یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

برگزیده بخش دیجیتال دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید:

تجارب کسب شده در این جشنواره منجر به پویایی و شور و نشاط در کتابخانه خواهد شد

برگزیده جشنواره قصه گویی استان تهران

مهدی مصطفایی، برگزیده بخش دیجیتال دومین دوسالانه قصه گویی نهال امید در استان تهران گفت: برگزاری این جشنواره منجر به پویایی و شور و نشاط در کتابخانه ها می شود و به بالا رفتن کیفیت خدمات دهی به اعضا کمک می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، مهدی مصطفایی، برگزیده بخش دیجیتال دومین دوسالانه قصه گویی نهاد کتابخانه ها در خصوص تاثیر این جشنواره بر کیفیت خدمات دهی کتابداران گفت: عواملی نظیر خصوصیات فردی و کسب مهارت های خاص از عوامل مهم در تعیین منزلت اجتماعی است؛ این جشنواره توانسته بر منزلت اجتماعی و نقش کتابداران  تاثیر بسزایی داشته باشد؛ کتابداران با طی چند دوره آموزشی و کسب مهارت، قصه هایی خلاق و پر انرژی را به روی صحنه بردند و کسب تمام این مهارت ها منجر به بالارفتن کیفیت خدمات دهی به اعضا شده و رضایت آنها را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در طول این جشنواره، نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تدارک برنامه های آموزشی که شامل دو دوره آموزش مقدماتی و پیشرفته و برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های ارتباطی و تولید محتوا در فضای مجازی بود و همچنین استفاده از مربیان حرفه ای در زمینه قصه گویی، توانست مهارت های لازم را به کتابداران آموزش دهد تا آنان بتوانند نقش خود را در راستای چشم انداز نهادکتابخانه های عمومی کشور ایفا کرده و بهره وری لازم را در جهت خدمت بهتر و جلب نظر جامعه و مخاطبین در رده های سنی گوناگون داشته باشند. تمام این موارد منجر به پویایی و شور و نشاط در کتابخانه ها می شود و نتیجه ای جز بالاتر بردن کیفیت خدمات دهی به اعضا را نخواهد داشت که این هدفی ارزشمند است.

مصطفایی روند برگزاری این دوره از جشنواره و سطح آن را بالا دانست و گفت: از آنجایی که کتابخانه ها باید مکانی جذاب، هدایت کننده اوقات فراغت و توسعه دهنده فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با هدف جذب فراگیر مخاطب به ویژه کودکان و نوجوانان باشند، در این راستا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور ارج نهادن به سنت قصه‌گویی، دومین دوسالانه جشنواره قصه‌گویی با عنوان «نهال امید» را برگزار کرد.  در این دوره نیز رقابت‌ بین قصه‌گویان از سطح بالایی برخوردار بود و با داوری منصفانه، قصه گویان برتر توانستند به مراحل استانی و منطقه ای و در نهایت به رقابت‌های نهایی مرحله ملی راه یابند.

وی افزود: کتابداران با حضور در این قبیل از جشنواره ها آموزش ها و تجربیات زیادی کسب می کنند. من معتقدم فعالیت های فرهنگی کتابخانه می تواند طیف وسیعی از مخاطبان را مورد هدف قرار دهد و در جذب آنها به کتابخانه موثر واقع شود. لازمه برگزاری هرچه بهتر یک فعالیت فرهنگی مانند قصه گویی در کتابخانه ها داشتن مهارت کتابداران و توانمندی آنها در این زمینه است؛ من نیز تجربیات بسیاری کسب کردم و ماحصل این تجربیات نه تنها به جذب مخاطب بیشتر کمک می کند بلکه رقابت در این عرصه، موجب تقویت انگیزه کتابداران در ارتقای توانمندی های فردی خود می شود.

مصطفایی تصریح کرد: جشنواره قصه گویی، علاوه بر کسب تجربیات بسیار برای کتابداران، زمینه ساز فرهنگسازی برای کودکان و نوجوانان است. از طرفی دیگر اشتیاق کودک و نوجوانان در پیاده سازی قصه ها در قالبی غیر کتابی، تقویت ذهن و قدرت تخیل آنها را در پی دارد و در نتیجه می توان گفت قصه گویی به عنوان مهم ترین ابزار برای دعوت کودکان و نوجوانان به کتابخانه و کتابخوانی است که کتابداران با داشتن این مهارت ویژه و کسب تجارب ارزنده می توانند در این مسیر ارزشمند گام های موثری بردارند.

وی برگزاری جشنواره در این دوره را متفاوت با دوره گذشته دانست و افزود: این دوره از جشنواره بر خلاف دوره قبل در دو رشته قصه گویی صحنه ای و قصه گویی دیجیتال برگزار شد که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشت. شرکت کنندگان شامل کتابداران و غیر کتابداران با مهارت های فن بیان و خلاقیت هنری که داشتند در یک یا هر دو رشته شرکت کردند و این تفاوت، مزیت این دوره از جشنواره قصه گویی بود که استقبال طیف وسیعی از شرکت کنندگان را به دنبال داشت. عموم مردم با هر طیف و رده سنی از کتابدار گرفته تا عضو در این جشنواره حضور یافتند.

مصطفایی در پایان سخنانش ضمن تشکر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور به دلیل برگزاری این دوره از جشنواره دو سالانه قصه گویی گفت: حضور و شرکت در این جشنواره که نتیجه آن برگزیده شدن در این رقابت ها بود خود خاطره ای زیبا و فراموش نشدنی برای من است؛ خوشحالم که با بهره گیری از آموزش ها و امکانات نهاد توانستم به صورت حرفه ای هنر قصه گویی را ادامه داده و اثری از خود به جا گذارم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 5 =