یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰

همزمان با دهه کرامت در قم برگزار شد؛

نشست تخصصی کتاب‌خوان با محوریت زندگی حضرت فاطمه معصومه(س)

نشست تخصصی کتاب‌خوان قم

نشست تخصصی کتاب‌خوان با محوریت «زندگی حضرت فاطمه معصومه(س)» با حضور جمعی از مسئولان و اساتید حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، دومین نشست تخصصی «کتاب‌خوان تاریخ تمدن و اسلامی» با محوریت زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) همزمان با دهه کرامت به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم و همکاری کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور معصومه ظهیری مشاور استاندار، حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعطاءالهم جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از پژوهشگران در پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد.

در این نشست ۵ تَن از اساتید حوزه و دانشگاه به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

«کریمه اهل بیت» نوشته علی‌اکبر مهدی‌پور / ارائه توسط: معصومه ظهیری (مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده و مشاور استاندار قم)

این کتاب در ۱۲ فصل به تبیین ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) پرداخته و در آن مطالبی در خصوص کرامات، خصوصیات علمی، القاب و کیفیت زیارت آن حضرت عنوان شده است.

  «مهتاب اهل بیت علیهم‌السلام» نوشته سیدحسین اسحاقی / ارائه توسط: احسان آذرکمند (استاد دانشگاه و پژوهشگر اداره کل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما)

این کتاب به صورت علمی و روش‌مند در سه بخش و ۱۰ فصل گردآوری شده و خواننده را در شناخت مکتب اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه بازشناسی جلوه‌هایی از سیره عملی و شیوه رفتاری حضرت معصومه(س) آشنا می‌سازد. در کتاب «مهتاب اهل بیت علیهم‌السلام» همچنین به زمان تولد، هجرت و وفات آن بانوی عصمت و طهارت نیز پرداخته شده است.  

«گنجینه آثار قم» نوشته عباس قمی / ارائه توسط: حسین ایزدی (استاد حوزه و دانشگاه و عضو انجمن مطالعاتی حوزه)

این کتاب در دو جلد و در خصوص زندگی امامزادگان و بزرگان علم و دین در دوران تاریخ اسلامی مطالب مفیدی ارائه می‌دهد و به مقامات علمی و جایگاه والای دختر موسی بن جعفر(ع) می‌پردازد.  

«فاطمه معصومه مهمان هفده روزه» نوشته فریده مسعودی / توسط فرزانه حکیم‌زاده (استاد حوزه و پژوهشگر)

این کتاب شامل ۸ فصل می‌باشد که سه فصل آن به طور مشروح به حضرت فاطمه معصومه(س) اختصاص دارد و در آن به علل هجرت آن حضرت و چرایی دعوت امام رضا(ع) از حضرت ایشان پاسخ داده شده است.

«پرتویی از روی دوست» نوشته اسماعیل محمدی کرمانشاهی، توسط نویسنده کتاب (مدیر فرهنگی هنری کتابخانه آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه(س))

در این کتاب کرامات حضرت فاطمه معصومه(س) در کلام ائمه معصومین علیهم‌السلام و علمای دین ذکر شده است و دلیل اطلاق صفت کریمه اهل بیت(ع) به ایشان نیز کرامات زیاد این حضرت عنوان شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعطاءالهت جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم در حاشیه برگزاری این نشست در گفتگو با برنامه تلویزیونی «در شهر» خاطرنشان کرد: این نشست به ابتکار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سراسر کشور اجرا می‌شود و هدف از اجرای آن معرفی کتاب و گسترش گفتمان کتابخوانی است.  

وی در ادامه افزود: با توجه به برگزاری این نشست در دهه کرامت، محوریت اصلی آن پیرامون زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) بود.  

حجت‌الاسلام والمسلمین جباری همچنین تصریح کرد: کتاب‌های معرفی شده در این نشست در کتابخانه‌های عمومی استان قم موجود است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌ها، این کتاب‌ها را تهیه و مطالعه کنند.

گفتنی است در پایان این نشست، از ارائه کنندگان با اهدای جوائزی به رسم یادبود تقدیر شد.

نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان از سلسله نشست‌هایی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۳۹۵ به عنوان «سال خواندن» با هدف اشاعه آگاهی‌های تخصصی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در موضوعات مختلف برگزار می‌کند.