چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در گفتگوی خبری اعلام کرد؛

جشنواره نشان هدهد سفید زمینه‌ساز تشکیل باشگاه مخاطبان

محمدرضا اسفاری

محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد اظهار داشت: یکی از اهداف ما از دوسالانه نشان هدهد سفید تشکیل باشگاه مخاطبین است؛ بچه هایی که در فرایند داوری حضور داشتند، کتابخوان های حرفه ای هستند و ما با تشکیل باشگاه مخاطبین از ظرفیت این عزیزان در تمامی برنامه های نهاد استفاده خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد صبح چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه با حضور در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر به بیان توضیحاتی پیرامون دومین دوسالانه نشان هدهد سفید پرداخت.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در این گفتگو اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دو سال اخیر رویکرد تازه‌ای در پیش گرفته است. در حال حاضر بیش از ۵۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی قابل ارائه به مردم است؛ قریب به ۴ هزار کتابخانه عمومی در کشور فعال است که از این بین ۵۵ کتابخانه سیار است و ۸۰۰ کتابخانه در روستاها مستقر است. در این تغییر رویکرد، بخش‌های مختلفی همچون بخش نابینایان و ناشنوایان، اتاق مطالعه اختصاصی ویژه پژوهشگران و برنامه‌های فرهنگی و ترویجی متنوعی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی و جشنواره هدهد سفید اضافه شده است.

وی ادامه داد: واژه «هدهد» برگرفته از قرآن است؛ از «هدهد» در قرآن به عنوان پرنده آگاهی یاد شده و انتخاب نام جشنواره بر این اساس انجام شده است. «هدهد سفید»، برندی برای فعالیت‌های کودک و نوجوان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و این مجموعه شامل کتاب هدهد سفید، جشنواره دوسالانه هدهد سفید، کتابخانه‌های ویژه کودک و نوجوان هدهد سفید و برنامه تلویزیونی هدهد سفید می‌شود.

اسفاری اظهار داشت: با برگزاری جشنواره نشان هدهد سفید، کتاب‌هایی که طی دو سال گذشته بیشترین امانت را در کتابخانه‌های عمومی داشته‌اند، نامزد و در سامانه‌ای بارگذاری می‌شوند. بعد از آن اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌ها با مراجعه به آن سامانه به داوری ۱۵۰ عنوان کتاب کودک و ۱۵۰ عنوان کتاب نوجوان می‌پردازند. با داوری بچه‌ها، از هر گروه سنی، ۳۰ کتاب و در مجموع ۶۰ کتاب به مرحله نهایی راه پیدا می‌کند. این ۶۰ کتاب در هیئتی متشکل از نویسندگان و اهالی صنعت نشر بررسی و نهایتاً ۳ کتاب برتر در حوزه کودک و ۳ کتاب برتر در حوزه نوجوان، بر اساس آرای بچه‌ها، انتخاب می‌شود.

وی گفت: اختتامیه دومین دوسالانه هدهد سفید امروز (۱۱ بهمن ماه ساعت ۱۵) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار خواهد شد و طی این مراسم از ناشران، نویسندگان و بچه‌هایی که در فرایند داوری جشنواره حضور داشتند، قدردانی خواهد شد.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در خاتمه اظهار داشت: یکی از اهداف ما از این جشنواره تشکیل باشگاه مخاطبین است. بچه‌هایی که در فرایند داوری حضور داشتند، کتابخوان‌های حرفه‌ای هستند و ما با تشکیل باشگاه مخاطبین از ظرفیت این عزیزان در تمامی برنامه‌های نهاد استفاده خواهیم کرد تا ان‌شاءالله برای دوسالانه بعدی آماده شوند.