پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲

برگزیده مرحله منطقه ای دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید از استان مرکزی:

قصه قدرت تصویرسازی و تصویرگری کودکان را افزایش می‌دهد

وحیده کریمی از مرکزی - روز دوم از مرحله نهایی دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید

وحیده کریمی، برگزیده استان مرکزی در بخش منطقه ای جشنواره قصه گویی نهال امید گفت: این جشنواره خلاقیت کودکان را بر می انگیزد و قدرت تصویرسازی و تصویرگری را در آن ها شکوفا می‌سازد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی، وحیده کریمی، نویسنده دلیجانی و برگزیده استان مرکزی در بخش منطقه ای جشنواره قصه گویی نهال امید گفت: قصه گویی در کتابخانه‌های عمومی جایگاه خود را پیداکرده است، حلقه گمشده ای که از سال‌ها پیش باید در کنار کتاب و کتابخانه می بود اما هرگز نبود و جشنواره قصه گویی نهال امید، کتابداران را ملزم کرد که به تکاپو بیافتند تا بر خلاقیت خود در بخش قصه گویی بیافزایند.

کریمی افزود: زمانی که برای اجرای قصه گویی در جمع کتابداران قرار گرفتم، گمان می‌کردم به دلیل مانوس بودنشان با کتاب حتما بسیار پربار و خلاق تر از شرکت کنندگان بخش آزاد هستند اما متوجه شدم که مسئولیتهای اداری و مقرارت حاکم بر ادارات، آن ها را از کودک درونشان دور کرده و این قصه گویی ها آنها را به خود آورد. من نیز متوجه شدم با اینکه در دریایی از کتاب نبودم اما توانسته ام با کتاب و کودک سال‌ها ارتباط خوبی بگیرم و به آن ها عشق بورزم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در کنار فعالیت‌های گسترده کتابخانه‌های عمومی، جایگاه قصه گویی نیز مورد توجه قرار می گیرد، کودکان و نوجوانان حتی بزرگسال متوجه خواهند شد که کتاب‌ها قابلیت اجرا دارند و می‌توان قصه‌ها را به صحنه نمایش کشید. این جشنواره خلاقیت کودکان را بر می‌انگیزد و قدرت تصویرسازی و تصویرگری را در آن ها شکوفا می‌سازد.

این نویسنده دلیجانی گفت: با قصه گویی کودکان به خواندن کتاب‌ها علاقمند می‌شوند و دنیای کتاب‌ها برای بچه‌ها زیباتر و جذاب تر می‌شود و چه بسا نویسندگان و بازیگرانی را پرورش دهد که روزگار کم به خود دیده باشد.

کریمی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال پیدا کردن راه های علاقمند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی است و در این دوره برای برگزاری جشنواره بسیار قوی تر وارد شده است. انتخاب داوران حرفه‌ای برای انتخاب قصه گوهای برتر در این دوره کاملا مشهود است و تلاش بیشتری نیاز است تا کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی را برای شرکت در بخش مهم قصه گویی ترغیب کنند.

وی با اشاره به خاطرات حضور در جشنواره قصه گویی نهال امید گفت: در رقابت‌های منطقه‌ای قصه گویی با استاد تاجرمهر، نویسنده معروف لرستانی آشنا شدم. او باعث شد که اعتماد به نفسم را در زمینه نویسندگی بازیابم و علاقه و آرزوهایی را که در سر داشتم به مرحله ظهور برسانم. در حاشیه اختتامیه نیز خانم مریم سعادت، بازیگر معروف حوزه کودک گفتند که قصه گویان اگر نتوانند بعد از قصه گویی دستاوردی داشته باشند، فقط راه به بیراهه برده اند و وقت تلف کرده اند. به این ترتیب پس از سفرم توانستم کتاب‌هایی را که در آرشیو و در پستوی خانه ذهنم پنهان کرده بودم، به چاپ برسانم و در اختیار کودکان بگذارم.

وحیده کریمی ادامه داد: سه کتاب کودک به نام های «سفر قاصدک»، «زبان کاکتوسی» و «کلاف گلی» آثاری هستند که به رشته تحریر درآوردم و امید است همه ما پس از قصه گویی، راه خود را پیدا کنیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 1 =