یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۷

با تقدیر از نفرات برگزیده جشنواره در مازندران؛

آيین اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد

اختتامیه جشنواره رضوی

آيین اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی، همزمان با ایام دهه مبارک کرامت با تقدیر از برگزیدگان استان مازندران در ساری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، آيين اختتاميه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور علیرضا یونسی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران؛ اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مرتضی عمرانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران؛ احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران؛ قاسم عزیززاده گرجی، مدیرکل کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان و جمعي از برگزیدگان جشنواره، روسای ادارات و کتابداران کتابخانه‌های عمومی مازندران، همچنين خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم در سالن اجتماعات اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

مشارکت چشمگير مردم مازندران در ششمين جشنواره كتابخواني رضوي

اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان مازندران، درباره اين جشنواره گفت: مشارکت بيش از ۱۱ درصدي مردم اين استان در ششمين جشنواره كتابخواني رضوي قابل تقدير است و مازندران را به‌عنوان يكي از پیشگامان اين اقدام فرهنگي در کشور مطرح كرده است.

جانعلی‌پور در اشاره به اقدامات وي‌ژه اين دوره جشنواره گفت: انتخاب سه کتاب برگزيده براي سه گروه سني کودک، نوجوان و بزرگسال و توجه ويژه به بخش خانوادگی، همچنين افزودن بخش الکترونیک از اقدامات جديدي بود كه اين دوره جشنواره را از دوره‌هاي قبل، متمايز مي‌كرد.

وی با اشاره به تلاش دبيرخانه‌ها و مديران كل استاني در برپايي گسترده ششمين دوره جشنواره كتابخواني رضوي افزود: از ديگر اقدامات اين دوره، تبلیغات گسترده این جشنواره در سایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي اطلاع‌رسانی، رسانه‌ها و نشریات بود. ارتباط با سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی خارج از کشور نیز بخشي از اين تبليغات بود كه براي نخستين بار اتفاق افتاد.

مدیر کل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با اشاره به توزيع منابع مسابقه، تصریح کرد: در راستاي اين جشنواره ۴۰۰ هزار برگ پاسخنامه و ۱۲۵ هزار نسخه کتاب در کشور توزیع شد و مردم نیز ۱۰۰ هزار نسخه از منابع اين مسابقه را خریداری کردند.

وی با اشاره به مشارکت ۴۸ هزار و ۵۰۰ کودک در بخش نقاشی این جشنواره، افزود: در مجموع، ۲۳۵ هزار نفر از سراسر کشور در این مسابقه شركت كردند كه ۳۰ هزار نفر از اين آمار به شركت‌كنندگان بخش خانوادگي مربوط مي‌شود.

جانعلی‌پور، استقبال افراد از بخش‌هاي فردي و خانوادگي اين جشنواره را مطلوب ارزيابي كرد و ادامه داد: در برنامه‌ريزي اوليه جشنواره قرار بود كه در اختتاميه از ۳۱۳ برگزيده بخش فردي و ۸ خانواده برگزيده، تقدیر شود، اما به علت کثرت شرکت‌کنندگان، این تعداد به ۹۰۰ نفر در بخش فردي و ۸۰ خانواده افزایش داده شد.

گسترش دانایی و معرفت و کاهش آسیب‌های اجتماعی با رجوع به فرهنگ رضوي

علیرضا یونسی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران در آئین اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی مازندران گفت: امام رضا(ع) سرچشمه همه زیبائی‌ها است و علاوه بر صفات بی بدیل  در حوزه اخلاقی، علمی و معرفتی، ملقب به دو ویژگی مکریم اهل بیت» و «عالم آل محمد» است كه بيانگر فضیلت برجسته این امام همام مي‌باشد.

وی افزود: این امام همام دارای راز و عشق و کششی است که بعد از گذشت قرن‌ها، برای مردم حقیقت‌جو و عاشق و باصفای جهان دارای جاذبه است و دل‌های عاشقان با سوز خاصی به آستان قدس می‌روند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با بیان اینکه «خورشید عاشقی به امام رضا(ع) تا ابد تابناک است»، تصریح کرد: همه کمالات بی‌بدیل در این امام همام جمع است و هر کس به آستان او توفیق زیارت می‌یابد به آرامش خاصی می‌رسد.

دکتر یونسی افزود: باید به دنبال گسترش زیباییِ دانایی و معرفت و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم و برگزاری جشنواره‌هایی مانند کتابخوانی رضوی در دستیابی به این اهداف بسیار موثر خواهد بود.

وی تأكيد كرد: هیچ مخلوقي مانند انسان دردمند نیست و در مهربانی به یکدیگر باید به سیره امام رضا(ع) برگردیم.

نويد هدايت و روشني به اهالي كتاب و مطالعه

مرتضی عمرانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به اهميت کتاب خواني به عنوان ابزاري براي کسب علم، اطلاعات و آگاهی گفت: کتاب، وسيله‌اي مطلوب براي دستیابی به رموز آفرینش و انتقال دانش و تجربیات و شناخت بهتر خود و خداوند است.

 وي اظهار داشت: برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی به جهت تلاش براي معرفی کتاب‌های مفید و رشد شناخت جامعه از شخصیت امام رضا(ع) و آشنايي با معارف رضوی و حقیقت وجودی امام مهربان‌ها، بسیار ارزشمند است. این جشنواره فرصتي مغتنمی براي هدايت جامعه به سمت بایسته‌های مقدس است و روشنی بیشتری را به اهالی کتاب و مطالعه نوید می‌دهد.

عمرانی با بیان اینکه «خداوند متعال را سپاسگزاریم كه بر ما خادمان کتاب، منت نهاده تا در کسوت برگزار‌کننده چنین جشنواره‌ای، خادم حضرت ثامن الحجج(ع) باشیم»، اذعان كرد: کتابداران، سنگربانان علم و معرفت‌اند و در اين فرصت نيز تلاش كردند با تمام وجود و عشق و علاقه قلبی هر آنچه را که در توان دارند برای برگزاري بهتر اين جشنواره، گسترش آن و بهره‌مندي اقشار مختلف جامعه برای استفاده از کتاب‌های مفید به مردم عرضه كنند.

وي افزود: در اين فرصت به‌دست آمده از زحمات یکایک كتابداران تشکر مي‌كنم و از خداوند متعال، بهترین‌ها را برای آنها مسئلت می‌نمایم و امیدوارم مورد عنایت حضرت امام رضا(ع) نیز قرار گيرند.

دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی در استان مازندران افزود: مازندران بر خود می‌بالد که با بیست و چهار هزار و چهارصد شرکت‌کننده از استان‌هایی با بیشترین مشاركت در مسابقه‌ای با محوریت امام رضا(ع) است. اين امر نشان داد كه مردم مازندران در محبت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، همچون نیاکان خویش پیشتاز و خوشنام هستند.

وی تأكيد كرد: برندگان این مسابقه بزرگ فرهنگی، همه جوانان و بزرگسالانی هستند كه کتاب «علی بن موسی الرضا(ع)» را تهیه و مطالعه كرده و بر دانش خود افزوده‌اند، نوجوانانی که با تهیه کتاب «اعترافات غلامان» و مطالعه آن، شناخت خود را از امام رئوفشان بیشتر کردند و کودکان عزیزی که نقاشی‌های زیبای خود از کتاب «دوست مهربان کبوترها» را به اندازه زیبایی نگاه خود به امام(ع) خلق کردند و خوشا به حالتان که نه یک گام، بلکه به اندازه تک تک صفحات كتاب، خود را به امام رضا(ع) نزدیک كرديد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم در میان مهمانان، اظهار داشت: هدف از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، گسترش فرهنگ و مرامی است که شهیدان آگاه و بصیر ما، آن را به تمامي و کمال دارا بوده‌اند و شناساندن مسیری است که این شهدای عزیز آن را پیموده‌اند.

در این مراسم از ۸ کودک، ۵ نوجوان، ۱۳ بزرگسال و ۸ کتابدار برگزیده جشنواره، تقدير شد؛ همچنين تقدير از ۶ خانواده برگزيده كتاب‌خوان نيز بخش ويژه اهداي جوايز اين مراسم را به خود اختصاص داد.

گفتنی است، در این مراسم از خانواده‌های معظم شهيدان «حسن رجایی‌فر»، «سید‌رضا طاهر»، «سید‌جواد اسدی»، «اسماعیل خانزاده» و «حاج محمد شالیکار» شهیدان مدافع حرم، با اهدای لوح سپاس و تندیس جشنواره به همراه کمک هزینه سفر زیارت به مشهد مقدس، تجلیل شد.

شعرخوانی مجتبی فلاح‌نیا در وصف امام رضا(ع) و رونمايي از مجموعه اشعار این شاعر جوان مازندرانی با عنوان «ساحت هشت» در وصف امام رضا(ع) نيز از ديگر بخش‌هاي اين مراسم بود.