چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری:

تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری از تمرکز این مجموعه بر حوزه کودک و نوجوان خبر داد و گفت: نهاد در راستای نهادینه سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی تمرکز خود را بر حوزه کودک و نوجوان متمرکز کرده و در همین راستا اقدامات چهارگانه ای را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی سفر به استان چهارمحال و بختیاری، ۵ مهرماه ۱۴۰۲ با حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد دیدار و گفتگو کرد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار با اشاره به تمرکز کتابخانه‌های عمومی بر گروه سنی کودک و نوجوان، اظهار داشت: نهاد در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی تمرکز خود را بر حوزه کودک و نوجوان قرار داده و در همین راستا اقدامات چهارگانه‌ای را با عنوان «هدهد سفید» در دستور کار قرار داده است که شامل کتابخانه‌های ویژه کودک و نوجوان، جایزه کتابخوانی، برنامه تلویزیونی و کتاب است.
وی زنگ کتابخوانی که از سالها قبل مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده را اقدام موثری برای اتصال قشر کودک و نوجوان به حوزه کتاب دانست و گفت: اگر بخواهیم مسأله گرایش این قشر به کتابخوانی حل شود باید فعالیت های خود را از طریق مدارس تقویت کنیم.
رمضانی یادآور شد: در حوزه نوجوان نیز از حیث محتوا در همه محصولات فرهنگی نظیر موسیقی، فیلم و کتاب دچار ضعف هستیم اما برای رفع آن اقداماتی در حال انجام است.

تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است


وی با اشاره به وجود سه هزار و ۸۰۰ باب کتابخانه عمومی در کشور، اظهار داشت: هفت هزار و ۵۰۰ نفر در کتابخانه ها مشغول به کار هستند و ۵۵ میلیون جلد کتاب در این کتابخانه ها به اعضا ارائه می‌شود.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی پس از مساجد و مدارس، سومین شبکه گسترده فرهنگی کشور به شمار می روند و از حیث گستردگی در کشورهای منطقه و جهان اسلام پیشرو و در بین پنج کشور برتر آسیا و ۲۰ کشور برتر جهان هستیم.
وی جشنواره کتابخوانی رضوی را از مهمترین فعالیت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور عنوان کرد و گفت: این جشنواره با حضور بیش از یک میلیون شرکت کننده بزرگترین رویداد کتابخوانی کشور به شمار می رود.کتاب در کشور مظلوم است.عضو شورای فرهنگ عمومی در پایان تصریح کرد: اقبال مردم به کتابخوانی در سال های اخیر امیدوارکننده و رو به افزایش است.

تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام اظهار داشت: اگرچه کتاب در کشور مظلوم است اما گاهی امیدهایی ایجاد می شود و چشم انداز بهتری را شاهد هستیم. انقلاب اسلامی، فرصت ها و عرصه های بسیار را ایجاد کرده تا در سایه آن به تقویت فرهنگ خود اقدام کنیم اما این مهم بخوبی محقق نشده و در این میان همه دستگاه ها مقصر هستند.
امام جمعه شهرکرد بیان داشت: هر یک از مسئولان و بخش های جامعه باید به نوبه خود تلاش کنند و دست جامعه را در دست کتاب قرار دهند.
نکونام با تاکید بر لزوم تدوین کتاب های جذاب، پرمحتوا و مفید، اظهار داشت: تجربه ثابت کرده کتاب های پرمحتوا و فاخر همواره با استقبال مخاطبان روبه رو شده است؛ از همین رو می توان گفت یکی از علت های اینکه کتابخوانی کاهش یافته، نبود کتاب های فاخر و جذاب است.
وی بهترین الگو در حوزه کتابخوانی را رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: به روز بودن، جامع بودن و اشراف رهبر معظم انقلاب به همه امور نتیجه مطالعه کتاب است.
نکونام پیشنهاد داد تا کارگروهی از افراد موثر و توانمند در امور اجرایی تشکیل شود تا با بررسی راهکارها و آسیب‌های حوزه کتاب، مشکلات این حوزه برطرف شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 1 =