شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶

تأکید مسئولین استانی بر حمایت از کتابخانه‌های عمومی

تأکید مسئولین استانی بر حمایت از کتابخانه‌ها

مسئولین استان اردبیل بر حمایت از کتابخانه‌های عمومی این استان تأکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل، پس از برگزاری جلسات متعددی مسئولین، بر حمایت از کتابخانه‌های عمومی این استان و خدمات آنها تأکید کردند.  
 

تأکید اعضای شورای اسلامی استان بر حمایت از فعالیت‌های کتابخانه‌ای


تعدادی از اعضای شورای اسلامی استان اردبیل با حضور در اداره کل کتابخانه‌های عمومی، از نزدیک در جریان فعالیت‌های کتابخانه‌ای قرار گرفتند.

در این دیدار، رحیم آقازاده، رئیس شورای اسلامی اردبیل با ابراز خرسندی از حضور در این جمع فرهنگی، کتاب را سرچشمه دانائی و فضیلت برشمرد و از آن به عنوان مهم‌ترین راه مقابله با جهل و خرافه یاد کرد.

رحیم آقازاده، تأکید قرآن کریم و دین مبین اسلام بر علم اندوزی و مطالعه را نشان از اهمیت کتابخوانی در نزد خداوند و پیامبر اسلام(ص) دانست و اظهار داشت: حمایت از کتابخانه‌های عمومی به منزله حمایت از دانائی و آگاهی بوده و وظیفه هر یک از مسئولین دلسوز است.

وی، یکی از وظایف اعضای شوراهای اسلامی را تأکید بر پرداخت کامل و به‌موقع نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی بیان کرد و ادامه داد: اعضای شورا در خصوص جذب خیرین نیکوکار در حوزه‌های کتابخانه‌سازی، تجهیز کتابخانه‌ها و خرید منابع نیز می‌توانند نقشی مهم و مؤثر داشته باشند.

در این دیدار، رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز با تقدیر از حمایت اعضای شوراهای اسلامی از نقش و فعالیت کتابخانه‌های عمومی در جامعه، پرداخت کامل و بموقع نیم درصد سهم درآمدهای شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها را یکی از مهم‌ترین اقدامات موجود در جهت توسعه فعالیت‌های کتابخانه‌ای دانست و گفت: بسیاری از مشکلات جاری کتابخانه‌های عمومی با اجرای کامل این قانون، قابل حل هستند.

رباب عزیزخانی، با اشاره به ۶۵ باب کتابخانه‌ عمومی و بیش از ۸۵۰ هزار نسخه کتاب در استان اردبیل، کمک اعضای شورا در جهت جذب خیرین نیکوکار را ضروری دانست و افزود: انتظار ما از شهرداری های مناطق این است که با احداث قرائتخانه‌ها، از بار مراجعین کتابخانه‌های عمومی کاسته و این مراکز ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را یاری کنند.

وی، ضمن تقدیر از حمایت استاندار، معاون سیاسی امنیتی استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص تخصیص اعتبارات عمرانی مورد نیاز، اظهار امیدواری کرد: با راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های عمومی توسط بانک‌های پاسارگاد و صادرات و بنیاد قلم‌چی، شاهد رشد کمی و کیفی خدمات فرهنگی و کتابخانه‌ای در استان خواهیم بود.


تأکید مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل و فرماندار شهرستان کوثر بر پرداخت نیم درصد
 

رباب عزیزخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل در جلسه‌ای با حضور علیرضا علیپور، فرماندار شهرستان کوثر؛ محمد صادق محمدی، معاون فرماندار، محمد عزتی شهردار، بهنام اسمعیل‌نیا عضو شورای اسلامی شهر کوثر و جمعی از مسئولین استانی، با اشاره به لزوم قانونی تأمین هزینه‌های جاری کتابخانه‌های عمومی از نیم درصد درآمدهای شهرداری، اظهار داشت: انتظار کتابخانه‌های عمومی از اعضای شوراهای اسلامی و شهرداران، توجه و اهتمام کافی نسبت به اجرای کامل این قانون است.

وی با تأکید بر تأمین هزینه‌های جاری بر اساس نیم درصدهای دریافتی، تصریح کرد: عدم پرداخت کامل و به‌موقع نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی، باعث اختلال در ارائه خدمات فرهنگی و کتابخانه‌ای توسط این مراکز می‌شود.

مشاور استاندار در امور کتاب و کتابخانه‌ها، توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی را عامل رشد فرهنگ مطالعه و کتابخوانی شهروندان و در نتیجه، ارتقای فرهنگ شهرنشینی دانست وافزود: بسیاری از معضلات شهری با رشد فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، قابل پیشگیری خواهد بود.

در این جلسه، علیرضا علیپور، فرماندار شهرستان کوثر نیز با تأکید بر لزوم پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی، خواستار تسریع در پرداخت مبالغ معوقه شد و گفت: کتابخانه‌های عمومی یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگ‌ساز هستند و موفقیت این نهادها، مایه رشد و توسعه فرهنگی جامعه قلمداد می‌شوند.  

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کوثر، با قول مساعد نسبت به تأمین و افزایش اعتبارات دولتی کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، کتاب را با ارزش ترین میراث فرهنگی بشر دانست.