شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

همزمان با ولادت امیرالمؤمنین علی(ع)؛

حضور هنرمندان مطرح کشور در نشست کتاب‌خوان شهر رشت

كتابخوان رشت

بیست و ششمین نشست کتاب‌خوان استان گیلان ویژه هنرمندان دوستدار کتاب و اهالی فرهنگ و هنر، به مناسبت میلاد امام علی(ع) در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، بیست و ششمین نشست کتاب‌خوان استان گیلان ویژه هنرمندان دوستدار کتاب و اهالی فرهنگ و هنر، عصر روز چهارشنبه (1 اردیبهشت) به مناسبت میلاد امام علی(ع) در پیاده راه فرهنگی رشت و با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد.

آدمی با کتاب مأنوس است

انوش نصر از هنرمندان تئاتر و سینما در این نشست با تبریک زاد روز میلاد با سعادت مولود کعبه و روز پدر، گفت: این روز را به پدران دیروز، امروز و آینده و به ویژه پدران آسمانی تبریک و تهنیت می‌گویم.

وی اظهار داشت: هیچ انسانی هنرمند نیست بلکه هنرساز است؛ زیرا ما چیزی خلق نمی‌کنیم و فقط یدک می‌کشیم؛ هنرمند اصلی خدا است و ما فقط آنچه را که در طبیعت می‌بینیم کمی پس و پیش کرده و از خود نمایش می‌دهیم.

این هنرمند برجسته تئاتر و سینمای گیلانی اضافه کرد: پر واضح است که نخستین اصل همراه انسان، انس او با کتاب و کتابخوانی است. اگر هر روز صبح با خود بگوییم که «من چیزی نمی‌دانم» مجبور به کسب علم شده و حداقل ساعتی در روز را به مطالعه اختصاص خواهیم داد.

نصر، با معرفی کتاب «خداحافظ چارلی» که یکی از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی هنرمندان گیلان است، اظهار کرد: این کتاب به خاطرات و زندگی‌نامه هفت تا هفتاد سالگی بنده (انوش نصر ماسوله) در وادی رادیو و تلویزیون می‌پردازد.

کتابخانه باید خانه دوم مردم باشد

عزت‌الله مهرآوران، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون با بیان اینکه کتابخانه باید خانه دوم مردم باشد، گفت: چه بهتر است که به مناسبت‌های مختلف به یکدیگر کتاب هدیه بدهیم.
خانواده‌ها با کتاب آشتی کنند.

جلیل فرجاد، بازیگر سینما و تلویزیون نیز با تبریک میلاد امام علی(ع) اظهار داشت: همه ایرانی‌ها  با کتاب و کتابخوانی مأنوس و آشنا هستند. اگر از امروز هر کدام از ما به عنوان پدر و مادر روزی چند دقیقه در مقابل دیدگان فرزندانمان به مطالعه بپردازیم، آنان را با مطالعه آشنا و با کتاب آشتی خواهیم داد.

به دنیای جدیدی که کتاب برایمان خلق می‌کند عشق بورزیم

سروش صحت، بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون بیان کرد: کتاب خواندن را به جای وظیفه باید نوعی تعهد بدانیم؛ باید به دنیای جدیدی که مطالعه به سویمان می‌گشاید و باعث تحول ما می‌شود، عشق بورزیم.

عادت کتابخوانی باید گسترش یابد

پروانه معصومی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با تبریک ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر، به معرفی کتاب «افسانه‌های گیلان» پرداخت؛ وی در خصوص این کتاب گفت: «افسانه‌های گیلان» حاصل تلاش 30 ساله هادی غلامدوست است. این مجموعه از زبان مادر بزرگ‌ها، مادرها، خانواده و دوستان، شهر به شهر از نقاط دور و نزدیک استان گیلان جمع‌آوری شده است.

معصومی با اشاره به اینکه به زور نمی‌توان کسی را کتابخوان کرد، اضافه کرد: کتاب خواندن در حقیقت یک عادت است و این عادت خوب باید گسترش یابد.

مطالعه در خانواده ما موروثی است

اسماعیل شنگله، بازیگر سینما و تلویزیون نیز با بیان اینکه این روزها همه از پدر سخن می‌گویند، در حالی که خیلی‌ها پدرانشان را از دست داده‌اند و از داشتن این موهبت محروم هستند، گفت: من در سنین کودکی پدرم را از دست دادم و خیلی نمی‌توانم این حس را درک کنم، اما مادری داشتم که هم برایم مادری کرد و هم پدر بود.

شنگله با معرفی کتاب «عشق سال‌های وبا» گفت: این کتاب نام رمانی از گابریل گارسیا مارکز به سال ۱۹۸۵ است که فیلمی نیز بر اساس کتاب در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است.

وی اذعان کرد: مطالعه در خانواده ما موروثی است و همه اعضای خانواده در زمینه فکری و ذوقی خود کتاب می‌خوانند.

گیلانی اگر کتاب نخواند، گیلانی نیست

هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان، با بیان اینکه ما سه حوزه مستقل فرهنگی داریم که از مشروطه تاکنون در تبریز، گیلان و اصفهان فعالیت داشته‌اند، گفت: در این سه حوزه آثار ارزشمند بسیاری داریم که سهم بالای 30 درصد به گیلان، سرزمین پهلوان پرور، قهرمان‌پرور و فرهنگ‌پرور است. با این اوصاف، ‌ گیلانی اگر کتاب نخواند، گیلانی نیست.

لذت مطالعه از تماشای فیلم بیشتر است

جمشید جهانزاده، بازیگر سینما و تئاتر نیز با اشاره به اینکه صحبت کردن درباره کتاب و کتابخوانی خوب و پسندیده است، گفت: اعتیاد لغت بسیار خوبی نیست و بار منفی دارد اما من به شخصه باید بگویم که به کتاب‌خواندن معتاد هستم.

وی افزود: گر چه بیشتر کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنم در حوزه تخصصی و کاری‌ام است اما لذت خواندن یک رمان خوب  برای من قابل جایگزینی نیست.

جهانزاده خاطر نشان کرد: توصیه من این است که مردم به کتاب خواندن عادت کنند چرا که لذت مطالعه از تماشای فیلم بیشتر است.

معلمان می‌توانند کودکان را به مطالعه عادت دهند

اسماعیل خلج، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز در این نشست با تبریک ولادت حضرت امیر المؤمنین علی(ع) و روز پدر، بیان کرد: کتابخوانی را باید از کودکی و از سنین مدرسه به فرزندان یاد داد. داستان‌های ساده‌ای که در متن کتاب‌های درسی وجود دارد باعث می‌شود که کودکان به کتاب علاقمند شده و آنرا فرا گیرند.

وی معلمان را از جمله کسانی دانست که می‌توانند بیش از پیش در علاقمند کردن فرزندان به مطالعه مؤثر باشند و آنان را در انتخاب کتاب خوب هدایت کنند.

گفتنی است، این برنامه با میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و با همکاری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری رشت برگزار شد. سیدعیسی مهدوی، فرماندار شهرستان رشت؛ محمدعلی ثابت‌قدم، شهردار رشت؛ غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت و تعداد دیگری از مسئولین این شهر، ‌نیز میهمانان این نشست بودند.

در ابتدای این نشست، امیر محمدپور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با تبریک ایام ولادت حضرت علی(علیه السلام) و روز پدر، اظهار کرد: عنصر کتاب برای تکامل جامعه انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد و همین بس که تمامی ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند و روابط فرهنگی جامعه بشری نیز از پوشش کتاب و مبادلات فرهنگی تقویت شده است.

محمدپور ادامه داد: مجموعه عظیم نهاد کتابخانه‌های عمومی بنا به رسالت خود و در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و تحقق منویات مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان در خصوص لزوم معرفی کتاب‌های مفید و ارزشمند با هدف ارتقاء هرچه بیشتر سطح آگاهی عمومی در سالی که «سال ملی خواندن» معرفی شده است، وظیفه خود می‌دانیم تا کتابخوانی را به یک گفتمان تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: بر آنیم با برگزاری طرح ملی نشست کتاب‌خوان، پویش کتابخوانی در فضای مجازی، معرفی 50 کتاب برتر سال، ارائه خدمات در بیش از یکصد کتابخانه عمومی در استان، ارایه آثار فاخر ملی، در دسترس قرار دادن منابع مفید با توجه به نیازهای مطالعاتی اقشار مختلف جامعه گرما بخش رونق بازار این گفتمان فرهنگی شویم.

محمدپور، نگین سبز ایران را مهد عالمانی چون آیت‌الله بهجت، آیت‌الله احسان‌بخش، آیت‌الله قربانی، آیت‌الله لاکانی، دکتر محمد معین، پروفسور مجید سمیعی، پروفسور فضل‌الله رضا و ادیبانی چون شمس لنگرودی، شیون فومنی و طنازانی همچون کیومرث صابری و... دانست و اضافه کرد: شهر رشت شهر اولین‌های زیادی است که اولین کتابخانه ملی، اولین داروخانه شبانه‌روزی، اولین بانک و... در این شهر بوده از این رو از آن انتظار فراوانی می‌رود. امشب با برگزاری نشست کتاب‌خوان هنرمندان برگ زرین دیگری به افتخارات علمی و فرهنگی این سرزمین افزوده می‌شود.
 
در حاشیه برگزاری نشست کتاب‌خوان که با استقبال عموم مردم روبرو شد، نمایشگاه کاریکاتور با موضوع کتاب، ایستگاه رصدخانه توسط کتابخانه مشارکتی مهر پویان رشت و ایستگاه کتابخانه کودکان باران نیز دایر شد. همچنین نخستین کتابخانه سیار شمال کشور نیز که در اسفندماه سال 94، به بهره‌برداری رسید، در حاشیه این نشست به ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مردم پرداخت.