چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶

نوروز با کتابداران برگزیده نهاد (۲۱)

لذت چیدن سفره هفت سین کتابخانه با کمک اعضا

کتابخانه امام صادق(ع) کرند غرب (6).jpg

الهام مرادی بانیارانی، مسئول کتابخانه عمومی امام صادق(ع) کرند غرب استان کرمانشاه گفت: بهترین خاطره من از ایام نوروز چیدن سفره هفت سین  با کمک کودکان عضو کتابخانه بود؛ آن روز زیباترین لحظات من در کتابخانه رقم خورد که تلاش می‌کنم هر سال این لحظات را در کتابخانه تکرار کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، الهام مرادی بانیارانی، مسئول کتابخانه عمومی امام صادق(ع) کرند غرب استان کرمانشاه، که در مراسم گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به عنوان مسئول برتر کتابخانه عمومی به لحاظ استمرار در فعالیت‌های موثر فرهنگی انتخاب و معرفی شده بود، درباره شکل‌گیری علاقه خود به کتاب و مطالعه گفت: از دوران راهنمایی عضو کتابخانه عمومی شهرمان شدم و از همان زمان به خواندن کتب غیردرسی و فضای روح نواز کتابخانه علاقمند شدم و کار در کتابخانه را در سرمی‌پروراندم.

وی درباره آغاز کار خود در کتابخانه‌های عمومی گفت: من در آزمون  استخدامی که سال ۸۷ برگزار شد شرکت کردم و قبول شدم و به این صورت کار من در کتابخانه آغاز شد. در این مسیر نزدیک ۸ سال مسئول کتابخانه نور گهواره بودم و از سال ۱۳۹۵ تاکنون نیز در کتابخانه امام صادق(ع) کرندغرب مشغول خدمت هستم.

این کتابدار درباره کتابخانه عمومی محل خدمت خود توضیح داد: کتابخانه امام صادق(ع) در شهر کرندغرب شهرستان دالاهو استان کرمانشاه قرار گرفته است. متراژ آن ۷۰۰ متر است و۱۰۳۰ نفر عضو و۱۹۷۵۰ نسخه کتاب در آن وجود دارد. مردم محل علاوه بر امانت کتاب در بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی کتابخانه  مشارکت دارند و مکانی برای دورهمی های دوستداران کتاب و کتابخانه، به خصوص حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و ... است.

مرادی بانیارانی در ادامه به بیان خاطره‌ای از ایام نوروز مرتبط با کتابخانه گفت: بهترین خاطره من از ایام نوروز چیدن سفره هفت سین  با کمک کودکان عضو کتابخانه بود؛ کودکانی که  کارکردن با آنها همیشه به من نشاط و انرژی می دهد و شوق و ذوق آنها برای آمدن عید شادی به جان آدمی میدهد. آن روز زیباترین لحظات من در کتابخانه رقم خورد که تلاش می‌کنم هر سال این لحظات را در کتابخانه تکرار کنیم.

مسئول کتابخانه عمومی امام صادق(ع) کرند غرب ادامه داد: فارغ از برنامه های روتین ما، یکی از برنامه های شاخص کتابخانه مکاتبه با نویسندگان و ناشرین معروف و موسسات خیریه بود که اغلب جهت جذب منابع در موضوعاتی که در آنها با کمبود منبع مواجه بودیم انجام می‌شد که خوشبختانه از این طریق اتفاقات خوبی برای کتابخانه رخ داد و حمایت‌هایی را جذب کردیم. همچنین اجرای طرح آموزش رایگان هنر در مناطق محروم با همکاری اداره ارشاد اسلامی شهرستان از دیگر اقدامات شاخصی بود که در سال گذشته در کتابخانه انجام شده است.

وی در توصیف کتابخانه ایده آل خود گفت: کتابخانه ایده ال باید فضای داخلی و بیرونی مناسبی داشته باشد که برای تمام اقشار جامعه دسترسی به آن میسر باشد و همچنین بیانگر معماری اصیل ایرانی باشد؛ فضای درونی آن هم استادانه طراحی شده باشد و برای بخشهای مختلف فضای کافی در نظر گرفته شود. از نظر منابع هم یعنی بتواند حداکثر منابع درخواستی مراجعین را در هر موضوعی داشته باشد و پر از منابعی نباشد که سالها در کتابخانه خاک بخورد و طالب نداشته باشد، بلکه طبق نیاز مخاطبین مجموعه سازی  شود و البته شرایط فرهنگی، اجتماعی و مذهبی منطقه را باید در مجموعه سازی در نظر گرفت. من برای رسیدن به کتابخانه ایده ال با شاداب سازی محیط داخلی کتابخانه و جذب منابع اهدایی سعی در پویا نگه داشتن فضای کتابخانه می‌کنم.

وی در پایان گفت: من حدودا ۲ الی ۳ ساعت مطالعه می کنم و برای عید خواندن کتاب «جراح دیوانه» یورگن توروالد با ترجمه و اقتباس ذبیح الله منصوری را به علاقه‌مندان به کتاب پیشنهاد می کنم. چراکه این کتاب بسیار خواندنی و جذاب است.

لذت چیدن سفره هفت سین کتابخانه با کمک اعضا

لذت چیدن سفره هفت سین کتابخانه با کمک اعضا

لذت چیدن سفره هفت سین کتابخانه با کمک اعضا

لذت چیدن سفره هفت سین کتابخانه با کمک اعضا

لذت چیدن سفره هفت سین کتابخانه با کمک اعضا

لذت چیدن سفره هفت سین کتابخانه با کمک اعضا

لذت چیدن سفره هفت سین کتابخانه با کمک اعضا

لذت چیدن سفره هفت سین کتابخانه با کمک اعضا