پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

در مراسم اختتامیه و با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت؛

معرفی برگزیدگان دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید

اختتامیه مرحله نهایی دومین دوسالانه قصه گوی نهال امید در منطقه آزاد ارس

در مراسم اختتامیه دومین دوسالانه قصه گویی نهال امید ۶ برگزیده بخش دیجیتال، ۶ برگزیده بخش صحنه ای و ۳ شایسته تقدیر در بخش صحنه ای و ۳ برگزیده بخش ویژه منطقه آزاد ارس معرفی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، هیئت داوران دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید با انتشار بیانیه‌ای برگزیدگان این دوره از جشنواره را معرفی کردند. 

متن بیانیه و اسامی برگزیدگان به این شرح است: 

به نام یکتای قصه گو
یکی بود یکی نبود
زیر گنبد کبود
کسی جز خدای مهربون
اول قصه ها نبود
خدا بود
انسان
و آفرینش
آفرینش اولین قصه بود و خدا اولین قصه گو

و او بود که کتاب پر از قصه اش را توسط رسول مهربانی، حضرت محمد (ص) برایمان فرستاد. 
و اکنون ما در اینجا در کنار آب های نیلگون رود ارس در سایه مردمان خونگرم و صمیمی جایی که هنوز صدف هایش قصه ی شهریارها را زنده می کنند به قصه های خوب و دلنشین شما سفیران کتاب و کتابخوانی سراسرکشور بر خود می بالیم که برای پرورش بچه های این مرز و بوم به یکی از موثرترین واسطه های تربیتی که قصه گویی است تملک جسته ایم.

هیئت داوران جشنواره کشوری قصه گویی ضمن ابراز خرسندی از حضور فعال و پویایی قصه گویان شرکت کننده در بخش های مختلف جشنواره به منظور ارتقای کیفی فعالیت قصه گویی ذکر نکاتی چند را ضروری می داند.

قصه گویان عزیز بی شک انتخاب قصه مناسب می تواند پایه و اساس قصه گویی خوب باشد.
توجه به ساختار قوی داستان به تازگی موضوع، تناسب قصه با گروه سنی مخاطب ، دانستن مضامین و پیام های تربیتی ویژگی های یک قصه مناسب است. که در برخی قصه گویی ها به آن کمتر توجه شده است و بهتر است در صورت استفاده از منابعی که نیاز به بازنویسی و بازآفرینی دارد از افراد صاحب نظر کمک گرفته شود و یا در دوره های آموزشی و برنامه های توجیهی مربوط شرکت نمایند.
-    بر توجه دقیق همکاران گرامی به شیوه کاری قصه گویی و رعایت موارد مندرج در آن تاکید می گردد.

-    از آنجایی که قصه گویی روشی هنرمندانه برای بیان قصه است تدابیری اتخاذ گردد تا مرز این فعالیت از دیگر فعالیت ها مانند شعر خوانی و نمایش به وضوح تفکیک شود.

-    قصه گویان همانگونه که مستحضر ید ابزار به کار گرفته شده باید در خدمت قصه گویی باشد. نه آن که مانعی در مسیر ارتباط قصه گو و شنونده محسوب شود.

-    از آنجایی که ساختار مناسب قصه می تواند پیام را به صورت غیر مستقیم به مخاطب منتقل کند 

بنابراین شایسته است از بیان مستقیم پیام قصه پرهیز شود.

-    انتظار می رود قصه گویان گرامی زبان های وجودی خویش را به بهترین نحو به خدمت بگیرند تا بتوانند مفاهیم و مضامین مورد نظر را به مخاطب منتقل نمایند.

-    انتظار است برای ارزش کذاری به فرهنک و ادبیات ملیی شایسته است از داستانهایی ایرانی ومتون کهن و امروزی استفاده شود.

همچنین سپاس داریم از مدیر کل محترم استان آذربایجان شرقی، مدیریت منطقه آزاد ارس و کلیه عوامل اجرایی که برای برپایی این جشنواره زحمات زیادی را متحمل شدند.

سپاس ویژه داریم از استاندار محترم استان آذربایجان شرقی و تمامی سازمان های و ارگان هایی که جشنواره قصه گویی را حمایت و پشتیبانی کردند.
و آرزوی موفقیت داریم برای کلیه شرکت کنندگان قصه گو.
هیئت داوران ضمن بررسی آثار اجرای اسامی را به شرح ذیل اعلام می نماید.

تقدیر ویژه به خاطرتوجه به مسانل روزملی و میهنی و پرورش روح حماسی در نوجوانان

به قصه ی برداشکن یا سنک نراش از استان چهارمحال و بختیاری سرکار خانم مریم خلجی پیربلوطی

و قصه آشنا غریب از استان گلستان جناب آقای علی رجبلو

برگزیدکان بخش صحنه‌ای بدون در نظر گرفتن اولویت: 
۱- وحیده کریمی  با قصه کلاف کلی از استان مرکزی
۲- پرشنک سنگین آبادی با قصه ماه من، ماه ما از استان کردستان
۳- مهسا یغمایی با قصه دیوه سیاه دم به سر از استان آذربایجان شرقی
۴- سید احمد مصطفوی با قصه نگهبان چشمه از استان خراسان رضوی
۵- فاطمه سادات موسوی هفتاد در با قصه پسری که اسم نداشت از استان یزد
۶- ملیحه حقیقی با قصه کوچولوی ترسو از استان خراسان جنوبی

محمدرضا سرشار، صادق کیانی مقدم و الهام دارابی


همچنین هیئت داوران این دوره از جشنواره با صدور بیانیه‌ای برگزیدگان بخش دیجیتال را معرفی کردند. متن بیانیه و اسامی به این شرح است: 

به نام مبدع و آفریدگار وجود
قصه‌گویی از قدیمی‌ترین هنرهای آدمی و راهی برای انتقال مهارت‌ها و تجربیات گذشتگان است که نسل به نسل و قرن به قرن تا امروز ادامه یافته و هنوز هم در بین اغلب جوامع این کره خاکی رواج دارد.

قصه‌گویی در ایران هم یک هنر سنتی و پیشینه‌دار است و نه‌تنها در سطر سطر تاریخ اثری از قصه‌گویان و راویان اخبار و طوطیان شکرشکن شیرین‌گفتار می‌توان یافت که هرکسی هم از کودکی و گذشته دور خود، قصه‌ای که مادربزرگی یا بزرگ‌تری برایش گفته، به یادگار دارد و روزی شاید آن را برای کودکی دیگر هم بازگو کرده باشد.

جشنواره قصه‌گویی نهال امید نهاد کتابخانه های عمومی کشور حقیقت راهی است برای تکریم و بزرگداشت این سنت قشنگ، زیرا که کودکانی که روزی تجربه شنیدن قصه‌های شیرین داشته‌اند، شادتر و بهتر با سختی روزگار بزرگ‌سالی روبرو می‌شوند.

هیئت‌داوران جشنواره قصه‌گویی دوسالانه نهال امید، با تأکید بر زنده نگه‌داشتن اسلوب کهن روایت‌های شفاهی و قصه‌گویی و نیز با احترام و تجلیل از قصه‌گویان به زبان‌های محلی و روایت گران قصه و داستان با گویش های شیرین سراسر این مرزوبوم و با در نظر گرفتن اصول صحیح روایت قصه، خصوصاً اصل غافلگیری در نقل یک قصه خوب، پس از چندین بار بازبینی ۴۸ اثر قابل‌بررسی و شایسته برای رقابت نهایی، توانست ۶ اثر قابل‌تقدیر و ارزشمند را به‌عنوان آثار منتخب داوران به دبیر جشنواره معرفی کند.

شایان‌ذکر است که با توجه به ظهور روش‌های تازه در قصه‌گویی و قصه‌پردازی امروز، هیئت‌داوران قصه‌های بخش دیجیتال، به‌صورت مجزا، آن دسته از قصه‌ها را که با پرداختی متفاوت از روش‌های کهن قصه‌گویی، در این جشنواره شرکت کرده بودند، نیز موردبررسی قرار داده و تعدادی از این قصه‌ها را با توجه به همه اصول قصه‌گویی و همچنین زیبایی‌شناسی در اثر هنری (کلیپ و پویانمایی)، شایسته تقدیر دانست. در پایان ذکر نکات ذیل برای قصه گویان این بخش ضرورت دارد 

۱-توجه به قصه بودن متن اجرایی در قصه گویی دیجیتال از اولویت اول برخوردار است اگر متن دارای ضعف های مرسوم باشد لزوما هرگونه تلاش دیگر به جهت زیباسازی اثر از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود.

۲-از آنجا که" قصه گویی" مبنای اصلی این جشنواره می باشد آثار ارسالی نباید تداعی کننده هنرهای دیگر از جمله فیلم کوتاه، انیمیشن یا نمایش باشد.

۳-رعایت لحن روایت شفاهی به اصالت قصه گویی دیجیتال کمک شایان می کند.

۴-اجرای قصه گویی با  لهجه ی مسلط و زیست شده قصه گو  بهتر از قصه گویی با لهجه ی معیار است. زیرا قصه گو با لهجه مسلط خود عواطف قصه را بهتر بیان می کند. 

۵-در قصه گویی دیجیتال اصل غافلگیری مخاطب در پایان قصه از عناصر تاثیر گذار است و قصه گو نباید از این مهم غافل باشد. 

۶-شناخت  ساختمان دراماتیک قصه به طور عمومی می تواند به انتخاب یک قصه خوب کمک کند. 

۷- تمام تکنیک های فیلم سازی باید در خدمت روایت تک نفره قصه گو باشد و اصل قصه گویی نباید در تلفیق با هنرهای دیگر (انیمشن، نمایش و..) فراموش گردد.
برگزیدگان بدون در نظر گرفتن اولویت: 

۱- آیدا مجاور استان از آذربایجان غربی
۲- زهرا یوسفی از استان مازندران
۳- معصومه مرادی مرام از استان سمنان
۴- مهدی مصطفایی از استان تهران
۵- فاطمه بحرانی از استان یزد
۶- ریحانه صادقی یکتا از استان قم 

الهام دارابی، صادق کیانی مقدم و محمدرضا اسفاری


همچنین منتخبان بخش جنبی منطقه آزاد ارس نیز به این شرح اعلام شدند: 

ثنا رحیمی
ثمین ولی پور
زهرا نادری

در پایان این بخش از مراسم مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اهدای هدیه ای از خدمات و فعالیت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر کرد. 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 0 =