دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹

با همکاری انجمن حامی اجرا می‌شود؛

طرح کوله کتاب در روستاهای محروم استان گیلان

کوله کتاب

با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و انجمن توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی طرح کوله کتاب در روستاهای محروم استان گیلان اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های گیلان، در نشست هماهنگی اجرای طرح کوله کتاب که روز سه شنبه ۱۱ خرداد و با حضور امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، زهرا بدن آرا، معاون این اداره کل، لامعی نماینده انجمن حامی و مسئولین ستادی اداره کل کتابخانه‌های عمومی و انجمن حامی حضور داشتند، طرح کوله کتاب در ۹ روستای استان گیلان آغاز به‌کار کرد.


گیلان از مستعدترین مناطق برای ایجاد کتابخانه‌های سیار است


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های ویژه گیلان در حوزه‌های فرهنگی از جمله کتابخانه‌های عمومی، استان گیلان را خاستگاه خواندن و جزء اولین‌ها در حوزه ایجاد کتابخانه‌های عمومی معرفی کرد.

امیر محمدپور مردم گیلان را مردمی کتاب‌‌خوان و اهل تفکر نامید و با اذعان به وجود بسیاری از مشکلات پنهان در پشت زیبایی‌های طبیعی این خطه اظهار داشت: علیرغم تصور بسیاری از هموطنانمان که این منطقه از ایران عزیز را بدون دغدغه می‌دانند، بسیاری از روستاهای ما با فقر و عدم امکانات گذران زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه کتابخانه‌های عمومی سعی کرده‌ایم در اقصی نقاط گیلان و در شهرها و روستاها کتابخانه‌های عموی ایجاد کنیم، اظهار کرد: با وجود اقدامات ارزنده در این حوزه هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله فراوانی احساس می‌شود.  

محمدپور روستاهای گیلان را جزء مستعدترین مناطق برای ایجاد کتابخانه‌های سیار دانست و با اشاره به راه‌اندازی نخستین کتابخانه سیار شمال کشور در منطقه آزاد بندر انزلی این تجربه را بسیار مفید و استقبال مردم روستاهای بندر انزلی از این طرح را امیدوارکننده توصیف کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان اجرای طرح‌های ابتکاری از جمله اجرای طرح کوله کتاب در مناطق روستایی را یکی از این طرح‌های خوب در حوزه ترویج خواندن در میان مادران، کودکان و نوجوانان این مناطق عنوان کرد و با استقبال از اجرای طرح کوله کتاب در ۹ روستای محروم آن را گامی امیدبخش در جهت اعتلای خواندن در سراسر گیلان دانست.


تا زمان اتمام پروژه‌های در حال احداث، کلنگ کتابخانه جدیدی در گیلان بر زمین نمی‌زنیم


امیر محمدپور همچنین رتبه سرانه فضای مطالعه گیلان در کشور را ۲۶، و شاخص فضای مطالعه را به ازای هر ۱۰۰ گیلانی ۱ مترو ۴۶ عنوان کرد و با اشاره به احداث ۱۸ کتابخانه در شهرستان‌های استان گفت: بر اساس سیاست‌های سال خواندن که در سال جاری از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تدوین و ابلاغ شده است برنامه جامعی برای تکمیل این پروژه‌ها و شاداب‌‌سازی کتابخانه‌های موجود در دست اقدام داریم و سعی می کنیم تا زمان بهره‌برداری از این کتابخانه‌های عمومی کلنگ پروژه جدیدی در استان بر زمین نزنیم. وی همچنین ورود دولت و استفاده از ظرفیت خیرین در ایجاد کتابخان‌های سیار را بسیار مهم دانست.

در این نشست همچنین لامعی، مسئول انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی فرهنگی حامی با اشاره به فعالیت انجمن حامی از سال ۸۸ در ساخت و تجهیز کتابخانه‌های روستایی گفت: طبق دستورالعمل انجمن حامی ساخت کتابخانه در روستاهایی با بیش از ۱۵۰۰ نفر انجام می‌شود؛ طرح کوله کتاب برای روستاهای کمتر از ۱۵۰۰ نفر اجرا خواهد شد.

مسئول انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی فرهنگی حامی در تشریح این طرح گفت : در هر کوله ۱۱۰ تا ۱۴۰ عنوان کتاب با موضوعات کودک و نوجوان، زنان و مهارتهای زندگی وجود دارد که به‌صورت چرخشی در بازه زمانی یک ماهه به روستاهای هدف منتقل خواهد شد.

لامعی افزود در ابتدای هر کتاب توضیحاتی در باره طرح و در انتهای کتاب نیز فرم نظر سنجی قرار داده شده است؛ همچنین برای تشویق و ترغیب بیشتر مخاطبین مجلاتی به آنان اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: انجمن حامی یک سازمان مردم نهادی است که از سال ۸۰ فعالیت خود را در زمینه تجهیز مدارس آغاز و از سال  ۸۸ به تجهیز کتابخانه‌های عمومی پرداخته است؛ این طرح تا کنون در ۲ استان اجرا و با استقبال خوبی مواجه شده است.

مسئول انجمن حامی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، تجربه بسیار موفقی از اجرای طرح کوله کتاب در کشور رقم خواهد خورد.

در پایان این نشست، طرح کوله کتاب در روستای فشتکه شهر خمام و با حضور مدیرکل و مسئولین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، اعضای انجمن حامی و مسئولین سازمان منطقه ازاد بندر انزلی آغاز شد.

گفتنی است نخستین کتابخانه سیار استان گیلان نیز در مراسم آغاز طرح کوله کتاب به خدمات‌دهی به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در این روستا مستقر بود، که با استقبال خوبی از سوی اعضای انجمن حامی مواجه شد.

انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی فرهنگی حامی، سازمانی مردم نهاد و داوطلبانه است که بر پایه اعتماد عمومی و جذب کمک‌های مالی، معنوی و بشر دوستانه نیکوکاران و حمایت نیروهای متخصص با تکیه بر همراهان بومی تلاش می‌کند تا ضمن ساخت، بازسازی، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و فرهنگی و همچنین نظارت و پشتیبانی در مناطق بسیار دور افتاده و محروم امکان تحصیل، ارتقاء سطح کیفی آموزش و رشد فرهنگی را برای کودکان و نوجوانان این مناطق فراهم آورد و فرصت‌های مناسب برای بروز توانایی‌های شخصی میسر ساخته و از استعدادهای این مناطق در جهت ایجاد زیر‌ساخت جامعه‌ای سالم و کارآمد بهره ببرد.

برچسب‌ها