شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷

خیّر اهداکننده ساختمان برای راه‌اندازی کتابخانه در روستای بام:

تسهیل دسترسی به کتاب توسط کتابخانه‌های عمومی در کاهش معضلات جامعه مؤثر است

رقیه تمیزی

خیّر و کارمند بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به احداث و واگذاری ساختمانی برای راه‌اندازی کتابخانه در روستای بام (استان خراسان‌شمالی)، تسهیل دسترسی به کتاب توسط کتابخانه‌های عمومی در میان مردم را عاملی موثر در کاهش بخش اعظمی از معضلات جامعه عنوان کرد.

رقیه تمیزی، خیّر نیک‌اندیش و کتابدار و کارمند بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی و خیر برگزیده هفته کتاب ۱۴۰۱ نهاد کتابخانه های عمومی کشور که ساختمانی به مساحت ۶۰۰ و زیربنای ۱۲۰ مترمربع احداث و آن را به عنوان کتابخانه به اداره‌کل کتابخانه‌های استان خراسان‌شمالی اهداء کرده در گفتگو با پایگاه‌ اطلاع‌رسانی نهاد در خصوص این واگذاری بیان داشت: ایده اصلی راه‌اندازی کتابخانه در سفری که پس از ۵۰ سال به زادگاه پدری‌ام در صفی‌آیاد (شهرستان بام و صفی‌آباد) داشتم شکل گرفت.

وی افزود: وقتی با یکی از بانوان نویسنده در این منطقه صحبت می‌کردم، دریافتم که او برای تهیه برخی از منابع مطالعاتی موردنیازش مجبور است زمانی ۳ ساعته را طی کرده و خود را به شهرستان بجنورد برساند. زمان و هزینه‌ای که او و سایر ساکنین این منطقه برای دسترسی به کتاب می‌بایست صرف می‌کردند و همچنین نیازهای فرهنگی منطقه به شدت من را تحت‌تأثیر خودش قرار داد و تصمیم گرفتم در حد توان تلاش کنم تا بتوانم اصطلاحاً راهی درخور برای مرتفع کردن این نیاز بگشایم.

کارمند بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به روند آغاز تلاش‌هایش برای احداث کتابخانه در صفی‌آباد، خاطرنشان کرد: بعد از انجام تحقیقات اولیه به سراغ دهیاری این منطقه رفتیم و با همفکری و همراهی آنها بخشی از زمین‌ یک باغ را خریداری کرده و پروژه ساخت ساختمان کتابخانه را از ابتدا تا انتها پیگیری کردیم.

وی اصافه کرد: سرانجام در اوایل اسفندماه سال ۱۴۰۰، کتابخانه عمومی مرحوم‌ حاج حسن تمیزی روستای بام با حضور جمعی از مسئولان استانی، شهرستان و ساکنین روستا افتتاح شد و هم‌اکنون نیز با بیش از ۶۰ عضو و حدود ۱۳ هزار جلد کتاب مشغول خدمت‌رسانی است.

تسهیل دسترسی به کتاب توسط کتابخانه‌های عمومی در کاهش معضلات جامعه موثر است

این خیّر نیک‌اندیش با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در چند دهه اخیر بوده‌ و ناشی از علاقه ایشان به کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه است، گفت: خدا را شاکریم که توانستم قدمی هر چند کوچک در راستای تحقق این سخن رهبر عظیم‌الشان انقلاب برداریم و این کتابخانه را به مردم‌ عزیز روستای بام هدیه کنیم.

وی افزود: مرحوم‌ پدرم‌ از ائمه معصومین(ع) یاد گرفته بود و به ما هم‌ درس داد که همیشه مردم‌دار باشیم. با اینکه مال و اموال زیادی نداشت در حالی که در بستر بیماری بود از من خواست به دفتر خانه برویم و یک پنجم از اموالش را صرف امور عام المنفعه کرد. متاسفانه عمرش به این دنیا نبود و ما برای شادی روح پدرمان این پول را برای ساخت کتابخانه در زادگاهش (روستای بام) ‌ اختصاص دادیم و امروز بسیار خوشحال و مفتخریم که شاهد به ثمر نشستن این کتابخانه هستیم.

تمیزی با اشاره به سابقه ۱۵ ساله کتابداری‌اش در کتابخانه دانشگاه شهید بهشتی تهران، یادآور شد: تا آنجایی که به خاطر دارم همیشه علاقه‌مند کتاب بودم و آثار مکتوب شهید بهشتی و شهید دستغیب را پیگیری می‌کردم. در همان سال‌های جوانی نیز عضو کتابخانه بودم و دائم به این مرکز فرهنگی رفت‌وآمد داشتم. بعدها هم که در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به کار شدم از نخستین افرادی بودم که تلاش کردم کتابخانه این دانشگاه را راه‌اندازی کنیم.

این کتابدار پیشکسوت با اشاره به فعالیت موثر کتابخانه عمومی مرحوم‌ حاج حسن تمیزی روستای بام، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که این کتابخانه مجهز به غنی‌ترین منابع مطالعاتی است و اقشار و گروه‌های سنی مختلف ساکن در روستا از خدمات آن استفاده می‌کنند. حتی یکی دو نفر از ساکنین روستا نیز آنجا را اداره می‌کنند و به لطف فعالیت این کتابخانه حال‌وهوایی فرهنگی در روستا ایجاد شده است.

تمیزی در پایان با بیان اینکه «اتفاقی در جامعه نمی‌افتد مگر فرهنگ ما غنی شود» خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه و دسترس‌پذیر شدن کتاب در میان عموم مردم قطعاً بخش اعظمی از معضلات جامعه را کاهش خواهد داد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 15 =