چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

مروری بر سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان همدان؛

تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد/ ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

سفرنامه همدان

همزمان با هفته کتاب ۱۴۰۲، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۲۷ آبان ماه به استان همدان سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همزمان با هفته کتاب ۱۴۰۲، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۲۷ آبان ماه به استان همدان سفر کرد. محمد احمدوند، معاون اداری و مالی؛ محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی؛ محمدمهدی زرافشان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل؛ هادی ناصری‌طاهری، مشاور دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشود؛ هادی آشتیانی، مشاور اجرایی و امور حوزه دبیرکل و عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این سفر دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور را همراهی کردند. دیدار با خانواده شهیدان عمادی، شرکت در همایش انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی همدان، دیدار با نماینده ولی فقیه در همدان، دیدار با استاندار، دیدار با کتابداران، دیدار با اصحاب رسانه و بازدید از کتابخانه مرکزی همدان، کتابخانه شهید مظاهری شهر مریانج و کتابخانه سیار شهری یار مهربان از برنامه های سفر دبیرکل بود.


پرداختن به ابعاد مختلف دفاع مقدس و تکریم از خانواده شهدا وظیفه ماست

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  با مادر شهیدان عمادی استان همدان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفر استانی همدان شامگاه شنبه ۲۷ آبان با خانواده شهیدان علی‌اکبر و رضا عمادی و مادر این دو شهید گرانقدر دیدار و گفت‌وگو کرد. میهمان ویژه این دیدار کریم مطهری، فرمانده گردان غواصی جعفرطیار لشکر انصارالحسین(ع) و راوی کتاب هفتاد و دومین غواص اثر حمید حسام بود که در آخرین لحظات شهادت حجت الاسلام رضا عمادی در کنار او بود.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار گفت: دیدار با خانواده شهدا توفیقی است که نصیب ما شده و از وقتی این مسئولیت بر دوش ما گذاشته شده تلاش کردیم دلجویی از خانواده شهدا را سرلوحه اقدامات قرار داده و هرچه در این راه گام برداشتیم، برکات آن را به چشم دیده و به جان درک کردیم.

وی افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، پرداختن به ابعاد مختلف دفاع مقدس و تکریم از خانواده شهدا نیز وظیفه ماست و حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. امیدواریم شهدا به ما نظر لطف افکنده و شفاعت کنند تا بیش از این شرمنده و مدیون شهدا و خانواده شهدا نباشیم. مسیری که شهدا طی کرده و زحمتی که کشیده را ارج نهیم.
 

پرداختن به ابعاد مختلف دفاع مقدس و تکریم از خانواده شهدا وظیفه ماست

رمضانی اضافه کرد: شهدا در برهه‌های مختلف تاریخ معاصر ایران نقش آفرینی داشتند از جمله شهدای قبل از انقلاب، حین انقلاب، شهدای ترور، دفاع مقدس، شهدای امنیت و شهدای مدافع حرم؛ این خیل شهدا و خانواده شهدا بر گردن ما حق دارند.

وی با بیان اینکه ما مدیون شهدا هستیم از همین رو مادام در تلاشیم که کمتر خطا و بیشتر تلاش کنیم، گفت: حضور در خانه شهدا و ذکر دعا و عاقبت بخیری مادران شهدا برکات زیادی در کار ما دارد، بنابراین خدمت رسیدیم تا همچون فرزند خودتان ما را دعا کنید. محتاج دعای مادران شهدا هستیم به ویژه دعا برای عاقبت بخیری در مسیری که پیش روی ماست.

رمضانی با اشاره به اینکه خانه شهدا، خانه جهاد است، ادامه داد: کار ما کار فرهنگی است با تیمی جوان و انقلابی و پای کار، امیدوارم اقدامات و تلاش‌های ما اثربخش و گامی رو به جلو در مسیر انقلاب باشد، تمام امید ما شادی دل امام زمان(عج) و شادی روح امام راحل(ره) است.
 

پرداختن به ابعاد مختلف دفاع مقدس و تکریم از خانواده شهدا وظیفه ماست

مادری که با شهادت دو فرزندنش خم به ابرو نیاورد

کریم مطهری؛ فرمانده گردان غواصی جعفر طیار لشکر انصار الحسین(ع) نیز در این دیدار اظهار کرد: شهیدان عمادی از شهدای خیلی معروفی نیستند ولی از شهدای تاثیرگذار و تربیت شده در خانواده‌ای انقلابی و ولایی هستند.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی مادر شهیدان عمادی افزود: مادر این شهیدان در بزنگاه‌های تاریخ اعم از انقلاب و دفاع مقدس تاثیرگذار بود و جلسات بسیاری را برگزار می‌کرد. رضا و علی‌اکبر دو فرزند غیور این مادر به فاصله سه ماه از هم جام شهادت را نوشیدند اما این مادر خم به ابرو نیاورد. علی‌اکبر برادر کوچکتر ۲۰ شهریور سال ۶۵ در جزیره مجنون و رضا طلبه رزمنده ۴ دی سال ۶۵ در عملیات کربلای ۴ به شهادت رسید.

مطهری در ادامه از رشات‌های رضا یادی کرد و گفت: رضا طلبه، رزمنده و غواص بود با روحیات منحصر به فرد، خالص و پاک؛ رضا جزو رزمندگان بی‌باک بود و رشادت‌ها از خود به جای گذاشت. وقتی که بعد از عملیات ۴۸ ساعت گم شد آن هم با لباس غواصی در آب، پس از پیدا شدن دیگری امیدی به پوست رضا نبود، لباس را که از تنش درآوردیم پوست تنش همراه لباس غواصی جدا شد با این حال بعد از مداوا دوباره آمد و به جرگه غواصان پیوست و در عملیات کربلای ۴ شرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه رضا معاون یکی از دسته‌های غواصی در عملیات کربلای ۴ بود، اضافه کرد: شب عملیات زیر دوش آتش دشمن با سختی بسیار که تفصیلی طولانی دارد انجام شد، عملیاتی در آب و بدون سنگر و پناهگاه به علاوه خورشیدی‌هایی که دشمن اول خط کار گذاشته بود، درست مثل قاصدک‌هایی با جنس میلگرد که برای صید غواص‌ها کمین کرده بودند.
فرمانده گردان غواصی جعفر طیار لشکر انصار الحسین(ع) ادامه داد: در تیررس دشمن باید از روی خورشیدی‌ها عبور می‌کردیم، آتش دشمن هم شدید بود. رضا رزمنده مخلص گردان غواصی، وقتی دید عبور از خورشیدی‌ها سخت و غیرممکن است، روی خورشیدی‌ها خوابید و قسم داد که از روی او عبور کنند و رزمنده‌ها چاره‌ دیگری نداشتند.

مطهری تاکید کرد: رضا معبر باز کرد و این فقط ایمان می‌خواهد به وسعت آسمان‌ها و دلی می‌خواهد به وسعت اقیانوس‌ها، هر کدام از بچه‌ها که عبور می‌کردند فشاری به اندام رضا وارد می‌شد و میلگردها از کمرش بیرون می‌زد و این گونه شهید شد.
وی با اشاره به اینکه چه رضاها که در راه اسلام و انقلاب فداکاری نکردند تا این انقلاب حفظ شود، تأکید کرد: در عوض ما چه وظیفه‌ای داریم؟ چقدر باید کار کنیم تا شاید گوشه‌ای از ایثار و فداکاری آنها جبران شود که نمی‌شود چراکه شهدا با تمام هستی خود به میدان مبارزه آمدند.

فرمانده گردان غواصی جعفر طیار لشکر انصار الحسین(ع) یادآور شد: هر کس در راه شهدا قدم بردارد گم نمی‌شود، این شهدا ستارگانی هستند که در شب تاریک راه نشان می‌دهند و راه بلد هستند.

پرداختن به ابعاد مختلف دفاع مقدس و تکریم از خانواده شهدا وظیفه ماست

خبر شهادت رضا را خودم به مادرم دادم

برادر شهیدان عمادی نیز در این دیدار اظهار کرد: مادر شیر دل ما از همان سال‌۵۷ از روزهای ابتدایی انقلاب پای کار انقلاب بود، بعد از آن خدا توفیق داد در عرصه دفاع مقدس تاثیرگذار باشد.

آقای عمادی افزود: در سال ۶۲ سه فرزند این مادر دائما در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند و این شیرزن دم نیاورد. سال ۶۵ هم دو فرزندش شهید شدند. باز مادر خم به ابرو نیاورد، می‌دانست این راه با مجروحیت، اسارت و یا عنایت خداوند با شهادت تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه خبرشهادت علی‌اکبر برادر کوچکتر را رضا به مادر و خبر شهادت رضا را خودم به مادرم دادم، خاطرنشان کرد: اخوی شهیدم رضا از سال ۶۱ جبهه را به آغوش کشید و مادام فکرش شهادت بود، چهار و پنج بار مجروح شده بود ولی برای شهادت دلش پر می‌زد.

برادر شهیدان عمادی گریزی به روحیات رضا زد و گفت: رعایت حق الناس و مسائل شرعی را اوجب واجبات می‌دانست، از تکه سنگ نان سنگک هم نمی‌گذشت وای به حال مسائل بزرگتر.

پرداختن به ابعاد مختلف دفاع مقدس و تکریم از خانواده شهدا وظیفه ماست

پسرم پس از ۱۱ سال آمد

مادران شهیدان عمادی در پایان این دیدار صمیمی گفت: دو فرزندم با فاصله کوتاه شهید شدند. من خدا را شکر کردم، الهی شکر بچه‌هایم در راه خدا رفتند، چه بهتر از این که برای اسلام فرزند دادم.

حاجیه خانم عمادی از رویای صادقه شب شهادت رضا که در خواب دیده بود یاد کرد و افزود: شبی می‌خواست شهید شود، خوابش را دیدم، در خواب گفت «مادر بدنم همه سوخته لباسش را بالا زد و گفت مادر سوختم»، فردای آن شب شهید شد، هر چند ۱۱ سال بعد پیکر رضای شهید را برایم آوردند. با رضا بسیار صمیمی بودم و ارتباط ما عمیق بود، ولی هدیه شد در راه اسلام و دین خدا.

پرداختن به ابعاد مختلف دفاع مقدس و تکریم از خانواده شهدا وظیفه ماست

پرداختن به ابعاد مختلف دفاع مقدس و تکریم از خانواده شهدا وظیفه ماست


مدارس را باید درگیر کتاب و کتابخوانی کنیم‌

همایش انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی همدان با حضور دبیرکل نهاد

مهدی رمضانی در همایش انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی همدان با تقدیر از مسئولان فرهنگ‌دوست استان و تبریک هفته کتاب، کتابداران را افرادی فرهنگ‌دوست و بی‌حاشیه خواند و گفت: این عناصر فرهنگی بدون هیچ ادعایی عرصه کتاب و کتابخوانی را در جامعه پیش می‌برند.

وی خیران کتاب را نیز سرمایه‌گذاران فرهنگی عنوان کرد و با اشاره به کار ماندگار آنها در دنیا و آخرت گفت: ما در طول سال و هر روز و هر لحظه با موضوع کتاب، آگاهی و دانایی سروکار داریم و هفته کتاب فرصتی برای تمرکز بیشتر به این مقوله مهم‌ است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه هیچ گریزی وجود ندارد که در موضوع کتاب و فراگیر شدن آن به کودکان و نوجوانان توجه ویژه شود تصریح کرد: باید مدارس را درگیر کناب و کتابخوانی کنیم‌ و سن مطالعه را به صفر سال برسانیم.

وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت به مقوله فراگیر شدن فرهنگ مطالعه از تحقق مصوبات خوبی در این زمینه سخن به میان آورد و تاکید کرد: توجه عملی در کشور به موضوع کتاب توسط دولت سیزدهم زبانزد است.

رمضانی با اشاره به پیام رئیس جمهور به هفته کتاب، آن را تخصصی و ریزبینانه عنوان کرد و این موضوع را نشانه اهتمام ویژه به مقوله مطالعه و اجتماعی شدن آن عنوان کرد.

مدارس را باید درگیر کناب و کتابخوانی کنیم‌

وی در بخش دیگری از سخنانش نگاه استاندار همدان را فرهنگی، اثرگذار و همراه دانست و تصریح کرد: پایه فعالیت‌های استان همدان فرهنگی است و این مهم را در عمل ثابت کرده، نه اینکه نگاه به آن زینتی باشد که این مسیر فرهنگی بسیار امیدوارکننده است.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سخنانش، ایران اسلامی را در حوزه شبکه کتابخانه‌ای جزو کشورهای پیشرو دانست و تصریح کرد: در این زمینه در لیست ۲۰ کشور اول در شبکه‌سازی قرار داریم.

وی با بیان اینکه مردم ما مردم کتاب‌نخوانی نیستند هر چند باید بیشتر کتابخوان شوند تصریح کرد: برخلاف دیدگاه برخی فضای فرهنگی کشور ضد مطالعه نیست، البته باید فضای فرهنگی در این خصوص تقویت شود و جامعه را به چشم‌انداز تاریخی مد نظر رهبری که با آن فاصله داریم، نزدیک کنیم.

رمضانی با بیان اینکه معتقدم تقویت فضای فرهنگی کشور با ایجاد روحیه و دادن انگیزه شدنی است نه تخریب گفت: با نگاه مثبت باید به موضوع کتاب و کتابخوانی نگاه شود.

وی با بیان اینکه باید جامعه فراگیر کتابخوان را محقق کنیم در ادامه همدان را استانی پیشرو و نمونه در حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و از بازطراحی خدمات کتابخانه‌ای در استان و کمک برای به‌روزرسانی در این زمینه خبر داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان یادی از شهدای مظلوم غزه کرد و با بیان اینکه خوی مسلمانی ما دفاع از مظلوم است تصریح کرد: به طور حتم جبهه حق پیروز خواهد شد.

مدارس را باید درگیر کناب و کتابخوانی کنیم‌

مدارس را باید درگیر کناب و کتابخوانی کنیم‌


ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی امام جمعه همدان

مهدی رمضانی در دیدار با امام جمعه همدان با بیان اینکه شبکه کتابخانه‌ای کشور در دنیا زبانزد است از توجه ویژه رهبری به فرهنگ کتاب و کتابخوانی سخن به میان آورد و گفت: حضور رهبری در هر نقطه کشور به ویژه در مناطق کم‌برخوردار باعث شده سرانه کتابخوانی در آن مناطق به حد استاندارد برسد که نشان از نگاه متعالی ایشان به مقوله کتاب دارد.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور ایران اسلامی به لحاظ برخورداری از شبکه کتابخانه‌ای در منطقه غرب آسیا رتبه اول را دارد تصریح کرد: ترکیه با یک‌هزار و ۳۰۰ کتابخانه و مصر با ۳۰۰ کتابخانه در رتبه بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه شبکه کتابخوانی پیشرو است گفت: این شبکه پیشرو باید در خدمت ارائه خدمات فرهنگی قرار گیرد. در این خصوص توفیقات خوبی داشتیم و اخیرا چند میهمان خارجی از مالزی، روسیه، هند و ترکیه داشتیم که وجود ۸۰۰ کتابخانه روستایی در ایران را بسیار قابل توجه دانستند و آن را شاخص عنوان کردند.

وی با بیان اینکه در حوزه فعالیت فرهنگی در حوزه تقویت فرهنگ مطالعه باید خود را به افق مد نظر رهبری نزدیک کنیم گفت: شواهد و قرائن نشان از آن دارد که مردم ما کتابخوان هستند اما باید در حوزه فراگیر کردن کتاب، مسئله بودن آن در بین مردم، مراجعه و جاگیری آن در مقطع حساس زندگی‌ کار کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان‌ اینکه در استان همدان شهر فاقد کتابخانه نداریم که این یک قوت است گفت: تنها سه استان کشور در این زمینه سرآمد هستند که همدان یکی از آنهاست. در مجموعه فرهنگی کتابخانه‌ای کشور ۶۰ خدمت ارائه می‌شود که توجه به مقوله علم، مهارت‌پروری، مشاوره، آموزش و محافل قرآنی در این حوزه دیده شده است به طوری که ۲۰۰ محفل قرآنی در کتابخانه‌ها داریم. ما در کنار بسیج و مسجد و فعالیت‌های فرهنگی آن قرار داریم و در ایام هفته کتاب طرح کتابت قرآن کریم توسط کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌ها را اجرا کردیم و ان شاء الله به دنبال جهانی کردن این کار هستیم.

وی در پایان از اهتمام برای خرید کتاب‌های مورد نیاز و به‌گزینی در این زمینه توسط مجموعه‌ کتابخانه‌ها خبر داد و خواستار توجه به این مهم شد.

ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

ترویج عقلانیت با تقویت فرهنگ کتابخوانی شدنی است

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی نیز در این نشست اظهار کرد: شرایط کتاب و کتابخوانی و کتابخانه‌ها در استان شرایط مناسبی است و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: امیدوارم این شبکه توسعه کمی و کیفی پیدا کند اگرچه وجود کتابخانه و کتاب مقدماتی است تا آگاهی در جامعه افزایش پیدا کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اهمیت آگاهی، تدبر و تعقل در اسلام عنوان کرد: مقوله کتاب و کتابخوانی دارای اهمیت است، از همین رو هر چقدر در جامعه کتاب خوب توسعه پیدا کند عقلانیت نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به حوادث اخیر و حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: نسل‌کشی در غزه منشا جهل دارد چراکه هیچ انسانی کودک‌کشی نمی‌کند مگر از روی جهل. افزایش آگاهی و شناخت در اسلام مهم است به ویژه که با دنیایی مواجه هستیم که اسباب قوه خیال را تقویت می‌کند.

شعبانی خاطرنشان کرد:  یکی از معضلات ما این است که نسل حاضر در بسترهایی همچون فضای مجازی حضور دارند که قوه تخیل را تقویت می‌کند اگرچه تمدن غربی هم خاصیتش تقویت قوه خیال است در صورتی که اسلام بر تعقل و تدبر و عقلانیت تاکید دارد. ما اگر می خواهیم در برابر آن نگاه تمدن غربی بایستیم و تمدن خودمان را داشته باشیم و عقلانیت را ترویج کنیم باید کتابخانه ها و کتابخوانی را تقویت کنیم که به برکت جمهوری اسلامی این شبکه از لحاظ زیرساختی توسعه پیدا کرده و تجهیزات به‌روز شده است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه برای ترویج عقلانیت باید کتابخانه‌ها و فرهنگ کتابخوانی تقویت شود گفت: به برکت جمهوری اسلامی این شبکه از لحاظ زیرساختی توسعه پیدا کرده و تجهیزات به‌روز شده است.


اهتمام ویژه دولت به موضوع کتابخانه/ ورود به حوزه کتابخوانی از دوره پیش دبستانی

دیدار دبیرکل نهاد با ستاندار همدان

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دیدار با استاندار همدان، با اشاره به ظرفیت گسترده کتابخانه های عمومی در ایران کفت: ما از حیث شبکه کتابخانه ای در منطقه در رتبه نخست قرار داریم و بعد از ما ترکیه با ۱۳۰۰ کتابخانه رتبه دوم است. در حال حاضر ۲۷۴۳ کتابخانه نهادی، حدود ۱۰۰۰ کتابخانه مشارکتی و در مجموع بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه، به جز کتابخانه های کانون، شهرداری ها، مساجد و ... داریم. به این ترتیب در آسیا در بین ۵ کشور برتر و در دنیا در بین ۱۵ کشور برتر قرار داریم.

رمضانی تصریح کرد: در حال حاضر کتابخانه از فضای سنتی سالن مطالعه و مخزن به سمت توسعه و گسترش خدمات فرهنگی و اجتماعی حرکت کرده است. در کتابخانه های نسل جدید ما بیش از ۶۰ خدمت ارائه می شود که یکی از آن ها امانت کتاب است. همه کتابخانه های ما دارای بخش کودک، گالری، اتاق علم و ... است. در حال حاضر به جد به دنبال ایجاد سینما در کتابخانه ها هستیم و در واقع مجموعه متنوعی از خدمات را فراهم کرده ایم. در شرف امضای تفاهم نامه هایی با وزارت بهداشت با موضوع آموزش های حوزه بهداشت و فراجا با موضوع توسعه آموزش های حوزه نیروی انتظامی هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تقدیر از اهتمام رئیس جمهور به حوزه کتابخانه های عمومی، گفت: سال گذشته دکتر رئیسی با حضور در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار دستور صریح دسترس پذیر کردن کتاب و کتابخانه بود؛ حضرت آقا نیز در نمایشگاه کتاب تهران بر این نکته تأکید کردند و بر این اساس ما پیشنهاداتی داده ایم که در حال پیگیری است. علاوه بر این موضوع اصلاح قانون نهاد، آیین نامه اجرایی و سند ملی خواندن در حال پیگیری است و بحمدالله همراهی دولت از حیث زیرساختی و اصلاح قانون بسیار خوب بوده است. آقای رئیس جمهور همچنین بر موضوع دسترس پذیری و توسعه کتابخانه های سیار تأکید کردند و با دستور ایشان مقرر شده تا ۵۰۰ دستگاه خودرو به کتابخانه سیار راه اندازی شود؛ ۲۰۰ دستگاه نیز از محل مسئولیت اجتماعی خودروسازان و ۲۰۰ دستگاه خودرو از سوی وزارت صمت به این موضوع اختصاص داده خواهد شد. اگر تنها ۳۰ درصد از این موضوع محقق شود، انقلابی در حوزه دسترس پذیری اتفاق می افتد. با این اوصاف کار ما با داشتن ۲۵ کتابخانه سیار شروع شد و در حال حاضر ۵۳ کتابخانه سیار داریم.

وی ضمن تقدیر از اهتمام استاندار به حوزه کتابخانه های عمومی، گفت: درخواست من از شما این است که کتابخانه را به عنوان مشاور اجرایی که می تواند کارهای عمیقی برایتان انجام دهد، در نظر بگیرید؛ چراکه بسیاری از درخواست ها و منویات از طریق کتابخانه عمومی قابل پیگیری است.

اهتمام ویژه دولت به موضوع کتابخانه/ ورود به حوزه کتابخانوانی از دوره پیش دبستانی

اختصاص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به کتابخانه‌های عمومی در سفر رییس جمهور به همدان

علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان نیز در این نشست اظهار کرد: نگاه من به کتابخانه عمومی تخصص همراه با تعهد است. کتابخانه‌های عمومی استان همدان با دلسوزی و علاقمندی کار را پیش می‌برند و کتاب‌ها مانند فرزندان اهالی کتابخانه‌های عمومی می‌مانند. ساختار کتابخانه‌های عمومی در استان از قوام بسیار خوبی برخوردار است.

وی افزود: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در جذب کمک‌های افرادحقیقی و حقوقی کتابخانه‌های عمومی بسیار موفق بوده است. به ویژه اینکه شاهد فعالیت چشمگیر بانک پاسارگاد در حوزه کتابخانه سازی هستیم.

استاندار همدان تأکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، التفاوت ویژه‌ای به کتابخانه‌های عمومی به ویژه در استان همدان دارد. در سفر رئیس جمهوری به استان نیز حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به کتابخانه‌های عمومی استان اختصاص یافت.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی را راه جذب کودکان و نوجوانان به کتاب گام‌های بسیار خوبی برداشته است. فرهنگ اسلامی بسیار غنی است و ما باید از دوره پیش دبستانی، در حوزه کتابخوانی ورود کنیم. دولت سیزدهم اهتمام جدی در حوزه فرهنگ و مسأله کتابخوانی دارد.

اهتمام ویژه دولت به موضوع کتابخانه/ ورود به حوزه کتابخانوانی از دوره پیش دبستانی


آینده روشن است/ تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد

نشست صمیمی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کتابداران استان همدان

تلاش به منظور ارتقای سطح معیشت همکاران ادامه دارد

مهدی رمضانی در این نشست با اشاره به اصلاح احکام کارگزینی کتابداران طی روزهای گذشته اظهار کرد: اعمال ۱۵ درصد افزایش حقوق و اقدامات دیگری که در حوزه معیشت و رفاهیات اتفاق افتاده است به این معنا نیست که تلاش ما به منظور ارتقای سطح معیشت همکاران در این حوزه متوقف شده است.

وی افزود: عدم توجه و تمرکز در حوزه کتابخانه‌های عمومی دلایل مختلف و متعددی داشته و دارد. یکی از اقداماتی که به عنوان هدف غایی در سرلوحه اقدامات نهاد گنجانده شده، شناساندن کتابخانه، کتاب و شغل مهم کتابداری به جامعه و تاثیر کتاب در فرآیند فرهنگی کشور است. این چشم انداز ما در نهاد کتابخانه‌ها بی شک دست یافتنی است؛ هرچند فضای ارتقای کتابخانه‌های عمومی انتها ندارد. با همتی که در همکاران ستادی و کتابداران در تهران و سایر استاها سراغ دارم می‌توان به نقطه‌ مطلوبی رسید که کتابدار شدن دارای منزلت بالای شغلی و اجتماعی باشد. باور داریم ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی در استان‌های مختلف ظرفیتی بی‌بدیل است چراکه در کشور ظرفیت شبکه‌ای مشابه کتابخانه‌های عمومی نداریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: ما با مشکلاتی مواجهیم و این مشکلات مانعی برای رشد و ارتقای ما نیست، چرا که حتی در شرایط ایده آل هم گزینه هایی برای بهتر شدن وجود دارد. اما اینکه همکاری بگوید به خاطر کار کردن زیاد تحت فشار دیگر همکاران قرار می‌گیرم؛ بسیار دردآور است. کتابداران قرار است اطلاعات سودمند، مفید، هدفمند و موثر را در جامعه بسط و نشر دهند؛ اما جامعه پرتلاش کتابداران گاهی در برابر اطلاعات نادرستی که عده کمی که با کتاب عجین نیستند و خود را پرچم دار دغدغه معیشت کتابداران معرفی می کنند، سکوت می‌کند.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: یکی از اقداماتی که در هفته کتاب نیز مطرح شده و در اولویت قرار گرفته است مطرح کردن موقعیت کتابدار به عنوان موقعیت موثر اجتماعی است، این مهم باید بیشتر از قبل در دستور کار قرار گیرد، کتابداران و کتابخانه‌ها باید شناخته‌تر  شده و این فضا ترمیم شود. چنانچه کتابداران موقعیت خود را ثبت کردند می‌توانند درباره درخواست‌ها و تمناهای خود صحبت کنند. این روزها رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، استانداران، نمایندگان ولی فقیه و نمایندگان مجلس از کتابداران و تاثیر جایگاه آنان صحبت می‌کنند. چنین اهتمام و نگاهی در طول تاسیس نهاد کتابخانه‌ها وجود نداشته است.

آینده روشن است/ تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قسمت دیگر خاطرنشان کرد: قانون را در مجلس، آیین نامه اجرایی را در دولت و ۱۰ مصوبه برای دسترسی به کتاب و کتابخوانی را در دولت پیگیری‌ کردیم. سند خواندن در شورای فرهنگ عمومی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست تصویب است. این از جمله کارهای بزرگی است که انجام شده و نتایج آن در روند جاری نهاد تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

تلاش می‌کنیم ترمیم حقوق در همه سطوح ایجاد شود

وی با اشاره به اینکه تفکیکی بین کتابداران و ستادی‌ها قائل نیستم، گفت: تلاش می‌کنیم به همه دوستان کمک شود و ترمیم در همه سطوح ایجاد شود. برای موقعیت رئیس شهرستان‌ها اهمیت ویژه قائل هستم، معتقدم شبکه مدیریتی نهاد در روسای شهرستان‌ها خلاصه می‌شود و رئیس شهرستان باید هوای کتابدار را داشته باشد. کتابداری که نسبت به رئیس شهرستان و تیم شهرستان اهتمام ندارد به خود آسیب وارد می‌کند. بنده نسبت به مقایسه حساسیت دارم، ما در تعامل با اجزای نهاد پیشرفت خواهیم کرد. مسائل نهاد را حل خواهیم کرد. مطمئن باشید آینده روشن است چه من باشم چه نباشم. مطمئن باشید ظرفیت کتابخانه‌ها بکر و دست نخورده‌ است. ساختار و سازمان نهاد ساختار و سازمان جوانی است که می‌تواند پیش‌برنده باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: به فکر نیروهای ساعتی نیز هستیم. اما بدانید دولت، برای تبدیل وضعیت ساعتی به هر نوع دیگر رابطه استخدامی شرایط سختگیرانه دارد. حل این مهم زمان بر است. در دوره قبل این مهم در اختیارات دبیرکل نهاد بود اما دیوان عدالت اداری این امکان را لغو کرده است.

برای حال خوب همکاران هر کاری از دستم برآید انجام خواهم داد

رمضانی در قسمت دیگری از سخنانش گفت: بنده تلاشی برای به دست آوردن این مسئولیت نکرده‌ام ولی تا لحظه‌ای که هستم برای ارتقا و رفع مشکلات، برای پیشرفت و برای حال خوب همکاران هر کاری از دستم برآید انجام خواهم داد.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها در بطن جامعه موثر هستند، حتما کتابخانه‌ها اثرگذار هستند و حتما فرهنگ مهمترین عنصر است، از همین رو حتما باید مشکلاتش را رفع کرد و برای ارتقای آن کار کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به دغدغه‌های کتابداران تاکید کرد: در مجموعه نهاد کتابخانه‌های کشور ۷ هزار و ۵۰۰ نفر حقوق دریافت می‌کنند از همین رو  برای حل مسائل باید واقع بین باشیم اگرچه به دنبال افزایش منابع درآمدی نهاد هستیم.

رمضانی یادآور شد: آموزش نیاز کار است، لذا باید به آموزش توجه ویژه و بیشتری داشت. بحث فرهنگی رتبه‌بندی و طبقه‌بندی کتابخانه باید تغییر کند از سوی دیگر ارزیابی کتابداران حتما باید انجام شود. مستندسازی اقدامات فرهنگی کتابخانه‌ها نیز حتما در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه در کشور وجود دارد، گفت: پیشرفت و ارتقای کتابخانه‌ها در دستور است.

آینده روشن است/ تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد

آینده روشن است/ تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد

ادامه این نشست صمیمی کتابداران استان همدان و روسای شهرستان‌ها به مشکلات تخصصی حوزه خود از جمله مسائل معیشتی، مسائل آموزشی و مستندسازی، تبدیل وضعیت پرسنل، عضو گیری رایگان، بکارگیری نیروی خدماتی برای کتابخانه‌ها و مشکلات و موانع دریافت نیم درصد شهرداری‌ها اشاره کرده و درخواست رسیدگی داشتند که با پاسخ های دبیرکل نهاد همراه بود.

آینده روشن است/ تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد


بازدید دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از کتابخانه شهید مظاهری شهر مریانج

تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد/ ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد/ ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت


بازدید دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از کتابخانه سیار شهری یار مهربان همدان

تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد/ ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد/ ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت


بازدید دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از کتابخانه مرکزی همدان

تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد/ ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد/ ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد/ ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت


نشست خبری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اصحاب رسانه استان همدان

تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد/ ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

تلاش برای افزایش رفاهیات در همه سطوح نهاد/ ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 2 =