یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

در سقز برگزار شد؛

دوره آموزشی کتابداران کتابخانه‌های عمومی و مشارکتی

لوگو نهاد

دوره آموزشی ویژه کتابداران کتابخانه‌های عمومی و مشارکتی شهرستان سقز در کتابخانه ملامحمد امینی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان، پروین قلعه‌کوهی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سقز در این دوره آموزشی با اشاره به نقش مهم کتابخانه‌های مشارکتی در ترویج فرهنگ مطالعه، اظهار داشت: ارتقای شاخص‌های مطالعه رسالت اصلی فعالان این عرصه است.

قلعه‌کوهی افزود: کتابداران فعال در کتابخانه‌های عمومی باید با وظایف و مسئولیت‌های خود آشنایی کاملی داشته باشند تا بتوانند در خدمت‌رسانی به مخاطبان بهتر عمل کنند.

وی همچنین عنوان کرد: راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی مشارکتی به ویژه در روستاها طرحی بسیار مفید و اثرگذار از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده که شاخص دسترسی به کتاب و همچنین سرانه مطالعه را افزایش داده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سقز افزود: در حال حاضر این شهرستان دارای ۹ کتابخانه عمومی مشارکتی در روستاهای سنته، ایرانخواه، بغده کندی، یازییبلاغی، کندلان، گلتپه، خورده لوکی، کسنزان و زندان مرکزی سقز است.

قلعه‌کوهی با اشاره به اینکه پنج کتابخانه مشارکتی دیگر در نوبت اخذ مجوز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند، تصریح کرد: در صورت اخذ مجوز و آغاز فعالیت این کتابخانه‌ها، شهرستان سقز بیشترین تعداد کتابخانه‌های مشارکتی را در سطح استان دارا خواهد بود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خواستار توجه بیشتر مسئولان و به ویژه دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی برای ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی شد و گفت: این مسئولان می‌توانند با فراهم‌سازی مکان و برخی امکانات زمینه راه‌اندازی کتابخانه مشارکتی را در روستای متبوع خود فراهم سازند.

وی در ادامه بیان کرد: در صورت درخواست ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه عمومی مشارکتی مطابق با شرایط مورد تایید نهاد کتابخانه‌های عمومی، مجوز ایجاد و راه‌اندازی این نوع کتابخانه صادر می‌شود.

گفتنی است در ادامه این جلسه آموزشی، سمیه ایزدیار از کتابداران کتابخانه‌های عمومی سقز به عنوان مدرس به ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه فعالیت و وظایف و مسئولیت‌های کتابداران در کتابخانه‌ها پرداخت.