دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۹

تجلیل از برگزیدگان کتابخوانی در شهر شاعرانه‌ها؛

آخرین صفحه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان فارس ورق خورد

جشنواره کتابخوانی رضوی - فارس

آیین اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در فارس همزمان با میلاد باسعادت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) و با حضور جمعی از مسئولان این استان در سالن همایش‌های اداره کل اوقاف فارس برگزار شد.

وقتی نام علی بن موسی‌الرضا (ع) در کنار کتاب و کتابخوانی می‌نشیند، بهترین بهانه‌ای می‌شود تا فارغ از هیاهوی روزمرگی چند ساعتی را با خیال آسوده در شهر گنبدهای افراشته، شهری که به نام مبارک احمدبن‌موسی(ع) مهر شده است، زیر یک سقف گردهم آییم و در سالروز باسعادت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) از دلدادگان و فرهیختگان این دیار سپاسگزاری کنیم.

یکشنبه 24مرداد ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی فارس که با تلاش اداره کل کتابخانه‌های عمومی این استان برگزار شد، درحالی به گام واپسین خود رسید که سالن همایش‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس مملو از جمعیت بود، جمعیتی فرهیخته و دوستدار کتاب که از هر گروه سنی دورهم جمع شده‌بودند تا آیین اختتامیه جشنواره رضوی امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته رخ بنماید.

آخرین صفحه این جشنواره که با عطر رضوی همراه بود در محفلی صمیمی ورق خورد، جشنواره‌ای سراسر نور که از اردیبهشت‌ماه به صورت سراسری در تمامی استان‌ها برگزار شد و پس از فراز و فرودی سه ماهه با معرفی برگزیدگان در دهه کرامت به کار خود پایان داد. این جشنواره امسال با همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی امام رضا (ع) برپا شد و بیش از ۳هزار کتابخانه در کشور متولی این امر فرهنگی شدند.

در ابتدای این مراسم مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن خوشامدگویی به حضار اظهار داشت: بسیار خرسندم که در جمع فرهیختگانی حضور دارم که به پاس حرمت دو ارزش الهی در کنار هم جمع شده‌اند تا با کتاب‌هایی با چاشنی رضوی کام خود را شیرین کنند. دکتر سعیده ابراهیمی بارگاه امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) را مایه مباهات ایرانیان دانست و حضور پرشور مردم در این جشنواره را گواه علاقه دلدادگان به دو مقوله اهل‌بیت و کتابخوانی عنوان کرد.

این استاد دانشگاه تقویت بنیه‌های فرهنگی و ایجاد جریان‌های فکری را از ملزومات جامعه امروز برشمرد و یادآور شد: هدف جشنواره رضوی بیش از هر چیز ترویج فرهنگ مطالعه و شناخت زندگی و شخصیت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) بود و امید است این حرکت، سرآغاز جریان‌های فرهنگی با بن‌مایه‌های دینی و اجتماعی باشد.

 در ادامه از داستان‌خوانی باران حقیقت نونهال شیرازی و محبوبه خراسانی نسب کتابدار کتابخانه فرصت شیرازی که با آوای دلنشین خود کتاب یار مهربان کبوترها را برای حاضران قرائت کردند و صدای پرطنین مهدی علی کتابدار کتابخانه دستغیب که با نفس گرم خود فصل پنجم کتاب اعترافات غلامان را برای همگان خواند و همچنین از نوای موسیقی گروه عندلیب بزرگ‌ترین گروه دف کشور به سرپرستی هنرمند برجسته امین گرگین که با نوای سازهای خود جشن علی‌بن موسی‌الرضا(ع) را به شادی و سرور بیشتر دعوت کردند که بگذریم، شاید زیباترین بخش این مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره بود.

در این آیین تمامی برگزیدگان در تمامی گروه‌های سنی، کتابداران و رؤسای برتر این جشنواره همچنین برگزیدگان زندان‌های فارس و نفرات برتر مسابقه سراسری داستانک نقطه سر خط با دریافت لوح تقدیر و تندیس یادبود از مدیرکل مورد تجلیل قرار گرفتند. در بخش رده سنی کودک با کتاب دوست مهربان کبوترها روژان رستمی، زهرا جعفری، هانیه حسام‌پور، عسل علیزاده، زهرا آقاشیری، مهسا آموزگار، زهرا جوادی، زهرا طاها محبی، سید نریمان حسینی و زهرا شیبانی قدردانی شدند. همچنین در رده سنی نوجوانان با کتاب اعترافات غلامان، سینا علی‌زاده، زهرا عفتی، بهار طهماسبی، شهریار دهقانی، فاطمه محمودی، سحر خادمی، زهرا معصومی، فاطمه خداپرست، مرجان حیدری و طاهره قلی‌زاده مورد تجلیل قرار گرفتند. در رده سنی بزرگسال با کتاب علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)‌ نیز از مهری ابراهیمی، محبوبه برزگر و رضا آجری در بخش خانواده و طاهره صولتی، زهرا برزگر، ساره سادات جهانمیری، سحر افشاریان، محمدرضا بهرامی، منیره رهگشا، حمیدرضا بیاتی، صغری محمدی و حسین ابراهیم‌زاده در بخش فردی تجلیل به عمل آمد. همچنین از ۴ نفر برگزیده زندان‌های فارس که به قید قرعه از میان 1500نفر شرکت کننده از زندان‌های فارس برگزیده شده‌بودند، نیز سپاسگزاری شد.

در ادامه اکرم‌السادات صادقی (کارشناس اداره کل)، ولی‌الله سلیمی (کتابدار کتابخانه عمومی گرم آباد شهرستان مرودشت)، کسری آبچر‌ (رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قیروکارزین)، زینب میاندهی (کتابدار کتابخانه‌های عمومی شهرستان داراب)، علی ستوده نسب (کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان کوار)‌، فاطمه صفری‌راد (رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز، لیلا یداللهی فارسی (کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان خرامه) و ندا دهقانی (کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان شیراز) در بخش کتابداران برگزیده و سید علی اصغر احمدی‌زاده (رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان لامرد) و مجتبی امیرزاده (روئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهرم) در بخش رؤسای برتر در زمینه بیشترین میزان مشارکت مردمی در جشنواره و همچنین روح‌الله منوچهری مسئول کتابخانه رئیسی اردکانی شیراز مجری طرح روستای دوستدار کتاب لایزگان از مدیرکل لوح تقدیر و تندیس یادبود گرفتند.

همچنین در انتهای مراسم از نفرات برتر مسابقه سراسری نقطه سر خط که رئیس هئیت داوران آن احمد اکبرپور نویسنده شیرازی بود، قدردانی شد که این برگزیدگان به ترتیب افروز جهاندیده از شهرستان جهرم، کاظم آقایی از استان خراسان و سونیا رزمجویی از شیراز بودند.

حسن ختام این برنامه نیز امضای یادبود و عکس یادگاری تمام برگزیدگان با عوامل اداره کتابخانه‌های عمومی فارس بود که یاد و خاطره این مراسم باشکوه را همچون برگی دیگر از کارنامه پربار این سازمان در زمینه فرهنگی ماندگار کرد. تا گواه شبی باشد که به نام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) با رضایت همگان به پایان‌ رسید.