سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

در دومین پنل همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ الگوها و تجربه ها و ایده ها مطرح شد؛

چالش کرونا و خلق ایده های جدید برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان در شرایط آنلاین

لیلی سیفی

پنل دوم همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ الگوها و تجربه ها و ایده ها با موضوع “ آینده کتابخانه های عمومی در دوران پسا کرونا” شامگاه دوشنبه در بستر فضای مجازی برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، لیلی سیفی دبیر علمی همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ الگوها و تجربه ها و ایده ها، ناریش آگرول رییس انجمن علوم و فناوری اطلاعات، باربارا لیسون رئیس ایفلا ، باربارا مک کلی رئیس منتخب انجمن کتابخانه های عمومی و لیسا کانانی ایوا پلایو لوزادا رئیس منتخب انجمن کتابخانه های آمریکا طی سخنانی در خصوص آینده کتابخانه های عمومی در دوران پسا کرونا بحث و گفت و گو کردند.  

نگران آینده هستیم  
در ابتدای این همایش ناریش آگرول رییس انجمن علوم و فناوری اطلاعات بیان کرد: در دوران پسا کرونا اکثریت افراد علاقه و امید خود را از دست داده و رغبتی برای مراجعه به کتابخانه ها ندارند و برای آنها استفاده از تکنولوژی روز بوسیله کامپیوتر و موبایل آسان‌تر شده است. 
وی اظهار کرد: ما به سوی جهانی که تمایل زیادی به فناوری و تکنولوژی دارد، پیش می رویم و وقتی نام از کتابخانه عمومی به میان می آید علامت رایگان بودن کتاب ها، فضا و دسترسی به اطلاعات برای عموم تداعی می شود. 
آگرول افزود: وقتی درباره دوران پسا کرونا صحبت می کنیم منظور دسترسی و عدم دسترسی تمام افرادی است که بستر اطلاعات برای آنها وجود داشته و در این خصوص برای آینده بسیار نگران هستیم. 
وی با یادآوری این نکته که مکانیزم های اصولی یکسان باقی می ماند اما برخی خدمات دچار تغییرات بسیار می شوند، گفت: ما در حال جمع آوری اطلاعاتی از سوی کاربران خود می باشیم که بتوانیم خدمات خود را گسترش بدهیم. 
چرا که دسترسی به اطلاعات ما را به تفکر انتقادی وا داشته است و ما در این حوزه باید تمرکز بیشتری بر جوانان و نوجوانان داشته باشیم و بدانیم که چه اطلاعاتی را به آنها انتقال دهیم. 

باید به موضوع یادگیری اهمیت بیشتری بدهیم 
در ادامه این همایش باربارا لیسون رئیس ایفلا با بیان اینکه ما تلاش کردیم که بهترین راه را برای تغییرات پیش رو انتخاب کنیم، گفت: این مهم را در نظر داشته ایم که کارمندان در محل کار یک شغل ایمن داشته باشند اما کارمندان اظهار کردند که با چالش هایی در محل کار مواجه هستند و تلاش می کنند که با کاهش استرس خدمات بیشتری را به کاربران ارائه دهند. 
وی درباره دیدگاه کلی که در ایفلا وجود دارد اشاره و بیان کرد: یکی از مواردی که در ایفلا در خصوص آن صحبت شد این بود که بایستی کمتر از چالش ها و تجربه های جدید بترسیم و بایستی خلاقیت بیشتری به خرج بدهیم. 
لیسون ابراز کرد: در ایفلا کارکنان این موضوع را مطرح کرده اند که باید به موضوع یادگیری اهمیت بیشتری بدهیم. 

کتابخانه های عمومی باید به توسعه کار و مهارت خود بپردازند 
در ادامه باربارا مک کلی، رئیس منتخب انجمن کتابخانه های عمومی در ابتدای سخنان خود شیراز را شهری بسیار زیبا و فوق العاده توصیف کرد و گفت: حتی دیدن این شهر به صورت مجازی زیبایی بسیار خاصی دارد. 
وی در این کارگاه ۳ موضوع مهم را مطرح کرد و افزود: کتابخانه های عمومی باید تلاش بیشتری کنند و به کاربران و بویژه کودکان کمک کنند. همچنین به داده های دیجیتالی بویژه در حوزه تکنولوژی و حوزه فناوری دسترسی یابند. 
مک کلی تأکید کرد: کتابخانه های عمومی علاوه بر افزایش سرویس های خود باید به توسعه کار و مهارت خود بپردازند و به افراد کمک کنند تا دسترسی آسان‌تری به کتابخانه ها داشته باشند. 
او اضافه کرد: کتابخانه باید به عنوان مکانی برای جمع آوری دانش و اطلاعات باشد و بایستی به آن دقت کنیم که به نیاز جهانی توجه کنیم و بهترین پاسخ را بدهیم و این‌ موضوع را مد نظر داشته باشیم که مخاطب چه محتوایی را برای مطالعه انتخاب می کند. 
مک کلی یادآور شد: رهبری و مدیریت یک مجموعه اقدامی مهم است و توانایی و مدیریت صحیح و راهبری درست می تواند گام های موثری را در یک سازمان ایجاد کند. 

حرکت بسوی عدالت اجتماعی مسئولیت بزرگ کتابداران است  
در پایان این نشست لیسا کانانی ایوا پلایو لوزادا رئیس منتخب انجمن کتابخانه های آمریکا در سخنانی بیان کرد: کتابخانه ها در ۳۰ سال گذشته شکل متفاوتی داشتند و در حال گسترش هستند و باتوجه به تاریخچه آنها که در گذشته دچار تغییرات بسیاری بودند با شیوع بیماری کرونا نیز دچار تغییرات بسیاری شدند. 
او افزود: کتاب های الکترونیکی محبوبیت بیشتری میان مخاطبان پیدا کرد. این در حالیست که در این مدت دچار تغییرات فرهنگی بسیاری در این زمینه شدیم و این تغییرات در نوع مکالمات ما هم قابل مشاهده است که گذشته به شکل فیزیکی و هم اکنون به صورت آنلاین است. 
لیسا کانانی تصریح کرد: در این دوره یاد گرفتیم که خود را به چالش بکشیم و ایده های جدید خلق کنیم و بدانیم چگونه در شرایط آنلاین نیازهای مخاطب را پاسخگو باشیم. 
وی با اشاره به اینکه ارزش گذاری بر روی آموزش بسیار مهم است، اضافه کرد: طی این مدت این مهارت را آموختیم که این ارزش ها را چگونه به سایر افراد سازمانی خود منتقل کنیم. 
لیسا کانانی همچنین ابراز کرد: ما باید در جهت عدالت اجتماعی حرکت کنیم تا خدمات را به صورت گسترده در همه نقاط ارائه نماییم و این مسئولیت ما به عنوان کتابداران است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 13 =