دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

ارائه مقاله کتابدار گیلانی در نخستین کنگره ملی قزلباش‌ها

كنگره قزلباش ها

وحید فرحی دیگه‌سرا، کتابدار کتابخانه عمومی آزادگان لیسار به ارائه مقاله خود در نخستین کنگره ملی قزلباشان ایران و آناتولی در دانشگاه محقق اردبیلی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، نخستین کنگره ملی قزلباشان ایران و آناتولی ۶ و ۷ مرداد ماه در دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل برگزار شد.

در این کنگره که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان رشته تاریخ ایران و اسلام و نیز مسئولین استان اردبیل برگزار شد، یعسوب اصغری، رئیس دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی و دبیر این کنگره گفت: قزلباش‌ها زايیده صفویه در ایران است و بخشی از تاریخ ایران محسوب می‌شوند.

وی با یادآوری اهمیت قزلباش‌ها در تاریخ ایران و آذربایجان، تصریح کرد: دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی کنگره را در چهار محور قزلباشان و هویت، قزلباشان و صفویه، قزلباشان و عثمانی و قزلباشان پس از سقوط حکومت صفویه برگزار می‌کند.

پروفسور محمد نریمانی، قائم مقام رییس دانشگاه محقق اردبیلی در این کنگره با بیان اینکه شیوخ طریقت صفوی به مرور از اردبیل به ایران و سوریه بسط داده شد، گفت: قزلباش‌ها کلاه ۱۲ ترکی را ابداع کردند که جریان حاکم در صفویه هم از آن استفاده کردند و به واسطه این کلاه به قزلباش معروف شدند.

پروفسور حسین میرجعفری، استاد برجسته صفویه پژوهی نیز با بیان اینکه اردبیل جایگاه واقعی برگزاری کنگره‌های صفویه است، گفت: جایگاه واقعی صفویه در اردبیل باید بصورت ویژه برای جهانیان روشن شود.

وی با بیان اینکه مسئولین دانشگاه‌های اردبیل باید کتابخانه دانشگاه‌های خود را به کتب صفویه شناسی تجهیز کنند، افزود: با راه‌اندازی مرکز مطالعات صفویه در دانشگاه محقق اردبیلی و اختصاص بودجه کافی به این مرکز، باید بصورت تخصصی بر روی سلسله صفویه پژوهش کرد.

در این کنگره همچنین وحید فرحی دیگه‌سرا، کتابدار کتابخانه عمومی آزادگان لیسار شهرستان تالش ضمن ارائه مقاله خود به ایراد سخنرانی پرداخت.

این کتابدار گیلانی در مقاله علمی- تاریخی خود با عنوان «تاثیر قزلباشان آناتولی بر روابط شاه اسماعیل صفوی و علاالدوله ذولقدر و نقش و جایگاه خاندان قزلباش ذوالقدر در ایالت فارس در دوره صفوی» در خصوص این دوره تاریخی مطالبی بیان کرد.

وحید فرحی دارای مدرک دکتری تاریخ از دانشگاه خوارزمی تهران است و پیش از این نیز دارای مقالات علمی- پژوهشی و همچنین همکاری در تصحیح و مقابله نسخ خطی تاریخی بوده است.

گفتنی است مقالات چاپ شده در این کنگره در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و همچنین پایگاه تخصصی سیویلیکا (civilica)منتشر خواهد شد.