سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دیدار با کتابداران استان اصفهان:

اثبات اهمیت کتابخانه عمومی به محیط پیرامون/ مجموعه نهاد، مجموعه ای خدمت محور است

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کتابداران استان اصفهان

مهدی رمضانی در جمع کتابداران استان اصفهان گفت: ما در نهاد کتابخانه ها نه کتابدار محور و نه عضو محور عمل می کنیم؛ ما خدمت محور هستیم؛ در خدمت عناصر خدمت شامل کتابخانه، عضو و کتابدار در اولویت هستند؛ کتابدار باید حالش خوب باشد تا به خوبی خدمت رسانی کند؛ کتابخانه باید فضای مساعدی داشته باشد و باید بدانیم که حضور ما با حضور عضو تعریف می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی سفر به استان اصفهان با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تبریک فرارسیدن ایام ماه ربیع و ابراز خرسندی از حضور در جمع همکاران، اظهار داشت: به اعتقاد من برای حل مشکلات راهی به جز گفتگو وجود ندارد و اگر بتوانیم منطق، اخلاق و آداب گفتگو را رعایت کنیم، در سخت ترین شرایط قادر به گفتگو خواهیم بود. در دنیا هیچ چیز با حرکات و اقدامات سخت تغییر نکرده است و مرور نسخه های جهانی همچون فضای بیداری اسلامی، حوادث افغانستان، عراق و ... مبین این موضوع است. ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی که مدعی هستیم آدم هایی فرهنگی مجهز به ابزار فرهنگی هستیم، باید رفتارمان، رفتاری معقول باشد. البته بخشی از قضاوت های ما به اطلاعات ناقص و فضاسازی های صورت گرفته بر می گردد و باعث سوء تفاهم می شود. باید با کم کردن فاصله ها، نزدیک کردن ذهن ها و حل موانع، برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کنیم. سعی من ایجاد چنین فضایی در نهاد بوده است.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات موجود، گام اول اثبات اهمیت کتابخانه عمومی به محیط پیرامون است. اگر کتابخانه عمومی دچار تعطیلی شد و مردم سراغش را گرفتند، آن زمان است که می توانیم بگوییم دستگاه موثری هستیم. به اعتقاد من کتابخانه نقطه موثر و مفیدی در فضای فرهنگی کشور است. بنابراین اولین اقدام ما باید این باشد که مسئله کتابخانه را به مسئله کشور تبدیل کنیم. در کمتر از دو سالی که به عنوان دبیرکل نهاد فعالیت می کنم، در این مسیر گام برداشتم و قاطعانه می گویم که طی این مدت بسیاری از اعضای دولت نسبت به مسئله کتابخانه شناخت پیدا کردند. گام دوم در رفع مشکلات، این است که بدانیم چه جایی کار می کنیم. ما در گسترده ترین شبکه فرهنگی کشور، که در منطقه اول، در آسیا در بین 5 کشور اول و در دنیا در بین 20 کشور برتر قرار دارد، کار می کنیم. بنابرین باید به نقاط قوت خود آگاه باشیم و آن را بیش از پیش معرفی کنیم. تا زمانی که ما را نشناسند، نمی توانند مشکلات ما را حل کنند.

مجموعه نهاد، مجموعه ای خدمت محور است/ کتابخانه ها نقطه موثر فضای فرهنگی کشور هستند

رمضانی با اشاره به مبانی قانون نهاد، گفت: مبانی قانونی نهاد به دو بخش تقسیم می شود؛ نخست، قانون تأسیس نهاد کتابخانه ها است؛ درست است که این قانون سال 1382 احیا و منجر به تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی شد اما ریشه در قانون انجمن سلطنتی کتابخانه های عمومی که در سال 1344 تصویب شد، دارد. بنابراین کتابخانه عمومی، مکانی ریشه دار است و شما باید به این موضوع آگاه باشید. بحث اصلاح قانون در کمیسیون به تصویب رسیده و در نوبت تصویب صحن مجلس قرار دارد. ما تلاش کردیم که این قانون در بین قوانین اولویت دار برای تصویب قرار گیرد و کماکان این موضوع را پیگیری می کنیم. در حالی که برای به نتیجه رسیدن قانون تلاش می کنیم، به دنبال اصلاح آیین نامه اجرایی رفتیم که باید در کمیسیون فرهنگی دولت اتفاق بیفتد. اقدامات لازم انجام شد و نسخه نهایی با امضای وزیر برای تأیید نهایی نزد رئیس کمیسیون است.

وی ادامه داد: نکته بعد فعال کردن هیئت امنای نهاد کتابخانه ها به عنوان رکن قانونگذاری است و اینکه در جریان مسائل ما قرار بگیرند؛ طبق قانون سالانه باید 4 جلسه هیئت امنا تشکیل شود که سال 1401، اولین سالی بود که پس از 10 سال، این جلسات منظم تشکیل شد.

رمضانی از پیگیری نکات مالی و ساختاری نهاد در اصلاح قانون تأسیس و آیین نامه اجرایی خبر داد و گفت:  موضوعی در سازمان اداری و استخدامی، که بر بحث نیروی انسانی هم اثر داشت به تصویب نرسیده بود که پس از پیگیری هایی که طی دو سال گذشته انجام شد، در یک ماهه اخیر تقریبا به سرانجام رسید. مسئله دیگر ما، موضوع معیشت و حقوق پرسنل است که تمامی آنچه پیش تر در اولویت قرار گرفت، مقدمه حل این موضوع بوده است. ما این موضوع را از مسیر معاون اول رئیس جمهور، رئیس جمهور، سازمان اداری و استخدامی برای تثبیت مسائل و سازمان برنامه و بودجه پیگیری کردیم. در حال حاضر هیچ آیتم قانونی اعمال نشده در حقوق وجود ندارد. من از فشارهای اقتصادی و سختی های همکاران آگاه هستم و از روز اول برای بهبود اوضاع تلاش کردم.

وی تصریح کرد: برای حل مسئله معیشت همکاران چند راهکار وجود داشت که در حال پیگیری آن ها هستیم؛ یک، دستور آقای رئیس جمهور در روز 24 آبان است؛ مسئله ما موضوع پرداخت رفاهیات است و این از مواردی بود که در جلسه هفته گذشته در دفتر رئیس جمهور پیگیری کردیم. مسئله دیگر، تأمین منابع مالی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: مدل ایده آل بنده در اداره کتابخانه عمومی، واگذاری همه مسئولیت کتابخانه به کتابدار، در واقع همان مدل مأموریت کتابخانه من، است. همچنین کتابدار باید در منافع مالی کتابخانه بیش از 30 درصد سهیم باشد. کتابخانه در مناطق مختلف اقتضائات متفاوتی دارد و این اقتضائات برنامه های متفاوتی را می طلبد.

وی در خاتمه اظهار داشت: ما در نهاد کتابخانه ها؛ نه کتابدار محور و نه عضو محور عمل می کنیم؛ ما خدمت محور هستیم؛ در خدمت عناصر خدمت شامل کتابخانه، عضو و کتابدار در اولویت هستند. کتابدار باید حالش خوب باشد تا به خوبی خدمت رسانی کند؛ کتابخانه باید فضای خوبی داشته باشد و باید بدانیم که حضور ما با حضور عضو تعریف می شود. این موضوع باید مد نظر قرار گیرد. لذا ما در منظومه مدیریتی مان تلاش می کنیم برای وقوع این اتفاقات نهاد را مکانیزه کنیم تا کارها به صورت فرایندی انجام شود و به نتیجه برسد. در حال حاضر مهم ترین بیزنس در حوزه فرهنگ، آموزش است که بزرگترین گردش های مالی را به خود اختصاص داده است. کتابخانه می تواند بستری برای آموزش باشد و عضو، نهاد و کتابدار، همگی از منافع آن بهره مند شوند. مسئله ما در نهاد توسعه خدمات است. کتابخانه تنها محل عضویت و امانت نیست. در توسعه خدمات کتابخانه، می توان به مباحث مالی نیز توجه کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به لزوم همبستگی بین همکاران، گفت: ما باید نسبت به یکدیگر دلسوزی و رحم داشته باشیم، تا مسائلمان حل شود. من تا زمانی که در این مسئولیت هستم، در تصمیماتی که می گیرم به تک تک شما و نتیجه کارهایی که به شما برمی گردد، فکر می کنم.

مجموعه نهاد، مجموعه ای خدمت محور است/ کتابخانه ها نقطه موثر فضای فرهنگی کشور هستند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 4 =