دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲

گفت‌وگوی ایبنا با کتابدار هرمزگانی منتخب «مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه های عمومی»؛

مدرسه‌های تابستانی قالب آموزشی جهانی و کاربردی است/ طرحی برای انتقال مفاهیم آموزشی

مدرسه تابستانی

کتابدار هرمزگانی منتخب برتر سومین دوره «مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه های عمومی» بر این باور است که مدرسه‌های تابستانی یک قالب آموزشی جهانی و کاربردی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نقل اببنا، ثریامرادی شهدادی،  متولد ۲۳ خردادماه ۱۳۶۹ حاجی آباد، شمالی‌ترین شهرستان هرمزگان و کارشناسی ارشد علم اطلاعات است. بعد از تجربه معلمی و نویسندگی و پس از  ۴ سال و ۴ ماه سابقه کتابداری در کتابخانه عمومی الزهرا (س) زادگاهش، با پشتکار و کار علمی توانست به عنوان منتخب برتر سومین دوره «مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه های عمومی» کشور معرفی و تجلیل شود.

- آئین اختتامیه مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور کجا و چگونه برگزار شد؟

آیین اختتامیه مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی با حضور مهدی رمضانی دبیرکل و جمعی از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور فراگیران مدرسه تابستانی در سالن خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی استان اردبیل برگزار شد. از هرمزگان من و مریم مرادی از بندرکنگ در غرب استان بودیم. مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی دوره‌ای آموزشی به منظور آشنایی کتابداران با جدیدترین طرح های خدمات کتابخانه‌ای است و در این دوره نیز ۱۰۰ نفر از کتابدران سراسر کشور به مدت ۴ روز در استان اردبیل حضور داشتند.

- آیا این مدرسه تابستانی به صورت ثابت در اردبیل برگزاری می شود؟

نه اینطور نیست هر سال یک استانی میزبانی را به عهده می‌گیرد. مثلا سال قبل با موضوع «مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی» در تبریز بود. مدرسه‌های تابستانی یک قالب آموزشی جهانی است که برگزاری آموزش‌های تخصصی را در بازه زمانی کوتاه فراهم می‌کند.
 

مدرسه‌های تابستانی قالب آموزشی جهانی و کاربردی است/ طرحی برای انتقال مفاهیم آموزشی



این دوره‌ها به مباحث نظری محدود نمی‌شود و در واقع آموزش به‌صورت عملی نیز ارائه می‌شود. اولین دوره آن «مدرسه تابستانی خواندن» بود که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ برگزار شد.

- جدیدترین طرح های خدمات کتابخانه‌ای کشور چه بودند؟

در این دوره کارگاه‌های آموزشی متنوعی با هدف انتقال مفاهیم آموزشی متعدد به منظور فراگیری آخرین مبانی خدمات کتابخانه‌های عمومی در حوزه های مختلف ازجمله ارائه خدمات به معلولان، ارائه خدمات به ناشنوایان، ارائه خدمات به سالمندان و همچنین کودکان و نوجوانان و دوره‌های علمی از ۲۸ مردادماه آغاز شد و تا یک شهریور برگزار شد.

- این مدرسه تابستانی رضایتبخش و کاربردی بود؟

خیلی عالی بود. ما خیلی از موارد را که تجربه نداشتیم در این دوره به دست آوردیم. مثلا در این مدرسه تابستانی با چگونگی خدمات به سالمندان و کار آفرینی و کمک به کسب و کارهای کوچک و محلی آشنا شدیم. یا اینکه چطور می‌توانیم به یک زن خانه دار سرپرست خانواده برای ایجاد کسب و کار کمک کنیم.

- نحوه مشارکت و حضور در این جشنواره چگونه است؟

برای رفتن به مدرسه تابستانی اردبیل هر استانی سهمیه مخصوص به خودش داشت که از طریق آزمون بود و سهمیه استان هرمزگان دو نفر بود. من نفر چهارم استان شدم.

دو نفر از همکاران به دلیل شرایطی انصراف دادند این طور شد که من به اردبیل دعوت شدم.

- زمان‌بندی مدرسه چگونه بود؟

دو روز اول کارگاه ۸ ساعت داشتیم و  سر کلاس آموزش دیدیم بعد در روز سوم کارگاه عملی برگزار شد و به گروه های ۸ نفره تقسیم شدیم و طراحی خدمت انجام دادیم.

- طرح شما در این مدرسه چه بود؟

طرح ما درباره کودکان بیش‌فعال بود که مرحله به مرحله باید نشان می‌دادیم که چطور می‌توان یک این کودکان را جذب کتاب وکتابخوانی کرد.

- چه مقامی کسب کردید و اعضای گروهتان که بودند؟

طرح ما مقاوم اول را به دست آورد. گروه ۸ نفره ما با عنوان «حامی» شامل فریبا جعفری نمین، استان اردبیل؛ صفورا عربیان، استان سمنان؛ مجید علی زاده، استان البرز؛ حمید خدابنده لو، استان قزوین؛ فرشته پاشائی سورکالی، استان کرمانشاه؛ ثریا مرادی شهدادی، هرمزگان؛ حمیده سلیمی، استان خراسان شمالی و سعیده اژدرفائقی از استان آذربایجان شرقی بود.

- ممکن است درباره این طرح بیشتر توضیح بدهید؟

موضوع طرح: «طراحی خدمت بازی برای  اوقات فراغت کودکان پیش فعال در کتابخانه» با شعار «هوشمندان بازیگوش» و عنوان بازی«برنده باش!» بود.

مرحله اول انتخاب موضوع و ترسیم لگو متناسب با موضوع بود. مرحله دوم تهیه پرسونا برای مخاطب (کودک بیش فعال) بود که شناخت و توصیف ویژگی‌ها، اهداف، نقاط درد و شبکه‌های اجتماعی را دربر می‌گرفت و مرحله سوم طراحی خدمت برای پرسوناژ مورد هدف براساس قانون5W1  who, what, why, where, How، whe، بود و مطالب مربوط به هر W را توضیح دادیم.

- پس بازی چند مرحله ای و پیچیده ای طراحی شده است؟

بله، در این بازی چند مرحله‌ای به صورت متوالی و با نوارهای رنگی مراحل بازی مشخص شده است. مرحله اول پازل، مرحله بعدی نقاشی، مرحله بعد بلندخوانی از کتاب شعر، مرحله بعد کاردستی، مرحله بعد قصه گویی خلاق با توجه به کارت های تصویری، مرحله آخر پرش از طناب های متوالی(۳ طناب). در صورت انجام درست تمام مراحل کارت طلایی دریافت می‌کند. تعداد کارت طلایی به عدد ۵ رسید جایزه دریافت می‌کند.

- بعد از دریافت کارت طلایی، بازی تمام می‌شود و یا مراحل بعدی هم دارد؟

نه، در واقع بازی تازه شروع شده است زیرا مراحل این بازی با توجه به علاقمندی ها و تخلیه هیجانات و افزایش تمرکز و توجه کودک با امید به کتابخوان کردن و وفاداری کودک طراحی شده است، بنابراین با انجام مراحل بازی خدمت تمام نمی‌شود بلکه ما باید از همدلی ایجاد شده به سمت وفاداری مشتری برویم.

پس دادن جایزه اتمام همکاری عضو با کتابخانه نیست بلکه با ایده‌های نو کودک را وفادار به کتابخانه کنیم با استفاده از توانایی‌های عضو برای فعالیت‌های کتابخانه دادن مسؤلیت، نظارت و اجرای بازی به او در مقابل کودکان دیگر، یا امانت دادن کتاب به دیگر اعضا با استفاده از بارکدخوان و ده‌ها جایزه مطلوب با توجه به علاقمندی های او مثلا اجرای نمایش عروسکی و... است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 5 =