شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲

به میزبانی استان گیلان؛

نشست کتاب‌خوان تخصصی مطالعات امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی برگزار شد

مطالعات امام خمینی

نشست کتاب‌خوان تخصصی با موضوع مطالعات امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، نشست کتاب‌خوان تخصصی با موضوع مطالعات امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی چهارشنبه ۱۹ خرداد با حضور علاقمندان و صاحبنظران حوزه مطالعات امام راحل و انقلاب اسلامی در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان برگزار شد.

در ادامه این نشست ۴ نفر از کتابخوانان کتاب‌های خوانده شده خود را با علاقمندان و حاضرین به اشتراک گذاشتند:

«نهضت امام خمینی(ره)» نوشته حمید روحانی/ ارائه دهنده، دکتر مظفر نامدار (دبیر پیشین شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی کشور)

دکتر مظفر نامدار، استاد برجسته رشته علوم سیاسی اظهار داشت: کتاب‌های درباره حضرت امام خمینی(ره)، یا در بطن واقعه نوشته شده‌اند و یا برداشتی از وقایع بر اساس روایت‌ها است.

وی در ادامه با معرفی کتاب «نهضت امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه)»، نوشته سید حمید روحانی، که در سال ۵۶ (در متن واقعه) نوشته شده است، تصریح کرد: نویسنده کتاب از سال ۴۲ نزد امام بوده، تمامی وقایع را جمع آوری و در چهار جلد منتشر کرده است.

وی همچنین کتاب «گام به گام با انقلاب» نوشته اکبر خلیلی که توسط انتشارات سروش در دو جلد به چاپ رسیده است را معرفی و اظهار کرد: نویسنده این کتاب در متن انقلاب بوده و با درک واقعه، روز به روز حوادث را به تحریر در آورده است.

دکتر نامدار اضافه کرد: این مجموعه در سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸، و در اوج انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است؛ جلد اوّل آن با عنوان فرعی «پیدایش انقلاب اسلامی» از ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ تا پیروزی انقلاب را در بردارد؛ جلد دوم نیز با عنوان فرعی «انقلاب دوم»، بعد از پیروزی انقلاب تا استعفای دولت بازرگان را پوشش داده است.

وی در معرفی کتاب دیگر با عنوان «انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن» که برای اولین بار در سال ۶۷ منتشر شده است، بیان کرد: این اثر ارزشمند گرچه به عنوان یک کتاب درسی در سطح دانشگاهی نوشته شده است اما در راستای افزایش معرفت و آگاهی نسبت به انقلاب اسلامی و ابعاد آن برای عموم به ویژه قشر جوان جامعه قابل استفاده و بهره‌برداری است.

دکتر نامدار در معرفی کتاب «تحلیلی بر انقلاب اسلامی» نیز بیان کرد: در این کتاب کلیاتی در رابطه با انقلاب‌های تاریخ ایران و به ویژه انقلاب اسلامی ایران بیان شده است.

وی همچنین کتاب «حدیث پیمانه» را که پژوهشی در مورد انقلاب اسلامی است و توسط نسل دوم انقلاب به نگارش در آمده است را کتابی مفید معرفی کرد.

«مصباح الهدایه» نوشته امام خمینی(ره) / ارائه دهنده: محمدتقی یونسی (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد رشت)

دکتر محمدتقی یونسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در خصوص تألیفات امام خمینی (ره) بیان کرد: امام راحل دو دسته آثار دارند، که یکی منظوم و دیگری منثور است.

یونسی با معرفی کتاب «مصباح الهدایه الى الخلافه والولایه» که حضرت امام خمینی (رحمه الله تعالی علیه) آنرا در ۲۷ سالگی نگاشته‌اند، اظهار کرد: این کتاب به زبان عربی و در سه مرحله به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه این کتاب در سال ۵۶ ترجمه شد، افزود: در سال ۷۲ حجت‌الاسلام حسین مستوفی این کتاب را ترجمه و در سال ۸۹ آیت‌الله ممدوحی کتاب (عرفان از نظر قرآن و برهان) را برای تفسیر این کتاب تالیف کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت در ادامه با بیان اینکه امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) دیدگاه عرفانی و فلسفی را با هم تلفیق کرده است افزود: ممزوج کردن این دو زبان با هم بسیار سخت و دشوار است اما نگاه عرفانی امام مبتنی بر ذوق است.

محمدتقی یونسی اضافه کرد: حضرت امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) در این کتاب مطرح کرده‌اند که هستی چیست و ذات خداوندی چگونه است و چگونه از هستی به ذات خداوندی می‌توان رسید.

«جایگاه زن از دیدگاه امام خمینی(ره)»/ محمدحسن حسن‌زاده فومنی (مسئول موسسه یاران سبز موعود(ع) استان گیلان)

حجت‌الاسلام محمدحسن حسن‌زاده، مسئول موسسه یاران سبز موعود استان گیلان نیز در این نشست با معرفی کتاب «زن در اندیشه امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه)»، بیان کرد: حضرت آیت‌الله امام خمینی در تبیین نگاه خود به زن به صراحت گفته‌اند: «اینجانب به زنان پرافتخار ایران، مباهات می‌کنم که تحولی آنچنان در آنان پیدا شد که نقش شیطانی بیش از پنجاه سال کوشش نقاشان خارجی و وابستگان بی‌شرافت آنان، از شعرای هرزه گرفته تا نویسندگان و دستگاه‌های تبلیغاتی مزدورانش بر آب نمودند و اثبات کردند که زنان ارزشمند مسلمان دچار گمراهی نشده و با این توطئه‌های شوم غرب و غرب‌زدگان آسیب نخواهد پذیرفت».

وی همچنین گفت: در این اثر سیره عملى، فرمایشات، مواضع روشنگر و فتاواى راهگشاى حضرت امام (ره) درباره زن آمده است.

«شرح چهل حدیث» نوشته امام خمینی(ره) /ارائه دهنده: بهروز جلائی (عضو هیات علمی دانشگاه گیلان)

بهروز جلائی، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان نیز در پایان این نشست با معرفی کتاب «اربعین حدیث» یا «شرح چهل حدیث»، بیان کرد: این کتاب یکى از آثار گرانبهاى اخلاقى و عرفانى امام خمینی (رحمه‌الله تعالی علیه) است که در سال ۱۳۵۸ هجرى قمرى (۱۳۱۸ شمسى) به زبان فارسى نوشته شده است.

وی گفت: این کتاب سلسله مباحثی بوده که امام راحل در حوزه علمیه قم آن را در بین شاگردانش مطرح کرده و در سال ۱۳۵۸ در سن ۳۸ سالگی این مباحث به رشته تحریر درآمد. در این اثر چهل حدیث از روایات پیشوایان دین از کتاب شریف اصول کافى به شکلى مبسوط و با بیانى شیوا و اثرگذار شرح داده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه ۳۳ حدیث آن در باب اخلاقیات و هفت حدیث در باب توحید است، تصریح کرد: در این کتاب همه احادیث ترجمه و تشریح شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه یکی از بلایایی که جوامع بشری را تهدید می‌کند عدم شناخت مسائل پیرامون انسان و درکی نادرست از واقعیات است افزود: امام خمینی (رحمه الله تعالی علیه) با تحریر اثر گرانبهای «اربعین حدیث» راه‌های رسیدن انسان به درجات بالا و «شناخت نفس» را در تبیین و آن را در اختیار ما قرار داده است.