دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

همزمان با هفته دولت سال ۱۴۰۲ انجام شد؛

افتتاح و بهره‌برداری از ۱۳ پروژه کتابخانه‌ای با ۱۰ هزار مترمربع زیربنا در کشور

افتتاح های دولت

همزمان با هفته دولت سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۳ پروژه کتابخانه ای نهاد از پیشخان و کتابخانه سیار تا کتابخانه مرکزی با حدود ۱۰ هزار مترمربع زیربنا در ۱۰ استان کشور به بهره برداری رسید. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همزمان با هفته دولت سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۳ پروژه کتابخانه ای نهاد با مساحت ۹۸۱۷ مترمربع از جمله کتابخانه مرکزی خرم آباد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه علامه شیخ عبدالکریم زنجانی در شهر زنجان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کتابخانه شهید بابایی شهرستان زارچ استان یزد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اولین کتابخانه سیار استان خوزستان در ۱۰ استان به بهره برداری رسید.

در ادامه افتتاح و بهره برداری این کتابخانه های عمومی در هفته دولت را مرور می کنیم.


۱

افتتاح کتابخانه عمومی شهید شیخ حسین چاهکوتاهی بوشهر

زیربنا: ۳۰۰ مترمربع

IMG_7012.JPG

کتابخانه عمومی شهید شیخ حسین چاهکوتاهی شهر بوشهر نیز ۵ شهریورماه همزمان با هفته دولت با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، مدیرکل امور اجتماعی استانداری، مدیرکل اداری و مالی استانداری، فرماندار بوشهر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان، رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر، سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی استان، جمعی از سایر مسئولین و نویسندگان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی افتتاح شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این مراسم که در جوار آرامگاه این شخصیت برجسته حوزه مقاومت برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطر شهدا به ‌ویژه یاد شهید رجایی و شهید باهنر گفت: کتاب به اندازه‌ای مهم است که خداوند آخرین معجزه خود را قرآن قرار داده است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری ادامه داد: خرسندم که امروز شاهد گشایش یک کتابخانه در شهر بوشهر هستیم که به نام یک شهید شاخص و اسطوره حماسه‌آفرین؛ شیخ حسین چاهکوتاهی مزین شده‌است. الحمدالله این احیاگری به رنگ کتاب و کتابخانه و نام شهید یک مجموعۀ بسیار خوبی رقم زده است، بابت این کار بزرگ فرهنگی از متولیان این امر و خانواده معزز شهید شیخ حسین چاهکوتاهی قدردانی می‌کنم.

آیت الله صفایی بوشهری در این مراسم تعداد ۲۰ جلد از کتاب های تألیفی خود را به کتابخانه عمومی شهید شیخ حسین چاهکوتاهی اهدا کرد.

در پایان این مراسم با اهدای لوحی با امضای محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از خانواده شهید شیخ حسین چاهکوتاهی تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است این کتابخانه واقع در مقبره شهید شیخ حسین چاهکوتاهی واقع در محله امامزاده شهر بوشهر است که دارای ۳۰۰ متر مربع زیر بنا است. مقبره شیخ حسین چاهکوتاهی که ملک خانواده این شهید  بزرگ بوده مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر و در نزدیکی امامزاده عبدالمهیمن واقع شده و این اثر در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. که طی تفاهم نامه ای، محل این کتابخانه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر جهت ایجاد کتابخانه در اختیار اداره کل کتابخانه های عمومی استان قرار گرفت.  مخزن کتاب، سالن مطالعه، بخش کودک و نوجوان، نشریات، مرجع، دفاع مقدس و استان شناسی از جمله قسمت‌های این کتابخانه عمومی است. استان بوشهر در حال حاضر دارای ۶۷ باب کتابخانه عمومی نهادی که ۲۱ باب روستایی و ۴۶ باب  شهری و  همچنین ۱۰ باب کتابخانه عمومی مشارکتی است و بیش از ۴۵ هزار نفر در این کتابخانه‌ها عضویت دارند. همچنین زیربنای کتابخانه های استان با احتساب کتابخانه شهید چاهکوتاهی به ۲۸۸۸۵ متر مربع رسید.


۲

بازگشائی کتابخانه عمومی اسحاق درزیان بهنمیر بابلسر

زیربنا: ۴۸۳ مترمربع

آئین بازگشایی کتابخانه بهنمیر مازندران

آیین بازگشائی کتابخانه‌ی عمومی اسحاق درزیان بهنمیر در استان مازندران با حضور علی‌اصغر باقرزاده، نماینده‌ی مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی، سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مجتبیٰ قلی‌پور باقری، فرماندار شهرستان، حجّت‌الاسلام اصغر موسی‌زاده، امام جمعه‌ی بهنمیر، سایر مسئولین شهری، صابر حسین‌پور، خیّر کتابخانه در امر بازسازی، معاون اداره‌کل کتابخانه‌ها، همکاران ستادی، رئیس اداره‌ی کتابخانه‌های شهرستان، جمعی از خیّرین و کتابداران صبح یکشنبه (۵ شهریورماه ۱۴۰۲) همزمان با هفته‌ی دولت برگزار شد.

باقرزاده، نماینده‌ی کمیسیون دولت در مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن تقدیر از همه‌ی افرادی که جهت بازسازی کتابخانه تلاش و همکاری کردند، اذعان داشت: این کتابخانه به دلیل تأثیر بیشتری که بر فرهنگ عموم مردم دارد، نسبت به بسیاری از پروژه‌های بزرگ ما باارزش‌تر است.

وی افزود: امروز نسل جوان ما نیاز به مطالعه‌ی کتاب در موضوعات مختلف و مرور منابع تاریخی دارد تا بتوانیم با همکاری و همراهی هم، کشوری آباد در آینده‌ای نزدیک داشته باشیم.


۳

افتتاح اولین پیشخان کتابخانه‌ای مازندران در ریحان‌آباد گلوگاه

زیربنا: ۱۸۵ متر مربع

افتتاح پیشخان گلوگاه

همزمان با شروع هفته‌ی دولت اولین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای مازندران در روستای ریحان‌آباد گلوگاه با حضور غلامرضا شریعتی، نماینده‌ی مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی؛ حجّت الاسلام میراحمدی، امام جمعه‌ی شهرستان گلوگاه؛ مهدی داودی، فرماندار گلوگاه؛ سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ علی رجبی وندچالی، مدیرکل ورزش‌وجوانان استان؛ محمد فوقی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌ی ملّی مازندران و دیگر مسئولین شهرستانی صبح پنجشنبه (۲ شهریورماه ۱۴۰۲) افتتاح شد.


گفتنی است، پیشخان خدمات کتابخانه‌ای ریحان‌آباد گلوگاه، به عنوان اولین پیشخان کتابخانه‌ای مازندران و یازدهمینِ آن در کشور، با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال که ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محلّ خیّرین و اهالی روستا تأمین شد به بهره برداری رسید.


۴

 افتتاح کتابخانه علامه شیخ عبدالکریم زنجانی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 

زیربنا: ۸۵۰ مترمربع

افتتاح کتابخانه «علامه شیخ عبدالکریم زنجانی»

کتابخانه «علامه شیخ عبدالکریم زنجانی» واقع در یکی از مناطق محروم زنجان، با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محسن افشارچی استاندار زنجان  و آیت الله خاتمی امام جمعه زنجان اقتتاح شد.

کتابخانه عمومی علامه شیخ عبدالکریم زنجانی در منطقه اسلام‌آباد در زمینی به مساحت یک هزار و ۱۰۰ متر مربع واقع شده است و ۷۷۵ متر مربع زیربنا دارد. این کتابخانه در ۳ طبقه ساخته شده و دارای بخش‌های متنوعی از جمله کلاس آموزشی، دو اتاق مطالعه گروهی، سالن اجتماعات با ظرفیت ۷۰ نفر، بخش مستقل کودک، بخش مستقل نوجوان، مخزن کتاب، سالن مطالعه خواهران و برادران، بخش نشریات، غذاخوری و نمازخانه از جمله قسمت‌های این کتابخانه عمومی است. این کتابخانه بیش از ۳۵ هزار نسخه کتاب دارد و برای تجهیز و فضاسازی کتابخانه منطقه اسلام‌آباد بیش از ۳۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تامین شده است. هزینه ساخت این پروژه از محل اعتبارات بازآفرینی شهری تامین شده است.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح کتابخانه شیخ عبدالکریم زنجانی طی سخنانی گفت: موجب خوشحالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تغییر ریل داده است و به عنوان یک مرکز فرهنگی فعال در جامعه شناخته می شوند و از این پس به جای افتتاح کتابخانه شاهد افتتاح مراکز فرهنگی توسط نهاد هستیم. شبیه این کتابخانه ها را در مدارس استرالیا زمانی که دانشجوی دکترا و پسادکترا بودم مشاهده کردم. خیلی از بحث‌ها را کودکان در استرالیا در فضاهای کتابخانه ای می آموختند. چیزی که ما در آن دچار ضعف هستیم و در بزرگسالی نیز تا مدیریت سطوح عالی نیز خودش را نشان می‌دهد نبود روحیه کار گروهی است. ریشه این موضوع نیز عدم آموزش در دوران کودکی است. امیدوارم با وجود چنین فضاهایی که نهاد با تمرکز بر بخش‌های کودک در حال افتتاح است موجب سوق دادن افراد از کودکی به کار گروهی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: معتقدیم بحث پرورش در سال های اخیر در وزارت آموزش و پرورش مورد غفلت واقع شده است. امیدوارم با حرکتی که در آموزش و پرورش شروع شده موضوع پرورش به جایگاه خود بازگردد.

وی با اشاره به اینکه تجمیع خدمات در کتابخانه‌های عمومی به صورت خانوادگی از مزیت‌های کتابخانه‌های امروزی است، اضافه کرد: البته باید با اجرای برنامه‌های مختلف نسبت به امیدآفرینی و ایمان در بین آینده‌سازان جامعه اقدام شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه پیشنهادی گفت: در قالب یک اتاق یا یک برنامه جامع می‌توان دستاوردهای کشور را به اعضای خردسال تبیین کرد تا از موفقیت‌های کشور مطلع شوند. امروز در حوزه تجهیزات پزشکی، ماهواره‌ و سایر علوم ایران در جهان سرآمد است. این پیشرفت‌ها باید در قالب قصه‌گویی به کودکان بیان شود.زارع پور تصریح کرد: هدیه وزارت ارتباطات به حوزه کتاب نیز این است که تلاش می شود، همه کتابخانه‌ها از طریق فیبر به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و امیدواریم اولین نقاط فیبردار مراکز فرهنگی مثل کتابخانه‌های عمومی باشند.

تغییر ریل کتابخانه های عمومی با تبدیل شدن به مراکز فرهنگی و اجتماعی/ کتابخانه می تواند ضعف پرورش در کشور را پر کند/ مزیت امروز کتابخانه های عمومی تجمیع خدمات برای خانواده ها است

توسعه فرهنگی همزمان با توسعه کتابخانه های عمومی در سراسر کشور

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد نیز در مراسم افتتاح این کتابخانه ضمن گرامیداشت هفته دولت با بیان اینکه تنوع خدماتی کتابخانه‌ها بالا است، اظهار کرد: شبکه ای که در کتابخانه های عمومی شکل گرفته ما را در منطقه و جهان اسلام جز رتبه های برتر قرار داده. در دنیا هم  کشور چهاردهم هستیم. در حوزه توسعه خدمات نیز دستاوردهای خوبی داشته ایم. که این هم به برکت انقلاب اتفاق افتاده است.

وی افزود: کتابخانه یک مجموعه فرهنگی هنری است و تنها مختص به کتاب نیست. فعالیت کتابخانه می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیر بسزایی داشته باشد. ظرفیت‌های کتابخانه قابل توسعه است و باید به ابعاد گوناگون آن توجه شود. کتابخانه می تواند تراز فرهنگی منطقه را جا به جا کند. در حوزه دینی نیز همانطور که ۴۰۰ محفل ادبی در سراسر کشور داریم محافل قرانی را نیز راه اندازی کردیم و قریب به همین عدد در کتابخانه ها محفل قرآنی داریم و این ظرفیت در حال توسعه است.

دبیرکل نهاد در ادامه افزود: همه کتابخانه‌ها دارای بخش کودکان و نوجوان هستند؛ کتابخانه پناهگاه امنی برای کودکان است و باید به خوبی ظرفیت‌های آنان را پرورش دهیم. در حوزه نوجوان دارای ضعف‌های بسیاری هستیم که باید آن را برطرف کنیم. برای همین به سمت علم حرکت کردیم و اتاق علم را به حوزه نوجوان پیوند دادیم تا این نقیصه جبران شود.

رمضانی با بیان اینکه ۳۸۰۰ کتابخانه در سطح کشور دایر است، اذعان کرد: از این عدد ۲۸۰۰ کتابخانه توسط نهاد مدیریت می شود و مابقی کتابخانه های مشارکتی و مستقل هستند که با استانداردهای نهاد اداره می شوند. رییس جمهور ۲۴ آبان سال گذشته در مراسم هفته کتاب تاکید کردند که می بایست با توجه به افزایش قیمت کتاب، کتابخانه‌ باید مشکل دسترسی به کتاب را برطرف کند. پیشنهاداتی هم در این حوزه انجام شده و یکی از آنها پیشنهاد در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که امیدواری مشکل دسترسی به اینترنت و وای فای رایگان که در کتابخانه ها در حال توسعه است برطرف شود.


۵

بازگشایی کتابخانه عمومی شهید رجایی عجب شیر

زیربنا: هزار و ۲۷ مترمربع

بازگشایی کتابخانه عمومی شهید رجایی عجب شیر

همزمان با هفته دولت کتابخانه عمومی شهید رجایی عجب شیر در استان آذربایجان شرقی پس از بازسازی با حضور جعفر قادری فرماندار شهرستان عجب شیر، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولین شهرستانی و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی بازگشایی شد.

گفتنی است، کتابخانه عمومی شهید رجایی عجب شیر که تاکنون مورد بهسازی قرار نگرفته بود با هزینه کرد ۲۰ میلیارد ریال مورد بازسازی کلی قرار گرفته است. بخش کودک و نوجوان، سالن مطالعه خانم ها و آقایان، بخش نشریات، بخش مرجع و کمک درسی از جمله بخش هایی بود که مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.


۶

افتتاح کتابخانه گلستان کتاب در روستای توچغاز شهرستان ملایر

زیربنا: ۱۲۰ مترمربع

افتتاح کتابخانه گلستان کتاب روستای توچغاز شهرستان ملایر

کتابخانه روستایی گلستان کتاب در روستای توچغاز شهرستان ملایر استان همدان با حضور سلمان اسماعیلی، فرماندار شهرستان ملایر؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، سید مهدی آخشیک، رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ملایر و مدیران شهرستانی و اهالی روستای توچغاز پنجم شهریور ۱۴۰۲ افتتاح شد. 

گفتنی است، کتابخانه عمومی «گلستان کتاب» روستایی توچغاز با اعتباری نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال، که حدود ۱۲ میلیارد ریال آن توسط خیرین تأمین شده است به بهره‌برداری رسید.


۷

افتتاح کتابخانه شهید بابایی شهرستان زارچ یزد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

مساحت: هزار و ۲۷ مترمربع

افتتاح بابایی

کتابخانه شهید بابایی شهرستان زارچ یزد با حضور محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ مهران فاطمی، استاندار یزد؛ محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر و بخش ندوشن؛ محمد محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مسئولان استان و شهروندان این شهرستان افتتاح شد.

محمدعلی زلفی‌گل ضمن قدردانی از مسئولان استان یزد که همت گماشتند تا کتابخانه عمومی شهید محمدعلی بابایی زارچ زودتر تکمیل و افتتاح شود، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی، بحث علم، دانش و مطالعه جایگاه ویژه ای دارد و همت مسئولان استان و شهرستان، برای تکمیل این کتابخانه نشان می دهد استان یزد برای دانایی اهمیت و ارزش ویژه ای قائل است.

زلفی گل با اشاره به اینکه استان یزد در کنکور سراسری از نظر علمی در بین استان های برتر قرار دارد، گفت: یقینا افتتاح این کتابخانه و چنین مکان های با ارزشی می تواند برای استعدادهای این سرزمین از جمله جوانان و نوجوانان بسیار موثر باشد.

گفتنی است، پروژه کتابخانه‌ شهید بابایی زارچ از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و از سال ۱۳۹۵ بعد از وقفه‌ای چند ساله دوباره شروع به کار کرد، گفت: در دولت سیزدهم فعالیت نیمه تعطیل این پروژه شتاب گرفت و در کوتاه ترین زمان این طرح فرهنگی تکمیل شد. این کتابخانه در زمینی به مساحت بیش از ۱۰۰۰ مترمربع ایجاد شده است و با ۱۷ هزار و ۸۰۰ نسخه کتاب و حدود ۲ میلیارد تومان هزینه توسط نهاد کتابخانه ها و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار راه و شهرسازی اجرا شد و به اتمام رسید.


۸

افتتاح کتابخانه‌ی عمومی سیّدمحمّد محمودی‌لاریمی جویبار

مساحت: ۱۸۵ مترمربع

آیین افتتاح کتابخانه عمومی سیّدمحمّد محمودی لاریمی جویبار

آیین افتتاح کتابخانه‌ی عمومی سیّدمحمّد محمودی‌لاریمی در روستای لاریم جویبار استان مازندران، صبح سه‌شنبه(۷ شهریورماه ۱۴۰۲) با حضور علی‌اصغر احمدی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران، جواد اسماعیلی، مشاور استاندار مازندران، سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، احسان آهنگر، مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی، محمد فوقی، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملّی، سایر مسئولین استانی و شهرستانی، رؤسای ادارات شهرستانی، معاون اداره‌کل کتابخانه‌ها، همکاران ستادی، کتابداران، جمعی از خیّرین و عموم مردم روستا، همزمان با هفته‌ی دولت، در روستای لاریم شهرستان جویبار برگزار شد.

گفتنی است، زمین کتابخانه‌ی عمومی لاریم در سال ۱۳۹۱ با مساحت ۴۰۰ مترمربع واگذار شد و هم‌اکنون به عنوان ۳۷اُمین کتابخانه روستایی استان تنها مرکز فرهنگی روستا در حال بهره‌برداری و ارائه‌ی خدمات به عموم مردم است.


۹

بهره برداری از کتابخانه مرکزی خرم آباد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

مساحت: ۳هزار و ۶۰۰ مترمربع

افتتاح کتابخانه مرکزی خرم آباد

همزمان با هفته دولت، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۲، کتابخانه مرکزی خرم‌آباد به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی استان لرستان با حضور محمدمهدی، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید احمدرضا شاهرخی، امام جمعهٔ خرم‌آباد و نمایندهٔ ولی فقیه در استان لرستان؛ فرهاد زیویار، استاندار لرستان؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، جمعی مدیران و معاونان نهاد و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی افتتاح شد.

استفاده از ظرفیت ۱۸ هزار شبکه بهداشت کشور برای راه اندازی کتابخانه/ حرکت جهادی نهاد برای رقم زدن اتفاق‌های مهم فرهنگی در کشور 

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بهره برداری از کتابخانه مرکزی خرم آباد با تقدیر از استاندار، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه های مرتبط برای به ثمر رسیدن این پروژه مهم فرهنگی در استان لرستان گفت: برخی از پروژه های مهم در کشور به دلایل مختلف سال ها به خود رها شده و بر زمین مانده بود از جمله پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد که به حمدالله با تلاش قابل ستایش مدیران استان و مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دولت انقلابی سیزدهم به ثمر نشست. ان شاء الله این توفیقات تحت لوای نماینده ولی فقیه در استان و با تیم مدیریتی جوان و انقلابی حاضر در استان بتواند کمبودها و مشکلات زیرساختی در لرستان را جبران کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات و معضلات جدی مان در کشور مجموعه پروژه هایی است که سالیان سال است روی زمین ماندند و با اندکی پیشرفت نیمه کار رها شدند. از جمله همین مجموعه زیبای کتابخانه مرکزی خرم آباد که امروز توفیق بهره برداری از آن را به دست آوردیم سال ها به حال خود رها شده بود. ما معتقدیم باید استان لرستان در حوزه فرهنگ و رسانه از سایر حوزه ها جلو بیفتد. اقتضای شعار عدالت دولت سیزدهم نیز ایجاب می کند که همه بخش های کشور بتوانند استعدادها و ظرفیت های خودشان را بالفعل کنند. این استان دارای ظرفیت های کم نظیری است؛ از تاریخ چند هزار ساله از حوزه منابع طبیعی، تاریخ، منابع انسانی و... تا شخصیت های فرهنگی کم نظیری که این استان تحویل کشور و هویت تاریخی این مرز و بوم کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حوزه فرهنگ در کشورمان نیاز به یک تحرک جدی دارد و امروز کتابخانه های عمومی توانسته اند به یک شبکه گسترده ای برسند.

افتتاح و بهره برداری از ۱۳ پروژه کتابخانه‌ای با ۱۰ هزار مترمربع زیربنا در کشور

وی تصریح کرد: چند روز پیش یکی از همکاران خوب نهاد مقاله ای درباره مقایسه کتابخانه های عمومی با سایر کشورها نوشته بود که نشان از سرآمدی ایران در شاخصه های مختلف کتابخانه ای بود. این آمار بر اساس کتابخانه های نهاد مقایسه شده بود در حالی که تنها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حدود هزار کتابخانه داریم. ما کتابخانه های معظم و قابل توجه در دانشکده ها و دانشگاه ها داریم که دارای منابع بی نظیری هستند. بیش از ۱۰ هزار مسجد در سراسر کشور دارای کتابخانه هستند که ظرفیت بسیار بزرگی را شامل می شود. در این زمینه برای توسعه طرفیت کتابخانه های عمومی با وزیر محترم بهداشت به زودی تفاهم نامه ای را امضا خواهیم کرد که در ۱۸ هزار خانه بهداشت بتوانیم کتابخانه دایر کنیم. این کتابخانه های در عمق روستاها و مناطق محروم کشورمان است که باید به ظرفیت عمومی کتابخانه ها افزوده شود. ما در کشورمان ظرفیت بسیار گسترده ای داریم.

اسماعیلی با بیان اینکه مردم ایران یک مردم فرهنگی هستند و ایران دارای یک جغرافیایی بزرگ است گفت: امروز حوزه فرهنگی ایران عزیز ما از سمت شرق تا عمق چین حضور دارد. در شبه قاره هند، افغانستان، پاکستان، آسیای میانه، تاجیکستان و... این حضور ادامه دارد. عشایر تاجیکستان امروز دختران شان را به نام ایران دخت، ایران گل و... نامگذاری می کنند که این نشان از گستردگی حوزه فرهنگی ایران در خارج از مرزهای سیاسی است. در سفر اخیر به مسکو مدیران فرهنگی روسیه از شوق بسیار زیادشان برای دیدار از ایران می گفتند و اوج اشتیاق به فرهنگ ایران را در زبان و کلام شان شاهد بودم که پیشنهاد خواهر خواندگی با یکی از شهرهای کشورمان را مطرح کردم و به زودی این اقدام به نتیجه خواهد رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حوزه فرهنگ در عرض سایر حوزه ها مانند سیاست نیست، بلکه اصل حرکت انقلاب اسلامی است و بایستی این مسیر فرهنگی را با شتاب به جلو حرکت کنیم. امروز سرانه مطالعه برپایه پایش ها  به جز احتساب ادعیه و قرآن و... بالای ۳۳ دقیقه است که عدد بسیار خوبی است. اما باید رشد کند. دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ مصمم است که همه گره های کور را باز کند. همه استعدادهایمان را به کار گرفتیم تا گره گشایی موثری در حوزه فرهنگ داشته باشیم.

وی ضمن تقدیر از به ثمر نشستن پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد گفت: از همکاران و مدیران خوب نهاد بسیار تشکر می کنم که با حرکت جهادی شان این اتفاق مهم فرهنگی را در سراسر کشور پی گیری می کنند. سپاسگزار کتابداران سراسر کشور هستم که امروز شبکه مهم فرهنگی کشورمان را رهبری می کنند چرا که کتابخانه تنها جایی است که فارغ از دسته بندی های قومی و جناحی و سیاسی همه گرایش ها در آن حضور دارند.

مراسم بهره برداری از کتابخانه مرکزی خرم آباد

حوزه فرهنگ اصل حرکت انقلابی است

همچنین مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد گفت: ظرف دو سال اول دولت سیزدهم تعداد کتابخانه‌های سیار کشور ۵۱ درصد و تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی ۱۴۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در هفته دولت ۱۵ کتابخانه به بهره‌برداری رسید که  ۸ کتابخانه آن جدید الاحداث بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی  کشور با اشاره به اینکه کار ما افتتاح ساختمان نیست بلکه فضا را برای بهره‌برداری آماده می‌کنیم، گفت: پروژه‌هایی که به نماد ناکارآمدی تبدیل شده بود، به نوبت به بهره‌برداری می‌رسند، کتابخانه مرکزی خرم‌آباد هم یکی از این پروژه‌ها بود. امروز فاز اول کتابخانه به بهره‌برداری رسید، به دنبال این هستیم که فاز دوم را آماده و به بهره‌برداری برسانیم.

رمضانی بیان کرد: با تکمیل فاز دوم کتابخانه مرکزی خرم‌آباد خدمات بیشتری ارائه می‌شود. کتابخانه مرکزی خرم‌آباد، تراز فرهنگی را در سطح استان افزایش می‌دهد. در حوزه کتابخانه‌ها باید به کودک و نوجوانان توجه کنیم، به همین دلیل در کتاب‌خانه‌ها  فضایی را به کودک و نوجوان اختصاص داده‌ایم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه توسعه کتابخانه‌ها نقش مهمی در هویت بخشی فرهنگی دارد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در شبکه کتابخوانی جزو کشورهای پیشرو در دنیا است، در منطقه مقام اول، در آسیا جزو چند کشور اول و در دنیا مقام ۱۴ را به خود اختصاص داده‌ایم.

رمضانی با بیان اینکه ما باید طلایه‌دار فرهنگی در منطقه باشیم، تاکید کرد: فرهنگ نه تنها در عرض حوزه‌های دیگر نیست، بلکه اصل حرکت انقلابی اسلامی حوزه فرهنگ است.

مراسم بهره برداری از کتابخانه مرکزی خرم آباد

کتابخانه مرکزی خرم آباد یکی از مطالبات تاریخی استان بود 

فرهاد زیویار، استاندار لرستان نیز در آیین بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد با اشاره به تکمیل کتابخانه مرکزی خرم‌آباد به عنوان یکی از مطالبات تاریخی استان، اظهار کرد: این پروژه به تعبیری برخی شهروندان یکی از داغ‌هایی بود که حدود ۲۰ سال از سوی  مردم مطرح می‌شد.

وی بیان کرد: امروز و به لطف دولت سیزدهم شاهد تکمیل این پروژه بعد از حدود دو دهه هستیم،

استاندار لرستان با بیان اینکه رویکرد دولت  سیزدهم کلنگ زنی بی مورد نیست، تاکید کرد: اولویت و رویکرد دولت سیزدهم به سرانجام رساندن صدها هزار میلیارد تومان ثروتی است که  روی زمین مانده است.

زیویار در پایان صحبت‌های خود گفت: تکمیل فازهای بعدی کتابخانه مرکزی را هم در دستور کار قرار می‌دهیم.

گفتنی است کلنگ احداث کتابخانه مرکزی خرم‌آباد سال ۸۰ در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۵۲۴ متر بر زمین شد. زیر بنای این کتابخانه ۷ هزار و ۶۰۳ مترمربع  و در دو طبقه احداث شده است. اعتبار هزینه شده برای تکمیل فاز اول پروژه تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

با بهره برداری از پروژه این کتابخانه ۵۰ درصد به سرانه فضای مطالعه استان اضافه شده است. میز خدمت، نگار خانه، نشریات، خدمات مبتنی بر وب، کلاس آموزش مبتنی بر وب، تالار علم و خلاقیت، کلاس آموزشی، ساختکده، مخزن کتاب نوجوان، بخش کودک، امانت و مخزن کتاب، خدمات فنی، بخش مرجع، استان شناسی، تالارهای مطالعه عمومی، تالار مطالعه محققین، بخش ناشنوایان و نابینایان از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی خرم‌آباد است.


۱۰

افتتاح کتابخانه شهید رجایی روستای خسویه زرین دشت استان فارس 

مساحت: ۱۷۰ مترمربع

افتتاح کتابخانه خسویه فارس

پنجاه و ششمین کتابخانه روستایی استان فارس با عنوان کتابخانه عمومی شهید رجایی در روستای خسویه شهرستان زرین دشت روز پنجشنبه ۹ شهریورماه با حضور محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، محمدجواد عسکری، نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ، رسول بهمنی، فرماندار و رییس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان زرین دشت، ابراهیم خسروی، رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان زرین دشت و مردم فرهنگ دوست روستای خسویه افتتاح شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در ایین افتتاح کتابخانه عمومی شهید رجایی ضمن تبریک هفته دولت عنوان کرد: امروز پس از تلاش زیاد، کتابخانه روستای خسویه به نام شهید رجایی افتتاح می شود. 
فیروزی ادامه داد: شاهد افتتاح پنجاه و ششمین کتابخانه روستایی، دویست و پنجاه و هفتمین کتابخانه استان فارس و چهارمین کتابخانه عمومی شهرستان زرین دشت هستیم.

گفتنی است کتابخانه عمومی شهید رجایی روستای خسویه شهرستان زرین دشت پنجاه و ششمین کتابخانه روستایی استان فارس است. ساختمان این کتابخانه با زیربنای ۱۷۰ مترمربع و با ۱۲۰۰ جلد کتاب به همت خیرین نیک اندیش به کتابخانه ها واگذار و این کتابخانه توسط اداره کل کتابخانه های عمومی فارس تجهیز شده است.


۱۱

بهره برداری از کتابخانه فرهنگ، دومین کتابخانه بزرگ استان قزوین در بوئین زهرا

مساحت: هزار و ۲۰۰ مترمربع

آین افتتاح کتابخانه عمومی فرهنگ کتابخانه مرکزی شهرستان بویین زهرا

کتابخانه فرهنگ بوئین زهرا که دومین کتابخانه بزرگ استان قزوین است با حضور سید باقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فاطمه محمد بیگی مدیر کل کتابخانه های استان قزوین، حجت الاسلام و المسلمین اسدالله رضوانی امام جمعه شهرستان بوئین زهرا، محمد ادیب رامندی فرماندار بوئین زهرا، روح الله زارعی شهردار بوئین زهرا، علی رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین ، سعید زین آبادی مدیرکل دفتر امور اقتصادی و بین الملل استانداری، احمد بارگاهی مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استانداری، محسن اسماعیلی مدیرکل امور شهری استانداری، علی حجتی پور مدیرعامل شرکت گازاستان ، رمضان علی محسنی و حسین سرمه نمایندگان بنیاد علمی آموزشی قلم چی  و سایر مدیران و مسئولان و جمعی از مردم افتتاح شد.

سید باقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به اهمیت توسعه فضاهای مطالعاتی در کشور بیان کرد: اگرچه ساخت کتابخانه و توسعه فضاهای مطالعه در کشور به عنوان یکی از زیرساخت های فرهنگی بسیار مورد توجه است اما باید دانست که بعد از ساخت فضای فیزیکی و به عبارتی بهره برداری از مکان کتابخانه ها، فعالیت ما تازه آغاز می شود و همکاران ما در سراسر کشور با تدارک برنامه های فرهنگی کتابخانه ها را از مراکز امانت دهی کتاب به پاتوق های فرهنگی تبدیل کرده اند.

وی گفت: از امروز این فضای ارزشمند به یک پایگاه فرهنگی و یک پاتوق برای بسیاری از فعالیت های مرتبط با حوزه فرهنگ، خانواده، کتابخوانی، فعالیت های آموزشی و حتی موقعیت های مرتبط با اقتصاد خانوار تبدیل می شود.

میرعبداللهی با تقدیر از هماهنگی و همدلی مسئولین استانی و شهرستانی در ساخت و تجهیز کتابخانه فرهنگ شهرستان بوئین زهرا اظهار داشت: خوشحالیم با عزم و اراده ای که امروز در این شهرستان ایجاد شده است همه مسئولین پای کار حاضر شده اند تا اتفاقات خوب فرهنگی در این شهرستان رخ دهد.


۱۲

افتتاح پروژه محوطه سازی کتابخانه عمومی حکمت شهرستان بستان آباد استان آذربایجان شرقی

مساحت: ۶۶۰ مترمربع

پروژه محوطه سازی کتابخانه عمومی حکمت شهرستان بستان آباد

پروژه محوطه سازی کتابخانه عمومی حکمت شهرستان بستان آباد آذربایجان شرقی در هفته دولت با حضور غلامرضا نوری نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، علیرضا توری فرماندار شهرستان و اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی افتتاح شد.

محوطه سازی این کتابخانه با صرف ۱۲ میلیارد ریال توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان و از محل هزینه کرد تملک و دارایی های سرمایه ای صورت گرفته است.


۱۳

افتتاح اولین کتابخانه سیار استان خوزستان 

کتابخانه سیار هدهد سفید قلم چی شهرستان کارون همزمان با سفر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خرم آباد طی ارتباط مجازی با استان خوزستان افتتاح شد. خودرو این کتابخانه توسط کانون فرهنگی آموزش (قلم‌چی) در اختیار اداره‌کل کتابخانه‌های استان خوزستان قرار گرفت و به عنوان اولین کتابخانه سیار در استان خوزستان پس از آماده‌سازی و تجهیز به کودکان و نوجوانان کتابخوان شهرستان کارون ارائه خدمات می‌کند.

افتتاح و بهره برداری از ۱۳ پروژه کتابخانه‌ای با ۱۰ هزار مترمربع زیربنا در کشور


همچنین در این هفته پروژه تخریب و نوسازی کتابخانه ارشاد مسجدسلیمان استان خوزستان در زمینی به مساحت دو هزار مترمربع و زیربنای ۴۵۰ مترمربع و پروژه ساخت کتابخانه عمومی «زنده یاد حاج اسماعیل داوطلب» شهر مشکان شهرستان نی ریز استان فارس در زمینی به مساحت ۶۵۴ متر مربع و با زیربنای ۲۸۰ متر مربع کلنگ زنی شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 10 =