سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲

در آیین اختتامیه مرحله استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» در فارس عنوان شد؛

قصه‌گویی یکی از مولفه‌های هویت فرهنگی ما است

اختتامیه نهال امید

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در آیین اختتامیه مرحله استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» در این استان از اهتمام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به قصه‌گویی و روی آوردن حرفه‌ای و تخصصی این مجموعه فرهنگی به این حوزه سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، آیین اختتامیه مرحله استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی  «نهال امید» در استان فارس، روز دوشنبه هفتم آذرماه، با حضور مسئولان، قصه‌گویان و معرفی و تقدیر از راه‌یافته‌گان به مرحله منطقه‌ای این جشنواره، به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.

روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ابتدای این مراسم بیان داشت: اهمیت هویت فرهنگی در جوامع مختلف بسیار قابل توجه است؛ چراکه این هویت فرهنگی است که ملت ها را از هم متمایز می کند و به آنها معنا می بخشد. در سند چشم انداز نهاد کتابخانه های عمومی بحث هویت فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

منوچهری در ادامه هویت فرهنگی را عامل اثرگذاری و اثرپذیری ملت ها دانست و افزود: ایرانیان در طول تاریخ همواره انسان های اهل تعاملی بوده‌اند؛ زمانی که اعراب به کشور ایران حمله کردند، ایرانیان موارد ارزشمند از جمله آیین اسلام را از آنها پذیرفتند.

وی با اشاره به داستان حضرت یوسف در قرآن کریم، یادوآور شد: قصه گویی اهمیت والایی در ایجاد هویت فرهنگی ما دارد، چنانکه قصه‌گویی یکی از مولفه‌های هویت فرهنگی ما است و در ادبیات غنی فارسی و اجراهایی مثل شاهنامه‌خوانی، نقالی، مثنوی و گلستان‌خوانی وجود دارد.

منوچهری افزود: کودکی و نوجوانی اثرگذارترین دوران حیات هر فرد است و در تکوین شخصیت انسان‌ها بیشترین تاثیر را دارد؛ کودکی لبریز است از معصومیت و سادگی و تلاش برای فهمیدن و نوجوانی پر است از هیجان و شور و سادگی. در همین سال ها پایه تفکر آدمی شکل می گیرد و می‌توان با قصه گویی به این روند کمک کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه یادآور شد: امروزه، کتابخانه‌های عمومی به مثابه فرهنگسراهایی اجتماعی فعالیت دارند و برای دوره‌ها و گروه های مختلف برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی با تأکید بر لزوم انتقال فرهنگ قصه‌گویی، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی از چند سال گذشته به صورت حرفه‌ای به قصه‌گویی روی آورده‌اند و امسال نیز دومین دوسالانه قصه‌گویی را با عنوان نهال امید برگزار کردند؛ جشنواره‌ای که با افزایش مهارت های شغلی کتابداران پی‌ریزی و اجرا شده است.

منوچهری با اشاره به صداقت، مهارت و ذوق‌ قصه‌گویی به عنوان ابزارهای قصه‌گویی ماهرانه، بیان داشت: اگر بخواهیم فرهنگ کتابخوانی را نهادینه کنیم باید از کودکی شروع کنیم. بخش قابل توجهی از مخاطبان ما اعضای کودک هستند. قصه گویی از آنجا که فرآیندی مشارکتی و به مثابه هنری تعاملی است، می‌تواند کودکان را به کتابخوانی ترغیب کند؛ نکته‌ای مهم که نشان‌دهنده تمایز میان قصه با فیلم و تئاتر نیز است.

وی در ادامه عنوان کرد: شیراز به عنوان میزبان آیین انتخاب برگزیدگان مرحله استانی دومین دوسالانه قصه گویی نهاد شاهد رقابت ۱۸ نفر در بخش صحنه‌ای بود و داوری این رویداد نیز توسط امید مسعودی، نویسنده و فعال فرهنگی استان فارس و محمدحسن محمودی، فعال فرهنگی و کارمند حوزه هنری استان کهگیلویه و بویر احمد انجام شد.

گفتنی است در این مراسم، در بخش صحنه‌ای شش نفر برگزیده این رویداد شناخته شدند که لیلا خادمیان، آمنه دردانه، لیلا صیادی، مریم کریمی از بخش کتابداران و حمیده افتخار و سعیده بهزادی در بخش غیرکتابدار بودند. همچنین در بخش دیگری از این مراسم نیز ۶ اثر برتر بخش قصه دیجیتال جشنواره نیز در دو گروه کتابدار و غیرکتابدار معرفی و از افسانه مظفری، پروین ذیلایی، مژگان زارع و فاطمه مظفری، کوثر صادقی و لیلا رحیم‌پور تقدیر شد.

قرائت بیانیه پایانی هیأت داوران مرحله استانی دوسالانه قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان فارس و معرفی و تقدیر از نفرات برگزیده بخش انتهایی این مراسم بود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 0 =