چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد مطرح کرد؛

دوسالانه نشان هدهد سفید گامی در راستای توجه جدی به نسل آینده ساز در سیاست گذاری جدید نهاد

اختتامیه دومین دوسالانه هدهد سفید

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد، اظهار داشت: توجه جدی به کودکان و نوجوانان و نسل آینده ساز در سیاست گذاری جدید نهاد کتابخانه ها وارد شده است و در این راستا سعی کردیم به سمتی حرکت کنیم که کتابخانه ها برای کودکان به صورت محل زندگی باشند. برگزاری دومین جشنواره نشان هدهد سفید گامی در این راستا بود، تجربه جدیدی که در آن کودکان نقطه های مختلف کشور مشارکت داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اختتامیه دومین دوسالانه نشان هدهد سفید ۱۱ بهمن ماه در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در این مراسم ضمن تبریک عید انقلاب اسلامی و تقارن اختتامیه جشنواره با چهل و پنجمین بهار انقلاب، اظهار داشت: توجه جدی به کودکان و نوجوانان و نسل آینده ساز در سیاست گذاری جدید نهاد کتابخانه ها وارد شده است و در این راستا سعی کردیم به سمتی حرکت کنیم که کتابخانه ها برای کودکان به صورت محل زندگی باشند. برگزاری دومین جشنواره نشان هدهد سفید گامی در این راستا بود، تجربه جدیدی که در آن کودکان نقطه های مختلف کشور مشارکت داشتند.

وی اظهار داشت: نشان هدهد سفید نشانی است که توسط خوانندگان کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی کشور به محبوب ترین کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی در حوزه کودکان و نوجوانان تعلق می گیرد. نشان هدهد سفید دو جریان مهم اجتماعی و فرهنگی را دنبال می‌کند، از یک سو حرکتی پایدار در حمایت و تشویق پدیدآورندگان و مؤلفان محبوب کشورمان و قدرشناسی خوانندگان از آثار با کیفیت و ارزشمند آنها است. از سوی دیگر میدان رقابتی جهت ایجاد انگیزه بیشتر در گسترش فرهنگ مطالعه و مهارت خواندن در بین کتابخوانان است.

هراتی در خصوص روند اجرای این جشنواره گفت: با استفاده از آمار امانت کتاب‌های تألیفی که بیشترین میزان مطالعه را در بازه زمانی یکساله در کتابخانه های عمومی داشتند، ۳۰۰ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان (۱۵۰ عنوان کتاب پرامانت در حوزه کودک و ۱۵۰ عنوان کتاب پرامانت در حوزه نوجوان) فهرست شد. کودک و نوجوان، کتابداران و کارشناسان بر اساس شاخص‌هایی مثل تأثیر، نحوه، اشتیاق مخاطب، ارزش‌های ادبی و حرفه‌ای و محتوای کتاب در جلسات جمع خوانی، بلندخوانی، بحث و تبادل نظر در خصوص کتابها به داوری و امتیازدهی پرداختند. بر اساس امتیازهای داواران، دو فهرست حاوی ۳۰ کتاب به عنوان محبوب‌ترین کتاب ها (۶۰ عنوان) انتخاب شد. این ۶۰ عنوان کتاب با بررسی کمیته داوران نهایی بر اساس پرامتیازترین کتاب های محبوب کودکان ارزیابی شد و در نهایت به ۶ کتاب محبوب و برگزیده که بیشترین آرای داوران کودک و نوجوان را کسب کردند نشان هدهد سفید اهدا می‌شود.

وی تصریح کرد: در این دوره در مجموع ۲۹۱۱ نفر شامل ۱۱۸۹ کودک، ۴۷۹ نوجوان و ۱۲۴۳ کتابدار در فرایند داوری شرکت کردند. بیشترین میزان مشارکت به ترتیب از سوی استان های خراسان شمالی، فارس، اصفهان، همدان و یزد بوده است.

دبیر دومین جشنواره نشان هدهد سفید ادامه داد: در مرحله استانی علاوه بر داوری مجازی و حضوری، به نفرات برگزیده مدال نقره ای هدیه داده شده است. در مرحله ملی، از داوران کودک و نوجوان برتر، کتابداران برتر، کارشناسان برتر تقدیر خواهد شد و مدال طلایی هدهد سفید را خواهند گرفت. نویسندگان برتر و ناشران آنها، نشان هدهد سفید را به همراه عروسک هدهد سفید، به عنوان نشان کار کودک نهاد، دریافت خواهند کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 6 =