شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸

با هدف شرکت در همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» صورت گرفت؛

میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ۵ چهره کتابخانه‌ای از ۳ قاره جهان

مهمانان خارجی همایش بین المللی

۵ چهره برجسته بین المللی کتابخانه ای از ۳ قاره جهان با دعوت نهاد کتابخانه های عمومی کشور به کشورمان سفر کرده اند تا ضمن حضور در همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با تازه ترین دستاوردها و خدمات کتابخانه های عمومی در ایران آشنا شوند.

به گزارش پایگاه  اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ۵ چهره برجسته بین‌المللی که به همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» دعوت شده اند، روز گذشته ۲۱ مهرماه وارد ایران شدند.

میخائیل دیمیتریوویچ آفانسییف از روسیه، رشیده بوالحسن از مالزی، جورج مویزز کرول دو پرادو از برزیل، او. اِن. چوبِی از هند و علی فؤاد کارتال از ترکیه با حضور در ایران ضمن حضور در همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» از کتابخانه های عمومی بازدید و با خدمات متنوع کتابخانه‌ای در کشورمان آشنا می‌شوند.

میزبانی نهاد از ۵ چهره کتابخانه‌ای از ۳ قاره

بر این اساس میخائیل دیمیتریوویچ آفانسییف یکی از مهمانان ایران در این همایش رئیس انجمن کتابخانه‌های روسیه است که دکترای علوم تربیتی و آموزشی دارد و رئیس کتابخانه ملی تاریخ روسیه است. این چهره برجسته علم اطلاع و دانش‌شناسی همچنین عضو کمیسیون سیاستگذاری در امور فرهنگی دولت و عضو شورای فرهنگی-هنری ریاست جمهوری روسیه است و در کارنامه فعالیت خود انتشار بیش از ۱۰۵ کتاب و مقاله نیز دارد.

میزبانی نهاد از ۵ چهره کتابخانه‌ای از ۳ قاره

همچنین رشیده بوالحسن که دکتری سیستم‌های اطلاعاتی دارد از جمله چهره‌های برجسته کشور مالزی است. او مشاور وزیر گردشگری، صنایع خلاقانه و هنرهای نمایشی ایالت ساراواک است و سابقه ریاست کتابخانه ایالت ساراواک و همچنین فعالیت در وزارت زنان، دوران کودکی و توسعه رفاه جامعه مالزی را نیز در کارنامه خود دارد.

میزبانی نهاد از ۵ چهره کتابخانه‌ای از ۳ قاره

جورج مویزز کرول دو پرادو از دیگر مهمانان نهاد که برای حضور در این همایش به ایران سفر کرده است، رئیس فدراسیون انجمن‌های کتابخانه‌های برزیل است. او دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دارد و استاد دانشگاه ایالتی سانتا کاتارینا است. این چهره برجسته دانشگاهی همچنین عضو کمیته مدیریت انجمن‌های کتابخانه‌ای ایفلا نیز هست.

میزبانی نهاد از ۵ چهره کتابخانه‌ای از ۳ قاره

او. اِن. چوبِی دیگر مهمان این همایش دبیرکل انجمن کتابخانه‌های هند بوده و در مرکز ملی هنری ایندیرا گاندی مشغول فعالیت است. او عضو کمیته دائمی بخش اطلاعات دولت و انتشارات رسمی ایفلا است و انتشار بیش از ۱۳ کتاب و ۳۰ مقاله را در کارنامه فعالیت علمی خود دارد.

میزبانی نهاد از ۵ چهره کتابخانه‌ای از ۳ قاره

علی فؤاد کارتال مهمان دیگر این همایش که از ترکیه به ایران سفر کرده است رئیس انجمن کتابخانه‌های ترکیه است که در کتابخانه مجلس ملی کبیر ترکیه مشغول فعالیت است.


گفتنی است همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با هدف شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، ضعف‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به‌منظور مشارکت فعال در فضای کسب‌وکار کشور و فراهم‌آوردن بستری برای توجه به نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در رونق‌بخشیِ اقتصادی با حمایت از اقدامات کارآفرینانه و کسب‌وکارهای کوچک، با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی شهر مشهد برگزار خواهد شد.

«راهبردها، اهداف و چیستیِ نقش کتابخانه‌های عمومی در تعامل با کسب‌وکارهای کوچک»؛ «منابع، خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی برای کسب‌وکارهای کوچک»؛ «کتابخانه‌های عمومی، تسهیل‌گرِ کسب‌وکارهای کوچک: ملاک‌ها و معیارها»؛ «طراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی برای کسب‌وکارهای کوچک»؛ «کتابخانه‌های عمومیِ روستایی و کسب‌وکارهای محلی»؛ «کتابخانه‌های عمومی و کارآفرینی اجتماعی»؛ «اجتماع‌سازی برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک از طریق شبکه کتابخانه‌های عمومی»؛ «قوانین، مقررات و اسناد مرتبط با خدمات کتابخانه‌های عمومی برای کسب‌وکارهای کوچک»؛ «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک دانش‌بنیان»؛ «آینده‌پژوهیِ کسب‌وکارهای کوچک و کتابخانه‌های عمومی»؛ «آسیب‌ها و موانع توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی برای کسب‌وکارهای کوچک» و «مصداق‌یابیِ کسب‌وکارهای کوچکِ برآمده از کارکرد کتابخانه‌های عمومی» ۱۲ رویکرد میان‌رشته‌ای هستند که متخصصان، پژوهشگران و کتابداران در سطح ملی و بین المللی اقدام به تولید مقاله برای شرکت در این همایش کرده اند.

لازم به ذکر است نخستین دوره همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی با موضوع «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها وایده‌ها اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شهر شیراز برگزار شده بود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 15 =