یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱

یادداشت مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد در روزنامه فرهیختگان؛

رود «قصه‌گویی» جاری در دشت «کتابخانه»

روز اول از مرحله نهایی دومین دوسالانه قصه گویی «نهال امید»

یادداشت محمدمهدی زرافشان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد با عنوان رود «قصه‌گویی» جاری در دشت «کتابخانه»، ۴ تیرماه ۱۴۰۲ در شماره ۳۸۹۶ روزنامه فرهیختگان منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یادداشت محمدمهدی زرافشان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد با عنوان رود «قصه‌گویی» جاری در دشت «کتابخانه»، ۴ تیرماه ۱۴۰۲ در شماره ۳۸۹۶ روزنامه فرهیختگان منتشر شد. متن این یادداشت در ادامه آمده است:

خردادماه در نقطه صفر مرزی و در کناره رود ارس، رویدادی فرهنگی-هنری به اجرا درآمد. مرحله ملی و اختتامیه «دومین جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی و با مشارکت منطقه آزاد ارس برگزار شد.

جشنواره‌ای که در آن کتابداران کتابخانه‌های عمومی برای تعریف هنرمندانه‌تر قصه به رقابت می‌پردازند. نخستین دوره این جشنواره آذرماه ۱۳۹۷ آغاز شد و یک‌چهارم کتابداران در آن شرکت کردند. همه‌گیری کرونا و تعطیلی خدمات حضوری کتابخانه‌ها و جشنواره‌ها، نظم برگزاری این دوسالانه را برهم زد اما کتابداران از این فترت برای گذراندن دوره‌های آموزشی و حضوری قوی‌تر استفاده کردند. به گواه داوران، مخاطبان و شاهدان از خرداد ۱۳۹۸ در ساری تا خرداد ۱۴۰۲ در جلفا، فاصله بیش از دو زمان و مکان است.
در دومین دوره بیش از ۵ هزار نفر در این لیگ کشوری، از مرحله استانی تا منطقه‌ای به رقابت پرداختند تا ۹۶ اثر، شامل ۴۸ اثر در بخش قصه‌گویی دیجیتال و ۴۸ اثر در بخش قصه‌گویی صحنه‌ای، برای کسب مقام برتر تلاش کنند.

اما این استقبال و آن استعداد، ثمره صرف این جشنواره و مدت برگزاری آن نیست بلکه این رود از سرچشمه‌هایی جاری شده است.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به‌عنوان متولی مدیریت کتابخانه‌های عمومی در ایران، از چند سال گذشته، با درک این واقعیت که «جامعه کتاب‌خوان» در گروی «کودکان کتاب‌دوست» خواهد بود، نگاهی راهبردی به این حوزه داشته و ماموریت‌ها و برنامه‌های خود را بر این مبنا تعریف کرده است.

در گام نخست تمامی نقاط خدمت این بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی کتاب‌محور، با بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه در سراسر کشور، به بخش کودک مجهز شد. جمعی از ۵ هزار کتابدار کتابخانه‌های عمومی، که بیشتر آنها کتابداری را آکادمیک آموخته‌اند، با گذراندن دوره‌های تخصصی حالا «کتابدار کودک» هستند. برگزاری دوره‌های آموزش قصه‌گویی با تدریس اساتید بنام، تقویت‌کننده این فضا بود.

راه‌اندازی ۱۳ کتابخانه ویژه کودک و نوجوان، ساخت برنامه تلویزیونی، با نقش‌آفرینی کتابدار عضو، و تولید کتاب بخش دیگری از این زنجیره با نام «هدهد سفید» است. انتخاب این رویکرد و اقدامات متنوع، نتیجه خود را در سهم بیش از ۶۰ درصدی کودکان و نوجوانان از حدود ۳ میلیون نفر عضو فعال کتابخانه‌های عمومی نشان داده است.

نهاد در پی بازتعریف کتابخانه‌های عمومی، به‌عنوان مراکز فرهنگی‌اجتماعی، نسل جدید کتابخانه‌های عمومی را با ده‌ها خدمت، تجهیز و راه‌اندازی کرده است؛ مانند آنچه در کتابخانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی در شهر سهند در اولین روز تابستان به بهره‌برداری رسید.

بخش کودک، اتاق بازی، اتاق مادر و کودک، اتاق علم، ساخت‌کده و... برای کودکان و نوجوانان از یک سو، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی، اتاق پژوهشگران، اتاق مطالعه اختصاصی، نشریات، کلاس آموزشی رایانه‌محور، گالری، سالن جلسات و آمفی‌تئاتر برای بزرگسالان از سوی دیگر، خدماتی است که حالا نه در پایتخت، نه در مرکز استان، بلکه در یک شهر جدید میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

«نهال امید» جشنواره قصه‌گویی، ریشه در توجه به عنصر تعیین‌کننده «کودک» و اعتماد به توانمندی و دغدغه «کتابدار» دارد. با تقویت اعتبارات نهاد برای توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی برای ارائه خدمات جدید و راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار برای مناطق کمتربرخوردار و دشوارگذار و ارتقای وضعیت معیشتی کتابداران، می‌توانیم ضمن افزایش ظرفیت این شبکه گسترده، نوید آینده‌ای روشن برای کودکان این سرزمین را داشته باشیم. 

تصویر این یادداشت را در صفحه فرهنگ روزنامه فرهیختگان ببینید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 8 =