دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳

دبیرکل نهاد در نشست صمیمی با کتابداران استان همدان؛

آینده روشن است/ تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد

نشست صمیمی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کتابداران استان همدان

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد ظهر یکشنبه ۲۸ آبان ماه در ادامه سفرهای استانی خود با حضور در استان همدان با کتابداران کتابخانه‌های عمومی این استان دیدار و گفت و گو کرد.  

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد ظهر یکشنبه ۲۸ آبان ماه در ادامه سفرهای استانی خود با حضور در استان همدان با کتابداران کتابخانه‌های عمومی این استان دیدار و گفت و گو کرد.

تلاش به منظور ارتقای سطح معیشت همکاران ادامه دارد

مهدی رمضانی در این نشست با اشاره به اصلاح احکام کارگزینی کتابداران طی روزهای گذشته اظهار کرد: اعمال ۱۵ درصد افزایش حقوق و اقدامات دیگری که در حوزه معیشت و رفاهیات اتفاق افتاده است به این معنا نیست که تلاش ما به منظور ارتقای سطح معیشت همکاران در این حوزه متوقف شده است.

وی افزود: عدم توجه و تمرکز در حوزه کتابخانه‌های عمومی دلایل مختلف و متعددی داشته و دارد. یکی از اقداماتی که به عنوان هدف غایی در سرلوحه اقدامات نهاد گنجانده شده، شناساندن کتابخانه، کتاب و شغل مهم کتابداری به جامعه و تاثیر کتاب در فرآیند فرهنگی کشور است. این چشم انداز ما در نهاد کتابخانه‌ها بی شک دست یافتنی است؛ هرچند فضای ارتقای کتابخانه‌های عمومی انتها ندارد. با همتی که در همکاران ستادی و کتابداران در تهران و سایر استاها سراغ دارم می‌توان به نقطه‌ مطلوبی رسید که کتابدار شدن دارای منزلت بالای شغلی و اجتماعی باشد. باور داریم ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی در استان‌های مختلف ظرفیتی بی‌بدیل است چراکه در کشور ظرفیت شبکه‌ای مشابه کتابخانه‌های عمومی نداریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: ما با مشکلاتی مواجهیم و این مشکلات مانعی برای رشد و ارتقای ما نیست، چرا که حتی در شرایط ایده آل هم گزینه هایی برای بهتر شدن وجود دارد. اما اینکه همکاری بگوید به خاطر کار کردن زیاد تحت فشار دیگر همکاران قرار می‌گیرم؛ بسیار دردآور است. کتابداران قرار است اطلاعات سودمند، مفید، هدفمند و موثر را در جامعه بسط و نشر دهند؛ اما جامعه پرتلاش کتابداران گاهی در برابر اطلاعات نادرستی که عده کمی که با کتاب عجین نیستند و خود را پرچم دار دغدغه معیشت کتابداران معرفی می کنند، سکوت می‌کند.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: یکی از اقداماتی که در هفته کتاب نیز مطرح شده و در اولویت قرار گرفته است مطرح کردن موقعیت کتابدار به عنوان موقعیت موثر اجتماعی است، این مهم باید بیشتر از قبل در دستور کار قرار گیرد، کتابداران و کتابخانه‌ها باید شناخته‌تر  شده و این فضا ترمیم شود. چنانچه کتابداران موقعیت خود را ثبت کردند می‌توانند درباره درخواست‌ها و تمناهای خود صحبت کنند. این روزها رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، استانداران، نمایندگان ولی فقیه و نمایندگان مجلس از کتابداران و تاثیر جایگاه آنان صحبت می‌کنند. چنین اهتمام و نگاهی در طول تاسیس نهاد کتابخانه‌ها وجود نداشته است.

آینده روشن است/ تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قسمت دیگر خاطرنشان کرد: قانون را در مجلس، آیین نامه اجرایی را در دولت و ۱۰ مصوبه برای دسترسی به کتاب و کتابخوانی را در دولت پیگیری‌ کردیم. سند خواندن در شورای فرهنگ عمومی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست تصویب است. این از جمله کارهای بزرگی است که انجام شده و نتایج آن در روند جاری نهاد تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

تلاش می‌کنیم ترمیم حقوق در همه سطوح ایجاد شود

وی با اشاره به اینکه تفکیکی بین کتابداران و ستادی‌ها قائل نیستم، گفت: تلاش می‌کنیم به همه دوستان کمک شود و ترمیم در همه سطوح ایجاد شود. برای موقعیت رئیس شهرستان‌ها اهمیت ویژه قائل هستم، معتقدم شبکه مدیریتی نهاد در روسای شهرستان‌ها خلاصه می‌شود و رئیس شهرستان باید هوای کتابدار را داشته باشد. کتابداری که نسبت به رئیس شهرستان و تیم شهرستان اهتمام ندارد به خود آسیب وارد می‌کند. بنده نسبت به مقایسه حساسیت دارم، ما در تعامل با اجزای نهاد پیشرفت خواهیم کرد. مسائل نهاد را حل خواهیم کرد. مطمئن باشید آینده روشن است چه من باشم چه نباشم. مطمئن باشید ظرفیت کتابخانه‌ها بکر و دست نخورده‌ است. ساختار و سازمان نهاد ساختار و سازمان جوانی است که می‌تواند پیش‌برنده باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: به فکر نیروهای ساعتی نیز هستیم. اما بدانید دولت، برای تبدیل وضعیت ساعتی به هر نوع دیگر رابطه استخدامی شرایط سختگیرانه دارد. حل این مهم زمان بر است. در دوره قبل این مهم در اختیارات دبیرکل نهاد بود اما دیوان عدالت اداری این امکان را لغو کرده است.

برای حال خوب همکاران هر کاری از دستم برآید انجام خواهم داد

رمضانی در قسمت دیگری از سخنانش گفت: بنده تلاشی برای به دست آوردن این مسئولیت نکرده‌ام ولی تا لحظه‌ای که هستم برای ارتقا و رفع مشکلات، برای پیشرفت و برای حال خوب همکاران هر کاری از دستم برآید انجام خواهم داد.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها در بطن جامعه موثر هستند، حتما کتابخانه‌ها اثرگذار هستند و حتما فرهنگ مهمترین عنصر است، از همین رو حتما باید مشکلاتش را رفع کرد و برای ارتقای آن کار کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به دغدغه‌های کتابداران تاکید کرد: در مجموعه نهاد کتابخانه‌های کشور ۷ هزار و ۵۰۰ نفر حقوق دریافت می‌کنند از همین رو  برای حل مسائل باید واقع بین باشیم اگرچه به دنبال افزایش منابع درآمدی نهاد هستیم.

رمضانی یادآور شد: آموزش نیاز کار است، لذا باید به آموزش توجه ویژه و بیشتری داشت. بحث فرهنگی رتبه‌بندی و طبقه‌بندی کتابخانه باید تغییر کند از سوی دیگر ارزیابی کتابداران حتما باید انجام شود. مستندسازی اقدامات فرهنگی کتابخانه‌ها نیز حتما در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه در کشور وجود دارد، گفت: پیشرفت و ارتقای کتابخانه‌ها در دستور است.

آینده روشن است/ تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد

آینده روشن است/ تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد

ادامه این نشست صمیمی کتابداران استان همدان و روسای شهرستان‌ها به مشکلات تخصصی حوزه خود از جمله مسائل معیشتی، مسائل آموزشی و مستندسازی، تبدیل وضعیت پرسنل، عضو گیری رایگان، بکارگیری نیروی خدماتی برای کتابخانه‌ها و مشکلات و موانع دریافت نیم درصد شهرداری‌ها اشاره کرده و درخواست رسیدگی داشتند که با پاسخ های دبیرکل نهاد همراه بود.

آینده روشن است/ تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 5 =