دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

مروری بر سفر دبیرکل نهاد به استان چهارمحال و بختیاری؛

تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است/ از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم

سفر مهدی رمضانی به چهارمحال و بختیاری

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ۵ مهر ماه به منظور بررسی عملکرد استان چهارمحال و بختیاری و دیدار با کتابداران به این استان سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد ۵ مهر ماه به منظور بررسی عملکرد استان چهارمحال و بختیاری و دیدار با کتابداران به این استان سفر کرد. دیدارهایی با نماینده ولی فقیه، استاندار، خانواده شهید، کتابداران و اصحاب رسانه و همچنین حضور در برنامه صبحگاهی «زیر یک سقف» شبکه استانی چهارمحال و بختیاری و بازدید از کتابخانه عمومی حافظ و مجتمع فرهنگی - رسانه‌ای اتفاق شهرکرد، از برنامه های این سفر بود.


تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی سفر به استان چهارمحال و بختیاری، ۵ مهرماه ۱۴۰۲ با حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار با اشاره به تمرکز کتابخانه‌های عمومی بر گروه سنی کودک و نوجوان، اظهار داشت: نهاد در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی تمرکز خود را بر حوزه کودک و نوجوان قرار داده و در همین راستا اقدامات چهارگانه‌ای را با عنوان «هدهد سفید» در دستور کار قرار داده است که شامل کتابخانه‌های ویژه کودک و نوجوان، جایزه کتابخوانی، برنامه تلویزیونی و کتاب است.

وی زنگ کتابخوانی که از سالها قبل مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده را اقدام موثری برای اتصال قشر کودک و نوجوان به حوزه کتاب دانست و گفت: اگر بخواهیم مسأله گرایش این قشر به کتابخوانی حل شود باید فعالیت های خود را از طریق مدارس تقویت کنیم.

رمضانی یادآور شد: در حوزه نوجوان نیز از حیث محتوا در همه محصولات فرهنگی نظیر موسیقی، فیلم و کتاب دچار ضعف هستیم اما برای رفع آن اقداماتی در حال انجام است.


وی با اشاره به وجود سه هزار و ۸۰۰ باب کتابخانه عمومی در کشور، اظهار داشت: هفت هزار و ۵۰۰ نفر در کتابخانه ها مشغول به کار هستند و ۵۵ میلیون جلد کتاب در این کتابخانه ها به اعضا ارائه می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی پس از مساجد و مدارس، سومین شبکه گسترده فرهنگی کشور به شمار می روند و از حیث گستردگی در کشورهای منطقه و جهان اسلام پیشرو و در بین پنج کشور برتر آسیا و ۲۰ کشور برتر جهان هستیم.

وی جشنواره کتابخوانی رضوی را از مهمترین فعالیت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور عنوان کرد و گفت: این جشنواره با حضور بیش از یک میلیون شرکت کننده بزرگترین رویداد کتابخوانی کشور به شمار می رود.کتاب در کشور مظلوم است.عضو شورای فرهنگ عمومی در پایان تصریح کرد: اقبال مردم به کتابخوانی در سال های اخیر امیدوارکننده و رو به افزایش است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام اظهار داشت: اگرچه کتاب در کشور مظلوم است اما گاهی امیدهایی ایجاد می شود و چشم انداز بهتری را شاهد هستیم. انقلاب اسلامی، فرصت ها و عرصه های بسیار را ایجاد کرده تا در سایه آن به تقویت فرهنگ خود اقدام کنیم اما این مهم بخوبی محقق نشده و در این میان همه دستگاه ها مقصر هستند.

امام جمعه شهرکرد بیان داشت: هر یک از مسئولان و بخش های جامعه باید به نوبه خود تلاش کنند و دست جامعه را در دست کتاب قرار دهند.

نکونام با تاکید بر لزوم تدوین کتاب های جذاب، پرمحتوا و مفید، اظهار داشت: تجربه ثابت کرده کتاب های پرمحتوا و فاخر همواره با استقبال مخاطبان روبه رو شده است؛ از همین رو می توان گفت یکی از علت های اینکه کتابخوانی کاهش یافته، نبود کتاب های فاخر و جذاب است.

وی بهترین الگو در حوزه کتابخوانی را رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: به روز بودن، جامع بودن و اشراف رهبر معظم انقلاب به همه امور نتیجه مطالعه کتاب است.

نکونام پیشنهاد داد تا کارگروهی از افراد موثر و توانمند در امور اجرایی تشکیل شود تا با بررسی راهکارها و آسیب‌های حوزه کتاب، مشکلات این حوزه برطرف شود.


اهتمام فضای آموزشی کشور به مسئله مطالعه آزاد، کم است

دبیرکل نهاد در ادامه برنامه های سفر به استان چهارمحال و بختیاری میهمان برنامه صبحگاهی شبکه استانی چهارمحال و بختیاری با عنوان «زیر یک سقف» شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سرانه مطالعه در کشور ما پایین است، اظهار داشت: با توجه به پیشینه فرهنگی و تمدنی ما، انتظار از مردم برای مطالعه و مراجعه به کتاب، انتظار بالایی است؛ اما اینکه بگوییم مردم ما اساسا کتاب نخوان هستند، خودتحقیری است. آمار و ارقام موید این است که مردم حد متوسطی از مراجعه به کتاب و مواد خواندنی دارند. بر اساس آخرین آمار که بر اساس پژوهشی از سوی مرکز پژوهش صدا و سیما، اعلام شد، سرانه مطالعه برای هر ایرانی ۳۳ دقیقه است. همچنین اعداد و ارقام موجود در حوزه تولید و نشر کتاب در سال گذشته مبین این است که ایرانیان به کتاب و مطالعه اقبال دارند. در فضای ذهنی ما این تصور وجود دارد که غربی ها بیش از ما کتابخوان هستند، اما بر اساس آمارهایی که از سوی غربی ها ارائه شده، مردمان مشرق زمین کتابخوان تر هستند و ما نیز در همین فضا هستیم.


رمضانی در خصوص میزان اقبال کودکان و نوجوانان به کتاب، گفت: بحمدالله اهتمام خانواده ها به موضوع انس کودک با کتاب بسیار است و کودک تا پیش از ورود به فضای مدرسه، عموما کتابخوان تر است. رده موضوعی کودک و نوجوان، رده پرامانتی در کتابخانه های عمومی است؛ علاوه بر این در فضای نشر کشور نیز، رده پرفروشی است و پس از حوزه آموزشی، اولین رده پرفروش و پرمخاطب محسوب می شود. اهتمام ما در فضای آموزشی کشور به مسئله مطالعه آزاد، کم است؛ با وجود اینکه مقام معظم رهبری سال ها پیش بر وجود زنگ مطالعه در مدارس تأکید کردند تا بچه ها در حین آموزش های درسی، به کتاب غیردرسی نیز مراجعه داشته باشند، متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است. بنا این بود که کتاب های درسی دانش آموزان را به منابع غیردرسی و دامنه گسترده ای از مطالعه آزاد ارجاع دهد که متاسفانه این اتفاق کم شده است. هرچند که مطالعه درسی نیز مطالعه محسوب می شود اما برای اینکه دامنه اطلاعات، دامنه لغات و دامنه مراجعه به کتاب افزایش یابد، باید بیشتر کار کنیم. مسئله خواندن و مطالعه در کشور با ورود آموزش و پرورش به این موضوع و روند آموزشی مبتنی بر مراجعه به کتاب های غیردرسی مرتفع خواهد شد. علاوه بر این، دانش آموزان باید مهارت های خواندن از جمله انتخاب کتاب خوب، شیوه های سیر مطالعاتی، تندخوانی و ... را در مدرسه آموزش ببینند. ما به عنوان متصدی این موضوع، در سطوح عالی پیگیر این مسئله هستیم.

اهتمام فضای آموزشی کشور به مسئله مطالعه آزاد، کم است


وی تصریح کرد: وقتی کتابخوانی رواج پیدا می کند که کتاب و مراجعه به آن، مسئله شود. خانواده، اصلی ترین جامعه ای است که شخصیت کودک در آن شکل می گیرد. اساسا وقتی اعضای خانواده به مطالعه اهتمام داشته باشند، این موضوع در مسیر تربیتی کودک اثرگذار خواهد بود.

رمضانی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که مراجعه ما عموما به تاریخ شفاهی و روایت بیشتر است؛ اگر به جای تاریخ شفاهی، کتاب محل رجوع باشد، آن زمان است که کتاب و مطالعه مسئله می شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در انتهای برنامه، مطالعه مجموعه «روزگاران» منتشر شده از سوی انتشارات روایت فتح که به معرفی اقشار درگیر در جنگ، از جمله زنان خرمشهری، می پردازد و نیز کتاب «فرنگیس» نوشته مهناز فتاحی که روایت خاطرات فرنگیس حیدرپور در مواجهه با سربازان عراقی است، را پیشنهاد کرد.


استاندار چهارمحال و بختیاری: ضرورت تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی استان

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری

مهدی رمضانی در ادامه با غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به سبب موقعیت جغرافیایی کوهستانی نیاز به کتابخانه های سیار برای نقاط شهری، به ویژه روستایی و عشایری دارد و انتظار می رود کتابخانه های عمومی و سایر دستگاه های مرتبط در این خصوص مشارکت کنند.

حیدری یادآور شد: کتابخانه های موجود نیز نیاز به تعمیر و تجهیز بیشتری دارد. چهارمحال و بختیاری ظرفیت های فرهنگی بیشماری دارد، اما متاسفانه متناسب با این ظرفیتها، زیرساخت لازم شکل نگرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی این استان اظهار داشت: در حالی که سال ها است که زمین کتابخانه مرکزی استان تامین شده اما به سبب نبود اعتبارات لازم این طرح هنوز اجرایی نشده است. وزیر نفت قول داده است که اعتبار مورد نیاز این طرح را تامین کند که برای این موضوع می بایست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری و مشارکت کند.

همچنین مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این دیدار اظهار داشت: در ۲ سال اخیر اقدامات شاخص و قابل توجهی در حوزه کتابخانه های عمومی شکل گرفته که این اقدامات هم در حوزه عمرانی و زیرساختی و هم در بعد نرم‌افزاری مشهود است. تمام طرح های دارای پیشرفت اجرایی ۵۰ درصد و حتی کمتر در حال حاضر فعال است و در اعتبارات سفر رئیس‌جمهور گنجانده شده است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم نسل جدید کتابخانه های عمومی در حال توسعه است و در حال حاضر در بسیاری از کتابخانه های مرکزی سراسر کشور ۶۰ عنوان خدمت ارائه می شود.

رمضانی با بیان اینکه ۱۱ شهر چهارمحال و بختیاری فاقد کتابخانه است، اظهار داشت: این استان از نعمت کتابخانه مرکزی هم بی بهره است و باید تلاش کرد تا این فضا در استان ایجاد شود.

وی با تأکید بر تشکیل به موقع جلسات انجمن کتابخانه های عمومی در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: تشکیل انجمن به ریاست استاندار موجب پیشرفت حوزه کتابخانه‌های عمومی استان خواهد شد.


از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم

دبیرکل نهاد طی سفر به استان چهارمحال و بختیاری با کتابداران این استان نیز دیدار و گفتگو کرد.

مهدی رمضانی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: به اعتقاد من ما برای همدل شدن و پیشبرد امور نهاد به گفتگو نیاز داریم. کتابخانه، به عنوان محل مواجهه شما با اعضا، نقطه مهم و مؤثری است و شما می توانید پیشبرنده باشید. اثربخش بودن الزاماتی دارد که برای پیشرفت کار باید آنها را دنبال کرد. در مدیریت نهاد کتابخانه ها بر اساس شناخت و اشرافی که داریم، مجموعه ای از مسائل کتابخانه های عمومی را احصا کرده و تمرکز خود را بر پیشبرد آنها معطوف کرده ایم. یکی از مهم ترین اولویت ها در این دوره مدیریتی، شناساندن موقعیت کتابخانه عمومی و ساختار اداره این مراکز در مجموعه مدیریتی کشور و نیز به مردم بوده و بحمدالله توفیقاتی در این حوزه حاصل شده است. تولید انیمیشن «آقا و خانم کتابدار» و پخش از شبکه پویا، برنامه «هدهد سفید» در شبکه پویا، طرح اخبار کتابخانه های عمومی در برنامه «ایران من» شبکه یک سیما، توجه رسانه های برخط و مکتوب و نیز توجه مسئولین به موضوع کتابخانه عمومی، از توفیقات این مسیر بوده است که به پیشبرد مسائل کتابخانه های عمومی کمک می کند. در حال حاضر پروژه های عمرانی کتابخانه های عمومی در سفرهای آقای رئیس جمهور مورد توجه قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: به لحاظ پیگیری برای حل مسائل نهاد، اصلاح قانون تأسیس، اصلاح آیین نامه اجرایی و تشکیل منظم جلسات هیئت امنا، برای ما اولویت داشت. اصلاح قانون در کمیسیون فرهنگی مجلس به تصویب رسید و در نوبت طرح در صحن است؛ اصلاح آیین نامه اجرایی در جلسات کارشناسی کمیسیون فرهنگی-اجتماعی دولت به تصویب رسیده و در نوبت صحن کمیسیون قرار دارد تا پس از آن به صحن هیئت دولت راه یابد؛ جلسات هیئت امنا نیز در سال ۱۴۰۱ طبق قانون به صورت فصلی برگزار شد که نتیجه آن مصوبات اثرگذاری در موضوعات مختلف نهاد بوده است. در موضوعات قانونی نیز مباحث مختلفی از جمله ساختار، منابع مالی، نحوه اداره نیروی انسانی و... لحاظ شده و با این اصلاحات، مسائل موجود رفع خواهد شد. علاوه بر این، در حال پیشبرد مجموعه ای از مصوبات در دولت هستیم که بخشی مربوط به مسائل داخلی نهاد و بخشی مربوط به دسترسی به کتاب بر اساس دستور آقای رئیس جمهور است که امیدواریم تا پیش از هفته کتاب در دولت به تصویب برسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بحث منابع مالی نهاد را موضوعی جدی و حائز اهمیت دانست و گفت: منابع مالی تبعات متعددی بر سطوح و شئون نهاد دارد که بخش عمده آن در قالب قانون و بخش دیگری در قالب آیین نامه اجرایی و نیز از مسیری اختصاصی در دولت از طریق معاون اول رئیس جمهور، در حال پیگیری است.

وی گفت: برای پیشبرد امور نهاد، فضای ذهنی ما باید به یکدیگر نزدیک باشد. به اعتقاد من غالب همکاران ما انسان هایی فرهیخته و خدوم هستند که باید ویترین دار کتابخانه های عمومی باشند. در فضای همدلی، هم افزایی و کم شدن فاصله ها به نتیجه خواهیم رسید. به اعتقاد من فاصله ای بین کتابدار، نیروی ستادی، روسای شهرستان ها و ... نیست و فاصله انداختن بین این سطوح به ضرر نهاد خواهد بود.

از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم


دیدار دبیرکل نهاد با مادر ۲ شهید دفاع مقدس در سفر به استان چهارمحال و بختیاری

تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است/ از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم

تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است/ از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم


بازدید دبیرکل نهاد از «کتابخانه عمومی حافظ» و «مجتمع فرهنگی - رسانه‌ای اتفاق» شهرکرد

تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است/ از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم

تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است/ از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم


دیدار و گفت و گوی دبیرکل نهاد با اصحاب رسانه استان چهارمحال و بختیاری

تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است/ از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم

تمرکز کتابخانه های عمومی کشور بر حوزه کودک و نوجوان است/ از نقاط قوت دفاع و برای رفع ایرادات تلاش کنیم

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 3 =