پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷

برگزیده منطقه ای جشنواره قصه گویی نهال امید از استان هرمزگان:

قصه‌گویی انسانیت را تا ابد در دل‌ها زنده نگه می‌دارد

یاسمن عباسی از هرمزگان - روز دوم از مرحله نهایی دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید

در آستانه مرحله پایانی دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید، یاسمن عباسی، قصه گوی هرمزگانی به بیان اهداف و تجربیات خود با شرکت در این جشنواره پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان، یاسمن عباسی، قصه گوی هرمزگانی، از اهالی روستای دمشهر در شهرستان میناب، اولین دوره‌ای است که در جشنواره قصه‌گویی نهال امید شرکت کرده‌ و بسیار خرسند است که در این جشنواره حضور دارد. عباسی در خانواده‌ای رشد یافته که پدر و مادر هر دو قصه‌گو هستند و این هنر زیبا را از آنان آموخته است.

عباسی با بیان اینکه جشنواره های قصه‌گویی و نشست‌های ادبی تأثیر مهمی بر رشد تجربیات و استعداد قصه‌گوها دارد، افزود: حضور من در این جشنواره تأثیر عمیقی بر تجارب و یادگیری بیشتر درباره چگونگی قصه گفتن و رشد و پرورش تخیل و قدرت ذهنم داشت و جشنواره از سطح بالایی برخوردار بود که امیدوارم این توفیق را داشته باشم تا در دوره‌های بعد شرکت کنم.

 وی با اشاره به تأثیر مثبت جشنواره قصه‌گویی بر کیفیت خدمات‌دهی کتابداران، گفت: مهارت کتابداران در قصه‌گویی به‌طور قطع می‌تواند کودکان و نوجوانان بیشتری را به سمت کتابخانه‌ها جذب کند. کودکان هنگامی‌که از کتابداران قصه‌ای نو و جذاب بشنوند با عشق و علاقه بیشتری به سمت کتاب‌ها می‌شتابند، خود سعی بر قصه‌گو شدن دارند و به‌طور مستقیم از کتابداران الگو می‌پذیرند.

این قصه گوی هرمزگانی افزود: قطعاً برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی به‌ صورت سالانه یا فصلی با حضور مخاطبان کودک و نوجوان در دوره‌های آینده از رشد کیفی و فنی بیشتری بهره خواهد برد و تجربیات جدیدی به دست خواهد آمد.

عباسی در ادامه بیان داشت: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، ادبی و هنری بخصوص قصه‌گویی، رویدادی مربوط به آداب‌ورسوم کهن ما است و جایگاه ویژه‌ای در خانواده ایرانیان دارد. ما تربیت یافته قصه‌های پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هستیم و باید این رسم کهن را پاس داشت و با برگزاری جشنواره‌ها و نشست‌ها در هویت‌بخشی به کودکان و نوجوانان، تحکیم بنیان خانواده، رشد فضائل اخلاقی و پرورش قوای تخیل و رشد ویژگی‌های مثبت شخصیت کودکان نقش خود را ایفا کنیم.

وی در پایان به بیان خاطره‌ای زیبا از اجرای مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی پرداخت و گفت: در بخشی از قصه، دهل جادویی خالو قنبر به آب‌های خلیج فارس می‌افتد، کودکان حاضر در مراسم پس‌از اتمام برنامه از مربیان خود خواسته بودند که آن‌ها را به ساحل خلیج‌فارس ببرند تا دهل جادویی خالو قنبر را پیدا کنند. بنابراین اجرای قصه خوب می‌تواند تأثیر زیادی بر ذهن کودکان داشته باشد؛ باعث زیبایی خلق‌وخوی و آینده کودکان شود و در پیشرفت علمی و درسی آنان تأثیرگذار خواهد بود. قصه محبت و همدلی به‌همراه دارد و انسانیت را تا ابد در دل‌ها زنده نگه می‌دارد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 10 =