سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵

در شهرستان بهار انجام شد:

نقد کتاب «عروسک پدر» در کتابخانه عمومی شهید باهنر

نقد کتاب عروسک پدر

مسئول کتابخانه شهید باهنر شهرستان بهار از نقد «عروسک پدر» در نخستین جلسه نقد کتاب کانون ادبی این کتابخانه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی همدان، مریم عباسی، مسئول کتابخانه عمومی شهید باهنر گفت: نخستین جلسه نقد و بررسی کتاب کانون ادبی این کتابخانه با کتاب «عروسک پدر» نوشته «پاتریشیا کالورت» آغاز به ‌کار کرد.

مریم عباسی با اشاره «گلنیس» به عنوان شخصیت اصلی این رمان نوجوانان به خوانش بخش‌های از کتاب پرداخت و ادامه داد: داستان توسط «گلنیس»، شخصیت اصلی داستان، روایت می‌شود که خود را در داستان این‌گونه معرفی می‌کند: «بیش‌تر از دوازده سال دارم؛ ولی هنوز سیزده ساله هم نشده‌ام، بزرگ‌تر از آن هستم که مثل دوقلوها با ملایمت و مهربانی با من رفتار کنند، اما به هر حال هنوز آنقدر بزرگ نشده‌ام که مثل وینی یا لوئیس با جدیت با من رفتار کنند و من را بزرگ و بالغ بدانند، تازه من از آن آدم‌هایی هستم که خیلی موردتوجه قرار نمی‌گیرد، نه این‌که مردم من را دوست نداشته باشند؛ برعکس، فکر می‌کنم بیش‌تر آدم‌ها خیلی هم دوستم دارند.»

مسئول کتابخانه شهید باهنر با بیان این نکته که «عروسک پدر» قصه دختری نوجوان و تلاش‌هایش برای بازگرداندنِ زندگی است، گفت: این کتاب، حکایت واقعیت‌هایی است که پذیرفتن آن، برای دختری سیزده ساله بسیار دشوار است؛ آنقدر دشوار که نمی‌تواند واقعیت و خیال را مانند تکه‌های یک پازل در جای درست بگذارد و آنها را از هم تفکیک کند.

عباسی گفت: در بخشی از کتاب، مقایسه تصورات شخصیت اصلی داستان با واقعیت و نتیجه‌گیری او پس از اندیشیدن درباره موضوعی مانند زندان را می‌خوانیم.

وی با اشاره به اینکه «پاتریشیا کالورت، کتاب‌های متعددی برای کودکان و نوجوانان نوشته است» افزود: این نویسنده درباره کتاب‌های خود می‌گوید: «همه ما، مهاجران سرزمین کودکی هستیم؛ من می‌خواهم درباره سفری بنویسم که همه ما پشت سرگذاشته‌ایم یا در حال گذر از آن هستیم.»

مسئول کتابخانه شهید باهنر شهرستان بهار درباره این کتاب افزود: ترجمه «عروسک پدر» توسط «شقایق قندهاری» انجام شده و از سوی نشر امیرکبیر به چاپ رسیده است. این کتاب در سال ۱۹۹۶ جایزه «کریستوفر» را از آن خود کرده است.  

گفتنی است؛ در پایان این نشست، کتب برتر اردیبهشت‌ ماه، توسط مسئول کتابخانه برای اعضا معرفی و کتاب «هم روزنامه، هم کلوچه» سروده «مریم هاشم‌پور» در راستای معرفی و آشنایی بیشتر با ادبیات کودک و نوجوان، توسط حاضرین جمع‌خوانی شد.

برچسب‌ها