چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشست با رسانه‌های قزوین:

احداث کتابخانه‌های مرکزی در سراسر کشور با جدیت پیگیری می‌شود

نسیت دبیرکل با اصحاب رسانه قزوین

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جمع اصحاب رسانه در استان قزوین، با بیان این که تاکنون ۱۱ کتابخانه مرکزی در سراسر کشور احداث شده، گفت: احداث کتابخانه‌های مرکزی در سراسر کشور با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در انتهای سفر به استان قزوین به منظور بازدید از کتابخانه های عمومی و دیدار با کتابداران، در نشست خبری با حضور جمعی از اصحاب رسانه این استان، شرکت کرد.

ظرفیت رسانه در کنار فعالیت‌های کتابخانه اثربخش خواهد بود

رمضانی در این نشست اظهار داشت: اساساً ظرفیت خبرنگاران و رسانه‌های محلی و دغدغه‌هایشان در موضوعات مختلف پیش‌برنده و اثرگذار است؛ از این رو درخواست ما این است که مجموعه رسانه‌های استان قزوین نگاه ویژه‌ای به حوزه کتابخانه‌های عمومی داشته باشند. ظرفیت شما در کنار فعالیت‌های ما می‌تواند اثربخش باشد.

وی بیان کرد: در آستانه هفته کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار هستیم و از شنبه برنامه‌های ملی هفته کتاب را در کشور آغاز خواهیم کرد. همچنین برنامه‌های استانی متعددی برای گرامیداشت این ایام در نظر گرفته شده و امیدواریم استان قزوین نیز همچون گذشته در این حوزه فعالیت اثربخشی داشته باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: هفته کتاب، هفته‌ای نمادین است؛ در این هفته طی برنامه‌هایی متنوع موضوع کتاب و کتابخوانی و مسائل این حوزه مطرح خواهد شد و این مناسبت را گرامی خواهیم داشت.

لزوم مطالبه رسانه‌های استانی در حوزه تخصیص زمین کتابخانه مرکزی

رمضانی بیان کرد: در استان قزوین وضعیت تعداد کتابخانه‌ها به نسبت جمعیت، مطلوب است اما نیازمند کار جدی در حوزه ارتقاء کیفیت خدمات در کتابخانه‌های عمومی هستیم. امروز در کشور نیازمند بازتعریف خدمات کتابخانه‌ای هستیم. متاسفانه استان قزوین فاقد کتابخانه مرکزی است و پروژه فعالی نیز برای آن ندارد. پیش از این زمینی اختصاص داده شد که با وجود اقداماتی که انجام شد، موضوع زمین کتابخانه مرکزی لغو شده و نیاز است رسانه‌های استانی در این حوزه مطالبه‌گری کنند. درست است که در کشور مسائل اقتصادی و مشکلات حوزه مسکن وجود دارد، اما این امر نباید باعث غفلت از مسائل فرهنگی نظیر کتابخانه مرکزی شود. اگرچه ساختمان کتابخانه مرکزی در مرکز استان قرار می‌گیرد اما اثرات فرهنگی آن در تمام استان تأثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ استان دارای کتابخانه مرکزی هستند. در تعداد دیگری از استان‌ها پروژه کتابخانه مرکزی در حال احداث است و در آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه‌ها در استان‌های قم، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و کرمانشاه خواهیم بود.

رمضانی تصریح کرد: تا زمانی که کتابداران ما فعالیت اثرگذاری نداشته باشند، هر چقدر هم در حوزه تأمین زیرساخت‌ها و ساختارها تلاش کنیم، کار بدون نتیجه خواهد بود. از این رو بخشی از برنامه این سفر یک‌روزه به دیدار با کتابداران استان قزوین اختصاص یافت. دغدغه معیشت یکی از مهم‌ترین مطالبات کتابداران بود که تلاش‌های ما برای تأمین منابع همچنان ادامه دارد و در این شرایط تحقق سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تأمین معیشت همکاران از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز ما است

وی خاطرنشان کرد: تأمین معیشت همکاران از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز ما است و امیدواریم که این موضوع با پیگیری مرتفع شود و بتوانیم گشایشی در این حوزه داشته باشیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهمیت توجه به حوزه کودک و نوجوان و درخواست مسئولان کشور در این خصوص، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده، در حال حاضر تمام کتابخانه‌های عمومی دارای بخش کودک و نوجوان هستند؛ انتشار مجموعه «هدهد سفید» ویژه نوجوانان از سوی نهاد و برگزاری جشنواره هدهد سفید با هدف انتخاب برترین تولیدات حوزه کودک و نوجوان، از دیگر اقدامات اثرگذار در این زمینه بود.

انتقاد دبیرکل نهاد از فاصله گرفتن سیستم آموزش کشور از مطالعه

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با انتقاد از فاصله گرفتن سیستم آموزش کشور از مطالعه گفت: در حال حاضر یکی از خلأهای حوزه کودک و نوجوان کم‌توجهی به مطالعه در دوران تحصیل و مدرسه است. حتی زمانی برای مطالعه در سیستم آموزشی کشور دیده نشده است؛ در حالی که با اختصاص زمانی مشخص در هفته با عنوان «زنگ مطالعه» در کنار ایجاد فرصت آشنایی دانش‌آموزان با کتاب می‌توان مهارت‌های مورد نیاز برای مطالعه و انتخاب کتاب خوب را نیز به دانش‌آموزان تعلیم داد. طی چند سال گذشته، کتابخانه‌های مدارس و نقش کتابدار در مدارس نیز به فراموشی سپرده شده و همه این موارد در کنار هم دست به دست هم داده تا مطالعه در بین دانش‌آموزان کم رنگ شود. این در حالی است که میزان فروش و امانت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در کشور نشان می‌دهد خانواده‌ها اهتمام جدی به ترغیب فرزندانشان به کتاب دارند؛ اما گویا از یک جایی به بعد ما در این حوزه دچار کم‌کاری شده‌ایم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: در حال حاضر از مجموع بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی، یک میلیون نفر کودکان و نوجوانان هستند. با تدارک برنامه‌ها و خدمات فرهنگی و اجتماعی در بستر کتابخانه‌ها می‌توان این افراد را به مطالعه تشویق کرد.

رمضانی همچنین با اشاره به نبود شاخص‌های معین برای ارزیابی میزان مطالعه در کشور، گفت: اگرچه آمارهای متعددی از میزان مطالعه و سرانه مطالعه در کشور منتشر می‌شود اما به دلیل نبود شاخص مناسب برای ارزیابی به بسیاری از این آمارها نمی‌توان استناد کرد. با حساب سرانگشتی میزان انتشار کتاب در سال، تیراژ و قیمت متوسط آن می‌توان به گردش مالی قابل قبول در این صنعت رسید. این مسئله می‌تواند شاهدی بر این مدعا باشد که وضعیت سرانه مطالعه در کشور به اندازه‌ای که گفته می‌شود، بحرانی نیست؛ اما برای جامعه ایران که از ابتدا در حوزه علم و ادب پیش گام بوده است، انتظار ما توجه بیشتر به مطالعه خواهد بود.

احداث کتابخانه‌های مرکزی در سراسر کشور با جدیت پیگیری می‌شود

احداث کتابخانه‌های مرکزی در سراسر کشور با جدیت پیگیری می‌شود

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 0 =