به گزارش روابطعمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی مازندران، نشست هماندیشی اساتید علم اطلاعاتودانششناسی استان با هدف ارائهی راهکارهای توسعهی کتابخانههای عمومی، با حضور سجاد محمدیان مدیرکل دفتر پژوهشوآموزش نهاد کتابخانههای عمومی کشور؛ سکینهخاتون مهدیانپور مدیرکل کتابخانههای عمومی استان؛ افشین موسویچلک، موسی یمینفیروز، سیّدرسول تودار، میترا قیاسی و هاجر زارعی، اساتید علم اطلاعاتودانششناسی دانشگاههای استان مازندران؛ معاون امور کتابخانهها و همکاران ستادی ادارهکل کتابخانههای استان و رئیس ادارهی کتابخانههای عمومی نوشهر، صبح چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در کتابخانهی عمومی صاحبالزّمان(عج) برگزار شد.
مدیرکل دفتر پژوهشوآموزش نهاد در این نشست بیان کرد: برگزاری دو همایش بینالمللی، ۲۰ وبینار علمیِ فراملی در دو سال گذشته با موضوع کتابخانههای عمومی و سخنرانی اساتید مرتبط از کشورهای مختلف، بههمراه ۶ نشست هماندیشی اساتید رشتههای مختلف با دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور و گفتوگوهای صورتگرفته با گروههای علمی دانشگاهی، ناظر بر این امر هستند که نهاد درصدد حل مسائل کتابخانههای عمومی از مسیر پژوهش است و به دنبال تعریف کار و طراحی راهحل هستیم؛ چرا که پژوهشوآموزش زمانی میتوانند نتیجهبخش باشند که در پی آنها، کاری یا اقدامی مفید، تعریف و اجرا شود.
مدیرکل پژوهش نهاد با اشاره به بازدیدهای روسای انجمنهای کشورهای خارجی نظیر برزیل، هند، روسیه و ترکیه از کتابخانههای عمومی ایران، تصریح کرد: زمانی که نمایندههای کشورهای نامبرده فعالیتهای متفاوت کتابداران ایرانی و خدمات متنوّع بخش کودک را مشاهده کردند، تعجّب کردند و گفتند که این فعّالیتها را در کتابخانههایمان نداریم. اینها تنها گوشهای از شواهدی است که بیانگر این است که جمهوری اسلامی ایران در خصوص کتابخانههای عمومی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد با ذکر این نکته که چیزی که در آموزش دانشگاهی در خصوص کتابخانههای عمومی نیاز داریم، آموزش طراحی خدمت به دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی است، افزود: وجود دروسی که برای رفع مشکلات کتابخانهای مؤثر و عملی واقع شوند، همچنین حوزههای پژوهشی وآموزشی نظیر سازماندهی یا ردهبندی مؤثر بخش ادبیات داستانی زبان فارسی؛ تدوین استانداردهای مجموعهسازی بومی، سیاستگذاری عمومی و کتابخانهها؛ آموزش مهارت مرورنویسی، ترویج مفاهیم خواندن و تدوین مدل مکانیابی کتابخانههای عمومی از جمله مواردی هستند که دانشگاهها باید مُجدّانه به آنها بپردازند.
وی در خلالِ بحث استانداردهای مجموعهسازی کتابخانههای عمومی تشریح کرد: استانداردهایی که از زمان شروع آموزش کتابداری در این زمینه وجود دارند، متأسفانه حاصل نگاه ترجمه بوده و کارهای ترجمه قابل اجرا نیستند؛ نمیتوانیم بر مبنای استانداردهای خارجی، کتابخانههای خود را تجهیز کرده یا خدمات کتابخانهای تعریف کنیم. محمدیان به آموزش رشته علم اطلاعات و دانششناسی اشاره کرد و گفت: برای آموزش دانشجویان حرفهی کتابداری، طی مکاتبههایی با وزارت علوموتحقیقات، دانشگاههای مختلف این موضوع را مطرح کردیم که باید سرفصلهای علم اطلاعات ودانششناسی اصلاح شود؛ بهطوریکه طی آموزش سرفصلهای جدید، کتابداران آینده بتوانند در کتابخانههای عمومی بهتر و مؤثرتر خدمات ارائه دهند.
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان ضمن تقدیر از حضور مدیرکل دفتر پژوهشوآموزش نهاد و اساتید علم اطلاعاتودانششناسی در نشست مَساعی و هماندیشی مربوط به کتابخانههای مازندران با یادآوری تعریف ۶۰ نوع خدمت برای کتابخانههای مرکزی بیان کرد: ۳۸۰۰باب کتابخانه در سطح کشور فعالیت میکنند که از این میان، بواسطهی کتابخانههای مرکزی مراکز استانها، خدماتی بیش از یک کتابخانهی معمولی، به اقشار مختلف جامعه کودک، نوجوان، جوان و میانسال قابل ارائه است.
وی ادامه داد: از آنجاییکه میبایست تعامل و ارتباطی بین ما بهعنوان مجریان و دانشگاه وجود داشته باشد، این نشست هماندیشی را برنامهریزی کردیم تا ضمن حضور اساتید علم اطلاعاتودانششناسی، فاصلهی علمودانش این رشته را با حوزهی اجرا کم کنیم، یعنی قصد داریم در راستای تحقق اهداف عالی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، فعالیتهای علمی اساتید دانشگاه و خروجی این نشست را برای توسعه و پیشرفت کتابخانههای عمومی مازندران بهکار بگیریم و خدمات مؤثرتر ارائه دهیم.
مدیرکل کتابخانهها با اشاره به تعداد منابع اطلاعاتی موجود کتابخانههای عمومی استان تشریح کرد: میزان این منابع به نسبت جمعیت ۳میلیون و دویست هزار نفر جمعیت مازندران بسیار کم است و باید جهت افزایش تعداد آنها، تلاش وافری داشته باشیم اما همین امر حاوی نکتهی مهمی است و آن، ارتقای کیفی منابع در راستای افزایش جذب اعضای کتابخانه است؛ بهطوریکه طی روند افزودن منابع اطلاعاتی، عناوینی انتخاب شوند که فراوانی مراجعهی اقشار مختلف جامعه به کتابخانهها را در پی داشته باشند.
وی به شاخصهای مهم کتابخانه اشاره کرد و افزود: تعداد اعضای کتابخانه و میزان امانت منابع اطلاعاتی دو شاخص مهم کتابخانههای عمومی هستند. این روزها مبحث مطالعهی کتاب در کتابخانههای عمومی به سمت خواندن کشیده شده و منجر به ایجاد شاخص جدید سرانهی خواندن کنار سرانهی مطالعه شده که این دو، مقولههای جدا از هم محسوب میشوند و ما باید برای مقولهی افزایش سرانهی خواندن تلاش کنیم؛ چراکه محور فعالیتهای کتابخانهها، کتابخوانی و ترویج خواندن است.
گفتنی است اساتید حاضر طی نشست هماندیشی، پیرامون روزآمدسازی کتابخانهها، اقدام برای تولید محتوای کوتاه، برگزاری همایش، اهمیت کتابخانهی عمومی برای جامعه و پیشرفت تکنولوژی در علم اطلاعاتودانششناسی به بحث و تبادلنظر پرداختند.
در پایان از کتابخانههای عمومی برادران لُر و صاحبالزّمان(عج) نوشهر بازدید شد.