شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲

در سفر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به استان اصفهان عنوان شد؛

ضرورت مدیریت یکپارچه کتابخانه‌های عمومی اصفهان

سفر مهدی رمضانی دبیرکل نهاد به استان اصفهان

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سفرهای استانی خود که با هدف دیدار با کتابداران و بازدید از کتابخانه های عمومی انجام می شود، شامگاه دوشنبه ۳ مهرماه ۱۴۰۲ به استان اصفهان سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در ابتدای سفر خود به استان اصفهان صبح سه شنبه ۴ مهرماه با حضور در گلستان شهدای اصفهان به شهدای والامقام این استان ادای احترام کرد. 

پرداختن به حوزه کودک و نوجوان ضروری است/ مجموعه نهاد، مجموعه ای خدمت محور است


وی در ادامه با شرکت در برنامه «صبحونه» شبکه استانی اصفهان، گفت: اگر بخواهیم مسئله مطالعه یا خواندن را در کشور پیش ببریم، گریزی نداریم جز اینکه به حوزه کودک و نوجوان بپردازیم و فرزندانمان را کتابخوان کنیم؛ اتصال مدارس و کتابخانه ها، زمینه ساز و پیش برنده این موضوع است.

حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در برنامه صبحونه استان اصفهان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد طی سفر به استان اصفهان میهمان برنامه صبحگاهی شبکه استانی اصفهان با عنوان «صبحونه» شد.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تبریک ایام ماه ربیع و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، در ابتدای این برنامه به معرفی کتاب هایی در حوزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: کتاب «در کمین گل سرخ» به قلم استاد محسن مومنی شریف که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده، اثری جذاب، روان و خوش نوشت درباره شخصیت و زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی است و مطالعه آن را پیشنهاد می کنم. کتاب دیگری درباره شهید صیاد از سوی مرکز اسناد اسلامی منتشر شده که حاوی خاطرات ایشان است؛ با اینکه این کتاب با شهادت ایشان ناقص ماند، مجموعه ای خواندنی است که خواندن آن را به جوانان پیشنهاد می کنم. ما باید قدر آدم های بزرگ کشورمان را، در حوزه های مختلف، بیشتر بدانیم.
مهدی رمضانی در خصوص وضعیت سرانه مطالعه در ایران، گفت: صحبتی که در مورد سرانه مطالعه می شود؛ پیچیده است. ما در نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حال کار روی موضوع خواندن هستیم که متفاوت با مطالعه است. واقعیت این است که بحث سرانه، بحث دقیقی نیست؛ آخرین آماری که از سوی همکاران سازمان صداوسیما بررسی و اعلام شده، حاکی از آن است که به طور میانگین هر ایرانی ۳۳ دقیقه در روز مطالعه می کند.

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم در بحث کتاب، موضوع گردش مالی و تعداد عناوین منتشره است. در سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در ایران منتشر شد که اگر کتاب های تجدید چاپ، کمک درسی و ادعیه را از این مجموعه کنار بگذاریم، باز هم تعداد قابل توجهی کتاب منتشر شده است؛ زمانی که این تعداد را در تیراژ منتشره و میانگین قیمت ضرب می کنیم، گردش مالی بزرگی را نشان می دهد. بنابراین گردش مالی در بازار کتاب، بیانگر به فروش رسیدن و خوانده شدن کتاب های منتشر شده است. علاوه بر این حوزه امانت کتاب نیز وضعیت مشابهی دارد. بر اساس آمار، به طور میانگین ماهانه حدود ۲۰۰ هزار کتاب امانت داده می شود.
رمضانی ادامه داد: در کژتابی های مسئله مطالعه، ذهنیت ما این است که غربی ها بیش از ما اهل مطالعه هستند؛ در صورتی که بر اساس آمار غربی ها، شرقی ها کتابخوان تر هستند؛ در واقع کتابخوان ترین مردم در هند، تایلند و کشورهای آسیایی هستند.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: در حال حاضر ما از مطالعه صرفا کتاب به سمت خواندن مواد خواندنی حرکت کرده ایم؛ یعنی خواندن تنها به کتاب محدود نمی شود. تفاوتی بین خواندن و مطالعه وجود دارد. بحمدالله سند ملی خواندن در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده و انشاالله به شورای عالی انقلاب فرهنگی راه می یابد تا ما مسئله خواندن را در کشور پیگیری کنیم.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مسئله خواندن را در کشور حل کنیم، باید بین مدارس و موضوع خواندن ارتباط برقرار کنیم و انشاءالله دانش آموزان ما در مدارس، فرصت خواندن داشته باشند.
مهدی رمضانی با اشاره به تولیدات مربوط به حوزه کودک و نوجوان، اظهار داشت: حجم تولیدات در حوزه کودک بسیار بالا است و در واقع رده کودک، از پرتولیدترین رده های کتاب محسوب می شود؛ اما متاسفانه در رده نوجوان بسیار ضعیف و فقیر هستیم. معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به عنوان سیاستگذار این حوزه و ما نیز در نهاد کتابخانه ها به عنوان یک مصرف کننده بزرگ به دنبال اصلاح مسئله و افزایش حجم تولیدات در حوزه نوجوان هستیم. ناشران و نویسندگان عزیز هم باید به این موضوع اهتمام داشته باشند. ما اگر بخواهیم مسئله مطالعه یا خواندن را در کشور پیش ببریم، گریزی نداریم جز اینکه به حوزه کودک و نوجوان بپردازیم و فرزندانمان را کتابخوان کنیم. اتصال مدارس و کتابخانه ها، زمینه ساز و پیش برنده این موضوع است. بچه ها پیش از رفتن به مدرسه، زمانی که تنها در کانون خانواده هستند، نسبت به زمانی که وارد مدرسه می شوند، بیشتر به کتاب خواندن اهتمام دارند؛ چراکه فرایند تحصیلی ما کودک را به سمت مطالعه آزاد سوق نمی دهد. کودک باید در مدرسه آموزش ببیند که چطور کتاب بخواند، تندخوانی کند، به محتوا برسد و باید بیاموزد که برای تکمیل اطلاعات خود به سراغ کتاب غیردرسی برود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به وضعیت کتابخانه های عمومی گفت: یکی از چیزهایی که مایه افتخار است، این است که ما شبکه کتابخانه ای گسترده ای در کشور داریم و از این لحاظ در منطقه اول، در آسیا در بین چند کشور اول و در دنیا در بین ۲۰ کشور برتر هستیم و این ها به برکت انقلاب بوده است. این شبکه دسترسی مردم را به کتاب آسان تر می کند. البته تا نقطه مطلوب، ایده آل و استاندارد هنوز فاصله هست اما از بسیاری از کشورها در وضعیت بهتری هستیم. امیدوارم به روزی برسیم که کتاب مسئله و دغدغه ما شود؛ آن نقطه، نقطه مطلوب است. مهدی رمضانی با اشاره به پرمخاطب ترین منابع، اظهار داشت: در حوزه فروش و همچنین امانت کتاب، پرمخاطب ترین رده، رده کودک و نوجوان و پس از آن رده های ادبیات، روانشناسی، شعر و داستان است. رمضانی در خاتمه مطالعه کتاب «خانوم ماه» از انتشارات به نشر، که روایتی جذاب از همسر شهید شیرعلی نیا از زندگی با این شهید است، را پیشنهاد کرد.


مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه این سفر به دیدار کتابداران استان اصفهان رفت و ضمن بیان نکاتی در خصوص مشکلات و مسائل پیش روی نهاد پاسخگوی سوالات آنان شد. 

مجموعه نهاد، مجموعه ای خدمت محور است/ کتابخانه ها نقطه موثر فضای فرهنگی کشور هستند

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تبریک فرارسیدن ایام ماه ربیع و ابراز خرسندی از حضور در جمع همکاران، اظهار داشت: به اعتقاد من برای حل مشکلات راهی به جز گفتگو وجود ندارد و اگر بتوانیم منطق، اخلاق و آداب گفتگو را رعایت کنیم، در سخت ترین شرایط قادر به گفتگو خواهیم بود. در دنیا هیچ چیز با حرکات و اقدامات سخت تغییر نکرده است و مرور نسخه های جهانی همچون فضای بیداری اسلامی، حوادث افغانستان، عراق و ... مبین این موضوع است. ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی که مدعی هستیم آدم هایی فرهنگی مجهز به ابزار فرهنگی هستیم، باید رفتارمان، رفتاری معقول باشد. البته بخشی از قضاوت های ما به اطلاعات ناقص و فضاسازی های صورت گرفته بر می گردد و باعث سوء تفاهم می شود. باید با کم کردن فاصله ها، نزدیک کردن ذهن ها و حل موانع، برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کنیم. سعی من ایجاد چنین فضایی در نهاد بوده است.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات موجود، گام اول اثبات اهمیت کتابخانه عمومی به محیط پیرامون است. اگر کتابخانه عمومی دچار تعطیلی شد و مردم سراغش را گرفتند، آن زمان است که می توانیم بگوییم دستگاه موثری هستیم. به اعتقاد من کتابخانه نقطه موثر و مفیدی در فضای فرهنگی کشور است. بنابراین اولین اقدام ما باید این باشد که مسئله کتابخانه را به مسئله کشور تبدیل کنیم. در کمتر از دو سالی که به عنوان دبیرکل نهاد فعالیت می کنم، در این مسیر گام برداشتم و قاطعانه می گویم که طی این مدت بسیاری از اعضای دولت نسبت به مسئله کتابخانه شناخت پیدا کردند. گام دوم در رفع مشکلات، این است که بدانیم چه جایی کار می کنیم. ما در گسترده ترین شبکه فرهنگی کشور، که در منطقه اول، در آسیا در بین ۵ کشور اول و در دنیا در بین ۲۰ کشور برتر قرار دارد، کار می کنیم. بنابرین باید به نقاط قوت خود آگاه باشیم و آن را بیش از پیش معرفی کنیم. تا زمانی که ما را نشناسند، نمی توانند مشکلات ما را حل کنند.

رمضانی با اشاره به مبانی قانون نهاد، گفت: مبانی قانونی نهاد به دو بخش تقسیم می شود؛ نخست، قانون تأسیس نهاد کتابخانه ها است؛ درست است که این قانون سال ۱۳۸۲ احیا و منجر به تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی شد اما ریشه در قانون انجمن سلطنتی کتابخانه های عمومی که در سال ۱۳۴۴ تصویب شد، دارد. بنابراین کتابخانه عمومی، مکانی ریشه دار است و شما باید به این موضوع آگاه باشید. بحث اصلاح قانون در کمیسیون به تصویب رسیده و در نوبت تصویب صحن مجلس قرار دارد. ما تلاش کردیم که این قانون در بین قوانین اولویت دار برای تصویب قرار گیرد و کماکان این موضوع را پیگیری می کنیم. در حالی که برای به نتیجه رسیدن قانون تلاش می کنیم، به دنبال اصلاح آیین نامه اجرایی رفتیم که باید در کمیسیون فرهنگی دولت اتفاق بیفتد. اقدامات لازم انجام شد و نسخه نهایی با امضای وزیر برای تأیید نهایی نزد رئیس کمیسیون است.

وی ادامه داد: نکته بعد فعال کردن هیئت امنای نهاد کتابخانه ها به عنوان رکن قانونگذاری است و اینکه در جریان مسائل ما قرار بگیرند؛ طبق قانون سالانه باید ۴ جلسه هیئت امنا تشکیل شود که سال ۱۴۰۱، اولین سالی بود که پس از ۱۰ سال، این جلسات منظم تشکیل شد.

رمضانی از پیگیری نکات مالی و ساختاری نهاد در اصلاح قانون تأسیس و آیین نامه اجرایی خبر داد و گفت:  موضوعی در سازمان اداری و استخدامی، که بر بحث نیروی انسانی هم اثر داشت به تصویب نرسیده بود که پس از پیگیری هایی که طی دو سال گذشته انجام شد، در یک ماهه اخیر تقریبا به سرانجام رسید. مسئله دیگر ما، موضوع معیشت و حقوق پرسنل است که تمامی آنچه پیش تر در اولویت قرار گرفت، مقدمه حل این موضوع بوده است. ما این موضوع را از مسیر معاون اول رئیس جمهور، رئیس جمهور، سازمان اداری و استخدامی برای تثبیت مسائل و سازمان برنامه و بودجه پیگیری کردیم. در حال حاضر هیچ آیتم قانونی اعمال نشده در حقوق وجود ندارد. من از فشارهای اقتصادی و سختی های همکاران آگاه هستم و از روز اول برای بهبود اوضاع تلاش کردم.

وی تصریح کرد: برای حل مسئله معیشت همکاران چند راهکار وجود داشت که در حال پیگیری آن ها هستیم؛ یک، دستور آقای رئیس جمهور در روز ۲۴ آبان است؛ مسئله ما موضوع پرداخت رفاهیات است و این از مواردی بود که در جلسه هفته گذشته در دفتر رئیس جمهور پیگیری کردیم. مسئله دیگر، تأمین منابع مالی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: مدل ایده آل بنده در اداره کتابخانه عمومی، واگذاری همه مسئولیت کتابخانه به کتابدار، در واقع همان مدل مأموریت کتابخانه من، است. همچنین کتابدار باید در منافع مالی کتابخانه بیش از ۳۰ درصد سهیم باشد. کتابخانه در مناطق مختلف اقتضائات متفاوتی دارد و این اقتضائات برنامه های متفاوتی را می طلبد.

وی در خاتمه اظهار داشت: ما در نهاد کتابخانه ها؛ نه کتابدار محور و نه عضو محور عمل می کنیم؛ ما خدمت محور هستیم؛ در خدمت عناصر خدمت شامل کتابخانه، عضو و کتابدار در اولویت هستند. کتابدار باید حالش خوب باشد تا به خوبی خدمت رسانی کند؛ کتابخانه باید فضای خوبی داشته باشد و باید بدانیم که حضور ما با حضور عضو تعریف می شود. این موضوع باید مد نظر قرار گیرد. لذا ما در منظومه مدیریتی مان تلاش می کنیم برای وقوع این اتفاقات نهاد را مکانیزه کنیم تا کارها به صورت فرایندی انجام شود و به نتیجه برسد. در حال حاضر مهم ترین بیزنس در حوزه فرهنگ، آموزش است که بزرگترین گردش های مالی را به خود اختصاص داده است. کتابخانه می تواند بستری برای آموزش باشد و عضو، نهاد و کتابدار، همگی از منافع آن بهره مند شوند. مسئله ما در نهاد توسعه خدمات است. کتابخانه تنها محل عضویت و امانت نیست. در توسعه خدمات کتابخانه، می توان به مباحث مالی نیز توجه کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به لزوم همبستگی بین همکاران، گفت: ما باید نسبت به یکدیگر دلسوزی و رحم داشته باشیم، تا مسائلمان حل شود. من تا زمانی که در این مسئولیت هستم، در تصمیماتی که می گیرم به تک تک شما و نتیجه کارهایی که به شما برمی گردد، فکر می کنم.


دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سفر استانی خود به اصفهان با حضور در نشست منطقه ای روسای شهرستان های ۳ استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری ضمن تشریح نقش نهاد در فضای فرهنگی کشور با حاضران در این نشست به تبادل نظر پرداخت. محمدعلی میرزایی مدیرکل امور استان ها در این نشست که برای اولین بار در نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود، خواستار هماهنگی روسای شهرستان ها به عنوان مجری سیاست های مدیریتی با اهداف و رویکردهای کلان نهاد شد.

پرداختن به حوزه کودک و نوجوان ضروری است/ مجموعه نهاد، مجموعه ای خدمت محور است


پرداختن به حوزه کودک و نوجوان ضروری است/ مجموعه نهاد، مجموعه ای خدمت محور است

دبیرکل نهاد همچنین شامگاه سه شنبه ۴ مهرماه ضمن حضور بر مزار شهید محسن حججی و تجدید بیعت با آرمان های شهدا، با خانواده این شهید دیدار و گفت و گو کرد.

در این مراسم مادر شهید محسن حججی ضمن خیرمقدم به حضار گفت: محسن همیشه کتاب شهدا را به خانه می‌آورد به من و خواهرانش توصیه می‌کرد که بخوانیم. حتی نذر کتاب می‌کرد و روی مزار شهدا می‌گذاشت تا جوانان بخوانند. اواخر زندگی‌اش ماشینش را پر از کتاب کرده بود و برایش نذر کرده بود. او علاقه‌مند به کتابخوانی بود و به ما نیز توصیه به مطالعه می‌کرد.
این مادر شهید بیان کرد: او هر روز دست من و پدرش را می‌بوسید. محسن چون خودش را جلوی من و پدرش کوچک می‌کرد و به زمین می‌انداخت و پای من و پدرش را در آخرین دیدارش بوسید، خدا به او عزت و مقام داد. او یک جوان دهه هفتادی بود که نه امام را و نه انقلاب را دیده بود.

در ادامه مهدی رمضانی اظهار کرد: شهید حججی ویژگی‌های متعدد و گسترده ای دارد و یکی از شاخص‌ترین‌ آنها اثرگذاری است که رهبر انقلاب هم بارها در مورد این موضوع صحبت کرده اند. او با صعودش در جریان این شهادت، با سرداران هم‌سطح شد. توفیق شهید حججی نسبت به دیگر شهدا متفاوت است. او علاوه بر اینکه خودش به شهادت رسید، منشائی برای باز شدن راه و فضا برای دیگران شد. در حوزه کتاب هم همان طور که شما گفتید؛ فعال بودند و با انتشارات شهید کاظمی همکاری می کردند.

دبیرکل نهاد کتابخانه ها ادامه داد: یک توفیقی هم شما و پدرشان داشتید، در پایمردی در دفاع از انقلاب در فراز و فرودهایی که در این سال ها پدید آمد بود. که این موضوع هم بسیار ارزشمند است.
رمضانی توجه به وصیت نامه شهید حججی را مهم دانست و گفت: فرازهایی که در وصیت نامه ایشان است، که باید به آن توجه کرد. پیش بینی هایی که در مورد اسرائیل انجام می دهد و پای انقلاب ایستادنش ارزشمند و منحصر به فرد است.

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد نیز در این دیدار، در خصوص جایگاه شهدا در بیان امام خمینی(ره) بیان کرد: امام خمینی در زمان جنگ فرمودند: «شهید نظر می‌کند به وجه الله.» این جمله برخاسته از گرایش‌های فلسفی-عرفانی امام بود و این پرسش مطرح می‌شد که مگر خداوند صورت و جسم دارد که کسی بخواهد به وجه او نگاه کند. در پاسخ به این پرسش بعضی از صاحب‌نظران با استناد به آیه ۹ سوره انسان «إنما نطعمکم لوجه الله» به این نتیجه رسیدند که وجه الله در این آیه منظور ابزار تقرب به خداست. در این جمله حضرت امام نیز شهید در واقع ابزار تقرب الهی است.
او ادامه داد: شهید شما و همه شهدای مدافع حرم یک بار دیگر به ما آموختند که با پایان جنگ در باغ شهادت بسته نمی‌شود به شرط اینکه به مقام تقرب رسیده باشیم.


مهدی رمضانی در پایان این سفر از کتابخانه شیخ بهایی نجف آباد بازدید و با کتابداران این کتابخانه گفت گو کرد.

پرداختن به حوزه کودک و نوجوان ضروری است/ مجموعه نهاد، مجموعه ای خدمت محور است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 5 =