ملک چیذری، یکی از داوران پنجمین جشنواره منطقهای قصهگویی نهاد در شیراز در گفتو گو با روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی فارس، درباره این جشنواره گفت: به عنوان اولین تجربه، ما شاهد اجراهای ناب و هنرمندانه ای از قصهگوهای تازه کار بودیم. قصهگویانی که داستانهایی با طرح ساده انتخاب و توانستند یک تجربه قصهگویی ناب داشته باشند و در این گام موفق ظاهر شدند.
وی ادامه داد: شوق و شادی زاید الوصفی در جمع قصهگویان مشاهده میشد که این امر میتواند مقدمهای برای جشنواره های بعدی نهاد کتابخانه های عمومی کشور باشد. مطمئنا کتابداران در کتابخانههای عمومی این تجربهها را پیاده میکنند؛ همین مسئله باعث میشود با کتاب بیشتر آشنا شوند، مخاطب را بشناسند و جلسات قصهگویی را به صورت متوالی در فضای کتابخانهها برگزار کنند.
چیذری، تشنگی و علاقه کتابداران به دانستن و داشتن تجربه بیشتر را از ویژگیهای کتابداران این دوره دانست و گفت: حساسیت در دریافت نظرات برای بهتر شدن کار از دیگر ویژگیهای کتابداران قصه گوی کتابخانههای عمومی است و در این دوره شوق دانایی و کسب مهارت برای بهتر شدن را در وجود کتابداران کاملا مشاهده کردیم.
این پیشکسوت قصهگویی، جوانی و تازه کاری را از ویژگیهای مثبت شرکت کنندگان این جشنواره عنوان کرد و گفت: علاقهمندی به کتاب و فعالیتهای فرهنگی در کنار این جوانی عامل موفقیت است.
داور پنجمین جشنواره قصهگویی نهاد کتابخانههای عمومی کشور در ادامه میزان مطالعه، شناخت کتاب و شناخت از مخاطب را برای قصهگویی ضروری دانست و گفت: در این دوره کتابداران بر اساس دو شاخص قصه و شیوه قصهگویی سنجیده شدند.
چیذری به شاخصهای ارزیابی قصه اشاره کرد و گفت: انتخاب قصه متناسب با ارزشهای اسلامی و ایرانی، وجود پیام متناسب با گروه سنی مورد نظر در قصه، بهره مندی قصه از قابلیتهای روایی و زبان تصویری قوی، میزان انسجام و توالی حوادث قصه و خلاقیت در سازماندهی و پرداخت قصه از ملاکهای یک قصه خوب است.
وی افزود: در شاخص قصه گو نیز معیارهایی همچون فضاسازی متناسب با هدف و محتوا برای شروع قصه، تدبیر در جمعبندی و اتمام قصه در زمان مناسب، توانایی و مهارت قصهگو در دستیابی به اهداف موردنظر، نوآوری در شیوه اجرا، توانایی بیان قصه متناسب با نیاز، درک و فهم و حوصله گروه سنی و مخاطب، بیان قصه با صدایی رسا و مناسب و استفاده از لحن و کلام به عنوان اصلیترین ابزار و بهرهگیری درست از آنها، احاطه و اشراف بر قصه و کاربرد ماهرانه واژگان و تعابیر، مهارت در استفاده از زبان بدن، به کارگیری روشهای مناسب به منظور برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب و انتخاب پوشش مناسب و متناسب با قصهگویی در نظر گرفته می شود.
وی از تلاش برگزارکنندگان این جشنواره قدردانی کرد و گفت: عنایت و توجه مسئولان به قصه گویی، انگیزه زیادی را در مخاطبین ایجاد کرده است. همچنین در این دوره دو روزه، بسیاری از برداشتهای اشتباه رایج درباه قصهگویی و معیارهای ارزشیابی بررسی شد.
ارسال نظر