شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸

مروری بر سفر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به استان قزوین؛

از پاسخگویی به مطالبات کتابداران تا تاکید بر احداث کتابخانه مرکزی

سفر دبیرکل به استان قزوین

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه به منظور بازدید از کتابخانه های عمومی و دیدار با کتابداران به استان قزوین سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه به منظور بازدید از کتابخانه های عمومی و دیدار با کتابداران با همراهی... ی. به استان قزوین سفر کرد.  دیدار با خانواده شهید حمید سیاه کالی مرادی، دیدار با کتابداران،  دیدار با نماینده ولی فقیه در قزوین، نشست با اصحاب رسانه استان، حضور در گلزار شهدای قزوین و بازدید از کتابخانه های عمومی علامه رفیعی و یادگار امام شهر محمدیه قزوین از برنامه های سفر دبیرکل به این استان بود.


خون پاک شهدا بقای این نظام را تضمین کرده است

دیدار با خانواده شهید حمید سیاه کالی مرادی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد که در ادامه سفرهای استانی خود به منظور بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی و دیدار با کتابداران، سه‌شنبه ۱۷ آبان ماه در ابتدای سفر به استان قزوین به دیدار خانواده شهید حمید سیاه کالی مرادی رفت.

در این دیدار امینه سیاهکالی مرادی، مادر شهید حمید سیاه کالی مرادی درباره خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی این شهید والامقام گفت: حمید متولد سال ۱۳۶۸ بود و در حالی که ۲ سال از ازدواجش می‌گذشت و هم خودش و هم همسرش دانشجو بودند، در سن ۲۵ سالگی شهید شد. گویا از ابتدا حمید برای ما نبود و خدا او را برای خود خلق کرده بود و سرانجام هم او را نزد خود برد. هر فردی که کوچک ترین برخوردی و دیداری با او داشته به ادب، روحیه و اخلاق خوب او اذعان می‌کند.

وی با اشاره به تواضع و قناعت در شخصیت شهید حمید سیاه کالی مرادی، افزود: اطرافیان از ما می‌پرسیدند «شما چگونه حمید را تربیت کردید؟» من به آنها جواب می‌دادم که انگار او از ما بیشتر می‌دانست و انگار او معلم ما بود. در خانواده هر کسی مشکلی داشت از او می‌پرسید. البته این ویژگی همه شهدا است؛ چون هدف و عقیده مشترکی داشتند و می‌دانستند که به کجا می‌روند.

مادر این شهید مدافع حرم در ادامه به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: روزی حمید آقا بر سر مزار شهدا بودند، یکی از دوستانش به او می‌گوید «اینقدر زحمت نکش، دیگر در شهادت بسته شده است» حمید لبخندی می‌زند و می‌گوید «در شهادت بسته نشده؛ در عراق و سوریه هنوز هم این در باز است». روزی که شنیدم او قصد رفتن به سوریه را دارد؛ پرسیدم «درست است شما همسر جوان دارید او را بگذاری و بروی سوریه؟» در حالی که صورتش سرخ شده بود گفت «او را به خدا می‌سپارم و دلم گرم است که شما هستید». او در ادامه گفت «مادر از شما توقع نداشتم که این حرف را بزنید، مگر حضرت زینب(س) کسی را داشت؟».

خون شهدا انقلاب را پایدار نگه داشته است

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این دیدار در سخنانی گفت: از زمانی که مسئولیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را بر عهده گرفته‌ام، در بیش از ده سفر استانی که تاکنون داشته‌ام، حتما خدمت یکی از خانواده محترم شهدا در آن استان رسیده‌ام. با همه مسائل و مشکلات موجود در کشور، ولی آنچه که کشور و این نظام را تضمین کرده، خون پاک شهدا و دعای پدران و مادران شهدا است و ساحت انقلاب از هر گونه خدشه به دور است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: پدران و مادران شهدای دفاع مقدس دارای سن و سال بالایی هستند و اغلب به رحمت خدا رفته‌اند، ولی موضوع دفاع از حرم باعث شد که پدران و مادران شهید دیگری را در جمع خودمان داشته باشیم که برکت حضورشان ضامن بقاء نظام باشد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این دیدار در سخنانی گفت: از زمانی که مسئولیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را بر عهده گرفته‌ام، در بیش از ده سفر استانی که تاکنون داشته‌ام، حتما خدمت یکی از خانواده محترم شهدا در آن استان رسیده‌ام. با همه مسائل و مشکلات موجود در کشور، ولی آنچه که کشور و این نظام را تضمین کرده، خون پاک شهدا و دعای پدران و مادران شهدا است و ساحت انقلاب از هر گونه خدشه به دور است.


ایجاد فضای گفت‌وگو با کتابداران و همکاران برای هم‌افق شدن از برکات سفرهای استانی

ایجاد فضای گفت‌وگو با کتابداران و همکاران برای هم‌افق شدن از برکات سفرهای استانی

دبیرکل نهاد در ادامه سفر یک‌روزه خود به استان قزوین با کتابداران کتابخانه‌های عمومی این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

مهدی رمضانی در این دیدار با ابراز خرسندی از ایجاد شرایط گفت‌وگو با کتابداران استان قزوین، بیان کرد: خوشبختانه سفرهای استانی بستری مناسب برای گفت‌وگوی مستقیم با کتابداران، بررسی شرایط و دغدغه‌های موجود در استان‌ها را فراهم می‌کند و این موضوع نگاهی کلان نسبت به مسائل در سراسر کشور برای نهاد ایجاد کرده است.

عزمی جدی برای رفع مشکلات وجود دارد

رمضانی گفت: عمده مشکلات موجود در سراسر کشور، مشکلات مرتبط با مسائل اقتصادی و معیشتی کتابداران است که موجب عزمی جدی برای رفع این مشکلات شده است؛ قبول داریم مشکلات و تنگناهایی وجود دارد و هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند آن را انکار کند؛ همکاران ما به تبع شرایط مالی و اقتصادی موجود در کشور در تنگناها و مشکلات مالی قرار دارند، پیگیری و تلاش برای رفع آن در سطوح عالی کشور صورت گرفته اما خب موانعی نیز وجود دارد.

دبیرکل نهاد گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس قانون مصوبه مجلس در سال ۱۳۸۲ تأسیس شده و در قانون و آیین‌نامه اجرایی آمده است که امور اجرایی و اداری بر اساس دستورالعملی مصوب هیئت امناء انجام می‌شود؛ در یکی از بندهای آیین‌نامه اداری و استخدامی تصریح شده، در مواردی که در این آیین‌نامه تعیین تکلیف نشده، قانون مدیریت خدمات کشوری ملاک عمل است.

دبیرکل نهاد بیان کرد: راه مدیریت مسئله حقوق همکاران، حل مشکل از طریق مزایا و رفاهیات است، ولی به دلیل محدودیت‌هایی که در منابع مالی وجود دارد در تنگنا هستیم. در کنار کمک دولت و پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری‌ها، منابع فعلی کفاف افزایش را نمی‌دهد و همه تلاش ما این است که شرایط کنونی را مدیریت کنیم.

رمضانی با اشاره سفرهای استانی در این چند وقت که از سوی تیم نهاد انجام گرفته است، اظهار داشت: برگزاری سفرهای استانی با همه فشردگی‌های کاری و ملاحظاتی که وجود دارد، حداقل فایده آن بازدید از کتابخانه‌ها، بررسی معضلات و دغدغه‌های موجود در استان ها ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل با کتابداران برای هم‌افق شدن است.

کتابداران ما با همه تنگناها هنوز خدمت‌رسان مردم هستند

وی خاطرنشان کرد: با همه مشکلاتی که وجود دارد، بنده موظف هستم مجموعه را در آرامش به پیش برم و اجازه ندهم مشکلات موجود فعالیت سیستم را دچار آسیب کند. با وجود همه مشکلات معیشتی و اقتصادی، هنوز کتابخانه تأثیرگذاری خود را دارد و کتابداران ما با همه تنگناها هنوز خدمت‌رسان مردم هستند. امروز شرایط ایران از لحاظ وسعت و کیفیت خدمات کتابخانه‌ای در وضعیت و جایگاه قابل قبولی قرار دارد و در نتیجه تغییر نگاه به ایران در این حوزه، اخیراً نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای نخستین بار به نشست منطقه‌ای ایفلا دعوت شده است.

ادامه این نشست به طرح پرسش‌های همکاران و پاسخ‌های دبیرکل نهاد سپری شد که پرداخت اضافه کار، مشکلات بیمه تکمیلی، انتقال در کتابخانه‌ها و کمبود نیرو برخی از مسائل مطرح شده از سوی کتابداران استان قزوین بود.


آغاز به کار دوباره پروژه کتابخانه مرکزی قزوین نیازمند حمایت استانی است

دیدار دبیرکل نهاد با امام جمعه قزوین

مهدی رمضانی در ادامه سفر با آیت الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین دیدار و گفت و گو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این دیدار گفت: بعد از مساجد و مدارس، شبکه کتابخانه های عمومی با ۳۷۰۰ کتابخانه که ۲۷۰۰ باب مستقیما زیر نظر نهاد است و حدود ۱ هزار کتابخانه مشارکتی، گسترده ترین شبکه فرهنگی محسوب می شود. تعداد نیروی انسانی مجموعه ۷۵۰۰ نفر بوده و این مجموعه با ساختار مدیریتی نهاد عمومی غیر دولتی و هیئت امنایی اداره می شود.

کتابخانه های ما تمام کارکردهای یک مرکز فرهنگی و اجتماعی را دارند

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: کتابخانه های عمومی امروز در دنیا به یک مرکز فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده اند. کتابخانه های ما تمام کارکردهای یک مرکز فرهنگی و اجتماعی را دارند. خدمات کتابخانه ها توسعه یافته و در حال حاضر ۱۷۵ سرفصل آموزشی تعریف شده و کتابخانه ها به بخش هایی از جمله اتاق های کار و بازی، بخش کودک و نوجوان، اتاق دیداری و شنیداری، بخش های نابینایان و ناشنوایان و ... مجهز هستند.

از نظر کیفیت خدمات و کمیت کتابخانه در منطقه اول هستیم

رمضانی گفت: در حال حاضر از نظر کیفیت خدمات و کمیت کتابخانه در منطقه اول هستیم و در دنیا نیز در رده ۱۵-۱۶ و جزو کتابخانه های پیشرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیتی که در ایران و جمهوری اسلامی در حوزه کتابخانه ها وجود دارد باید قدر دانسته و از آن به بهترین شکل بهره گیری شود، چراکه به برکت انقلاب اسلامی ۳۰۰ کتابخانه پیش از انقلاب ما به ۳ هزار و ۷۰۰ باب رسیده است و به تناسب جمعیت نیز اگر محاسبه کنیم حدود ۳ برابر میانگین همان سال ها است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: در موضوع کتابخوانی جای کار بسیار وجود دارد؛ نگاه حضرت آقا به موضوع کتابخوانی، نگاهی ویژه است و ایشان همواره در حوزه کتاب پیشرو بوده اند. مهم ترین شاخص آن هم معرفی کتاب و مشخصا تبلیغ شخصی ایشان در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

رمضانی افزود: هفته کتاب امسال پویشی با عنوان «کتاب دستت چیه؟» راه اندازی کرده ایم تا مردم کتاب در حال مطالعه خود را معرفی کنند و انتظار داریم پویشی همگانی در کشور شکل بگیرد و در مسیر ترویج کتاب و کتابخوانی اثرگذار باشد.

تلاش برای ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس

وی گفت: برای حل مسئله کتاب و ترویج کتابخوانی، چاره ای جز توجه ویژه به کودک و نوجوان نداریم. تلاش می کنیم در مدارس زنگ کتابخوانی داشته باشیم تا در یک زمان مشخص در مدارس علاوه بر معرفی کتاب به مباحثی نظیر فنون مطالعه، شناسایی کتاب خوب، کتابخوانی جمعی و سایر موارد پرداخته شود.

اثرات فرهنگی وجود کتابخانه مرکزی در قزوین تمام استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطرنشان کرد: امروز بحث کتابخانه مرکزی استان قزوین بسیار مهم است، درست است که کتابخانه مرکزی در مرکز استان تاسیس می شود اما اثرات فرهنگی آن تمام استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. متاسفانه در قزوین اقدامات خوبی برای تاسیس کتابخانه مرکزی انجام شده بود اما با بازپس گیری زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی و قرار گیری در مسیر مولدسازی، همراهی های لازم انجام نشد.

رمضانی گفت: ممکن است تاسیس و بهره برداری از کتابخانه مرکزی ۳ الی ۴ سال به طول بیانجامد اما قطعا بعد از این مدت اثرات مطلوب آن در استان قابل مشاهده خواهد بود.

خداوند نخستین پیشگام حوزه کتاب و کتابخوانی است

آیت الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین نیز در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اظهار داشت: هر چقدر در امر کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم، باز هم به این حوزه بدهکاریم؛ خداوند نخستین پیشگام حوزه کتاب و کتابخوانی است. اولین کلماتی که خداوند به پیامبرش نازل کرد، «اقرأ» به معنای «بخوان» است؛ آن هم در جامعه ای که ۱۷ نفر با سواد وجود داشت. در بین آن ها ۱۲ نفر تنها می توانستند بخوانند و فقط ۵ نفر توانایی خواندن و نوشتن داشتند. آیات نخستین که به پیامبر نازل شد، تماشایی است و انگار خداوند تنها با پیامبر صحبت نکرده و تا قیام قیامت با تمام علما و فلاسفه صحبت کرده است. در همان آیات نخست این سوره خداوند در خصوص تعلیم و تربیت صحبت کرده و پیغمبر را به عنوان معلم به بشریت می شناساند. بنابراین قرآن کریم، کتاب درسی است.

حق کرامت انسان در جامعه امروز ادا نشده

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: حق کرامت انسان در جامعه امروز ادا نشده و به جای این که به کرامت انسان توجه شود به موارد دیگر پرداخته ایم؛ حجاب مولود عفاف است، عفاف مولود کرامت است. اگر انسانی کرامت داشته باشد، شجاعت، کرامت، رأفت و عزت دارد، در کنار آن عفاف هم دارد که عفاف زاینده حجاب است.

 عبادت مولود عقیده است

وی افزود: کرامت مولود تقوا است و تقوا مولود عبادت است نه عبادت صوری و زوری بلکه عبادت معرفت مدارانه و عاشقانه؛ عبادت مولود عقیده است و خداوند در سوره «حمد» برای ما عقیده می سازد. کلمه به کلمه این سوره از ابتدا تا انتها آکنده از مبانی اعتقادی است. شهید مطهری فرمودند که خداوند اساسی ترین سوالات بشری را با سوره حمد پاسخ می دهد.

امام جمعه قزوین گفت: ما دینی داریم که به عقل و اراده انسان توجه ویژه می کند. عقل نیازمند دانایی است که آن را هم از دل تقوا می توان بیرون کشید؛ پس خداوند کرامت به ما بخشیده و این کرامت عقبه و ثمراتی با خود می آورد که حجاب خروجی و ظاهر تقوا است.
 

ضرورت توجه به توسعه کتاب و کتابخوانی

آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: نخستین کتاب از آن خداوند است و او به کتاب سوگند یاد کرد. با توجه به اهمیت کتاب و سواد در دین مبین اسلام، وظیفه داریم با نگاهی ویژه برای توسعه این بخش تلاش کنیم.

وی با اشاره به خاطره ای از زمان نوجوانی خود گفت: روزی همراه یکی از دوستان در جمعی حضور پیدا کردم که در زمان طاغوت به صورت پنهانی برگزار می شد و شهید بهشتی در این جمع حضور داشتند. در این محفل کتاب های کودک و نوجوانی که منتشر می شد را مطالعه و رده بندی می کردند، چراکه برای کتاب های حوزه کودک و نوجوان اهمیت بسیاری قائل بودند.


 مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در انتهای سفر به استان قزوین به منظور بازدید از کتابخانه های عمومی و دیدار با کتابداران، در نشست خبری با حضور جمعی از اصحاب رسانه این استان، شرکت کرد.

احداث کتابخانه‌های مرکزی در سراسر کشور با جدیت پیگیری می‌شود

ظرفیت رسانه در کنار فعالیت‌های کتابخانه اثربخش خواهد بود

رمضانی در این نشست اظهار داشت: اساساً ظرفیت خبرنگاران و رسانه‌های محلی و دغدغه‌هایشان در موضوعات مختلف پیش‌برنده و اثرگذار است؛ از این رو درخواست ما این است که مجموعه رسانه‌های استان قزوین نگاه ویژه‌ای به حوزه کتابخانه‌های عمومی داشته باشند. ظرفیت شما در کنار فعالیت‌های ما می‌تواند اثربخش باشد.

وی بیان کرد: در آستانه هفته کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار هستیم و از شنبه برنامه‌های ملی هفته کتاب را در کشور آغاز خواهیم کرد. همچنین برنامه‌های استانی متعددی برای گرامیداشت این ایام در نظر گرفته شده و امیدواریم استان قزوین نیز همچون گذشته در این حوزه فعالیت اثربخشی داشته باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: هفته کتاب، هفته‌ای نمادین است؛ در این هفته طی برنامه‌هایی متنوع موضوع کتاب و کتابخوانی و مسائل این حوزه مطرح خواهد شد و این مناسبت را گرامی خواهیم داشت.

لزوم مطالبه رسانه‌های استانی در حوزه تخصیص زمین کتابخانه مرکزی

رمضانی بیان کرد: در استان قزوین وضعیت تعداد کتابخانه‌ها به نسبت جمعیت، مطلوب است اما نیازمند کار جدی در حوزه ارتقاء کیفیت خدمات در کتابخانه‌های عمومی هستیم. امروز در کشور نیازمند بازتعریف خدمات کتابخانه‌ای هستیم. متاسفانه استان قزوین فاقد کتابخانه مرکزی است و پروژه فعالی نیز برای آن ندارد. پیش از این زمینی اختصاص داده شد که با وجود اقداماتی که انجام شد، موضوع زمین کتابخانه مرکزی لغو شده و نیاز است رسانه‌های استانی در این حوزه مطالبه‌گری کنند. درست است که در کشور مسائل اقتصادی و مشکلات حوزه مسکن وجود دارد، اما این امر نباید باعث غفلت از مسائل فرهنگی نظیر کتابخانه مرکزی شود. اگرچه ساختمان کتابخانه مرکزی در مرکز استان قرار می‌گیرد اما اثرات فرهنگی آن در تمام استان تأثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ استان دارای کتابخانه مرکزی هستند. در تعداد دیگری از استان‌ها پروژه کتابخانه مرکزی در حال احداث است و در آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه‌ها در استان‌های قم، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و کرمانشاه خواهیم بود.

رمضانی تصریح کرد: تا زمانی که کتابداران ما فعالیت اثرگذاری نداشته باشند، هر چقدر هم در حوزه تأمین زیرساخت‌ها و ساختارها تلاش کنیم، کار بدون نتیجه خواهد بود. از این رو بخشی از برنامه این سفر یک‌روزه به دیدار با کتابداران استان قزوین اختصاص یافت. دغدغه معیشت یکی از مهم‌ترین مطالبات کتابداران بود که تلاش‌های ما برای تأمین منابع همچنان ادامه دارد و در این شرایط تحقق سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تأمین معیشت همکاران از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز ما است

وی خاطرنشان کرد: تأمین معیشت همکاران از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز ما است و امیدواریم که این موضوع با پیگیری مرتفع شود و بتوانیم گشایشی در این حوزه داشته باشیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهمیت توجه به حوزه کودک و نوجوان و درخواست مسئولان کشور در این خصوص، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده، در حال حاضر تمام کتابخانه‌های عمومی دارای بخش کودک و نوجوان هستند؛ انتشار مجموعه «هدهد سفید» ویژه نوجوانان از سوی نهاد و برگزاری جشنواره هدهد سفید با هدف انتخاب برترین تولیدات حوزه کودک و نوجوان، از دیگر اقدامات اثرگذار در این زمینه بود.

انتقاد دبیرکل نهاد از فاصله گرفتن سیستم آموزش کشور از مطالعه

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با انتقاد از فاصله گرفتن سیستم آموزش کشور از مطالعه گفت: در حال حاضر یکی از خلأهای حوزه کودک و نوجوان کم‌توجهی به مطالعه در دوران تحصیل و مدرسه است. حتی زمانی برای مطالعه در سیستم آموزشی کشور دیده نشده است؛ در حالی که با اختصاص زمانی مشخص در هفته با عنوان «زنگ مطالعه» در کنار ایجاد فرصت آشنایی دانش‌آموزان با کتاب می‌توان مهارت‌های مورد نیاز برای مطالعه و انتخاب کتاب خوب را نیز به دانش‌آموزان تعلیم داد. طی چند سال گذشته، کتابخانه‌های مدارس و نقش کتابدار در مدارس نیز به فراموشی سپرده شده و همه این موارد در کنار هم دست به دست هم داده تا مطالعه در بین دانش‌آموزان کم رنگ شود. این در حالی است که میزان فروش و امانت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در کشور نشان می‌دهد خانواده‌ها اهتمام جدی به ترغیب فرزندانشان به کتاب دارند؛ اما گویا از یک جایی به بعد ما در این حوزه دچار کم‌کاری شده‌ایم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: در حال حاضر از مجموع بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی، یک میلیون نفر کودکان و نوجوانان هستند. با تدارک برنامه‌ها و خدمات فرهنگی و اجتماعی در بستر کتابخانه‌ها می‌توان این افراد را به مطالعه تشویق کرد.

رمضانی همچنین با اشاره به نبود شاخص‌های معین برای ارزیابی میزان مطالعه در کشور، گفت: اگرچه آمارهای متعددی از میزان مطالعه و سرانه مطالعه در کشور منتشر می‌شود اما به دلیل نبود شاخص مناسب برای ارزیابی به بسیاری از این آمارها نمی‌توان استناد کرد. با حساب سرانگشتی میزان انتشار کتاب در سال، تیراژ و قیمت متوسط آن می‌توان به گردش مالی قابل قبول در این صنعت رسید. این مسئله می‌تواند شاهدی بر این مدعا باشد که وضعیت سرانه مطالعه در کشور به اندازه‌ای که گفته می‌شود، بحرانی نیست؛ اما برای جامعه ایران که از ابتدا در حوزه علم و ادب پیش گام بوده است، انتظار ما توجه بیشتر به مطالعه خواهد بود.


حضور دبیرکل نهاد در گلزار شهدای قزوین و زیارت مزار شهیدان عباس بابایی و حمید سیاه کالی مرادی

از پاسخگویی به مطالبات کتابداران تا تاکید بر احداث کتابخانه مرکزی

از پاسخگویی به مطالبات کتابداران تا تاکید بر احداث کتابخانه مرکزی


بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه علامه رفیعی قزوین

از پاسخگویی به مطالبات کتابداران تا تاکید بر احداث کتابخانه مرکزی

از پاسخگویی به مطالبات کتابداران تا تاکید بر احداث کتابخانه مرکزی


بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه یادگار امام شهر محمدیه قزوین

از پاسخگویی به مطالبات کتابداران تا تاکید بر احداث کتابخانه مرکزی

از پاسخگویی به مطالبات کتابداران تا تاکید بر احداث کتابخانه مرکزی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 3 =