یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴

برگزاری کتاب‌خوان ویژه نابینایان در مجتمع فرهنگی هنری امام علی(ع)

نشست يزد

در نخستین نشست کتاب‌خوان نابینایان و کم‌بینایان استان یزد، اعضای روشندل کتابخانه‌ها به معرفی کتاب‌های برگزیده خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در این نشست که با حضور رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اعضای روشندل کتابخانه‌های استان به معرفی کتاب‌های موردنظر خود پرداختند.

«قوی سفید؛ یازده افسانه از آسیای میانه» ترجمه فتح الله دیده‌بان/ ارائه توسط: زینب باقیانی(عضو دانش آموز)

باقیانی با تشریح بخش‌هایی از کتاب موردنظر خود، بیان کرد: پیرمرد دانا، عنوان یکی از داستان‌های این کتاب است که روایت پیرمردی است که به همراه پسرش در روستایی زندگی می‌کنند و پادشاه زمانه به اشکال مختلف اقدام به آزار و اذیت آنها می‌کند. از آنجایی که هوش و زکاوت بالای پسر زبانزد خاص و عام است، پادشاه قصد کشتن او را می‌کند اما پیرمرد دانا با استفاده از دانش خود مانع از تحقق قصد پادشاه می‌شود.

«پیروزی بر شب» نوشته ژ. کریستان/ ارائه توسط: فاطمه هاتفی (عضو کتابخانه)

هاتفی، با اشاره به اینکه این کتاب به زندگی لویی بریل، مبدع خط بریل می‌پردازد، تصریح کرد: لویی بریل ابتدا بینا بود. در کودکی روزی به محل کار پدر رفت و بدون اجازه پدرش به ابزار کار وی دست زد که این اتفاق منجر به آسیب شدید به چشمان وی شد. پس از این حادثه، ابتدا یک چشم و پس از مدتی چشم دیگرش را از دست داد. او پس از نابینایی خواست خواندن و نوشتن کودکان نابینا را ساده کند و سرانجام موفق شد با ایجاد نقطه‌های برجسته، خط بریل را به وجود آورد و راه فراگیری علم و دانش برای نابینایان هموار کند.

«سینوهه پزشک مخصوص فرعون» تألیف ذبیح‌اله منصوری/ ارائه توسط: محمدمهدی زارع (عضو کتابخانه)

این عضو کتابخانه نابینایان استان، در تبیین محتوای کتاب سینوهه طبیب گفت: این کتاب، از زبان سینوهه یکی از پزشکان عصر فراعنه مصر با خط هیروگلیف نگارش شده که از کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده و بعدها به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

وی افزود: کتاب سینوهه پیوند دهنده گذشته بسیار دور به حال است و نویسنده در این کتاب به اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصر و برخی از همسایگان این کشور در عصر فراعنه می‌پردازد. سینوهه همزمان با تشریح سرنوشت زندگی خود، اوضاع و احوال پیرامون خود را نیز به طور کامل و شفاف بیان می‌کند.

«آشنایی با قرآن» نوشته مرتضی مطهری/ ارائه توسط: محمدحسن پارسائیان (دبیر)

محمدحسن پارسائیان، دبیر روشندل مدارس استثنایی یزد در معرفی این کتاب گفت: این کتاب که شامل تفسیر آیات 26 سوره انفال تا پایان آن و آیات ابتدایی سوره توبه است، برگرفته از سخنرانی‌های شهید مطهری در سال۱۳۴۹ در مسجد الجواد تهران می باشد. استاد شهید در این‌کتاب ضمن بیان مطالب اجتماعی و اخلاقی متناسب با شرایط روز، مباحثی در خصوص معنی شکر، تاثیر ایمان در زندگی دنیوی و اخروی، آثار  تقوا ‌در زندگی اخروی و‌ دنیوی، آداب جهاد، لزوم آمادگی جامعه اسلامی برای مبارزه با دشمنان، نحوه پیمان بستن با دشمنان و شیوه رفتار با پیمان شکنان و عوامل موثر در موفقیت‌های مسلمین مطرح می‌سازد.

«معلولیت از دیدگاه معصومین علیهم السلام» نوشته عباس خاک/ ارائه توسط: مسعود حسن‌آبادی

حسن‌آبادی، در معرفی این کتاب گفت: «معلولیت از دیدگاه معصومین علیهم السلام» شامل یک مقدمه و هفت فصل است.
دیدگاه معصومین درباره معلولیت، پاداش توجه به معلولین، احادیثی در باب صبر بر معلولیت، وظایف و تکالیف دینی معلولین، وظایف مردم و جامعه در قبال معلولین، علل معلولیت در احادیث و توصیه‌های بهداشتی اسلام در پیشگیری از معلولیت از مباحث طرح شده در این کتاب است.

«یکصد و ده پرسش و پاسخ درباره نماز» نوشته مجتبی کلباسی/ ارائه توسط: حسین دشتی

حسین دشتی، مسئول پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد در خصوص این کتاب بیان کرد: این کتاب که به کوشش ستاد اقامه نماز و زیر نظر مجتبی کلباسی چاپ و منتشر شده، دارای سه بخش است که جمعاً مشتمل بر 110 پرسش متداول و شبهه فراگیر در مورد نماز و پاسخ آن‌ها است.
دشتی افزود: سوالات مذکور از شایع‌ترین شبهاتی است که در سطح جامعه به ویژه نسل جوان وجود دارد و گاه موجب سستی اعتقاد مکلف نسبت به این فریضه الهی و تزلزل پایبندی به ستون دین می‌شود. نگارنده با قلمی روان و استدلال‌هایی منطقی و قابل فهم، سعی خود را در رفع شبهات متداول در خصوص نماز به کار برده و در این امر موفق نیز بوده است.

گفتنی است، در پایان این نشست از ارائه دهندگان معرفی کتاب با اهدای لوح سپاس و تندیس نشست تقدیر شد.