شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

با رونمایی از سه کتاب؛

همایش ملّی بزرگداشت آیت‌الله کوهستانی برگزار شد

همایش ملّی بزرگداشت آیت الله کوهستانی در بهشهر مازندران

همایش ملّی بزرگداشت آیت‌الله کوهستانی به همراه رونمایی از سه کتاب با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دانشگاه علم‌وفناوری بهشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، همایش ملی بزرگداشت آیت‌الله شیخ محمد کوهستانی (ره)، عصر چهارشنبه (۱۲ مهرماه ۱۴۰۲) با حضور آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله محمدی‌لائینی، نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان، سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران، سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مسئولان دستگاه‌های اجرایی، شخصیت‌های علمی‌ و دینی، شماری از عاشقان و دلدادگان به این عالِم بزرگوار و اقشار مختلف مردم به همراه رونمایی از سه کتاب «پارسای کوهستان»، «آئینه‌ی معرفت» و «شاگردان مکتب کوهستان» در دانشگاه علم‌وفناوری بهشهر برگزار شد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در پنجاه‌ویکمین سالگرد ارتحال عالم ربّانی و برجسته‌ی شرق مازندران، آیت‌الله محمد کوهستانی (ره) در دانشگاه علم‌وفناوری مازندران، گفت: معرفی ابعاد شخصیتی آیت‌الله کوهستانی در جامعه مغفول مانده است.
 این عالم ربّانی و شاگردانش ستارگان جهان تشیّع هستند و آثار علمی ایشان هم‌اکنون نیز در حوزه‌های علمیه مطرح است.

آملی لاریجانی با بیان این‌که ایشان همواره به تربیت اخلاقی شاگردانش تأکید داشت و بر اقامه‌ی نماز شب اصرار می‌ورزید، گفت: آیت‌الله کوهستانی علاوه بر تربیت شاگردانی با بُنیه‌ی علمی، تلاش می‌کرد که آنان از نظر تقویٰ و ایمان نیز قوی باشند.  آیت‌الله کوهستانی اهل تلاوت قرآن بود و برای اینکه نورانیّت مدرسه باقی بماند، همواره قرآن تلاوت می‌کرد.

وی با اشاره به این‌که آیت‌الله کوهستانی، همانند ثروتمندان واقعی اهل نماز شب و انس با قرآن بود و در روز نیز خلوت با خدا داشت، تصریح کرد: این عالم برجسته، نمونه‌ی بارز انسانی مؤمن و محبوب درگاه خداوند متعال بود که عمر خود را در راه کسب معرفت دینی و مبارزه با هوای نفس صرف کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: قرآن کریم حقیقتی چندوجهی و دارای مدارج مختلف است که یکی از مراتب آن، همین الفاظی است که خوانده و کتابت می‌شود، مرتبه‌ی دیگر، معانی قرآن است و مرتبه‌ی سوم، لایه‌های عمیقی است که طی دَر کنار هم قراردادن آیات و جمع‌کردن آن‌ها به‌دست‌می‌آید و بَر این‌ اساس، حاملان قرآن از جایگاه بسیار بالایی برخوردارند.

در پایان مراسم، سه کتاب «پارسای کوهستان»، «آئینه‌ی معرفت» و «شاگردان مکتب کوهستان» در راستای این کنگره ملّی، رونمایی شد.

گفتنی است، آیت‌الله محمد کوهستانی مشهور به آقاجان از علمای برجسته‌ی شرق مازندران بود که سال ۱۲۶۷ هجری‌شمسی در روستای کوهستان از توابع بخش مرکزی بهشهر چشم به جهان گشود. این عالم ربّانی از دوران کودکی در فراگیری دانش‌وعلوم دینی تبحّر خاص داشت. آیت‌الله کوهستانی پس از ۲۰ سال تحصیل و فراگیری علوم حوزوی، سرانجام به درجه‌ی اجتهاد رسید و با بازگشت از نجف‌اشرف به زادگاه خود، حوزه‌ی علمیه‌ای تأسیس کرد و به تعلیم‌وتربیت طلّاب همّت گماشت. از محضر این استاد فرزانه، عالمان شاخصی کسب علم کردند که آیت‌الله شهید هاشمی‌نژاد از جمله‌ی آنان بود. آیت‌الله کوهستانی، هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۱ به ‌علّت بیماری، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و پیکر پاکش پس از تشییع باشکوه در روستای کوهستان شهرستان بهشهر، طبق وصیّتش به مشهد مقدّس منتقل و در جوار بارگاه امام رضا(ع) در «دارالسّیاده» به خاک ‌سپرده شد. آیت‌الله حاج شیخ محمداسماعیل کوهستانی تنهاپسر آیت‌الله کوهستانی نیز، ۱۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ به علّت بیماری درگذشت. حاج شیخ اسماعیل کوهستانی از سال ۱۳۵۱، پس از درگذشت پدر بزرگوارش، مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی کوهستان را به عهده داشت.

همایش ملّی بزرگداشت آیت‌الله کوهستانی برگزار شد

همایش ملّی بزرگداشت آیت‌الله کوهستانی برگزار شد

همایش ملّی بزرگداشت آیت‌الله کوهستانی برگزار شد

همایش ملّی بزرگداشت آیت‌الله کوهستانی برگزار شد

همایش ملّی بزرگداشت آیت‌الله کوهستانی برگزار شد

همایش ملّی بزرگداشت آیت‌الله کوهستانی برگزار شد

همایش ملّی بزرگداشت آیت‌الله کوهستانی برگزار شد