چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸

به همت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد؛

برنامه‌های متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از کسب و کارهای کوچک

برنامه‌ها و فعالیتهای متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از کسب و کارهای کوچک

برنامه‌ها و فعالیت های متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از کسب و کارهای کوچک به همت کتابخانه‌های عمومی شهید بهشتی تربت حیدریه، شهید نواب صفوی و شهید مطهری مشهد خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، برنامه‌ها و فعالیت های متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از کسب و کارهای کوچک به همت کتابخانه‌های عمومی شهید بهشتی تربت حیدریه، شهید نواب صفوی و شهید مطهری مشهد خراسان رضوی برگزار شد.

اجرای طرح «تابستان شاد» در کتابخانه شهید بهشتی تربت حیدریه

همزمان با آغاز تعطیلات تابستانی طرح «تابستان شاد» با محوریت برگزاری کلاس های آموزشی در کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه برگزار می شود.

مریم تورچی، مسئول کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه گفت: همزمان با شروع فصل تابستان علاوه بر خدمات مرسوم کتابخانه‌های عمومی در تلاش هستیم تا با برگزاری دوره‌های آموزشی و هنری، روزهای متفاوتی را برای اعضای کتابخانه رقم بزنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح «تابستان شاد»، افزود: برگزای کارگاه های فرهنگی و هنری  خوشنویسی، نقاشی، مجسمه سازی با خمیر کاغذ، قصه گویی، راه زندگی ویژه دختران نوجوان، مثنوی خوانی، داستان نویسی، معرفی و خوانش کتاب و... از جمله برنامه‌هایی است که در فصل تابستان و در قالب این طرح ویژه اعضای کتابخانه‌ برگزار می شود. با گذشت یک هفته از شروع ثبت نام کلاس های تابستان، تاکنون استقبال خوبی از این کلاس ها شده است.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از کسب و کارهای کوچک

نشست بیهقی خوانی در کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری سبزوار

نشست بیهقی خوانی با حضور اساتید و علاقمندان در کتابخانه عمومی حاج ملاهادی سبزواری شهرستان سبزوار برگزار شد.

در ابتدا فرزانه فرهبدنیا، شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی گفت: این روزها نبض زندگی در میان انواع دغدغه های اقتصادی و اجتماعی به کندی می زند، به طوری که خلق ها تنگ شده است. در این میان تنها مامنی که می شود به آن پناه برد و در سایه سار امنش، ساعاتی بی دغدغه، به دنیایی دیگر سفر کرد، «کتاب» است. کتاب، این یار مهجور و مهربانی که شاید بتوان بخشی از آشفتگی امروز اجتماع مان را  به دوری گزیدن از مطالعه و فاصله نسبتا زیاد جامعه با آن، نسبت داد، همواره چشم انتظار کسانی است که میل به تازه شدن، دانستن و آموختن دارند.

فرهبدنیا ضمن معرفی کتاب «تاریخ بیهقی» اظهار کرد: این کتاب، داستانی متفاوت دارد. ابوالفضل بیهقی دبیر و پدر نثر پارسی و زاده روستای حارث آباد سبزوار، اثری آنچنان بزرگ و عمیق و تامل برانگیز خلق کرده که در نثر، همسنگ شاهنامه قلمداد شده است.

در پایان هر یک از حاضرین به خوانش بخشی از کتاب «تاریخ بیهقی» پرداختند.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از کسب و کارهای کوچک

برگزاری کارگاه آموزشی «صابون سازی» در کتابخانه شهید نواب صفوی مشهد

کارگاه آموزشی «صابون سازی» در راستای حمایت از کسب و کارهای کوچک به همت کتابخانه عمومی شهید نواب صفوی شهرستان مشهد برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه احمد برپا، استاد صابون سازی در خصوص صابونی سنتی و گیاهی، گفت: صابون‌های گیاهی محصولاتی ارگانیک هستند که از گیاهان و مواد طبیعی ساخته شده‌اند و نسبت به نوع شیمیایی آن سالم تر و برای پوست مفیدتر هستند.

وی افزود: این صابون ها اثر مخرب کمتری بر روی پوست می‌گذارند به ویژه افرادی که دچار خشکی پوست هستند از مصرف صابون گلایه مند و ناراضی هستند. در این میان صابون‌های گیاهی از خواص مواد گیاهی و طبیعی برای رفع این مشکل استفاده می کنند. در این میان انواع مختلف صابون‌های گیاهی اعم از صابون زردچوبه، لیمو، زغال، ختمی و ... با توجه به خواص دارویی که دارند می توانند در زمینه سلامت پوست نقش موثری ایفا کنند.

وی در پایان به آموزش ساخت صابون گیاهی با حضور جمعی از بانوان محلی و اعضای کتابخانه پرداخت.

گفتنی است، احمد برپا از سال ۱۳۷۳ به حرفه صابون سازی در منطقه طرق شهرستان مشهد مشغول است.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از کسب و کارهای کوچک

نمایشگاه صنایع دستی بانوان و اعضای کارآفرین در کتابخانه عمومی مشارکتی دکتر علی ایزدی روستای سردق بجستان

نمایشگاه صنایع دستی بانوان و اعضای کارآفرین در راستای برگزاری دومین همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک به همت کتابخانه عمومی مشارکتی دکتر علی ایزدی روستای سردق شهرستان بجستان برگزار شد.

علیرضا صغیر، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بجستان با اشاره به ظرفیت کتابخانه های عمومی گفت: کتابخانه‌های عمومی سازمان‌هایی اجتماعی و بخشی از ساخت اجتماعی جامعه هستند که توان ارائه خدمات به همه نهادهای جامعه را دارند.

وی افزود: یکی از مهم ترین ظرفیت کتابخانه ها، حمایت از کسب و کارهای کوچک و معرفی آنان است. در واقع می توان از کتابخانه به عنوان محلی برای عرضه و آموزش بسیاری از صنایع دستی و سنتی در حال فراموشی و کسب و کارهای خرد استفاده کرد.

صغیر همچنین با اشاره به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در برگزاری دومین همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک، اظهار کرد: به همین منظور در کتابخانه عمومی مشارکتی دکتر علی ایزدی روستای سردق شهرستان اتاق صنایع دستی با محوریت پارچه بافی و صنایع دستی در این راستا راه اندازی شد. همچنین دوره‌های آموزشی در حوزه های مختلف نیز برگزار خواهد شد.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از کسب و کارهای کوچک

همایش «قلم آوای غدیر» در کتابخانه شهید مطهری مشهد برگزار شد

همزمان با ایام دهه ولایت و امامت و به مناسبت روز قلم، ویژه برنامه «قلم آوای غدیر» به همت محفل ادبی بهار کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان مشهد با حضور مجید تقوی بهبهانی، استاد دانشگاه و  افشین علاء، شاعر برجسته کشور برگزار شد.

در ابتدا مجتبی ابوالقاسمی، دبیرمحفل ادبی بهار کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان مشهد ضمن گرامیداشت ایام دهه ولایت و امامت و اعیاد سعید قربان و غدیر خم برگزاری محفل ادبی بهار در این ایام را ویژه بزرگداشت عید غدیر و روز قلم عنوان کرد.

ابوالقاسمی در ادامه سلسله مباحث آموزشی محفل ادبی بهار به تشریح زمینه تاریخی نامگذاری روز قلم پرداخت و مطالبی در خصوص عروض و قافیه در شعر فارسی مطرح کرد.

در ادامه مجید تقوی‌بهبهانی، استاد ادبیات دانشگاه و مهمان این جلسه محفل ادبی بهار به بررسی جایگاه شعر و ادب در میان جوامع پرداخت.

این استاد دانشگاه از جایگاه رفیع شعر در بین اعراب قبل و بعداز اسلام یاد کرد و ادامه داد: اعراب به ارزش شعر و اهمیت آن کاملا واقف بودند و هر ساله در ایامی از سال با گردهمایی در مکه، بهترین سروده های شاعران عرب را انتخاب می کردند و در کعبه می‌آویختند.

تقوی بهبهانی ارزش رسانه‌ای شعر و شاعرانگی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: حافظ در دوران زندگی خود مسافرت نداشت و جز یکی دوبار از شیراز خارج نشد، اما آوازه شعر او اقصی نقاط جهان را درنوردید و شاهان هند برای سفر او به کشورشان درخواست دادند.

وی تخیل شاعرانه را مسئله‌ای ورای احساسات معمول انسان دانست و تاکید کرد: وقتی این احساسات در بین مردم قابل درک نیست از شاعران با اصطلاحات و عناوینی چون مجنون و دیوانه یاد می‌شود.

تقوی بهبهانی از شهریار و اخوان ثالث به عنوان برجسته‌ترین شاعران با احساسات و تخیل ژرف شاعرانه یاد کرد.

در پایان افشین علاء، شاعر برجسته کشور نیز ایران را کشور سرآمد دنیا در حوزه شعر و ادب دانست و گفت: هیچ کشور و تمدنی به اندازه ایران تعدد و تنوع چهره‌های ادبی و شعری ندارد.

وی تاکید کرد: وقتی یک چهره ادبی فرهنگ ایرانی اسلامی به صرف وجود بارگاه وی در شهر قوینه بیشترین درآمد توریسم فرهنگی جهان را کسب می‌کند و کشور دیگر همسایه تلاش های بسیاری برای نسبت دادن نظامی گنجوی به کشور خود دارد، جایگاه بزرگان ادبیات کشور بیشتر نمایان می‌شود.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان کشور ادامه داد: در کشور ما تعداد شخصیتها و بزرگان حوزه ادب به قدری زیاد است که اگر هر روز بخواهیم به بزرگداشت و معرفی یکی از آنها بپردازیم بدون شک با کمبود زمان مواجهه می‌شویم. ما وظیفه داریم این میراث فرهنگی گرانقیمت و ارزشمند را حفظ کنیم و آنرا به نسل آینده منتقل کنیم.

علاء در ادامه خواجه شمس‌الدین حافظ شیرازی را مهندس و معمار شعر فارسی دانست که بنای استوار شعری ادب ایران زمین را در طول دوران از فردوسی توسی تا همیشه مستحکم ساخت.

گفتنی است، پایان بخش این جلسه شعرخوانی شاعرانی همچون فاطمه منصوری، زهرا طالبی، زهرا عراقی، علی اصغر شکفته، علی گردوئی، محمود دولت آبادی، غلامرضا غلامپور ده سرخی، حسین سید بر، غلامرضا محمدی، محمدصدوقی، محمدطوسی، معصومه سادات وزیری، مهدی آذرکیش با مضامین عید غدیر و بزرگداشت مقام و مرتبت مولای متقیان امام علی(ع) بود.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از کسب و کارهای کوچک

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 3 =