفت: جشنواره قصه‌گویی باعث پیوند کتاب، کتابخانه، کتابخوانی و عضو می‌شود و نتیجه این هدف طلایی رونق کتابخانه‌ها و افزایش عضو فعال است. در حال حاضر هم بیش از ۶۰ از درصد از اعضای کتابخانه های عمومی را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. افزایش عضو فعال منجر به افزایش عادت به خواندن می شود که رشد دانش و آگاهی و تقویت ذهن بچه‌ها را به دنبال خواهد داشت. نکات اخلاقی و سبک زندگی در قالب قصه به کودکان منتقل می‌شود. با ادامه این حرکت می‌توان به وجود نسلی آشنا با قلم، پژوهش و دانش در آینده امیدوار بود.

اسفاری با اشاره به اهداف نهاد از برگزاری جشنواره قصه‌گویی، گفت: ترویج کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان، حفظ سنت قصه‌گویی در کتابخانه‌ها به عنوان پاتوق‌های فرهنگی مردمی، کشف استعدادها و بالابردن توانمندی‌های مخاطبان و کتابداران و استفاده از مهارت قصه‌گویی به عنوان شاخصی برای موفقیت کتابخانه در ارائه خدمت به مردم از اهداف این جشنواره است.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد با اشاره به اقدامات شاخص انجام شده در دومین دوسالانه جشنواره قصه‌گویی نهال امید، گفت: برگزاری این جشنواره با توجه به زمان‌بندی دوسالانه در دوران کرونا به تعویق افتاد. در این مدت سعی شد آموزش‌های حرفه ای به کتابداران ارائه شود، مهارت‌های لازم برای ارائه این خدمات مورد توجه قرار گیرد و به این ترتیب این آموزه‌ها در سرفصل‌های برنامه‌های آموزشی نهاد قرار گرفت. در دومین دوره بخش دیجیتال و مرحله رقابت استانی افزوده شد؛ بدین ترتیب که ۳۱ مراسم رقابت استانی و ۸ مراسم منطقه‌ای برگزار شد. به نسبت دوره اول میزان شرکت‌کنندگان رشد مضاعفی داشت و بسیاری از کتابداران و مخاطبان کتابخانه‌ها رقابت حرفه‌ای را تجربه کردند.

وی در خصوص آموزش‌های ارائه شده به کتابداران گفت: دو دوره آموزش مقدماتی و پیشرفته توسط دفتر پژوهش و آموزش برگزار شد. برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های ارتباطی و تولید محتوا در فضای مجازی از دیگر مهارت‌هایی بود که در سرفصل آموزشی قرار گرفت و انجام شد. همچنین در مرحله اجرای رقابت استانی نیز دوره‌های آموزشی یک‌روزه و کوتاه‌مدت توسط اساتید بومی هر استان اجرا شد.

اسفاری در اشاره به دستاوردهای نخستین دوره جشنواره قصه‌گویی نهال امید، گفت: ارائه خدمت قصه‌گویی در کتابخانه‌ها توسط کتابداران، در دعوت به کتابخوانی مورد استقبال قرار گرفت و یکی از برنامه‌های روزانه اکثر کتابخانه‌ها شد. بهره‌مندی به حدی بود که داوران مراحل استانی و منطقه‌ای از ورود کتابداران به این عرصه و مهارت آنان رضایت بالایی نشان دادند. رقابت در این عرصه موجب انگیزه کتابداران در ارتقای این توانمندی شد. ضمن اینکه از کتابداران ما نیز به عنوان مربی در آموزش این مهارت به مادران و کودکان و نوجوانان استفاده شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 4 =