شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷

قصه گوی همدانی:

«نهال امید»، مهارت شرکت کنندگان را در زمینه قصه گویی افزایش داد

نسیم ترکاشوند

قصه گوی همدانی راه یافته به مرحله نهایی جشنواره نهال امید گفت: داشتن مهارت قصه گویی برای کتابداران به ویژه کتابداران روستایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه چشم کودکان و نوجوانان روستایی به کتابخانه‌های عمومی است؛ برگزاری این جشنواره منجر به افزایش مهارت شرکت کنندگان در زمینه قصه گویی و آشنایی با قصه‌های مختلفی از سرتاسر کشور شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، نسیم ترکاشوند، مسئول کتابخانه بینش پاسارگاد روستای اشترمل شهرستان تویسرکان از جمله قصه گویان برتر کشوری بود که در مرحله مقدماتی، استانی و منطقه‌ای از سد رقیبان گذشت و به مرحله نهایی دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید راه یافت. ترکاشوند قصه خود در مرحله منطقه‌ای را بر اساس شعار سال، اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های زادگاه و محل زندگی و کار خود تهیه کرد و باعث جلب نظر هیأت داوران شد. 

«نهال امید»، مهارت شرکت کنندگان را در زمینه قصه گویی افزایش داد

نسیم ترکاشوند، قصه گوی راه یافته به مرحله نهایی دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید اظهار داشت: برگزاری جشنواره قصه گویی یک اتفاق بسیار خوب در نهاد کتابخانه‌های عمومی برای کتابداران بود تا بتوانند خود را محک بزنند. امروز مهارت قصه گویی برای کتابداران به ویژه برای کتابداران روستایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه چشم کودکان و نوجوانان روستایی به کتابخانه‌های عمومی است. بنابراین برگزاری این جشنواره منجر به افزایش مهارت شرکت کنندگان در زمینه قصه گویی و آشنایی با قصه های مختلفی از سرتاسر کشور شد و کتابدارانِ قصه گو می‌توانند خدمات بهتری را در این زمینه به مراجعین خود ارائه دهند. حتی افرادی هم که حائز رتبه نشدند تجربیات خوبی کسب کردند.

وی با بیان اینکه به اشتراک گذاری تجربیات و استفاده از نظرات داوران اتفاق بسیار خوب این جشنواره بود، افزود: حضور در جشنواره سبب آشنایی بنده با قصه‌گوهای عزیز از استان‌های دیگر و گذراندن لحظاتی شیرین با شنیدن قصه‌هایی زیبا شد. این جشنواره تجربیاتی جدید را به ارمغان آورد.

«نهال امید»، مهارت شرکت کنندگان را در زمینه قصه گویی افزایش داد

ترکاشوند با اشاره به اینکه به خاطر حضور نداشتن در مرحله نهایی جشنواره بسیار افسوس خوردم، تصریح کرد: تا مرحله منطقه‌ای که من حضور داشتم روند برگزاری این رویداد بسیار مطلوب و نسبت به دوره‌ گذشته ارتقا یافت به ویژه اینکه همدان هم از قصه گویان استانی و هم منطقه‌ای به خوبی میزبانی کرد، اما در مرحله کشوری شاهد برگزاری مسابقه در نزدیکی شهر مرزی جلفا بودیم. متاسفانه با توجه به شرایطی که نهاد کتابخانه‌ها برای این جشنواره مقرر کرده بود و به هیچ وجه هیچ همراهی را برای قصه گویان نپذیرفتند، سفر به تبریز و جلفا برای همه شرکت کنندگان مانند افرادی که شرایط من را داشتند، مقدور نبود.

وی ادامه داد: حضورِ یک خانمِ تنها در ترمینال تبریز در ساعت ۴صبح، یا حضور یک خانم تنها در یک سواری با یک راننده به مدت ۸ ساعت و حتی بیشتر، مسئله‌ای نبود که به آن بی توجهی و یکی از شرکت کنندگان را به راحتی کنار گذاشته شود. کاش در اولین مرحله جشنواره قصه گویی مشخص بود که مرحله منطقه‌ای و مرحله کشوری در چه مکانی برگزار می‌شود تا افراد از روز اول تصمیم بگیرند که در این جشنواره شرکت کنند یا خیر.

مسئول کتابخانه عمومی بینش پاسارگاد روستای اشترمل خاطرنشان کرد: برای این جشنواره تمرینات بسیاری انجام دادم و حتی برای تهیه لباس هزینه هم کردم اما نتوانستم تک و تنها و بدون هیچ همراهی ۸۰۰ کیلومتر را طی کرده و در مرحله کشوری شرکت کنم.

وی تأکید کرد: قطعاً حضور در مرحله کشور برای من می‌توانست تجربیات بسیاری به همراه داشته باشد که متأسفانه امکان پذیر نشد و امیدوارم شرایط در دوره‌های آینده فراهم شود.

«نهال امید»، مهارت شرکت کنندگان را در زمینه قصه گویی افزایش داد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 5 =